مجله تکنولوژی

اینترنت صنعتی اشیا (IIoT) چیست؟

اینترنت اشیا را می توان به عنوان مفهوم اتصال دستگاه ها به اینترنت و سایر دستگاه های متصل در نظر گرفت. اینترنت اشیا یک شبکه غول پیکر از چیزها و افراد متصل است که همگی اطلاعاتی در مورد نحوه استفاده و محیط اطراف خود جمع آوری و به اشتراک می گذارند.

این تابع می تواند شامل تعداد زیادی اشیا در اشکال و اندازه های مختلف باشد. از اجاق‌های مایکروویو هوشمند که به‌طور خودکار غذا را برای مدت زمان معینی طبخ می‌کنند تا ماشین‌های خودکاری که می‌توانند مسیرها را تشخیص دهند و موارد دیگر. اینترنت اشیا در صنعت بیمه، اینترنت اشیا در صنعت ساختمان و غیره. از جمله کاربردهای این حوزه فناوری است.

کاربردهای صنعتی اینترنت اشیا

فناوری IIoT برای ابزار دقیق، جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها، گزارش دهی و تصمیم گیری خودکار در عملیات صنعتی استفاده می شود. این امر از طریق یک سیستم به هم پیوسته از حسگرهای هوشمند، دروازه‌ها، پلتفرم‌های نرم‌افزاری و سرورهای ابری امکان‌پذیر است.

برنامه های کاربردی IIoT شامل کاربردهای صنعتی از جمله روباتیک، دستگاه های پزشکی و فرآیندهای تولید نرم افزار می شود. توجه داشته باشید که IIoT فراتر از دستگاه‌های مصرف‌کننده معمولی و عملیات اینترنتی رایج برای دستگاه‌های فیزیکی متصل به اینترنت اشیا است.

اینترنت صنعتی اشیا (IIoT) چیست؟

اینترنت اشیاء صنعتی چگونه کار می کند؟

سیستم‌های مشترک IIoT نیازمند به اشتراک گذاشتن داده‌ها بین چندین دستگاه و در میان چندین شبکه، از لبه (حسگرها، دستگاه‌های راه دور و رایانه‌ها) تا ابر (سیستم‌های محاسباتی متمرکز) هستند. به جای تبادل پیام، اجزای نرم افزار از طریق اشیاء داده به اشتراک گذاشته شده و فیلتر شده ارتباط برقرار می کنند.

کدام صنایع به IIoT نیاز دارند؟

اینترنت اشیاء صنعتی در ابتدا اینترنت اشیاء (IoT) را در چندین صنعت مانند تولید (صنعت ۴)، لجستیک، نفت و گاز، حمل و نقل، انرژی و تأسیسات، معدن و غیره توصیف کرد. متالورژی، هوانوردی و سایر بخش های صنعتی نیز باید از این مکانیسم در عمل استفاده کنند.

اینترنت صنعتی اشیا تنها یکی از سه نوع اصلی شبکه های مبتنی بر IP است. دو دسته دیگر اینترنت اشیا به اتوماسیون صنعتی مصرف کننده و ماشین به ماشین مربوط می شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا