مجله تکنولوژی

روش های تقویت آنتن دهی وای فای

این روزها تقریباً تمام امور ما به اینترنت متصل است و بدون داشتن ارتباط پایدار، بسیاری از زندگی روزمره ما مختل می شود. امواج ضعیف وای فای می تواند باعث ایجاد مشکلاتی مانند وقفه در بازی های آنلاین، وقفه در تماشای فیلم، وب گردی با سرعت کم و … شود که تجربه ناخوشایندی را برای شما رقم خواهد زد.

آنتن ضعیف وای فای می تواند دلایل زیادی داشته باشد. بنابراین سوال بسیاری از کاربران این است که چگونه آنتن دهی مودم را تقویت کنیم؟ در این مقاله لیستی از کاربردی ترین روش های تقویت آنتن های وای فای را در اختیار شما قرار می دهیم تا اتصالی پایدار و مطمئن داشته باشید.

روش های تقویت آنتن دهی وای فای

روش های تقویت آنتن WI-FI

همانطور که گفتیم عوامل زیادی می توانند باعث افت آنتن مودم و کاهش تجربه کاربری اینترنت شما شوند. بنابراین نمی توان روش قطعی بهره آنتن را مشخص کرد. ضعف آنتن می تواند به دلایل نرم افزاری مانند عدم به روز رسانی سیستم عامل تا دلایل سخت افزاری مانند مشکلات فنی در مودم ایجاد شود. در زیر لیستی از کاربردی ترین راه های تقویت آنتن WI-FI را در نظر خواهیم گرفت.

بهترین مکان را برای روتر پیدا کنید

یک مودم یا روتر استاندارد معمولا به اندازه کافی قدرتمند نیست که بتواند کل فضای خانه را پوشش دهد و به همین دلیل ممکن است در برخی مکان ها آنتن مناسبی نداشته باشید. معمولا هنگام راه اندازی مودم، محل آن در نزدیکی جک تلفن قرار می گیرد که ممکن است محل کلیدی برای آنتن دهی کل خانه نباشد.

سعی کنید مودم را در مرکزی ترین قسمت خانه قرار دهید تا امواج آن به تمام نقاط خانه برسد. هنگام نصب مودم در محل مناسب به این نکته توجه کنید که امواج برای حرکت بهتر نیاز به فضای باز دارند.

به همین دلیل قرار دادن مودم زیر میز، پشت قفسه کتاب و …. ایده خیلی جالبی نیست بنابراین سعی کنید مودم را در فضای باز و ترجیحاً مرتفع مانند بالای یک قفسه قرار دهید. اگر مودم شما آنتن دارد، آنتن ها را در حالت عمودی قرار دهید تا بتوانند منطقه وسیع تری را پوشش دهند.

همچنین اگر مطمئن هستید که در برخی از قسمت های خانه به آنتن نیاز ندارید، بهتر است مودم را از آن قسمت ها دور کرده و به محیط های پرکاربردتر منتقل کنید. همچنین می توانید از نرم افزارهای نظارت بر پوشش وای فای مانند Heatmapper استفاده کنید.

این نرم افزار بررسی می کند که کدام قسمت های خانه پوشش آنتن دهی کمتری دارند و کدام قسمت ها آنتن دهی مناسب تری دارند، بنابراین می توانید با جابجایی مودم بهترین پوشش آنتن دهی را برای مناطق مهم خانه تخمین بزنید.

روش های تقویت آنتن دهی وای فای

سیستم عامل مودم و روتر را به روز کنید

این ممکن است در ابتدا چیز مهمی به نظر نرسد، اما به روز رسانی نرم افزار مودم می تواند به بهبود عملکرد آنتن در بسیاری از موقعیت ها کمک کند. شرکت های تولید کننده مودم همیشه در تلاش هستند تا بهترین عملکرد را برای مودم ها ایجاد کنند، به همین دلیل است که به روز رسانی های نرم افزاری می توانند آخرین نوآوری های نرم افزاری و رفع اشکالات را در مودم شما اعمال کنند.

این مشکل می تواند تاثیر مستقیمی در بهبود آنتن دهی و افزایش سرعت اینترنت داشته باشد. جدای از آن، حتی اگر مشکلی برای آنتن دهی مودم شما وجود نداشته باشد، ممکن است به روز رسانی همچنان بر پایداری و عملکرد بهتر مودم تأثیر بگذارد.

آپدیت فریمور در هر مودم بسته به رابط کاربری و سازنده مودم متفاوت است اما به طور کلی با دسترسی به کنترل پنل مودم می توانید به راحتی فریمور مودم خود را آپدیت کنید.

فرکانس وای فای را تنظیم کنید

تغییر فرکانس مودم یکی دیگر از راه های تقویت آنتن وای فای است. برخی از مودم ها دو بانده هستند که امکان تنظیم فرکانس وای فای را در ۲ حالت ۲٫۴ گیگاهرتز یا ۵ گیگاهرتز فراهم می کنند. به این ترتیب می توانید به راحتی فرکانس مودم را در یکی از این ۲ حالت تنظیم کنید.

به یاد داشته باشید که فرکانس ۲٫۴ گیگاهرتز به دلیل ارسال امواج با طول موج بلند می تواند محدوده وسیعی را پوشش دهد و از اجسام جامد عبور کند.

از طرفی دارای طول موج ۵ گیگاهرتز است که نمی تواند به خوبی از موانع سخت و محیط های بسته عبور کند اما در عوض اتصال پایدار و پرسرعت را در فواصل نزدیک تضمین می کند.

مودم های دو باند توانایی ایجاد ۲ شبکه ۲،۴ و ۵ فرکانس را دارند، پس از اتصال به این ۲ شبکه، تلفن یا دستگاه متصل به طور خودکار تشخیص می دهد که انتخاب کدام طول موج بر اساس موقعیت مکانی آن منطقی تر است و بنابراین Wi-Fi آنتن در حال بهبود است برای آشنایی بیشتر با این قابلیت می توانید به مقاله تفاوت شبکه بی سیم ۲٫۴ و ۵ گیگاهرتز در وای فای مراجعه کنید.

از سر و صدا و مزاحمت خودداری کنید

پیش از این در مورد تاثیر منفی موانع بر امواج وای فای صحبت کرده بودیم، اما بد نیست بدانید که در کنار موانع فیزیکی، موارد زیادی می تواند باعث خرابی مودم شود. دستگاه هایی مانند تلفن های بی سیم، بلندگوهای بلوتوث و سایر دستگاه هایی که از امواج بی سیم استفاده می کنند می توانند با مودم شما تداخل ایجاد کنند. سایر وسایل برقی مانند تلویزیون، آسانسور و اجاق های مایکروویو نیز می توانند عملکرد مودم را کاهش دهند. بنابراین، قرار دادن مودم در نزدیکی تلویزیون و سایر لوازم، ایده چندان جالبی نیست. بد نیست بدانید که اگر مودم را در فاصله کمتر از ۳ متری مایکروفر قرار دهید، احتمالاً با روشن کردن مایکروفر تداخل امواج را مشاهده خواهید کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا