اخبار تکنولوژی

از کجا بفهمیم ویندوز اکتیو است؟ [ تشخیص اکتیو بودن ویندوز ۱۱، ۷، ۱۰]

از کجا بفهمیم ویندوز اکتیو است؟  بسیاری از کاربران نمی دانند چگونه از فعال بودن ویندوز ۱۰ مطلع شوند! به همین منظور بر آن شدیم تا مقاله ای ویژه برای این منظور تهیه کنیم. اگر شما نیز به دنبال پاسخی برای این سوال مهم هستید که چگونه از فعال بودن ویندوز ۱۰ مطلع شوید، به فروشگاه آی آر مایکروسافت بپیوندید.

چگونه بفهمم ویندوز ۱۰ اکتیو است؟

گاهی اوقات کاربران ویندوز ممکن است نیاز داشته باشند بدانند که آیا سیستم عامل رایانه ای که استفاده می کنند فعال است یا خیر! به عنوان مثال، تصور کنید کامپیوتر خود را به یک تعمیرکار داده اید و بعد از اینکه سیستم را دریافت کردید، می خواهید از راه اندازی آن مطمئن شوید! یا تصور کنید که به عنوان یک تعمیرکار می خواهید ببینید که آیا سیستم عامل ویندوز در کامپیوتر مشتری شما فعال است یا خیر! تحقیق در مورد این مشکل به دلایل مختلف و در شرایط مختلف قابل انجام است، اما چگونه قادر به انجام آن خواهید بود؟

خوشبختانه بررسی فعال بودن یا نبودن ویندوز ۱۰ کار بسیار ساده ای است برای این کار می توانید از روش های مختلفی استفاده کنید که در این مقاله سه تا از ساده ترین روش ها را شرح می دهیم. توجه داشته باشید که این روش ها در ویندوز ۱۰ قابل استفاده است، یعنی با استفاده از این سه روش می توانید بررسی کنید که آیا ویندوز ۱۰ پرو، ویندوز ۰ هوم و سایر نسخه های این سیستم عامل فعال هستند یا خیر. بنابراین اگر می‌خواهیم پاسخ این سوال را پیدا کنیم که چگونه از فعال بودن ویندوز ۱۰ مطلع شویم، با آی‌آر مایکروسافت استور همراه باشید.

روش اول

در روش اولی که ارائه می کنیم، بررسی فعال بودن یا نبودن ویندوز از طریق منوی تنظیمات و قسمت Activation انجام می شود. برای انجام این کار، روی منوی استارت ویندوز (پایین و چپ) کلیک کنید. سپس روی نماد چرخ دنده کلیک کنید تا منوی تنظیمات مایکروسافت ویندوز ۱۰ نمایش داده شود.

حال به قسمت Update and Security رفته و روی گزینه Activation  کلیک کنید تا صفحه ای مشابه تصویر بالا ظاهر شود. این قسمت مشخص می کند که آیا ویندوز شما فعال است یا خیر! اگر عبارت Window is activated در این صفحه مشاهده می شود ویندوز ۱۰ شما فعال است

اما اگر عبارت Windows is not activated و در این قسمت پیغام خطای قرمز رنگ (مانند تصویر زیر) مشاهده می کنید، ویندوزی کامپیوتر فعال نیست.  بنابراین، باز کردن Settings > Activationساده‌ترین راه برای تعیین فعال بودن یا نبودن ویندوز ۱۰ است.

blank

روش دوم

راه آسان دیگری برای اطلاع از فعال بودن یا نبودن رایانه شخصی ویندوز ۱۰ وجود دارد که مربوط به پنجره Control System در محیط ویندوز است. این روش علاوه بر ویندوز ۱۰ در سایر نسخه های قدیمی این سیستم عامل نیز به صورت مشابه قابل استفاده است، بنابراین با این روش می توانید تشخیص دهید که ویندوز ۷ و ویندوز ۸ فعال هستند یا خیر. مراحلی که در این روش باید طی شود در زیر توضیح داده شده است.

blank

بر روی منوی start ویندوز کلیک کرده و با تایپ کلمه Run و کلیک بر روی گزینه مناسب، در قسمت ارائه شده کلمه Control System را تایپ کرده و کلید Enter را فشار دهید، پنجره Run را در محیط ویندوز اجرا کنید.

پنجره ای را مشاهده خواهید کرد که شبیه به تصویر بالاست که همان پنجره مدیریت سیستم است.

اگر به دنبال پاسخی برای این سوال هستید که چگونه از فعال بودن ویندوز ۱۰ مطلع شوید، این پنجره پاسخ مورد نیاز را به شما خواهد داد.

اگر مشاهده کردید که در پایین این پنجره عبارت Windows is activated ، کامپیوتر ویندوز فعال است و اگر عبارت  Windows is not activated، ویندوز کامپیوتر شما فعال نیست.

روش سوم

در آخرین روشی که به شما ارائه می کنیم می توانید از طریق پنجره دستوری CMD یا خط فرمان و با وارد کردن کد دستوری خاص فعال بودن یا نبودن ویندوز را بررسی کنید. برای این منظور کافی است به صورت زیر عمل کنید.

blank

روی منوی استارت ویندوز کلیک کنید و عبارت Command Prompt را تایپ نمایید. روی گزینه Run as administrator کلیک کنید تا پنجره دستوری CMD در حالت ادمینیستریتور اجرا شود. حالا دستور slmgr /xpr را تایپ کرده و کلید Enter را بزنید. ظرف چند ثانیه یک پنجره پاپ آپ روی صفحه نمایان می‌شود که مشابه عکس فوق خواهد بود. اگر ویندوز سیستم فعال باشد، عبارت The machine is permanently activated در این پنجره قابل رویت خواهد بود و اگر ویندوز سیستم فعال نباشد، عبارت Windows is in Notification mode روی صفحه نمایان می‌گردد.

از کجا بفهمم فعالسازی با لایسنس اصلی هست یا کرک ابزار؟

اما یک نکته بسیار مهم وجود دارد که باید به آن توجه کنید! وقتی از فعال بودن سیستم عامل کامپیوتر ویندوز با استفاده از روش های فوق مطمئن شدید، نمی توانید مطمئن باشید که فعال سازی آن با مجوز اصلی و قانونی انجام شده است! زیرا حتی اگر ویندوز با ابزارهای کرک فعال شود، با طی مراحل بالا و استفاده از روش های ذکر شده به این نتیجه می رسید که کامپیوتر ویندوزی فعال است! بنابراین اینجا این سوال پیش می آید که چگونه بفهمیم که فعال سازی با لایسنس اصلی است یا ابزار کرک؟

پاسخ مستقیم و قطعی به این سوال آسان نیست، اما اگر ویندوز را روی کامپیوتر خود نصب کرده باشید، به راحتی می توانید به این سوال پاسخ دهید. اگر نسخه های DVD ارزان ویندوز را خریده اید و برای نصب آن سیستم عامل از آنها کمک گرفته اید، قطعا ویندوز روی کامپیوتر شما کرک شده است، اما اگر ویندوز را مستقیماً از مایکروسافت دانلود و نصب کرده باشید و از لایسنس اصلی ویندوز برای فعال سازی کمک گرفته باشید. البته کامپیوتر ویندوزی شما نیز اورجینال است.

یک چیز را به خاطر بسپار! تنها راه فعال سازی ویندوز قانونی و اورجینال روش استفاده از لایسنس فعال سازی است! اگر ویندوز نصب شده بر روی کامپیوتر شما به صورت خودکار و بدون درج لایسنس فعال شود و یا اگر برنامه و ابزار خاصی را برای فعال سازی ویندوز در کامپیوتر نصب و اجرا کنید، ویندوز شما کرک شده و اورجینال نیست! بدین ترتیب شخصی که ویندوز را مستقیماً بر روی کامپیوتر نصب کرده است، به راحتی می تواند تشخیص دهد که فعال سازی سیستم عامل با مجوز اصلی و قانونی انجام شده است یا با کرک!

سخن پایانی

چگونه بفهمم ویندوز ۱۰ اکتیو است؟ این یکی از سوالات مهمی بود که بسیاری از کاربران پرسیدند! در این مقاله به این سوال پاسخ داده ایم و سه روش را معرفی کرده ایم که با استفاده از آنها می توان فعال بودن یا نبودن ویندوز ۱۰ در کامپیوتر را بررسی کرد. امیدواریم از این مقاله برجسته استفاده کرده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
آیا می خواهید در مورد آخرین به روز رسانی ها اعلان دریافت کنید؟ خیر بله