خودرو

انواع سیستم مالتی مدیا خودرو و مزایای هرکدام آپدیت ۱۴۰۳


سیستم چند رسانه ای خودرو این آپشنی است که قبلا منحصر به خودروهای با قیمت متوسط ​​تا بالا بود، اما در چند سال اخیر رایج شده و حتی در برخی از خودروهای اقتصادی داخلی نیز نصب شده است. محبوبیت چند رسانه ای خودرو به حدی است که علاوه بر نمونه های به اصطلاح بافته شده، نسخه های افترمارکت انواع مختلفی از این گزینه در بازار وجود دارد که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند. به همین دلیل امروز به معرفی و بررسی انواع سیستم های چند رسانه ای خودرو ما رفتیم با ما باشید تا بهترین سیستم چندرسانه ای را با توجه به نیاز شما انتخاب کنیم.

سیستم چند رسانه ای خودرو چیست؟

تصور کنید باید به تنهایی با ماشین به یک سفر طولانی بروید. بدون شک رانندگی چندین ساعته در سکوت با صدای باد و موتور اصلا خوشایند نیست. خودروسازان مطرح دنیا خیلی زود و از همین حالا متوجه این موضوع شدند آغاز قرن بیستم پس از میلاد، بسیاری از محصولات خود را با سیستم صوتی به بازار عرضه کردند.

نصب و راه اندازی سیستم صوتی در اتومبیل از دهه ۳۰ و با شروع رادیو و به مرور زمان با پیشرفت تکنولوژی، قابلیت هایی مانند نوار چسب، سی دی، USB و بلوتوث به سیستم های سرگرمی خودرو اضافه شد. اما سیستمی که نامیده می شود چند رسانه ای خودرو می دانیم، برای اولین بار در سال های ابتدایی هزاره سوم پس از میلاد روی برخی خودروهای لوکس نصب می شود.

رادیو ماشین قدیمیرادیو ماشین قدیمی

واژه مالتی مدیا در فارسی به معنای «چند رسانه ای» و مولتی مدیا خودرو سیستمی است که می تواند فایل های چند رسانه ای (ترکیبی از صدا و تصویر) را پخش کند. به عبارت ساده تر، هر خودرویی مجهز به مانیتور رنگی با قابلیت پخش فایل های ویدئویی. از سیستم چند رسانه ای استفاده می کند.

امروزه اکثر خودروهای مجهز به چند رسانه ای به دوربین دید عقب یا دوربین ۳۶۰ درجه و مانیتور سیستم مذکور علاوه بر پخش فایل های چند رسانه ای در مواقع ضروری نیز مجهز هستند. تصویر دوربین های خودرو راننده را نیز نشان می دهد.

انواع سیستم های چند رسانه ای خودرو

در ادامه به معرفی مختصر انواع سیستم های چند رسانه ای خودرو و مشخصات هر یک از آنها می پردازیم.

چند رسانه ای ساده

ارزان ترین و ابتدایی ترین نمونه سیستم چند رسانه ای خودرو، آدم ساده این سیستمی است که علاوه بر قابلیت های سیستم های صوتی معمولی، قابلیت پخش فایل های ویدئویی را نیز دارد. این نوع ماشین قابلیت چند رسانه ای بازی فایل های چند رسانه ای دارای پورت های مختلفی مانند DVD، USB، AUX و بلوتوث می باشد غیر هوشمند و عملکرد اضافی را ارائه نمی دهد.

چند رسانه ای خودرو با مانیتور مجزا برای سرنشینان عقب

سیستم چند رسانه ای برخی از خودروهای لوکس، علاوه بر مانیتور مرکزی روی داشبورد تا یک یا دو مانیتور مسافر برعکس مجهز نیز می باشد. در نمونه معمولی این سیستم، مانیتورهای عقب همان تصویر مانیتور مرکزی را بازتولید می‌کنند، اما در انواع گران‌تر، عملکرد چندرسانه‌ای عقب کاملاً مستقل از مولتی مدیا اصلی خودرو است.

چند رسانه ای برای سرنشینان عقبچند رسانه ای برای سرنشینان عقب

البته امروزه این سیستم دیگر مختص خودروهای لوکس نیست و انواع مختلفی از مانیتورها برای سرنشینان عقب وجود دارد. فروشگاه دوم در بازار موجود است و بر روی اکثر خودروها قابل نصب است.

چند رسانه ای ماشین با روتر

نوع دیگری از مولتی مدیا خودرو، علاوه بر قابلیت های نوع ساده، به سیستم ناوبری مجهز نیز می باشد. با توجه به افزایش روزافزون ترافیک در شهرها و اهمیت مسیریابی، امروزه اکثر سیستم های چندرسانه ای خودروها به روتر مجهز هستند.

چند رسانه ای با ناوبریچند رسانه ای با ناوبری

البته این نوع سیستم چند رسانه ای خودرو هوشمند نیست، اما ناوبری آن هوشمند است نوع آفلاین خوب. نرم افزار روتر مورد استفاده در این نوع a کارت SD ذخیره شده است و برای به روز رسانی آن باید کارت SD مربوطه را برداریم و پس از به روز رسانی نرم افزار دوباره آن را در دستگاه قرار دهیم.

چند رسانه ای ماشین با Mirrorlink

طی چند سال گذشته و با گسترش تلفن های همراه هوشمند، ویژگی دیگری ظاهر شده است اتصال آینه ای همچنین به برخی از سیستم های چند رسانه ای خودرو اضافه شده است. در این نوع خودرو چند رسانه ای با اتصال گوشی هوشمند به سیستم از طریق کابل یا وای فای می توانیم تصویر را از صفحه گوشی به مانیتور ماشین انتقال دهیم.

سیستم آینه لینکسیستم آینه لینک

سیستم Mirror Link به ما کمک می کند تا به راحتی فایل های تصویری آن را بر روی تلفن همراه خود در چند رسانه ای خودرو یا از برخی برنامه هایی مانند روترهای آنلاین ما هم استفاده کنیم البته خطا در سیستم همچنین اشاره می کند که هنگام استفاده از گوشی باید صفحه نمایش آن روشن باشد.

چند رسانه ای ماشین با CarPlay

این نوع مالتی مدیا خودرو برای ارتباط با گوشی هوشمند به جای Mirrorlink دو نرم افزار نامیده می شود اندروید اتو (Android Auto) و اپل کارپلی استفاده شده (Apple Car Play). با اتصال گوشی اندروید یا IOS به مالتی مدیای خودرو از طریق نرم افزار ذکر شده، محدودیت های Mirolink را نداریم و می توانیم از برخی اپلیکیشن های مهم تلفن همراه تقریبا به صورت مستقل استفاده کنیم.

چند رسانه ای هوشمند

مدرن ترین و پیشرفته ترین سیستم چندرسانه ای خودرو نوع هوشمند آن است. این نوع مالتی مدیا مجهز به سیستم عامل (عمدتا اندروید) بوده و علاوه بر امکانات چند رسانه ای قبلی، امکان نصب اپلیکیشن های مختلف و اتصال اینترنت نیز وجود دارد

چند رسانه ای چند منظوره

طی یکی دو سال گذشته، بسیاری از خودروسازان در سراسر جهان رویکرد کاهش دکمه های فیزیکی روی کابین را هنگام توسعه محصولات خود در نظر گرفته اند. نتیجه این رویکرد ایجاد نوع دیگری از سیستم چندرسانه ای خودرو است که می توان آن را چندرسانه ای چند منظوره نامید.

چند رسانه ای چند منظورهچند منظوره چند رسانه ای

این نوع از سیستم چند رسانه ای خودرو می تواند هوشمند یا معمولی باشد، اما علاوه بر عملکردهای چند رسانه ای معمول، بسیاری از آنها آپشن های ماشین همچنین از او کنترل بودن به عنوان مثال در بسیاری از خودروهای مدرن چینی موجود در بازار ایران دکمه جداگانه ای در داخل کابین برای امکاناتی مانند گرمایش و سرمایش صندلی ها، آینه های بغل تاشو، روشنایی داخلی و … وجود ندارد و باید از طریق این گزینه ها را فعال یا غیرفعال کنیم. سیستم چند رسانه ای خودرو

آخرین کلمه

انواع مولتی مدیا خودرو با هم دیدیم و با توانایی های هم آشنا شدیم. مطمئناً هر چه یک سیستم چندرسانه ای خودرو لوازم جانبی بیشتری داشته باشد، برای خریدار جذابیت بیشتری خواهد داشت. اما آنچه مهمتر از امکانات اضافی به نظر می رسد، کیفیت کلی سیستم این چند رسانه ای است که شامل مواردی مانند کیفیت صدا، وضوح تصویر مانیتور، حساسیت صفحه نمایش لمسی، رابط کاربری زیبا و ساده و غیره است.

بنابراین، اگر قصد خرید سیستم چندرسانه ای خودرو یا ارتقاء سیستم فعلی خودروی خود را دارید. فراموش نکنید که ویژگی های اضافی سیستم انتخابی خود را اضافه کنید کیفیت و برند سازنده توجه کنید و از نمایندگی های معتبر آپشن های خودرو خرید کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا