علت قطع شدن و نیامدن صدای گوشی
قطع شدن صدا در گوشی های هوشمند یکی از مشکلاتی است که گاهی بسیاری از کاربران با آن مواجه می شوند. مشکل بی صدا شدن تلفن همراه می تواند هنگام بازی، صحبت کردن با تلفن، گوش دادن به موسیقی و غیره رخ دهد. این مشکل می تواند به دلایل زیادی از جمله نرم افزار، سخت افزار، ضربه گوشی، ورود مایعات و آسیب فیزیکی ایجاد شود. خبر خوب این است که برخی از این عوامل را می توان برطرف کرد که در ادامه قدم به قدم در مورد هر یک و دلیل قطع و عدم آمدن صدای گوشی یاد خواهیم گرفت.
دلیل قطع شدن صدا در گوشی
قطع شدن صدای زنگ گوشی مشکل آزاردهنده ای است که ممکن است بسیاری از کاربران با آن مواجه شوند. یکی از مهم ترین دلایل قطع زنگ گوشی سامسونگ مشکل سخت افزاری است که در این صورت باید مطمئن شوید که گوشی را به دست یک تعمیرکار متخصص و مجرب بسپارید. اما اگر گوشی شما از نظر فیزیکی آسیب ندیده است، ممکن است تنها مشکلات نرم افزاری باعث شده که صدای گوشی سامسونگ به طور کامل قطع شود.
برای مثال نصب برخی از برنامه ها و اپلیکیشن ها می تواند چنین مشکلی را ایجاد کند. استفاده از هدفون یا بلندگوهای بلوتوث نیز می تواند سیستم صوتی گوشی شما را خراب کند. بنابراین، ممکن است بتوانید با استفاده از روشهای نرمافزاری گوشی خود را به تنظیمات کارخانه بازنشانی کنید و مشکل قطع صدا را با چند مرحله ساده برطرف کنید.
راه حل هایی برای بی صدا کردن گوشی
اگر صدای گوشی شیائومی شما به طور ناگهانی و بدون دلیل خاصی قطع شد، این احتمال وجود دارد که نقص نرم افزاری دلیل این مشکل باشد. در این شرایط توصیه می شود با استفاده از روش های زیر مشکل را خودتان حل کنید.
- بررسی تنظیمات صدای گوشی
پروفایل های صوتی گوشی را می توان سفارشی کرد. به عنوان مثال، در برخی از گوشی های نوکیا و سامسونگ، ممکن است عملکردهای مختلفی برای حالت لرزش، حالت بی صدا و حالت صدا مشاهده کنید.
به عنوان مثال، ممکن است آهنگ زنگ یا آهنگی برای حالت صدای تلفن انتخاب نشده باشد، بنابراین اگر تلفن شما زنگ بخورد یا هشدار تلفن فعال شود، صدایی نخواهید شنید. به همین دلیل اولین راه حل بررسی دقیق تنظیمات تماس و صدای گوشی است.
- بررسی هدفون هندزفری و بلوتوث
اگر از آن دسته افرادی هستید که اغلب از هندزفری یا هدفون بلوتوث استفاده می کنید، حتماً عملکرد صدای گوشی موتورولا را بدون تجهیزات اضافی تست کنید. تست صدای گوشی بدون هندزفری بلوتوث بسیار راحت تر است و هیچ ابهامی وجود ندارد. کافی است اتصال هندزفری بلوتوث را با گوشی قطع کنید، بلوتوث گوشی را خاموش کنید و سپس تست صدا را روی گوشی انجام دهید. اما در مورد هندزفری CM این مورد کمی متفاوت است.
اگر هنگام اتصال هندزفری سیم کارت به گوشی صدا نمی شنوید، اما بدون آن سیم کارت به خوبی کار می کند، لزوماً به این معنی نیست که هندزفری سیم کارت آسیب دیده است. این امکان وجود دارد که جک هدفون گوشی کثیف باشد و مشکل از بین نرفتن صدا در حین مکالمه به دلیل وجود گرد و غبار بیش از حد در جک گوشی باعث اختلالات مختلفی در عملکرد هندزفری گوشی شود.
این مشکل ممکن است در مورد اسپیکر بلوتوث نیز رخ دهد. اصولا همیشه تست های مختلف را انجام دهید و لوازم جانبی را از گوشی جدا کنید تا بهتر متوجه شوید که آیا مشکل قطعا مربوط به گوشی است یا خیر. این امکان وجود دارد که فقط هندزفری، هدست یا بلندگوی بلوتوث شما آسیب دیده باشد.
- از حالت استفاده کنید حالت امن
حالت Safe Mode به شما این امکان را می دهد که عملکرد گوشی را بدون تحت تاثیر قرار گرفتن برنامه ها و نرم افزارها مشاهده کنید. ابتدا گوشی را در حالت ایمن بوت کنید. اگر مشکلات مربوط به صدای تلفن مختلف مانند مشکل قطع کردن تلفن، عدم مشکل قطع صدا در حین مکالمه، مشکل کاهش صدای تماس، عدم مشکل صدا در حین تماس و موارد مشابه، به این معنی است که میکروفون و بلندگوی تلفن دارای مشکلات سخت افزاری هستند. اما اگر پس از اجرای گوشی در حالت ایمن، صدای تلفن همراه به حالت اولیه خود برگردد، به این معنی است که عملکرد صدا تحت تاثیر برنامه های گوشی قرار می گیرد یا برخی اختلالات نرم افزاری.
- مشکلات نرم افزار گوشی را بررسی کنید
بعد از اینکه گوشی را در حالت ایمن بوت کردید و متوجه شدید که دلیل قطع صدای گوشی به دلیل مشکلات نرم افزاری است، حالا باید منبع مشکل را پیدا کنید. اگر به تازگی برنامه خاصی را روی گوشی خود نصب کرده اید و از امنیت آن کاملا مطمئن نیستید، بهتر است برنامه های مشکوک و مخرب را حذف کنید.
اگر برنامه های مخرب را حذف کرده اید، دوباره تنظیمات گوشی را بررسی کرده اید، اما مشکلات قطع گوشی و قطع تماس آیفون همچنان وجود دارد، بهتر است گوشی را ریست فکتوری کنید. البته قبل از انجام این کار چندین بار موبایل را ریست کرده و خاموش و روشن کنید.
- مشکلات سخت افزاری گوشی را بررسی کنید
اگر پس از بوت شدن در حالت ایمن متوجه شدید که صدای گوشی به دلیل مشکلات سخت افزاری قطع شده است، باید برای رفع مشکل گوشی به یک سرویس حرفه ای مراجعه کنید. گاهی اوقات به دلیل ضربه های شدید و عدم استفاده از محافظ گوشی، خیس شدن موبایل و مواردی از این دست، میکروفون و اسپیکر گوشی دچار مشکل می شوند که در نهایت منجر به قطع و وصل شدن صدای گوشی در حین مکالمه می شود.
اگر فقط نگران مشکل قطع تماس تلفنی آیفون یا سامسونگ هستید، آن را با تعمیرکار در میان بگذارید تا ابتدا میکروفون را تعمیر کند. اما اگر مشکل عدم صدا در هنگام مکالمه و همچنین مشکل پخش موسیقی در گوشی وجود داشته باشد، به احتمال زیاد اسپیکر گوشی نیاز به تعمیر و یا حتی تعویض دارد.
- تمیز کردن توری اسپیکر
اگر با علت صدا نشدن بلندگوهای گوشی مواجه شدید، ممکن است بلندگوها پوشیده از گرد و غبار باشند. برای حل مشکل باید گریل های بلندگو را تمیز کنید تا قسمت های مسدود شده پاک شود. می توانید این کار را با دمیدن در بخش بلندگو انجام دهید. توجه داشته باشید که هرگز برای تمیز کردن بلندگوی دستگاه از جاروبرقی یا ابزارهای دیگر استفاده نکنید.
راه دیگر برای تمیز کردن گریل اسپیکر با مسواک است. البته به یاد داشته باشید که باید این کار را با تمرکز و توجه انجام دهید. فراموش نکنید که این مورد را می توان یکی از رایج ترین دلایل کاهش صدای مکالمه و قطع صدا در گوشی های سامسونگ و سایر برندها دانست.
- تنظیمات گوشی را بازنشانی کنید
اگر هیچ یک از روش های ذکر شده مشکل خاموش شدن کامل گوشی را حل نکرد، پیشنهاد می کنیم تنظیمات گوشی را ریست کنید. برای این کار از قسمت تنظیمات گوشی به General Management بروید. سپس Reset را انتخاب کنید و در صفحه بعد گزینه Reset Settings را مشخص کنید. سپس مجددا گزینه Reset settings را انتخاب کرده و در صورت نیاز رمز گوشی را وارد کنید. با این کار گوشی شما به تنظیمات کارخانه بازنشانی می شود و تنظیمات آن به حالت اولیه باز می گردد.
- خطاهای نرم افزاری را بررسی کنید
قبل از اینکه بخواهید به تحقیق سخت افزاری و عیب یابی بپردازید، بهتر است در مورد مسائل احتمالی نرم افزار تحقیق کنید. در واقع با این کار مطمئن خواهید شد که با کدام یک از خطاهای سخت افزاری یا نرم افزاری مواجه هستید و به این ترتیب می توانید تصمیم درستی بگیرید.
اولین قدم این است که سیستم را راه اندازی مجدد کنید. توجه داشته باشید که راه اندازی مجدد دستگاه می تواند تمام تنظیمات را به روز کند و در صورت وجود مشکل، خطا را برطرف کند. اگر بلندگوی گوشی شما در حین مکالمه کار نمی کند، باید تنظیمات گوشی خود را بررسی کنید تا ببینید آیا خروجی صدای دستگاه روی بلندگوی داخلی تنظیم شده است یا خیر. اگر به طور مرتب تلفن خود را به هدفون یا بلندگوهای بی سیم وصل می کنید، ممکن است همچنان به دستگاه دیگری متصل باشد.