خودرو

دلایل روشن شدن چراغ ABS چیست؟ آپدیت ۱۴۰۳

اگر خودروی شما مجهز به سیستم شکم است، احتمالا با روشن شدن چراغ مواجه شده اید و به دنبال راه حلی برای رفع این مشکل هستید. این هشدار می تواند خطرات زیادی را به همراه داشته باشد، پس لطفا تا پایان مقاله با ما همراه باشید و در صورت داشتن هرگونه سوال یا اطلاعات در این زمینه، آن را از طریق نظرات با ما و سایر دوستان به اشتراک بگذارید.

روشن شدن چراغ ABS، به خصوص در هنگام رانندگی، می تواند برای شما مشکل ساز باشد. علت روشن بودن چراغ شکم خودرو مشکل فنی در سیستم ترمز است که برای رفع آن باید اقدامات لازم را انجام دهید.

blankblank

چراغ ABS چیست و چگونه کار می کند؟

اگر تجربه رانندگی با خودروهای مجهز به ترمز ABS را داشته باشید، احتمالاً با چراغی برخورد کرده اید که روشن شده است و به دنبال دلیل روشن بودن چراغ هستید. روشن شدن چراغ ABS هشدار می دهد که ترمز خودرو به دلایلی از حالت ABS خارج شده و به حالت عادی بازگشته است که می تواند خطرات زیادی را به همراه داشته باشد؛ به خصوص اگر در جاده های خیس و لغزنده رانندگی می کنید. بنابراین بهتر است در چنین مواردی به سرعت مشکل را تشخیص داده و رفع کنید.

ABS یا ترمز ضد قفل امروزه به تجهیزات استاندارد همه خودروها تبدیل شده است. این سیستم پس از فشار دادن پدال ترمز وارد عمل شده و از قفل شدن چرخ ها جلوگیری می کند و در نهایت منجر به کنترل بهتر خودرو توسط راننده خواهد شد. ABS که مخفف سیستم ترمز ضد قفل است، تقریباً اولین سیستم پایداری نصب شده روی خودروها است.

blankblank

ترمز ABC چه مشکلاتی می تواند داشته باشد؟ترمز ABC چه مشکلاتی می تواند داشته باشد؟سیستم ترمز ضد قفل از دهه ۱۹۶۰ به طور تجربی در خودروها استفاده شده است

در دهه ۱۹۶۰، برخی از خودروسازان شروع به نصب آزمایشی ترمزهای ضد قفل روی خودروهای خود کردند. مدل فورد زودیاک یکی از اولین خودروهایی بود که مجهز به سیستم ABS بود. اما هزینه های سرسام آور اجرای این سیستم باعث شده تا بسیاری از خودروسازان از استفاده از این نوع جدید خودداری کنند.

از دهه ۱۹۷۰ به بعد، توسعه سیستم های کامپیوتری و البته تاکید کلی بر افزایش ایمنی خودرو، راه را برای توسعه سریع و محبوبیت این نوع ترمزها هموار کرد. سرانجام در سال ۲۰۰۴ خودروسازان اروپایی موظف به استفاده از ABS در محصولات خود شدند. در ایران خودروسازان از سال ۱۳۸۷ ملزم به استفاده از سیستم ABS شدند.

در مقاله چراغ ترمز ABS سعی شده است پس از توضیح جامع عملکرد و اجزای انواع ترمز مورد نظر دلایل روشن شدن چراغ ترمز ABS را بیان کنیم. اگر علاقه مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد این نوع چراغ هشدار و همچنین جزئیات عملکرد این سیستم ترمز ضد قفل هستید، با ما همراه باشید.

مکانیزم ترمز ABS

در زیر به نحوه عملکرد سنسور abs خواهیم پرداخت. ترمزهای ABS انواع مختلفی دارند که از جمله آنها می توان به نوع چهار کاناله با چهار سنسور سرعت، نوع سه کاناله با سه سنسور سرعت و نوع تک کاناله با یک سنسور سرعت اشاره کرد.

مقالات زیر را حتما بخوانید
  • تغییر شماره ثبت
  • راهنمای خرید دست دوم
  • استعلام تخلفات وسیله نقلیه موتوری
  • شاید در نگاه اول این گونه های مختلف تفاوت های زیادی داشته باشند. اما در واقع همه آنها عملکرد یکسان و ساده ای دارند. به طور خلاصه می توان گفت که اگر در جاده های خیس و لغزنده با خودروی بدون سیستم ABS رانندگی می کنید، باید چندین بار پدال ترمز را فشار دهید تا خودرو به درستی متوقف شود. عملکرد کلی سیستم ABS کاملا مشابه است البته به صورت خودکار! اگر با چراغ ABS روشن مواجه شدید به این معنی است که این سیستم اتوماتیک دچار مشکل شده است.

    دلایل روشن شدن چراغ ترمز absدلایل روشن شدن چراغ ترمز absچهار قسمت اصلی ترمز ABS

    1. سنسورهای سرعت
    2. پمپ
    3. دریچه ها
    4. کنترل کننده

    کنترلر یک سیستم کامپیوتری است که نقش عمده ای در عملکرد ترمزهای ضد قفل دارد. این سیستم با کنترل سنسور سرعت و پمپ های ترمز باعث کاهش سرعت چرخ های خودرو در فرآیندی ثابت در هنگام ترمزگیری شدید می شود که در این صورت سرعت چرخ ها به موازات سرعت خودرو کاهش می یابد و چرخ ها قفل نمی شوند.

    چرخ های خودروهایی که ABS ندارند در هنگام ترمز شدید قفل می شوند و این امر از هدایت یا کنترل خودرو توسط راننده جلوگیری می کند. این مشکل زمانی به اوج خود می رسد که جاده خیس یا لغزنده باشد. در چنین مواقعی راننده به راحتی کنترل خودرو را از دست می دهد و خودرو دریفت می شود.

    ABS به راننده در ترمزگیری ناگهانی به خصوص در جاده های خیس و لغزنده کمک می کند و به راننده کمک می کند پس از فشار دادن پدال ترمز، کنترل خودرو را حفظ کند.

    دلایل روشن کردن چراغ شکم

    ترمزهای ABS از چندین سنسور استفاده می کنند تا بتوانند عملکرد دقیق چرخ ها را در هر لحظه اندازه گیری کنند و از قفل شدن چرخ ها جلوگیری کنند. بسته به نوع خودرو، این سنسورها را می توان بر روی هر چرخ یا در دیفرانسیل خودرو نصب کرد. در صورت بروز مشکل در سیستم ترمز خودرو، این سنسورها پیامی را به کامپیوتر خودرو ارسال می کنند و کامپیوتر نیز با روشن شدن چراغ ABS این هشدار را به راننده نمایش می دهد.

    مقالات زیر را حتما بخوانید
    • ۱۵ اقدام حیاتی هنگام توقف خودرو
    • ۱۰ دلیل رایج برای روشن شدن چراغ چک موتور
    • راهنمای عیب یابی سیستم ترمز
    • سیستم ترمز ABSسیستم ترمز ABSنقص در سیستم ترمز ضد قفل می تواند باعث کاهش کنترل خودرو توسط راننده در هنگام ترمزگیری شود و حتی در سرعت بالا آسیب های جبران ناپذیری به خودرو یا سرنشینان وارد کند. در زیر به برخی از دلایل روشن شدن چراغ ABS خواهیم پرداخت.

      • رله اش خراب شده
      • دوشاخه های متصل به سنسورها جابجا شده اند.
      • فیوزش سوخته.
      • پمپ به درستی کار نمی کند.
      • سطح روغن ترمز پایین است.
      • سنسورهای چرخ به درستی کار نمی کنند.
      • خطرات رانندگی با چراغ ABS روشن

        چراغ شکم روشن است، حالا چه باید کرد؟ گاهی ممکن است پس از استارت زدن خودرو، چراغ ABS روشن شود و پس از چند ثانیه خاموش شود. روشن و خاموش شدن لحظه ای چراغ آن حاکی از عملکرد صحیح این سیستم بوده و به هیچ وجه هشدار دهنده نخواهد بود. اما اگر چراغ هشدار روشن بماند نشان دهنده مشکل در سیستم ترمز است.

        پس از روشن شدن چراغ هشدار ABS، می توانید از ترمزهای معمولی خود استفاده کنید و مشکلی در کارکرد آنها وجود ندارد. اما باید بدانید که از این لحظه به بعد سیستم ترمز ضد قفل خودرو به درستی کار نخواهد کرد و در صورت نیاز به سیستم ABS ممکن است این سیستم فعال نباشد.

        در این شرایط توصیه می شود به نزدیکترین مرکز خدمات مجاز مراجعه کرده و نسبت به رفع مشکل اقدام نمایید. زیرا سیستم ترمز ضد قفل نقش اساسی در حفظ ایمنی خودرو و سرنشینان آن دارد.

        blankblank

        تعمیر چراغ ترمز Absتعمیر چراغ ترمز Absمشکل خرابی ترمز ABS زمانی به اوج خود می رسد که هر دو چراغ آن و چراغ سیستم ترمز به عنوان علامت هشدار روشن می شوند و به طور همزمان روشن می مانند. در چنین مواردی، شما باید به سرعت توقف کنید و برای کمک به وسیله نقلیه تماس بگیرید. زیرا این مشکل نشان دهنده آن است که سیستم ترمز ضد قفل دارای ایرادات جدی بوده و وظایف خود را به درستی انجام نمی دهد. البته نادیده گرفتن چنین هشدار مهمی می تواند منجر به فاجعه شود.

        در نهایت باید گفت که اگر به هر دلیلی در سیستم ترمز خودرو نقصی وجود داشت، بهتر است احتیاط کرده و از رانندگی با آن خودرو خودداری کنید. زیرا زمانی که نیاز به توقف خودرو دارید، ممکن است سیستم ترمز کار نکند و جان شما و دیگران را به خطر بیندازد.

        سوالات متداول در زمینه روشن کردن چراغ شکم

        در قسمت آخر این مقاله به سوالات متداول می پردازیم.

        چراغ ABS خودرو به چه دلایلی روشن می شود؟
        • رله اش خراب شده
        • دوشاخه های متصل به سنسورها جابجا شده اند.
        • فیوزش سوخته.
        • پمپ به درستی کار نمی کند.
        • سطح روغن ترمز پایین است.
        • سنسورهای چرخ به درستی کار نمی کنند.
        • ۴ قسمت اصلی ترمز ABS چیست؟

          سنسورهای سرعت، پمپ ها، شیرها و کنترلرها

          در صورت روشن شدن همزمان دو چراغ ABS و چراغ سیستم ترمز هنگام رانندگی چه کنیم؟

          در این شرایط سریعا خودرو را متوقف کرده و از خودرو کمک بگیرید، زیرا سیستم ترمز abs با مشکل جدی مواجه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا