اخبار تکنولوژی

ادیتور کیست: راهنمای جامع برای تبدیل شدن به ادیتور حرفه‌ای

 

ادیتور کیست و شغل ادیتور چیست؟

امروزه فایل‌های ویدیویی نقش زیادی در زندگی ما بازی می‌کنند. سینما، آموزش آنلاین، آموزش ویدیویی، تبلیغات، تلویزیون، سریال، برنامه کودک، اخبار، سرویس‌های اشتراک ویدیو، شبکه‌های اجتماعی؛ صحبت از هر کدام‌شان باشد، فایل‌های ویدیویی حرف اول را در آن‌ها می‌زند. و چه کسی مهم‌ترین کار را در آماده‌سازی این ویدیوها برای انتشار انجام می‌دهد؟ ادیتور یا تدوین‌گر! در این مقاله می‌خواهیم کمی اطلاعات مفید به شما ارائه دهیم تا پس از آن، بدانید که شغل ادیتور چیست و حتی قبل‌تر از آن، اصلا یک ادیتور کیست!

اگر این مقاله را می‌خوانید، به احتمال زیاد، خود یا یکی از عزیزان‌تان قصد ادیتور شدن دارید و به دنبال کسب آشنایی در این زمینه هستید. دقیقا مطلبی را می‌خوانید که باید بخوانید. با ما همراه باشید.

مسیر شغلی و فرصت‌های کاری برای ادیتورها

در این بخش، اولین پاسخ به سوال «شغل ادیتور چیست؟» داده می‌شود. مسیر شغلی یک ادیتور شامل ساماندهی، تغییر، ترکیب و برش فایل‌های ویدیویی است. برای انجام ایفای این نقش‌ها، باید درک خوبی از فرایند ادیت، تکنیک‌های تدوین و دنیای دیجیتال داشته باشید. اگر در ادیت ویدیو حرفه‌ای باشید، می‌توانید به صورت حضوری یا دورکاری روی محتواهای ویدیویی کار کنید؛ یا می‌توانید در یک شبکه تلویزیونی، روی پخش‌های زنده کار کنید و با استفاده از نرم‌افزارهای تخصصی، تصاویر دریافتی را ترکیب کرده و روی آنتن بفرستید. ببینید به کدام یک از زمینه‌ها علاقه دارید تا نقشی را بردارید که شما را قادر می‌سازد تا مهارت‌های خود را بالاتر ببرید و به کار بگیرید.

مهم‌ترین موضوع ذهنی در هنگام انتخاب شغل ادیتور چیست؟ درآمد! این شغل می‌تواند درآمدهای خوبی برای شما داشته باشد. و سوال بعدی: زمینه‌های تخصصی شغل ادیتور چیست؟ به طور کلی می‌توان ۱۲ زمینه تخصصی را نام برد که یک ادیتور ویدیو می‌تواند در آن‌ها فعالیت کند. این ۱۲ زمینه و میانگین حدودی درآمد آن‌ها در جهان به شرح زیر است:

  1. ادیتور ویدیو: ساعتی ۲۲.۵ دلار
  2. طراح چندرسانه‌ای: سالیانه ۶۰۰۰۰ دلار
  3. ادیتور ارشد ویدیو: سالیانه حدود ۶۶۰۰۰ دلار
  4. طراح بازی ویدیویی: ساعتی ۱۷ دلار
  5. تهیه‌کننده ویدیو: سالیانه ۶۰۰۰۰ دلار
  6. دستیار استودیو: ساعتی ۱۷ دلار
  7. مدیر استودیو: ساعتی ۲۰ دلار
  8. تهیه‌کننده چندرسانه‌ای: سالیانه ۶۰۰۰۰ دلار
  9. فیلمبردار: ساعتی ۴۶ دلار
  10. فیلمساز: ساعتی ۲۸ دلار
  11. مهندس صدا و سیما: سالیانه ۵۱۰۰۰ دلار
  12. انیماتور: ساعت ۲۲ دلار

توجه داشته باشید که این اعداد میانگین هستند؛ یعنی افرادی بیشتر از این مقدار و افرادی دیگر کمتر از این مقدار دریافت می‌کنند. این میزان، بستگی به عوامل مختلفی مانند مهارت و تجربه کاری، مکان و بزرگی پروژه دارد.

یک ادیتور در حال ادیت تصویر

مهارت‌های کلیدی یک ادیتور حرفه‌ای

مهارت‌های کلیدی مورد نیاز در شغل ادیتور ویدیو چیست؟ به طور کلی می‌توان ۸ مهارت را به عنوان پاسخ‌های این جواب در نظر گرفت:

  • ویرایش ویدیو
  • ادوبی پریمیر
  • ادوبی افتر افکت
  • ادوبی فتوشاپ
  • ادوبی ایلاستریتور
  • فاینال کات
  • توجه به جزئیات
  • خوش‌قولی

زمینه های تخصصی شغل ادیتور

آشنایی با زمینه‌های تخصصی ادیتوری

بالاتر، میانگین حقوق هر کدام از زمینه‌های تخصصی ادیتوری را عنوان کردیم. اکنون، در این بخش می‌خواهیم با سه مورد از محبوب‌ترین‌های این زمینه‌ها آشنایی بیشتری کسب کنیم.

آشنایی با یک ادیتور ویدیو

یک ادیتور ویدیو باید فیلم‌ها را بررسی کند و با استفاده از نرم‌افزارهای رایانه‌ای، صداها و تصاویر را سازماندهی کند. آن‌ها معمولا قطعه‌های ویدیویی را به صورتی دیجیتالی برش می‌دهند یا به یکدیگر می‌چسبانند، افکت‌های صوتی و گرافیکی مناسب را به ویدیو اضافه می‌کنند، و در صورت نیاز رنگ‌بندی و نورپردازی فیلم‌ها را ارتقاء یا بهبود می‌دهند. ادیتورهای ویدیو با کارگردانان و کارفرمایان همکاری نزدیک دارند تا خواسته‌‌های آن‌ها را به‌دقت متوجه شوند. آن‌ها معمولا از مهارت‌های فنی و خلاقانة به‌خوبی توسعه‌یافته برخوردار هستند.

آشنایی با یک ادیتور ارشد ویدیو

مدیریت یک تیم ادیت ویدیو به عهده ادیتور ارشد است. او معمولا به همکاری با ادیتورهای دیگر مشغول است، اما خودش هم گاهی ادیت‌هایی می‌زند. ادریتورهای ارشد سال‌ها تجربه و مهارت فنی را به کار می‌گیرند تا مطمئن شوند که ویدیوهای ادیت‌شده انتظار کارفرما را برآورده می‌کنند. آن‌ها معمولا برای تیم هدف‌گذاری انجام می‌دهند و اعضاء تیم را برای رسیدن به آن‌ها تشویق می‌کنند.

آشنایی با یک تهیه‌کننده ویدیو

یک تهیه‌کننده ویدیو تمام عناصر یک پروژه ویدیویی را طرح‌ریزی و اجرا می‌کند. او به عنوان رهبر محیط کار، وظایف مربوط به فیلم‌برداری، ادیت و انتشار پروژه‌های ویدیویی را مدیریت می‌کند. او فعالیت‌های فیلمبردار در رویدادها را طی جلسات، هماهنگ می‌کند. در طول مراحل پس از تولید، نتیجه دلخواه خود را با تیم ادیت در میان می‌گذارد. او ذهنیت هنری و خلاقانه خود را به کار می‌گیرد تا از موفقیت پروژه‌های ویدیویی مطمئن شود.

روند رشد شغلی در ادیتوری ویدیو

روند شغلی در ادیتوری ویدیو را می‌توان در ۵ مرحله طی کرد.

مرحله اول: کسب مهارت

راه‌های زیادی برای کسب مهارت‌هایی که بالاتر نام بردیم، وجود دارد. برای مثال، بسیاری از مهارت‌های سخت را می‌توان در دانشگاه یاد گرفت و مهارت‌های نرم نیز با مطالعه، خودشناسی و کسب تجربه به دست می‌آیند. اما برای آموزش تدوین، الزاما نیازی به حضور در دانشگاه نیست و می‌توان با کمک آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای و حتی راحت‌تر از آن‌ها، آموزشگاه‌های آنلاین، این مهارت‌ها را به دست آورد.

مرحله دوم: تماشای ویدیوهای بسیار زیاد

در طول کسب مهارت‌های اولیه، فراموش نکنید که کار افراد حرفه‌ای را تماشا کنید. فیلم‌هایی را ببینید که جایزه تدوین برده‌اند. آگهی‌های بازرگانی محبوب را نیز حتما ببینید. به الگوها و فنون تدوین آن‌ها دقت کنید. روی ویدیوهایی تمرکز کنید که می‌خواهید مانند آن‌ها را بسازید.

مرحله سوم: گذراندن یک دوره کارآموزی

برای یک ادیتور ویدیو فرصت‌های کارآموزی فراوان است. می‌توانید با یک فیلمساز، یک برنامه‌ساز تلویزیونی، یک شرکت تولید محصولات دیجیتال یا حتی یک شرکت بازاریابی کار کنید. کارآموزی و کارورزی به شما امکان می‌دهد که در محیط واقعی، با کار واقعی درگیر شوید و تجربه واقعی به دست آورید.

مرحله چهارم: ایجاد نمونه‌کار

برای نشان‌دادن مهارت‌های خود، ویدیو ادیت کنید و آن‌ها را در سایت‌های اشتراک‌گذاری ویدیو منتشر کنید. هر چه بیشتر ادیت بزنید، تجربه‌تان بالاتر می‌رود و نمونه‌کارتان غنی‌تر می‌شود. بنابراین، شانس کاریابی‌تان بسیار افزایش پیدا می‌کند.

مرحله پنجم: حضور در گردهمایی‌های ادیتورها

سالیانه همایش‌های آنلاین و حضوری زیادی برای فیلمسازان، بازاریابان، ادیتورهای ویدیو و امثالهم برگزار می‌شود. حضور در آن‌ها به شما کمک می‌کند که به روز بمانید و از دانش‌های جدید، تکنیک‌های جدید و روندهای بازار کار عقب نمانید. همچنین، می‌توانید شبکه‌سازی کنید و بازار خود را گسترش دهید.

جمع بندی

در این مقاله، به دو سوال پاسخ دادیم: ادیتور کیست؟ شغل ادیتور چیست؟ مسیر شغلی را که یک ادیتور می‌گذارند بررسی کردیم، دانستیم که یک ادیتور ویدیو به چه مهارت‌هایی نیاز دارد، چه زمینه‌های تخصصی در ادیت ویدیو وجود دارند و درآمد هرکدامشان چقدر است، و یک ادیتور ویدیو چه مسیری را برای رشد شغلی خود باید پشت سر بگذارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
آیا می خواهید در مورد آخرین به روز رسانی ها اعلان دریافت کنید؟ خیر بله