مجله تکنولوژی

محافظت از تاثیرات قطعی برق در خرابی کامپیوتر

قطع ناگهانی برق از جمله اتفاقات ناگوار هنگام کار با دستگاه های الکترونیک از جمله کامپیوتر می باشد که هم ادامه فعالیت را مختل می کند و هم ممکن است منجر به خرابی کامیپوتر شود. اگر به دنبال روش های محافظت از تاثیرات قطعی برق در خرابی کامپیوتر هستید، تا انتها با ما همراه باشید. ما در ادامه تمامی روش ها را به طور جامع مورد بررسی قرار داده ایم.

تاثیر قطعی برق بر خرابی کامپیوتر

همانطور که می دانید نوسانات و قطعی برق، عملکرد سیستم های کامپیوتری را تحت تاثیر قرار می دهند. فرض کنید در حال کار با کامپیوتر هستید و ناگهان، برق، قطع و کامپیوتر خاموش می شود. خاموش شدن ناگهانی دستگاه در حالی که چندین برنامه روی آن در حال اجرا هستند منجر به آسیب رسانی به بخش های مختلف آن نظیر هارد درایو سیستم می شود، زیرا هیچ دستور خاموشی از قبل به برنامه های سیستم داده نشده و به اصطلاح به سیستم، شوک وارد شده است.

منظور از ورود شوک به کامپیوتر در اثر قطعی ناگهانی برق، افزایش ولتاژ در یک بازه زمانی کوتاه است.

تاثیر قطعی برق بر خرابی کامپیوتر

شایان ذکر است که تاثیر نوسانات برق در خرابی کامپیوتر هنگام نصب برنامه های مختلف، بیشتر هم می شود که باید با شناخت روش های محافظت از تاثیرات قطعی برق در خرابی کامپیوتر، آن ها را به حداقل رساند.

به طور کلی قطعی برق هم می تواند منجر به بروز آسیب های نرم افزاری و هم آسیب های سخت افزاری در سیستم های کامپیوتری شود.

بهترین روش های محافظت از کامپیوتر هنگام قطعی برق چیست؟

اکنون وقت آن است که به بررسی راه های محافظت از کامپیوتر در برابر قطعی برق بپردازیم. خوشبختانه با به کار گیری روش های مختلف می توان مانع از خرابی لپ تاپ و کامپیوتر هنگام قطعی برق شد. مهم ترین این روش ها عبارتند از:

استفاده از استابلایزربرای محافظت از کامپیوتر در برابر قطعی برق از خرید استابلایزر، غافل نشوید. استابلایزر یک دستگاه الکتریکی است که با ثابت نگه داشتن ولتاژ مانع از خرابی دستگاه های برقی از جمله کامپیوتر هنگام قطعی برق می شود. استابلایزر علاوه بر قدرت بالایی که در برابر حفاظت از تاثیرات قطعی برق در خرابی کامپیوتر دارد، یک گزینه بسیار مقرون به صرفه نیز به شمار می رود.

بهترین روش های محافظت از کامپیوتر هنگام قطعی برق چیست؟

استفاده از UPS (Uninterruptible power supply)

به عنوان یکی از بهترین راهکارهای محافظت از کامپیوتر در برابر خطرات ناشی از قطعی برق می توان به استفاده از UPS (منبع تغذیه بدون وقفه) اشاره کرد. UPS یک دستگاه الکتریکی است که دو وظیفه مهم و اساسی را ایفا می کند، شامل:

  • نوسانات برق را کاهش می دهد که در نتیجه آن می توان مانع از ورود شوک الکتریکی به دستگاه مورد نظر شد.
  • با استفاده از باتری داخلی خود، برق را به صورت موقت، تامین می کند.

نکته: باتری یو پی اس های کوچک حداکثر تا ۲ ساعت، شارژ نگه می دارند، بنابراین بلافاصله پس از قطعی برق، کامپیوتر خود را خاموش کنید.

یو پی اس ها را براساس توان و فناوری به انواع مختلفی تقسیم بندی می کنند. انواع یو پی اس براساس توان، نیاز کاربران مختلف را رفع می کند. همچنین انواع یو پی اس براساس فناوری عبارتند از:

  • یو پی اس OFFLINE
  • یو پی اس ONLINE
  • یو پی اس LINE INTERACTIVE

کشیدن کامپیوتر از پریز بلافاصله پس از قطع برق

استفاده از محافظ برق

یکی دیگر از روش هایی که هنگام قطعی برق، می تواند احتمال خرابی کامپیوتر را به صفر برساند، استفاده از محافظ برق است. با استفاده از محافظ برق نمی توان جلوی خاموشی کامپیوتر را گرفت، اما می توان از بروز مشکلات جدی در کامپیوتر جلوگیری کرد.

کشیدن کامپیوتر از پریز بلافاصله پس از قطع برق

روش دیگری که در کاهش بروز مشکلات در سیستم های کامپیوتری هنگام قطع برق، تاثیر می گذارد این است که پس از قطع برق، کامپیوتر خود را از برق بکشید و پس از مدتی که از وصل شدن برق گذشت، آن را به برق بزنید.

علائم خرابی کامپیوتر در اثر قطعی برق

همانطور که در ابتدا هم بیان کردیم عدم استفاده از روش های فوق، احتمال خرابی کامپیوتر را تا حد زیادی افزایش می دهد که با علائم مختلفی نمایان می شوند. برخی از رایج ترین علائم خرابی کامپیوتر در اثر قطعی برق شامل موارد زیر هستند:

  • به صدا در آمدن فن سیستم
  • روشن نشدن فن کامپیوتر
  • شارژ نشدن و خرابی باتری کامیپوتر

علائم خرابی کامپیوتر در اثر قطعی برق

نتیجه گیری بررسی راه های محافظت از تاثیرات قطعی برق در خرابی کامپیوتر!

طبق آنچه در این مقاله آموختیم قطعی ناگهانی برق، منجر به ورود شوک الکتریکی به کامپیوتر می شود و در صورت عدم محافظت از تاثیرات آن به مرور، آسیب های جدی تری در سیستم رخ می دهد؛ بنابراین حتما همیشه یکی از روش های فوق را اجرا کنید. در آخر شما عزیزان می توانید سوالات و یا تجربیات خود در زمینه استفاده از روش های محافظت از تاثیرات قطعی برق در خرابی کامپیوتر را با ما و سایر کاربران سایت به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا