خودرو

مقایسه موتور ef7 با xu7؛ فنی، ظاهری و بازار فروش آپدیت ۱۴۰۳


موتور EF7 و موتور پژو ۱۸۰۰ سی سی یا xu7 در حال حاضر جزو موتورهای اصلی بازار ایران هستند و اکثر محصولات ایران خودرو از این دو موتور استفاده می کنند. برای اینکه بفهمید کدام یک از این دو گزینه بهتر است، سایش کمتری دارد، دوام بیشتری را فراهم می کند و از نظر استحکام و کشسانی وضعیت بهتری را برای شما ایجاد می کند، شما را به مطالعه مقاله دعوت می کنیم. مقایسه موتور ef7 با xu7 در کنار مکانیک به مجله ماشین توجه کنید.

blankblank

مقایسه موتور ef7 با xu7 از نظر ظاهر

موتور EF7 بیشتر روشن است سمند و دانا پلاس بزرگتر از موتور xu7 به نظر می رسد. البته این موضوع یک دلیل فنی دارد، زیرا سرسیلندر این موتور دو سوپاپ است و به همین دلیل فضای بیشتری را اشغال می کند.

موتور ef7موتور ef7

اگر از بالا به موتور ef7 نگاه کنید یک روکش آلومینیومی با یک پنل مشکی در وسط می بینید. اما روکش سوپاپ موتور xu7 باریکتر است و به رنگ مشکی در انتهای محفظه موتور دیده می شود. همچنین نحوه قرارگیری منیفولدها در این دو موتور با یکدیگر متفاوت است به طوری که در موتور ef7 می توان منیفولد اگزوز را در جلوی خودرو مشاهده کرد، اما در انتهای محفظه موتور تعدادی دریچه هوا تعبیه شده است. و نزدیک کابین همچنین شکل لوله های هواکش پلاستیکی و محفظه فیلتر روی این دو موتور متفاوت است.

موتور سمند LX 1.8 لیتریموتور سمند LX 1.8 لیتری

مقایسه موتور ef7 با xu7 از نظر فنی

مقایسه موتور ef7 و xu7 از نظر فنی نکات جالب و مهم تری را برای شما مشخص می کند. در درجه اول موتورef7 سر سیلندر دارد ۱۶ سوپاپ همراه با ۲ سوپاپ به علاوه یکی از این شیرها دارای سیستم زمان متغیر یا cvvt و عملکرد بهتری نسبت به مدل های معمولی مانند چرخ دنده شیر آسیاب xu7 ارائه می دهد. اگر از بغل به موتور ef7 نگاه کنید، پیکربندی سیستم تسمه دینام این موتور نیز پیچیده تر است. از جهاتی تسمه دینام بزرگتر دارد و نصب آن نیز کمی پیچیده تر از تسمه دینام در موتور xu7 است.

موتور ef7موتور ef7

همانطور که در قسمت قبل گفته شد، سیستم اگزوز و منیفولد ورودی هوا در موتور ef7 در مقایسه با موتور xu7 برعکس طراحی شده است. بنابراین با موتور ef7 دود از جلو خارج می شود و هوا از پشت سرسیلندر (سمت کابین) وارد موتور می شود. این روند در موتور xu7 معکوس شده و منیفولد اگزوز به کابین نزدیکتر می شود. سوپاپ گاز و منیفولد هوا در جلوی موتور و نزدیک رادیاتور قرار می گیرد.

در کل می توان گفت طراحی موتور ef7 کمی پیچیده تر از موتور xu7 و البته موتورهای موجود در بازار است. به گونه ای که تعمیرات آن دشوارتر است و معمولاً گاراژها برای تعمیر موتور ef7 دستمزد بیشتری دریافت می کنند. ضمناً قطعات موتور ef7 تقریباً گرانتر از موتور پژو ۱۸۰۰ هستند و خرید قطعات یدکی موتور ef7 بیشتر از موتور مذکور برای شما هزینه خواهد داشت.
به لحاظ دمای کاربه طور معمول موتور EF7 در دمای عملیاتی بالاتری کار می کند و گیج دما دمای بالاتر پشت آمپلی فایر را به راننده نشان می دهد.

موتور xu7 یک اشکال مهم و شناخته شده وجود دارد و این نیز واشر سرسیلندر سوز این موتور است. گفته می شود موتور xu7 plus به عنوان مدل اصلاح شده دچار این نقص نمی شود اما به نظر ما این موضوع صحت ندارد. علت اصلی سوختن واشر سرسیلندر موتور xu7 به دلیل طراحی نادرست سرسیلندر این خودرو است که متاسفانه در نسخه پلاس اصلاح نشده است.

blankblank

درست در وسط سرسیلندر xu7 دو سوپاپ اگزوز در کنار هم قرار دارند که تمایل زیادی به گرم شدن دارند. بنابراین دما در این نقطه به میزان قابل توجهی افزایش می یابد و به واشر سرسیلندر فشار وارد می کند تا باعث سوختن آن شود.
این نقص در موتور ef7 وجود ندارد و بنابراین سوختگی واشر سرسیلندر در موتورهای ef7 کمتر دیده می شود. این در حالی است که برخی از مشتریان و مالکان خودروهای مجهز به موتور ef7 نیز از سوختن واشر سرسیلندر خودروی خود گلایه دارند.

به لحاظ مصرف سوخت همچنین باید بدانید که موتورهای xu7 جزو پرکاربردترین موتورهای خودروهای داخلی هستند. به خصوص در مصارف شهری این موتور بسیار گران است و اصلاً عملکرد مقرون به صرفه ای ندارد. موتور ef7 مصرف کمتری نسبت به xu7 دارد و می تواند سوخت خود را بهتر مدیریت کند. اگرچه این موتور از نظر مصرف سوخت نسبت به موتورهای امروزی چندان مقرون به صرفه نیست.

جنبه مثبت موتور ef7 سازگاری بیشتر آن با سوخت گاز CNG است. بنابراین افرادی که دارای موتور EF7 هستند می توانند با خیال راحت تری به خودروی خود بنزین بزنند. این در حالی است که موتورهای xu7 نسبت به مصرف گاز حساس‌تر هستند و معمولاً اگر با گاز CNG بیش از حد تغذیه شوند با مشکلاتی مانند آسیب‌دیدگی بستر سوپاپ‌ها یا دمیدن سوپاپ‌ها مواجه می‌شوند.

مقایسه موتور xu7 با ef7 از نظر بازار فروش

بازار خودروهای مجهز به هر دو موتور به دقت زیر نظر گرفته می شود، اما عموما مشتریان نسبت به موتور قدیمی xu7 احساس بهتری دارند. دلیل این امر، حضور قدیمی این موتور در بازار ایران، ارزانتر بودن قطعات، ایرادات ساده تر و تعمیرات آسان است که به طور کلی در صورت خرابی، مشکل کمتری برای مالک ایجاد می کند. بنابراین، بازار آن نسبت به ef7 کمی رونق بیشتری را دنبال می کند.

xu7xu7

موتور ef7 بهتره یا xu7؟

در پایان مقایسه موتور ef7 و xu7 برای کاربران این سوال پیش می آید که کدام یک از این دو موتور بهتر است و از نظر قدرت فنی، استهلاک و دوام باعث صرفه جویی اقتصادی بیشتری برای مالک می شود.
در ابتدا باید بگوییم که قدرت فنی این دو موتور تقریبا به یکدیگر نزدیک است، اما می توان گفت که به دلیل قدرت خروجی بالاتر، با سرسیلندر ۱۶ سوپاپ و سیستم زمان بندی متغیر سوپاپ هوا، موتور ef7 می تواند قدرت بهتر و شتاب کمی چابک تر را به شما ارائه دهد. اگرچه این تفاوت در قدرت ممکن است در عمل چندان محسوس به نظر نرسد.

هم موتورef7 سر و صدای کمتر تجربه رانندگی لذت بخش تری را برای شما و کاربران ایجاد کرده و فراهم می کند. مصرف سوخت کمتر، بازده فنی بهتر و قرار گرفتن کمتر در معرض پدیده فرسودگی واشر سرسیلندر پرهزینه از دیگر مزایای این موتور نسبت به موتور xu7 است.

اما برعکس موتور xu7 اگر چه بیشتر در اثر سوختن واشر سرسیلندر ایجاد می شود، اما به دلیل تعمیر آسان و ارزان برای افرادی که توانایی مالی کمتری دارند می تواند گزینه مناسبی باشد. مخصوصا کسانی که مدام از ماشین استفاده نمی کنند می توانند موتور xu7 را انتخاب کنند. علاوه بر این هزینه قطعات این موتور کمتر است و تحویل قطعات یدکی برای شما هزینه کمتری خواهد داشت.
همچنین به دلیل تعمیرات راحت تر، مکانیک های بیشتری قادر به رفع ارورهای موتور xu7 هستند، اما موتورهای ef7 پیچیده تر و ظریف تر هستند و ممکن است برخی از مکانیک ها تجربه لازم و کافی برای تعمیر این موتور را نداشته باشند.

جدول زیر خلاصه ای از مقایسه موتور xu7 با ef7 است و شما را از مزایا و معایب هر کدام مطلع می کند. بنابراین، با توجه به هر یک از عناصر مشخص شده در جدول و مطابقت آن با ترجیحات و نیازهای خود، می توانید بهترین موتور را با توجه به نیاز خود انتخاب کنید.

موتور EF7

موتور XU7

۱۱۳ اسب بخار

۱۰۰ اسب بخار

۱۵۳ نیوتن متر گشتاور

۱۵۳ نیوتن متر گشتاور

۱۶ سوپاپ

۸ سوپاپ

مصرف سوخت ۷٫۳۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر

مصرف سوخت ۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر

مزایای موتور ef7

مزایای موتور xu7

  • مصرف سوخت کمتر
  • دارای سرسیلندر ۱۶ سوپاپه
  • سازگاری بیشتری با سوخت CNG دارد
  • سر و صدای کمتر
  • احتمال سوختن واشر سرسیلندر کمتر است
  • نیازی به پد یا پر کردن شیر نیست

  • تعمیر آسان و ارزان
  • قطعات یدکی ارزان تر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا