خودرو

تسمه پروانه چیست و چه زمانی باید تعویض شود؟ آپدیت ۱۴۰۳


در این سری مقالات شما را با تسمه پروانه آشنا می کنیم و اطلاعاتی در مورد زمان مناسب تعویض آن به شما می دهیم. تقریباً همه رانندگان حداقل یک یا دو بار در هفته به باک می روند، اما باتری تا حد زیادی نادیده گرفته می شود و رانندگان اطلاعات کافی در مورد آن ندارند.

مقالات زیر را حتما بخوانید

تغییر شماره ثبت

راهنمای خرید دست دوم

استعلام تخلفات وسیله نقلیه موتوری

آیا تا به حال به مکانیسم شارژ باتری فکر کرده اید؟ آیا می دانید چرا باتری خالی است و چرا به اندازه کافی شارژ نمی شود؟ پس با مقاله تسمه پروانه چیست و چه زمانی باید تعویض شود، همراه باشید.

تسمه پروانه چیست؟تسمه پروانه چیست؟
کیت کمربند ایمنی خودرو

دینام چیست؟

برای شروع مقاله تسمه پروانه چیست و چه زمانی باید تعویض شود، از دینام خودرو شروع می کنیم. حتماً نام دینام را بارها شنیده اید، اما این قطعه که از قضا نقش مهمی هم دارد، چه وظیفه ای دارد؟ دینام که به آن دینام می گوینددینام(همچنین گفته می شود که در واقع یک ژنراتور DC است)دی سی) و مسئول تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی الکتریکی است. دینام به عنوان یک تجهیزات تولید برق منبع شارژ باتری است و هرگونه نقص در عملکرد آن باعث شارژ ناکافی باتری می شود.

دینام چگونه کار می کند

برای تولید انرژی الکتریکی در ژنراتورها باید منبع انرژی مکانیکی وجود داشته باشد. به عنوان مثال، منبع قدرت مکانیکی در ژنراتورهای نیروگاهی، توربین های بخار هستند. حتما حدس زده اید که منبع انرژی مکانیکی خودرو برای راه اندازی دینام، موتور خودرو است. دینام با استفاده از تسمه به موتور متصل می شود و بدین ترتیب انرژی جنبشی لازم را برای دینام تامین می کند. این تسمه به تسمه دینام معروف است.

کمربند چیست؟

کمربند (کمربند) به طور کلی حلقه ای است که از مواد منعطف مانند چرم، لاستیک، پلیمر و غیره ساخته شده است که برای اتصال دو شفت دوار استفاده می شود و در واقع به نوعی ارتباط مکانیکی بین دو شفت ایجاد می کند. شایان ذکر است که تسمه یکی از رایج ترین و ارزان ترین روش های انتقال نیرو بین دو شفت می باشد. امیدواریم مقاله تسمه پروانه چیست و چه زمانی باید تعویض شود برای شما کاربران عزیز جالب بوده باشد.

تسمه دینام چیست؟تسمه دینام چیست؟
تسمه دینام

تسمه دینام

خودروهای دارای موتور احتراق داخلی دارای تسمه های مختلفی هستند که وظیفه آنها انتقال انرژی جنبشی تولید شده توسط موتور به سایر قطعات و تجهیزات است. تسمه تایم و تسمه دینام را می توان از مهم ترین تسمه های خودرویی دانست و ما در خودروهای امروزی تنها به این دو تسمه می پردازیم. تسمه دینام که به تسمه پروانه نیز معروف است به موتور متصل می شود و با روشن شدن موتور شروع به کار می کند و باعث چرخش دینام می شود.

همانطور که در بالا ذکر شد، دینام نیز یک مولد جریان مستقیم و با دریافت انرژی جنبشی، الکتریسیته است دی سی تولید می کند که این برق باتری را شارژ می کند و در نتیجه انرژی الکتریکی مورد نیاز خودرو تامین می شود. لازم به ذکر است که تسمه پروانه علاوه بر چرخاندن پروانه، انرژی جنبشی دینام، انرژی تجهیزاتی مانند پمپ آب، کمپرسور تهویه مطبوع و پمپ فرمان فرمان را تامین می کند و چرخش موتور را منتقل می کند. به این تجهیزات

تسمه دینام چیست؟تسمه دینام چیست؟
نمای تسمه دینام

شکل ظاهری تسمه دینام

در ادامه مقاله تسمه پروانه چیست و چه زمانی باید تعویض شود، انواع تسمه دینام را بررسی می کنیم. به طور کلی تسمه ها بر اساس شکل ظاهری به صورت زیر تقسیم می شوند:

  • کمربندهای تخت
  • کمربندهای گرد
  • تسمه ها V فرم
  • تسمه های چند شیار
  • تسمه تایم یا دندانه دار
  • کمربند نوع دینام V این شکل و دلیل نامگذاری آن است V شکل آن نیز به دلیل ظاهر آن است که مشابه است V انگلیسی هست؛ از این رو تسمه دینام تسمه V همچنین به نام

    تسمه دینام چیست؟تسمه دینام چیست؟
    ساختار کمربند

    علائم خرابی تسمه پروانه

    با توجه به وظایف مهم تسمه پروانه در خودرو، در صورت آسیب یا خرابی این تسمه، می توان انتظار داشت که کیفیت رانندگی شما به شدت تحت تاثیر قرار گیرد. به طور کلی علائم زیر باید تا حدودی شما را حساس و کنجکاو کند.

    تسمه دینام چیست؟تسمه دینام چیست؟
    ست کمربند
    • باتری کاملا شارژ نشده است
      گفتیم دینام با دریافت انرژی جنبشی از طریق این تسمه، انرژی الکتریکی لازم برای شارژ باتری را تامین می کند، بنابراین هر گونه ایراد در تسمه دینام باعث عدم شارژ کافی باتری می شود. بدیهی است که این امر می تواند باعث تخلیه زودرس باتری شما و ایجاد مشکلات جدی برای شما شود. در این مواقع امکان روشن شدن چراغ باتری نیز وجود دارد که نشان دهنده شارژ نشدن آن است.
    • افزایش دمای موتور

      تسمه پروانه علاوه بر چرخاندن دینام، انرژی جنبشی پمپ آب و چند چرخ دنده دیگر را تامین می کند. حال اگر انرژی لازم در اختیار پمپ آب قرار نگیرد، گردش جریان آب به درستی انجام نمی شود و نتیجه این می شود که دمای موتور بیش از حد بالا می رود و به اصطلاح موتور به جوش می آید.

      • کاهش کنترل مدیریت

        پمپ برقی فرمان یکی دیگر از تجهیزاتی است که وابستگی زیادی به تسمه پروانه دارد و در صورت خرابی، کنترل راننده بر روی فرمان کاهش می یابد.

      • کولر و تهویه مطبوع به درستی کار نمی کنند

        از آنجایی که تسمه دینام چرخش لازم را برای کمپرسور تهویه مطبوع فراهم می کند، بنابراین آسیب به تسمه دینام باعث اختلال در عملکرد سیستم تهویه مطبوع می شود.

      • صداهای غیر معمولY

        صدای جیغ که از زیر کاپوت می آید می تواند ناشی از معیوب بودن تسمه باشد.

      • علائم خرابی تسمهعلائم خرابی تسمه
        کمربند شکسته

        زمان تعویض تسمه باله است

        در صورت مشاهده هر یک از موارد فوق، از تسمه بازدید کرده و در صورت وجود آسیب، آن را تعویض کنید. اگرچه هزینه تعویض آن زیاد نیست و جزو قطعات ارزان قیمت خودرو است، اما تعویض بی موقع آن می تواند صدمات جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد.

        پس اصلا این سوال را نادیده نگیرید. مهم ترین نکته در مورد این تسمه ها بازدید و سرویس های دوره ای منظم است، زیرا هیچ دستورالعمل کلی برای تعویض این تسمه ها وجود ندارد و هیچ سازنده ای اعلام نکرده است که مثلا تسمه دینام هر چند هزار کیلومتر باید تعویض شود.

        علائم خرابی تسمهعلائم خرابی تسمه
        ما می توانیم نشانه ای از آسیب ببینیم

        در مورد تسمه دینام توجه به ظاهر آن بسیار مهم است و با بررسی چشمی می توانید آسیب دیدگی آن را تشخیص دهید. به عنوان مثال روغن کاری تسمه، وجود ترک بر روی تسمه، شکستگی یا پارگی تسمه، خوردگی تسمه، ظاهر شدن خاصیت ارتجاعی در تسمه و غیره. ممکن است آسیب کمربند را نشان دهد.

        همچنین می توانید خودتان آستین ها را بالا بزنید

        ذکر این نکته ضروری است که بدون مراجعه به مکانیک می توانید خودتان تسمه دینام را تعویض کنید و در مطالب بعدی به نحوه تعویض تسمه دینام می پردازیم. امیدواریم مقاله تسمه پروانه چیست و چه زمانی باید تعویض شود برای شما جالب بوده باشد و توانسته باشیم اطلاعات مربوطه را در اختیار شما خوانندگان عزیز قرار دهیم.

        مقالات مرتبط زیر را حتما بخوانید

        • توقف اضطراری وسیله نقلیه
        • تسمه تایم چیست و چه زمانی برای تعویض آن مناسب است!!
        • نحوه عملکرد سیستم کنترل صعود و فرود را بیاموزید
        • سیستم تزریق سوخت چگونه کار می کند؟
        • دیفرانسیل خودرو چگونه کار می کند؟
        • با انواع سیستم تعلیق خودرو آشنا شوید
        • وینچ چیست، کارکرد آن در خودرو چیست و نشانه های خرابی آن چیست؟
        • گیربکس ماهک
        • تفاوت بنزین یورو ۲ و یورو ۴
        • سیستم کنترل کشش چیست؟
        • سیستم کنترل فشار باد لاستیک چیست؟
        • درباره مشکلات انژکتور خودرو بیشتر بدانید
        • اهمیت بالانس چرخ چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا