اخبار تکنولوژی

ایران به جنگ اینترنت ماهواره‌ای ایلان ماسک می‌رود؛ آسمان را برای استارلینک تاریک کنید

ایران طی شکایت از شرکت ارائه دهنده اینترنت ماهواره ای استارلینک، از شرکت ایلان ماسک خواست تا دستگاه های فعال در ایران را غیرفعال کند.

اسپیس ایکس، شرکت فضایی پیشرو تحت مدیریت ایلان ماسک، با اینترنت ماهواره ای استارلینک تلاش می کند دنیای ارتباطات را متحول کند و سرویس استارلینک آن در ایران محبوب شده است. در واقع بسیاری از کاربران ایرانی این سرویس را جایگزینی پرسرعت و رایگان برای اینترنت فعلی کشور می دانند. با این حال، همانطور که دولت قبلاً اشاره کرده بود، اسپیس ایکس برای ارائه خدمات در ایران به مجوز رسمی نیاز دارد. آخرین اخبار فناوری نشان می دهد که ایران همچنان به دنبال مسئولیت شرکت تامین کننده استارلینک در اتحادیه بین المللی مخابرات است.

شکایت ایران از اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در اتحادیه بین‌المللی مخابرات

شکایت ایران از اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در اتحادیه بین‌المللی مخابرات

در جریان رسیدگی به پرونده شکایت ایران از استارلینک در اتحادیه بین المللی مخابرات (ITU) در روز دوشنبه ۱۶ اسفندماه، دولت کشور ضمن ارائه مدارک جدید، درخواست کرد دسترسی به استارلینک به محض فعال شدن توسط کاربران در ایران

به گفته نمایندگان ایران، بر اساس قوانین و مقررات بین المللی، شرکت ایلان ماسک باید مجوز رسمی برای ارائه استارلینک در ایران دریافت کند و در این مرحله، بهره برداری از این سرویس در ایران به معنای نقض قانون توسط شرکت ارائه دهنده است. پیش از این ITU ممنوعیت ارائه خدمات اینترنت ماهواره ای استارلینک در ایران را ابلاغ کرده بود.

این در حالی است که شرکت تامین کننده Starlink قبلاً به دو نکته مهم در این زمینه اشاره کرده است. اولاً طبق سیاست های آن امکان خرید دستگاه های اینترنتی ماهواره ای استارلینک برای شهروندان ایرانی وجود ندارد و همچنین نمی توانند مکان تمامی دستگاه های متصل به شبکه ماهواره ای استارلینک را رصد کنند تا از انتقال آنها به سایر مناطق مطلع شوند.

blank

با این حال، ایران خاطرنشان کرد که پس از فعال‌سازی پایانه استارلینک، کاربران ایرانی پیامی به زبان فارسی و انگلیسی دریافت می‌کنند که اطلاعات کاربر توسط دولت‌ها و مقامات نظارتی محافظت می‌شود. بنابراین، دولت ایران ادعای اسپیس ایکس مبنی بر اینکه نمی تواند بر مکان پایانه ها نظارت داشته باشد، نمی پذیرد.

جمع بندی نهایی مقامات ایرانی این بود که نه تنها تجهیزات استارلینک نباید به شهروندان ایرانی فروخته شود، بلکه دستگاه های فعال در ایران باید طبق قوانین بین المللی غیرفعال شوند.

SpaceX توسعه اینترنت پرسرعت ماهواره ای را دنبال می کند و اخیراً حتی صفحه رسمی این شرکت در X (توئیتر سابق) اعلام کرد که تلفن های معمولی می توانند مستقیماً به اینترنت ماهواره ای متصل شوند. این یک دستاورد قابل توجه است که به عنوان یک انقلاب در زمینه ارتباطات تعریف می شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا