اخبار پزشکی

تاثیرات بارداری بر سلامت دهان و دندان + نکات مهم

پبارداری یکی از دورانی است که بر روی بدن مادران اثرات زیادی میگذارد. از تغییرات هورمونی تا تغییر شکل پوست و موارد دیگر. یکی از مواردی که در این دوران دستخوش تغییر می شود موضوع دندان و لثه است. بعضی از این تغییراات دائمی و بعضی فقط در دوران بارداری باقی می مانند. در این مطلب بیشتر در این مورد صحبت می کنیم.

موضوعی باید بدانید این است که بارداری مستقیما بر روی دندان ها اثر نمی گذارد. بلکه با ایجاد تغییرات هورمونی، باعث می شود تا رفتارهایی در مادر ایجاد شود تا منجر به آسیب به دندان ها شود.

در گذشته به مادران باردار گفته میشد که باید منتظر از دست دادن یکی از دندان هایشان باشند. دلیل آن هم کمبود کلسیم بود. اما کلسیم مورد نیاز مادران باردار از دندان تامین نمی شود. بلکه استخوان ها این وظیفه را به عهده دارند. برای تامین این کلسیم از دست رفته هم باید از مواد غذایی مناسب استفاده کرد. این کاهش کلسیم در بدن مادر سریعاً بعد از متوقف شدن دوران شیردهی بازسازی می شود.

دلایل مشکلات دندانی در دوران بارداری

برخی مواردی که باعث ایجاد مشکلات دندانی در خانم های باردار می شود شامل موارد زیر است.

عفونت لثه

استفراغ

میل به مصرف غذاهای شیرین

اوغ زدن حین مسواک زدن دندان

این مقاله را هم مطالعه کنید => اثرات بارداری بر لثه و دندان

عفونت لثه

احتمال بروز این ناراحتی در سه ماهه دوم بارداری بیشتر است. لثه‌ها متورم و حساس می‌شود و ممکن است اندکی خونریزی لثه اندکی، به ویژه هنگام مسواک زدن و نخ کشیدن داشته باشد.

استفراغ و تهوع

برگشت مواد غذایی از معده به علت وجود اسید معده در آنها باعث افزایش احتمال پوسیدگی در دندان ها می شود.

مصرف غذاهای شیرین

از جمله مواردی است که در دوران بارداری ایجاد می شود. خب طبیعتا این موضوع تاثیر مستقیمی بر روی وضعیت دندان های مادران دارد.

اوغ زدن حین مسواک زدن

این موضوع در بین مادران باردار بسیار رایج است. متاسفانه بسیاری از ماردان باردار به این دلیل تمایلی به مسواک زدن ندارند و همین موضوع مهمترین عامل آسیب دیدن دندان و لثه ها در دوران بارداری است.

علائم

در صورتی که در دوران بارداری علائم زیر در مادران باردار مشاهده شد باید هرچه سریع تر به پزشک مراجعه کنند.

گلو درد

احساس سرگیجه

سوزش لثه یا دهان

ضعیف شدن دندان و یا افتادن آن

ایجاد فاصله جدید بین دندان ها

کوتاه شدن لثه، یعنی زمانی که لثه روی دندان شما کم می شود و می توانید ریشه دندان خود را مشاهده کنید.

لثه های قرمز، متورم، براق یا همراه با سوزش

لثه هایی که به راحتی خون ریزی می کنند

مراقبت از دندان ها در دوران بارداری

اگر فکر میکنید در این دوران برای مراقبت از دندان ها باید کار خاصی انجام داد سخت در اشتباهید. همان کارهای معمولی که باید به صورت روتین انجام دهید کافی است. حداقل دوبار مسواک زدن در روز و نخ دندان کشیدن و از همه مهمتر مراجعه به دندانپزشک و انجام چکاپ دندانپزشکی.

موارد زیر را در دوران بارداری حتما مدنظر قرار دهید.

دندان‌ها را حداقل دو بار در روز با خمیردندان فلوراید مسواک بزنید. (فلورایدتراپی چیست؟) سه بار در روز مسواک زدن به مقابله با پلاک‌ها کمک بیشتری می‌کند.

بین دندان‌ها را هر روز نخ بکشید.

برای جرم گیری و معاینه به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید.

استفاده از دهانشویه ضدمیکروبی به از بین بردن پلاک‌ها کمک می‌کند.

اگر از حالت تهوع صبحگاهی رنج می‌برید و استفراغ می‌کنید، دهان را با محلول تهیه شده از یک قاشق چایخوری جوش شیرین و آب بشویید.

مواد غذایی مفید برای لثه‌ها میل کنید که حاوی موادی مانند کلسیم، B12 و ویتامین ث باشد.

blank

درمان های دندانپزشکی در دوران بارداری

بارداری برای مادران شرایط خاصی را ایجاد می کند. این شرایط باعث می شود تا تغییراتی در زندگی و کار و دیگر موارد ایجاد شود. یکی از این تغییرات کارهای درمانی است.

در حوزه دندانپزشکی هم، این موارد وجود دارد. خانم های باردار برای درمان های دندانپزشکی محدودیت ها و ممنوعیت هایی دارند. مهمترین آنها، عکسبرداری است. چون همانطور که می دانید عکسبرداری با استفاده از اشعه ایکس است که برای نوزاد بسیار خطرناک است.

اگر خانم های باردار نیاز به درمان های دندانپزشکی داشتند حتما باید با دکتر خود مشورت کنند. هم دکتر زنان و هم دندانپزشک. بعضی از درمان های دندانپزشکی را نباید در این دوران انجام داد و برای بعضی هم تحت شرایطی امکان پذیر است.

منبع پورتال آموزشی و اطلاع رسانی ایمپلنت دکتر علی سجودی خوشابی https://drsojoodi.com/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
آیا می خواهید در مورد آخرین به روز رسانی ها اعلان دریافت کنید؟ خیر بله