لوازم جانبی موبایل

ترفند تشخیص تعمیر شده بودن یا نبودن آیفون

ممکن است شما هم قصد خرید یک گوشی آیفون دست دوم را داشته باشید اما از باز شدن دستگاه یا در دست تعمیر قرار گرفتن آن مطمئن نباشید. در این آموزش به شما در تشخیص آیفون باز شده و تعمیری و اصل بودن قطعات آن، کمک می‌کنیم.

می توان گفت خرید آیفون دست دوم یک گزینه بسیار مقرون به صرفه است اما در عین حال می تواند مشکلات زیادی را به همراه داشته باشد.

خوشبختانه، اپل اکنون می تواند به شما کمک کند تا آیفون های باز شده و تعمیر شده را شناسایی کنید و همچنین قطعات جایگزینی که برای تعمیر دستگاه استفاده می شود، قطعات اصلی اپل هستند یا خیر.

روش تشخیص آیفون باز شده و تعمیری

در ادامه روش های تشخیص را باهم بررسی می کنیم

بررسی تاریخچه تعویض قطعات Parts and Service History آیفون

آیفون‌های امروزی نیز مانند یک خودرو دارای دفترچه‌ای هستند که فهرستی از قطعات تعویض شده را در خود جای داده است. این گزارش تنها در آیفون هایی که قطعات آن تعویض شده اند قابل دسترسی و مشاهده است.

به این ترتیب می توان گفت که اگر نتوانسته اید این بخش را در دستگاه خود مشاهده کنید، می توانید نسبتاً مطمئن باشید که آیفون شما باز یا تعمیر نشده است و مهر و موم  آن از زمان خروج از کارخانه باز نشده است.

لازم به ذکر است که امکان مشاهده تاریخچه تعویض قطعات از iOS 15.2 به بعد در دسترس کاربران قرار گرفته است. برای دسترسی به این ویژگی لازم است تا به تنظیمات Settings > General > About بروید و در زیر بخش شماره سریال دستگاه (Serial Number) به دنبال بخش «Parts and Service History» بگردید.

اگر نمی توانید این بخش را پیدا کنید، به این معنی است که هیچ چیز (حتی باتری) دستگاه شما هنوز تعویض نشده است.

حال اگر آیفون شما باز شده و قطعه یا قطعاتی از آن تعویض شده باشد، می توانید لیستی از آن قطعات تعویضی را در این قسمت مشاهده کنید. از آنجایی که این ویژگی نسبتا جدید است، بیشتر در دستگاه های جدید اپل استفاده می شود و لیست قطعات نشان داده شده در این بخش ممکن است بسته به مدل دستگاه متفاوت باشد.

تشخیص آیفون باز شده و تعمیری 1

به عنوان مثال، در آیفون ۱۲ یا آیفون ۱۳ می توانید ببینید که آیا باتری، دوربین یا صفحه نمایش دستگاه شما تعویض شده است یا خیر.

در ضمن در آیفون ۱۱ این مشکل به باتری و صفحه نمایش محدود می شود و در آیفون XR و XS (و Max) و آیفون SE فقط اطلاعات تعویض باتری نمایش داده می شود.

تشخیص آیفون باز شده و تعمیری 2

هر قطعه ای که عبارت “Genuine Apple Part” را مشاهده کردید به این معنی است که یک قطعه اصلی است و توسط خود اپل یا یکی از شرکای خدمات مجاز آنها جایگزین شده است. در غیر این صورت (اگر قسمت اصلی نباشد)، به جای این متن، «Part Unknown» را مشاهده خواهید کرد.

اهمیت متن «Genuine Apple Part» در قطعات آیفون باز شده و تعمیری

به طور کلی قطعات اصلی اپل کیفیت بالاتری نسبت به سایر قطعات دارند. این قطعات ممکن است شامل قطعاتی باشد که خودتان خریداری و نصب می کنید. این مشکل اغلب در قیمت تمام شده قطعات منعکس می شود، زیرا تعمیر آیفون توسط یک تکنسین غیرمجاز یا با قطعات مختلف و غیر اورجینال معمولاً بسیار ارزان تر است.

همچنین، هنگامی که دستگاه خود را توسط تکنسین غیرمجاز تعمیر می کنید، دیگر نمی توانید از نوع قطعات یدکی استفاده شده توسط او مطلع شوید، تنها چاره ای که دارید اعتماد به تکنسین است.

البته این بدان معنا نیست که نباید یا نمی توانید به تکنسین های خدمات جانبی اعتماد کنید، بلکه به این معنی است که اگر از خدمات خود اپل یا مراکز خدمات مجاز مورد تایید اپل استفاده کنید، تضمینی وجود خواهد داشت که سرویس ها در بهترین حالت خود باشند -سطح بالا.بالا و استفاده از استانداردهای بسیار بالا برای قطعات یدکی دستگاه مورد استفاده برای دستگاه شما.

تشخیص آیفون باز شده و تعمیری 3

قطعا دلایلی برای گران‌تر بودن قطعات اصلی اپل وجود دارد. این قطعات نسبت به قطعات جایگزین ارزان‌تر که تکنسین‌های خدمات جانبی غیرمجاز ممکن است به منظور صرفه جویی در هزینه‌ها آن‌ها را انتخاب کنند با استاندارد و کیفیت بسیار بالاتری ساخته شده‌اند.

استاندارد نبودن قطعات استفاده شده، می‌تواند منجر به عدم پایداری و طول عمر آن‌ها شود، به خصوص زمانی که صحبت از تعویض باتری باشد. پس اهمیت اصل بودن قطعات تعویضی آيفون را دست کم نگیرید و به این موضوع توجه داشته باشید.

یک مزیت دیگر تشخیص آیفون باز شده و تعمیری!

مزیت دیگری در ارتباط با این ویژگی جدید برای شناسایی آیفون باز و تعمیر شده و قطعات جایگزین آن وجود دارد. اگر فروشنده به شما اطلاع داد که باتری دستگاهی که قصد خرید آن را دارید تعویض شده است، اکنون می توانید بدون اتکا به اطلاعاتی که فروشنده در مورد سلامت باتری در اختیار شما قرار می دهد، به راحتی این مشکل را بررسی کنید. تقریباً در تمام مدل های اپل می توان اطلاعات باتری را بررسی کرد.

دانستن اینکه آیا دستگاه مورد نظر از باتری اصلی اپل استفاده می‌کند یا خیر، می‌تواند به شما در خریدی آگاهانه و ایمن کمک کند.

امیدواریم اگر قصد خرید آیفون دست دوم را دارید، این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

از کجا بفهمیم یک گوشی آیفون باز شده است یا خیر؟

از نسخه iOS 15.4 به بعد اپل یک ویژگی بسیار کاربردی به نام Parts and Service History به منظور امکان مشاهده تاریخچه تعویض قطعات و کمک به تشخیص آیفون باز شده و تعمیری توسط خود کاربران به این سیستم عامل اضافه کرده است. برای دسترسی به این بخش باید به تنظیمات Settings > General > About بروید. زیر شماره سریال دستگاه در بخش «Parts and Service History» لیستی از اطلاعات قطعات را مشاهده خواهید کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا