اخبار تکنولوژی

بررسی سلامت و کیفیت عملکرد باتری آیفون (۲ نکته مهم)

اطلاعاتی در مورد سلامت و عملکرد باتری آیفون

بررسی سلامت و کیفیت باتری آیفون بسیار مهم است. اما متاسفانه قابلیت بررسی این مشکل به صورت پیش فرض توسط سیستم عامل iOS ارائه نشده است. پس چگونه می توانیم از سلامت و عملکرد باتری آیفون خود مطلع شویم؟ با ما بمان

باتری‌های لیتیوم یونی که در حال حاضر در دستگاه‌های تلفن همراه هوشمند استفاده می‌شوند، در نهایت به مرور زمان از نظر عملکرد و ظرفیت شارژ کاهش می‌یابند. متاسفانه این مشکل اجتناب ناپذیر است. شک نکنید که باتری گوشی هوشمند شما در روز اول خرید قدرت و ظرفیت شارژ بیشتری را ارائه می دهد. ظرفیت باتری های لیتیوم یونی با گذشت زمان افزایش می یابد، اما این مشکل توسط سیستم عامل دستگاه هوشمند نشان داده نمی شود! برای درک بهتر به مثال زیر توجه کنید.

تصور کنید که ظرفیت باتری آیفون شما ۱۷۱۵ میلی آمپر ساعت است. زمانی که آیفون خود را خریداری می کنید، ظرفیت باتری ۱۷۱۵ میلی آمپر ساعتی آن شارژ و قابل استفاده خواهد بود. در این شرایط زمانی که سیستم عامل دستگاه گزارش می دهد که باتری ۱۰۰ درصد شارژ شده است، به این معنی است که ظرفیت ۱۷۱۵ میلی آمپر ساعتی آن به طور کامل شارژ شده است. اما با گذشت زمان، ظرفیت باتری های لیتیوم یونی کاهش می یابد. به عنوان مثال ممکن است پس از شش ماه ظرفیت باتری آیفون شما به ۱۴۰۰ میلی آمپر ساعت کاهش یابد و ۳۱۵ میلی آمپر ساعت از ظرفیت آن به طور کامل سوخته و دیگر قابل استفاده نباشد. در این حالت، اگر آیفون خود را شارژ کنید، سیستم عامل دستگاه همچنان گزارش می دهد که باتری ۱۰۰ درصد شارژ شده است، در حالی که ظرفیت باتری به ۱۴۰۰ میلی آمپر ساعت کاهش می یابد. بنابراین در این حالت ۱۰۰ درصد ظرفیت باتری ۱۴۰۰ میلی آمپر ساعتی شارژ می شود.

می توان گفت افت کیفیت و سلامت باتری های لیتیوم یونی اجتناب ناپذیر است. اپل اعلام کرده است که باتری لیتیوم یون آیفون ها و آیپدهای خود را به گونه ای تولید می کند که ظرفیت آنها به مرور زمان از ۸۰ درصد کل ظرفیت باتری اولیه کاهش پیدا نکند. به عنوان مثال، طبق ادعای اپل، اگر ظرفیت باتری آیفون ۱۷۱۵ میلی آمپر ساعت باشد و به مرور زمان از آن استفاده کنید، ظرفیت آن در نهایت به ۸۰ درصد از کل ظرفیت باتری کاهش می یابد. ۱۳۷۲ میلی آمپر ساعت، و شاهد کاهش ظرفیت باتری خواهید بود ما یک دستگاه نخواهیم بود.

عامل اصلی کاهش سلامت و عملکرد باتری آیفون چیست؟

اما چه عواملی باعث کاهش ظرفیت باتری و سلامت آیفون یا هر دستگاه هوشمند دیگری می شود که از باتری های لیتیوم یونی استفاده می کند؟ گرما عامل اصلی است که بر سلامت و کیفیت عملکرد باتری های لیتیوم یون تأثیر منفی می گذارد. گرم کردن قاب گوشی باعث کاهش ظرفیت شارژ باتری و سلامت آن می شود. اگر متوجه شده باشید، شارژ گوشی گرمای زیادی را در محفظه دستگاه ایجاد می کند و این موضوع بر سلامت باتری تاثیر بدی می گذارد. از آنجایی که اجتناب از قرار گرفتن در معرض این گرما تقریباً غیرممکن است، محاسبه تعداد چرخه های شارژ نقش مهمی در تعیین سلامت باتری دستگاه دارد.

با این حال، چگونه می توانیم از سلامت و کیفیت عملکرد باتری آیفون خود مطلع شویم؟ همچنین چگونه می توانیم تعداد چرخه های شارژ باتری آیفون را محاسبه و مشاهده کنیم؟ در این مقاله با نحوه بررسی کیفیت و سلامت باتری آیفون و همچنین مشاهده تعداد چرخه های شارژ باتری آشنا می شویم. برای بررسی کیفیت و سلامت باتری آیفون از اپلیکیشن مخصوصی استفاده می کنیم و برای مشاهده تعداد سیکل های شارژ از برنامه ای استفاده می کنیم که برای اجرا به کامپیوتر ویندوزی یا مک بوک نیاز دارید.

چگونه سلامت و عملکرد باتری آیفون را بررسی کنیم؟

همانطور که گفته شد برای بررسی سلامت و کیفیت باتری آیفون از اپلیکیشن ویژه ای به نام Battery Life استفاده می شود. با استفاده از آیکون زیر می توانید این اپلیکیشن موثر را بر روی آیفون خود دانلود و نصب کنید.

اپلیکیشن Battery Life را از اپ استور دانلود کنید:

با نصب برنامه مورد نظر و اجرای آن به صفحه ای مشابه تصویر بالا هدایت می شوید. این بخش کیفیت عملکرد و سلامت باتری آیفون شما را نشان می دهد. اگر به اطلاعات دقیق تری نیاز دارید، به روش زیر ادامه دهید.

از طریق نماد منوی برنامه مورد نظر به بخش Raw Data بروید.

با انتخاب گزینه Raw Data اطلاعاتی مشابه تصویر بالا مشاهده خواهید کرد. در این صفحه گزینه شارژ باتری میزان شارژ باتری آیفون شما را در زمان مورد نظر نشان می دهد. اما گزینه Capacity ظرفیت باتری دستگاه را نشان می دهد و این بسیار مهم است. همانطور که گفته شد، باتری های لیتیوم یونی با گذشت زمان ظرفیت خود را از دست می دهند. به عنوان مثال در تصویر بالا ظرفیت باتری که برابر با ۱۷۵۱ میلی آمپر ساعت بود به ۱۷۰۰ میلی آمپر ساعت کاهش یافته است. این بدان معناست که ظرفیت باتری آیفون ما در طول زمان ۳ درصد کاهش یافته است. بنابراین از نظر سلامت و کیفیت کار همچنان در وضعیت خوبی قرار دارد.

اپلیکیشن Battery Life نیز اطلاعات کاملی در مورد نحوه استفاده از دستگاه و میزان مصرف باتری آن نشان می دهد. به عنوان مثال، می توانید از این برنامه برای مشاهده کل زمانی که صرف تماشای فیلم، موسیقی و غیره کرده اید استفاده کنید. استفاده از دستگاه یا مرور اینترنت با استفاده از اتصال LTE. با وجود تمام این تفاسیر، به نظر ما بهترین عملکرد و ویژگی برنامه مذکور مربوط به نمایش ظرفیت باتری دستگاه است. با استفاده از این قابلیت می توانید سلامت و کیفیت باتری آیفون خود را بررسی کنید.

چگونه تعداد چرخه های شارژ باتری آیفون خود را بررسی کنیم؟

اپلیکیشن Battery Life قابلیت نمایش تعداد چرخه شارژ باتری آیفون را ندارد. برای دسترسی به این اطلاعات، باید از برنامه های دیگری استفاده کنید که روی کامپیوتر یا مک بوک شما نصب نیستند. iBackupBot یکی از بهترین و ساده ترین این برنامه هاست. با استفاده از آیکون زیر می توانید این برنامه را دانلود و بر روی کامپیوتر خود نصب کنید.

دانلود برنامه iBackupBot:

پس از دانلود و نصب برنامه مورد نظر، آیفون خود را به کامپیوتری که برنامه iBackupBot را روی آن نصب کرده اید وصل کنید. برنامه را باز کنید و از منوی سمت چپ به Devices بروید. آیکون آیفون شما در این قسمت ظاهر می شود. روی این نماد کلیک کنید.

پس از انتخاب آیکون مرتبط با دستگاه آیفون خود با محیطی مشابه تصویر بالا مواجه می شوید که حاوی اطلاعات دقیق دستگاه شماست سپس گزینه More Info را انتخاب کنید.

پس از انتخاب گزینه More Info به قسمتی که حاوی اطلاعات فوق است منتقل می شود. در قسمت اول این قسمت که با عنوان CycleCount مشخص شده است، می توانید کل چرخه های شارژ باتری دستگاه را مشاهده کنید. همانطور که می بینید، آیفون ما تاکنون ۳۱۳ دوره شارژ را پشت سر گذاشته است. به علاوه ظرفیت کل باتری آن ۱۷۵۱ میلی آمپر ساعت و ظرفیت فعلی آن ۱۷۰۰ میلی آمپر ساعت است که کاملا با اطلاعات قبلی مطابقت دارد.

نتیجه

همانطور که می بینید در این مقاله نحوه بررسی سلامت و کیفیت عملکرد باتری آیفون اپل را یاد گرفتیم. دانستن کیفیت و سلامت باتری گوشی هوشمند بسیار مهم است. به یاد داشته باشید که از دست رفتن ظرفیت شارژ باتری لیتیوم یونی این محصولات امری طبیعی و اجتناب ناپذیر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا