خودرو

خودروهای این رنگی بیشتر تصادف می‌کنند! آپدیت ۱۴۰۳


وقتی برای خرید خودرو در بازار می رویم، معمولا رنگ آن را به دلیل مقوله زیبایی یا خرید و فروش راحت تر انتخاب می کنیم. به عنوان مثال، یک ماشین متالیک آبی ممکن است بسیار جذاب به نظر برسد و ما را به خرید آن وادار کند. در این میان شاید این رنگ آبی متالیک احتمال تصادفات رانندگی و تصادفات خطرناک را افزایش دهد. در این مقاله می خواهیم تاثیر رنگ خودرو در تصادفات بیایید ببینیم کدام رنگ ها منجر به بیشترین و کمترین تصادف در هر خودرو می شوند.

آیا تاثیر رنگ خودرو بر تصادفات ثابت شده است؟

از آنجایی که ممکن است بسیاری از افراد هنوز تاثیر رنگ خودرو در تصادفات را باور نداشته باشند، مطالعات زیادی در سراسر جهان برای اثبات این موضوع انجام شده است. تاثیر رنگ خودرو در تصادفات تایید

انواع مختلف کیا اپتیماانواع مختلف کیا اپتیما

در توضیح این جمله باید به این نکته اشاره کرد که دلیل تاثیر رنگ خودرو در تصادفات چندان پیچیده نیست. به عنوان مثال، تصور کنید که یک جسم کاملاً سیاه در یک اتاق کم نور قرار دارد. البته زمانی که وارد اتاق می شوید، اگر این جسم سیاه روی زمین روبروی شما باشد، احتمال ندیدن آن بسیار بیشتر از سفید بودن رنگ این جسم خواهد بود. تاثیر رنگ خودرو در تصادفات نیز بر همین اساس قابل اثبات است.
اتومبیل های تاریک توسط دیگران دیرتر از اتومبیل های روشن در شب و در نور کم شناسایی می شوند. بنابراین احتمال تصادف با چنین خودروهایی بیشتر خواهد بود.

تاثیر رنگ خودرو در تصادفاتتاثیر رنگ خودرو در تصادفات

علاوه بر این، در طول روز برخی از خودروها به دلیل شباهت به محیط اطراف، احتمال تصادف بیشتری دارند. به عنوان مثال، رانندگی با خودروی سبز رنگ به دلیل شباهت آن به رنگ محیط طبیعی و سایر اجزاء مانند تابلوها، نرده ها و … احتمال تصادف را افزایش می دهد.

کدام طیف رنگی خودروها کمتر دچار تصادف می شوند؟

اگر می خواهید بدانید خودروهای رنگی تصادفات کمتری دارند، باید این را بدانید خودروهای سفید ایمن ترین خودروها هستند آنها به این امر معروف هستند. طبق تحقیقات انجام شده، صرف نظر از روز و شب، احتمال تصادف با خودروی سفید رنگ بالاست ۱۲ درصد کمتر از ماشین مشکی هست بعد از رنگ سفید هم ماشین های زرد و بژ کمترین احتمال تصادف را دارند. حتی برخی از مطالعات نشان می دهد که اتومبیل های زرد کمتر از اتومبیل های سفید تصادف می کنند.
به طور کلی می توان گفت رنگ های روشن به دلیل توانایی تشخیص بالاتر به ویژه در شب، کمترین احتمال تصادف را دارند.

بی ام وبی ام و

خودروهای چه رنگی بیشتر تصادف می کنند؟

حدس زدن اینکه کدام لباس به احتمال زیاد تصادف می کند چندان سخت نیست. از قدیم گفته اند هیچ رنگی بالاتر از مشکی نیست و از آنجایی که مشکی بهترین رنگ برای استتار در شب و دیده نشدن است. خودروهای سیاه رنگ نیز بیشتر در معرض تصادف هستند. بعد از رنگ مشکی ماشین ها به رنگ خاکستری و نقره ای در دسته بندی های جدول زیر محتمل ترین تصادفات قرار دارند. زیرا این رنگ ها بیشتر به رنگ جاده و ساختمان های اطراف شباهت دارند و به همین دلیل تشخیص آن ها از محیط برای سایر رانندگان دشوارتر است.

رانندگی در تاریکیرانندگی در تاریکی

جالب است بدانید که خطر تصادف با خودروی خاکستری حدود ۱۱ درصد و احتمال خودروی نقره ای ۱۰ درصد بیشتر از خودروی سفید است. همچنین خودروهای آبی و قرمز با حدود ۷ درصد ریسک بالاتر در رده های بعدی خودروهای با بیشترین احتمال تصادف قرار می گیرند. رنگ قرمز اگرچه متمایز است اما در بسیاری از مکان ها مانند چراغ های قرمز، چراغ های اضطراری، برخی علائم و غیره استفاده می شود و این مشکل می تواند خطر تصادف خودروهای قرمز را افزایش دهد.

نتیجه

همانطور که خواندید، تاثیر رنگ خودرو در تصادفات ممکن است چندان قابل توجه نباشد. از آنجایی که رنگ های روشن فقط تقریباً هستند ۱۰ تا ۱۲ درصد احتمال تصادف را کاهش می دهند و رنگ های تیره نیز تقریباً به همان نسبت احتمال تصادف را افزایش می دهند.

البته اگر خودروها در شب از چراغ‌ها و علائم هشدار دهنده استفاده نمی‌کردند، می‌توان گفت که رنگ‌های روشن، به خصوص سفید، بسیار کمتر از خودروهای تیره باعث تصادف می‌شدند، اما اکنون همه خودروهای مدرن دارای چراغ‌هایی با برد مناسب هستند. دیده شدن توسط دیگران به خصوص در نمای عقب است و این راه حل تاثیر رنگ خودرو را در تصادفات کاهش می دهد.

خوشبختانه رنگ سفید در بین مشتریان کشورمان بسیار پرطرفدار است و اکثر خودروهای پرفروش داخلی مانند پراید، تیبا، ساینا، پژو پارس، پژو ۲۰۶ و … در این رنگ به فروش می رسد. اما موضوع رنگ خودرو در ایران شاید عامل مهمی در تصادفات نباشد، اما عواملی مانند سبک رانندگی، وضعیت جاده، شرایط آب و هوایی و… تاثیر بسیار بیشتری در وقوع تصادفات در کشور ما دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا