خودرو

علت سر و صدای کابین خودرو چیست؟ آپدیت ۱۴۰۳


در این مطلب از سری مقالات مجله خودرو محمب مانیک قصد داریم شما خوانندگان عزیز را با علت ایجاد صدا در اتاقک خودرو که یکی از دغدغه های رانندگان است آشنا کنیم.

امروزه با پیشرفت خودروها در سبک های مختلف، انتخاب های زیادی برای خریداران برندهای خودروسازی ایرانی و خارجی وجود دارد. یکی از فاکتورهای مهم و تعیین کننده در انتخاب خودرو، بدنه و ویژگی های آن است. تمامی قطعات خودرو از قطعات کوچک تا بزرگ به نوعی در داخل یا روی بدنه خودرو نصب می شوند.

در ادامه مطلب علت سر و صدا در قسمت سرنشین از مجله مکانیک همراه ما اطلاعات جامعی در مورد این ساختار حیاتی خودرو ارائه می دهیم.

صدای کابینصدای کابین
صدای کابین

یکی از مهم ترین عواملی که می تواند در ایجاد صدای خودرو نقش بسزایی داشته باشد این یک شاسی بلند خودرو است. شاسی خودرو برای کابین مانند یک قاب خودرو است که سیستم تعلیق، چرخ ها، فرمان و محور را بر روی خود حمل می کند. اگر قطعات شاسی خودرو پس از استفاده طولانی مدت آسیب ببیند یا فرسوده شود، سر و صدا به داخل محفظه سرنشین نفوذ می کند.

عوامل صدای کابین و نحوه تشخیص آن

علت صدای ماشینعلت صدای ماشین
عوامل صدای کابین و نحوه تشخیص آن

حتما برای شما هم پیش آمده است که پس از رانندگی با خودروی ۱۰۰ هزار کیلومتری، صداهای مختلفی از قسمت سرنشینان به گوش می رسد که به مرور زمان مسافران را آزار می دهد و یا حتی در مواردی تمرکز راننده را از دست می دهد.

عواملی که باعث این اتفاق می شود ممکن است مربوط به فضای داخلی کابین یا قطعات خودرو باشد که گاهی اوقات باعث ایجاد صداهای غیرعادی در قسمت سرنشینان می شود.

مقالات زیر را حتما بخوانید

تغییر شماره ثبت

راهنمای خرید دست دوم

استعلام تخلفات وسیله نقلیه موتوری

به طور کلی باید گفت که عوامل ایجاد صدای کابین عمدتا به دو عامل اصلی استاتیک و دینامیک تقسیم می شوند. در این قسمت سعی داریم به مهم ترین عوامل رایجی که باعث ایجاد صدا در کابین خودرو می شوند نگاهی بیندازیم.

عوامل اصلی ایجاد صدا در کابین خودرو

  • صدای موتور

  • اگر ماشین شما بنزینی، دیزلی است، LPG یا CNG بله، برای عملکرد صحیح و جلوگیری از صدای کابین، صدای موتور باید در دورهای پایین و بالا به طور معمول به گوش شما برسد. در غیر این صورت موتوری که در جلوی خودرو صدا ایجاد می کند به تدریج این صدا را به قسمت سرنشینان منتقل می کند. بنابراین به عنوان یک نقطه شروع، از سلامت موتور مکانیکی خود اطمینان حاصل کنید.

    • صدای اگزوز

    • علت صدای ماشینعلت صدای ماشین
      صدای اگزوز

      اگر سعی کنید از صدا خفه کن خود به عنوان یک صدا خفه کن برای ایجاد جریان آزاد در خودرو استفاده کنید به دلیل تمایل به زنگ زدگی و ایجاد سوراخ های ریز در اگزوز خودرو در دراز مدت باعث ایجاد صدای کابین می شود.

      • سر و صدا در قطعات تعلیق

      • یکی از منابع اصلی ایجاد صدا در قسمت های تعلیق خودرو مانند شاتون های واشراتصالات ساچمه ای و بلبرینگی هستند که در صورت عدم بازدید و انجام نشدن در ماشینکاری این قطعات، باعث ایجاد مشکلات صوتی در قسمت سرنشینان نیز می شود.

        • سر و صدا به شکل باد

        • علت صدای ماشینعلت صدای ماشین
          سر و صدا به شکل باد

          صدای باد ناشی از سرعت زیاد جاده در بسیاری از خودروها به خصوص خودروهای سبک تر مانند ماشین شاسی بلند قابل توجه تر اما می توانید با ایجاد تغییراتی این صداهای کابین را به حداقل برسانید.

          یکی از این راه ها این است که می توانید روی قسمت نواری درب ها و پوشش سقف روکشی ایجاد کنید که تا حد امکان فضا را عایق صدا کند. نکته مهم این است که این عایق ها برای کاهش صدای موثرتر در قسمت سرنشینان به درستی نصب شده باشند.

          • سر و صدای جاده

          • علت صدای ماشینعلت صدای ماشین
            سر و صدای جاده

            برای کاهش سر و صدای ناشی از جاده، می توانید با دو راه حل پیشنهادی ما تا حد زیادی از صداهای مزاحم جلوگیری کنید.

            1. استفاده از لاستیک هایی با ساختار نرم تری از مواد وارد شده در آنها و همچنین تنظیم فشار لاستیک به گونه ای که کشش در قسمت برخورد با سطح جاده با کمترین میزان صدا رخ دهد.
            2. ایجاد یک کفپوش قوی ترجیحا با لایه ضخیم تر که می تواند به میزان قابل توجهی صدای قسمت پایینی خودرو را کاهش دهد و از ورود آن به داخل کابین جلوگیری کند.

            خرابی قطعات الکتریکی

            معمولاً به دلیل سایش بیش از حد قطعات الکتریکی مانند رله، موتور، برف پاک کن، بخاری، انژکتور و حتی پمپ بنزین، تمرکز راننده مختل می شود.

            عملکرد نادرست قطعات چیده شده

            به تمام قطعات داخل خودرو «قطعات تریم خودرو» می گویند. گاهی تغییر دما در قسمت های مختلف باعث خوردگی یا ناهماهنگی در ساختار قطعات تریم می شود که یکی از مهم ترین عوامل آن کیفیت و مواد اولیه به کار رفته در این محصولات است که در نتیجه باعث ایجاد صدا در کابین می شود.

            البته نصب نامناسب آچار چرخ ها یا تجهیزاتی مانند جک یا لوازم یدکی خودرو که معمولا در صندوق عقب خودروها قرار می گیرند باعث ایجاد صدا در محفظه خودرو می شود.

            صدای مایعات داخل ماشین

            یکی از نکات مهم و مشترک در بین بسیاری از خودروها سیالاتی مانند کولر گازی یا ضد یخ است که معمولاً به دلیل شارژ ناقص زیر داشبورد صدا ایجاد می کند و یا حتی صدای آب با صدای فوران می تواند علت کارکرد معیوب باشد. رادیاتور ماشین شما

            علت صدای ماشینعلت صدای ماشین
            صدای قطعات خودرو

            آسیب دیدن قطعاتی از خودرو که معمولاً از جلو وارد محفظه سرنشینان می شود، در صورت عدم رفع مشکلات، هزینه های بیشتری را به دنبال خواهد داشت. برای آشنایی کمی با این مشکلات می توان به سوال شکستن دسته موتور و گیربکس اشاره کرد که باعث بیرون آمدن چرخ ها در عقب و در نهایت واژگونی خودرو می شود.

            همچنین ممکن است شل بودن قطعاتی که موتور را به شاسی و یا حتی در گیربکس نگه می‌دارد باعث کشش بیش از حد سیم‌ها شود که در نهایت می‌تواند کابل‌های موتور را پاره کرده و آن را از موتور جدا کند. ECU موتور و باتری

            صداهای دیگر از کابین ماشین

            پدهای بازی:

            در حالت عادی، اگر لنت ترمز چراغ هشدار نداشته باشد، هنگام ترمزگیری صدای سوت می دهد.

            صدای کمربندها:

            این صدا معمولاً زمانی که کمربندهای ایمنی شل هستند در قسمت سرنشینان شنیده می شود.

            صدای پاشش ناشی از کنترل هیدرولیک:

            معمولاً هنگامی که فرمان خودروی شما در حین چرخش تکان می‌خورد، این امر به بدنه خودرو نیز منتقل می‌شود که نشان‌دهنده سطح پایین روغن فرمان یا نقص در پمپ هیدرولیک است.

            صدای چرخ عقب:

            معمولاً به دلیل آسیب دیدن قسمت یاتاقان عقب، صدای زوزه و خشکی از قسمت عقب خودرو شنیده می شود. در این مواقع معمولاً بلبرینگ ها نیاز به تعویض دارند و کار با گریس کاری تمام نمی شود.

            صدای ناشی از باز بودن موتور:

            معمولاً به دلیل فراموشی بستن درب موتور ایجاد می شود. همچنین عدم وجود مقررات مناسب درب موتور نیز می تواند باعث ایجاد صدای کابین شود.

            صدای دمیدن هوا از منیفولد:

            این صدا معمولاً به دلیل تغییرات دمای زیاد در قسمت موتور یا افزایش بیش از حد دما در آن قسمت شنیده می شود که در برخی موارد به دلیل شستشوی خودرو و کشیدن هوا از برخی اورینگ های منیفولد است که باعث می شود خشکی و ترک خوردگی که معمولاً ناشی از آن است صدایی مانند تنفس شنیده می شود.

            مقالات مرتبط زیر را حتما بخوانید

            دلایل پارگی خودرو چیست؟

            میانگین عملکرد یک خودرو در یک سال چقدر است؟

            اساس عملکرد پمپ هیدرولیک خودرو چیست؟

            چک لیست وضعیت فنی خودرو

            چرا خرید ماشین دست دوم یا حتی نو نیاز به تجربه دارد؟

            بخاری خودرو و هر آنچه که باید در مورد عملکرد، نگهداری و عیب یابی آن بدانید

            خرید ماشین دست دوم؛ فرصت یا تهدید؟

            نکات مهم برای فروش خودروهای دست دوم

            کنترل الکترونیکی خودرو چیست و چگونه خرابی آن را درک کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا