اخبار تکنولوژی

فضانورد ایرانی ناسا با فضاپیمای ایلان ماسک به زمین بازگشت

یاسمین مقبلی فضانورد ایرانی ناسا سرانجام پس از مدت ها حضور در ایستگاه فضایی بین المللی با فضاپیمای ایلان ماسک به زمین بازگشت.

چهار عضو مأموریت Crew-7 ناسا پس از ۶ ماه اقامت در ایستگاه فضایی بین المللی سرانجام به زمین بازگشتند و آخرین عکس دسته جمعی خود را در ایستگاه گرفتند. یاسمین مکبالی، فضانورد ایرانی ناسا نیز هدایت این تیم را برعهده داشت و آنها ماموریت خود را با موفقیت انجام دادند و برای بازگشت از کپسول SpaceX Crew Dragon متعلق به ایلان ماسک استفاده کردند. در ادامه این مطلب می توانید جزئیات بیشتری از ماموریت یاسمین مقبلی را مطالعه کنید.

بازگشت یاسمین مقبلی، فضانورد ایرانی ناسا

در ساعت ۵:۴۸ صبح روز سه‌شنبه، ۱۲ مارس ۲۰۲۴، فضانوردان یاسمین ماکبلی، آندریاس موگنسن، ساتوشی فوروکاوا و لورال اوهارا با موفقیت بر روی کپسول خدمه دراگون اسپیس ایکس به زمین بازگشتند.

اسپیس ایکس، یکی از شرکت های ایلان ماسک، این ماموریت را برای بازگشت به زمین بر عهده گرفت و توانست چهار فضانورد ناسا را ​​با کپسول Crew Dragon خود به زمین بفرستد. این کپسول توانست با سرعت ۱۷۵۰۰ مایل در ساعت وارد جو شود و در عرض یک ساعت سرعت خود را کاهش دهد.

مجموعه ای از فعالیت های انجام شده در ایستگاه فضایی بین المللی

blank

در واقع، هدف کلی از ماموریت‌های Crew، آماده‌سازی افراد و آماده‌سازی شرایط برای بازگشت انسان به ماه در طول پروژه Artemis 2 ناسا است. یاسمین مقبلی فضانورد ایرانی ناسا در طی این ماموریت Crew-7 برای اولین بار به سفر فضایی اعزام شد.

چهار فضانورد فرستاده شده توسط ناسا موفق به انجام حدود ۲۰۰ آزمایش مختلف در ۶ ماه گذشته شدند. به گفته ناسا، این مطالعات شامل مطالعه نمونه‌های خونی نیز می‌شود که برای اولین بار به دانشمندان اجازه می‌دهد تا تأثیر سفر فضایی بر عملکرد سیستم‌های مختلف بدن انسان را ارزیابی کنند.

بخش دیگری از این تحقیق شامل مطالعه غشاهای ویژه ای است که برای حذف آلاینده ها از فاضلاب طراحی شده اند. زیرا ناسا قصد دارد انسان ها را به نقاط دوردست فضا بفرستد و بنابراین راهی جز تصفیه و استفاده مجدد از آب مصرف شده وجود ندارد.

ادامه ماموریت های خدمه ناسا

قبل از بازگشت یاسمین مکبالی و دیگر فضانوردان ناسا، چهار فضانورد دیگر با موشک اسپیس ایکس به فضا پرتاب شدند و رسما ماموریت Crew-8 را آغاز کردند. تیم تازه اعزام شده نیز تا ۶ ماه آینده در ایستگاه فضایی می ماند و اکتشافات و تحقیقات تیم یاسمین مکبلی را تکمیل می کند.

یکی از اهداف دیگر ناسا برای اعزام به ایستگاه فضایی بین المللی، اعزام فضانوردان از طریق کپسول استارلاینر بوئینگ است که بنا به دلایلی با تاخیر مواجه شده است. این ماموریت با ۲ فضانورد برای اردیبهشت ماه برنامه ریزی شده است که یک ماموریت آزمایشی محسوب می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
آیا می خواهید در مورد آخرین به روز رسانی ها اعلان دریافت کنید؟ خیر بله