اخبار تکنولوژی

آینده اینترنت چه شکلی خواهد بود؟

فناوری جدید آنقدر سریع در حال توسعه است که پیش بینی اینکه اینترنت آینده دقیقاً چگونه خواهد بود دشوار است، اما شکی نیست که جدیدترین نسخه وب تقریباً همه جنبه های اقتصاد و جامعه ما را متحول خواهد کرد.

منظور از «اینترنت آینده» دقیقا چیست؟ سومین تکامل وب قبلاً مورد بحث قرار گرفته است که زندگی آنلاین را غیرمتمرکزتر و غوطه ورتر می کند. این مرحله پس از «Web 1» که مبتنی بر وب‌سایت‌های استاتیک بود و «Web 2» که مشخصه آن محتوای تولید شده توسط کاربران بود و توسط شرکت‌های شبکه‌های اجتماعی مانند Tencent و Facebook هدایت می‌شد، می‌آید.

فوربس در گزارشی به بررسی پنج روندی پرداخت که می‌توانند بر «وب ۳» یا «اینترنت آینده» تأثیر بگذارند:

۱- تجربه متاورس و فراگیر

در اینترنت آینده، فعالیت‌های دیجیتال (آنلاین) با دنیای مجازی و فیزیکی ادغام می‌شوند تا تجربیات واقعی و همه‌جانبه ایجاد کنند. برندها، مدارس، کارفرمایان و افراد دنیای مجازی خود را راه اندازی خواهند کرد که در آن افراد می توانند برای یادگیری، بازی، کار یا اجتماعی گرد هم آیند.

Metaverse یک محیط دیجیتال مشترک و پایدار است که در آن می‌توانیم با همان آواتار، دارایی‌های دیجیتال و ترجیحات، از فعالیتی به فعالیت دیگر برویم. Metaverse فناوری‌هایی مانند واقعیت افزوده (AR)، واقعیت مجازی (VR) و دوقلوهای دیجیتال را برای ایجاد یک اینترنت فراگیر، واقعی‌تر و تعاملی‌تر گرد هم می‌آورد.

۲- پیدایش تمرکززدایی

در اینترنت غیرمتمرکز، قدرت و کنترل به جای متمرکز توزیع می شود. در آینده، اینترنت به طور فزاینده ای از فناوری های غیرمتمرکز مانند بلاک چین و شبکه های همتا به همتا استفاده خواهد کرد، نه اینکه توسط چند سازمان دولتی یا شرکت های بزرگ کنترل شود. این امر حریم خصوصی و امنیت بیشتری را فراهم می کند و سانسور را کاهش می دهد. اینترنت غیرمتمرکز همچنین انواع جدیدی از برنامه‌ها و خدمات را امکان‌پذیر می‌کند که در اینترنت متمرکز کنونی امکان‌پذیر نیست.

سه مفهومی که در «وب ۳» نقش اساسی دارند عبارتند از:

بلاک چین: روشی برای ذخیره سازی اطلاعات که بر اساس محاسبات توزیع شده، رمزگذاری و شفافیت ساخته شده است.

رمزارزها: ارزهای رمزنگاری شده برای تراکنش های مالی امنی که در شبکه های بلاک چین اجرا می شوند، استفاده می شوند.

توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT): دارایی‌های دیجیتالی که مالکیت یک کالا یا دارایی منحصربه‌فرد را نشان می‌دهند. این توکن ها را می توان با خیال راحت خرید، فروخت و به صورت آنلاین معامله کرد و هر NFT نشان دهنده یک کالا یا دارایی منحصر به فرد است، مانند یک قطعه هنری، یک مجموعه یا حتی یک توییت.

برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps): برنامه‌های دیجیتالی که بر روی یک بلاک چین و خارج از کنترل یک مرجع اجرا می‌شوند.

۳- سخت افزار پیشرفته

نوآوری های سخت افزاری، مانند عینک و هدست، به سرعت بخشیدن به نسخه بعدی «اینترنت آینده» کمک می کند. شرکت‌های بزرگ فناوری نه تنها در حال ساخت هدست‌های واقعیت مجازی پیشرفته برای یک تجربه اینترنتی کاملاً همهجانبه هستند، بلکه روی دستگاه‌هایی مانند عینک هوشمند نیز کار می‌کنند که می‌توان به راحتی هنگام راه رفتن و تعامل در دنیای واقعی از آنها استفاده کرد.

عینک های هوشمند آینده با نمایش تصاویر و اطلاعات دیجیتال در مقابل چشمان ما، واقعیت افزوده را زنده خواهند کرد. این یکی از راه هایی است که می توانیم واقعیت افزوده را در کار، بازی و زندگی خود بگنجانیم. با این فناوری جدید پوشیدنی، ممکن است به جایی برسیم که دیگر نیازی به گوشی های هوشمند نداشته باشیم.

۴- تقویت بدن

تقویت بدن استفاده از فناوری برای تقویت یا اصلاح بدن انسان است. در جامعه امروزی، ما بدن خود را اصلاح می کنیم، که شامل مواردی مانند کاشت دستگاه هایی مانند کاشت حلزون برای شنوایی یا ضربان ساز مصنوعی برای کنترل عملکرد قلب می شود. به عنوان بخشی از اینترنت آینده، تقویت بدن از این هم فراتر خواهد رفت.

Mojo Vision در حال توسعه لنزهای تماسی واقعیت افزوده است که نمایشگرهای micro-LED را در چشم کاربر قرار می دهد. تصور کنید که بتوانید این لنزها را بپوشید و اطلاعات آب و هوا، پیام های چت یا اطلاعات واقعیت افزوده در مورد دنیای اطراف خود را ببینید. برخی از شرکت ها مرزهای بیشتری را در این زمینه جابجا می کنند و سعی می کنند مغز ما را مستقیماً به اینترنت متصل کنند.

Neural VR فن‌آوری واقعیت مجازی را با رابط‌های مغز و کامپیوتر (BCI) ترکیب می‌کند تا تجربیاتی همهجانبه و تعاملی ایجاد کند که مستقیماً به سیستم عصبی انسان متصل می‌شود. با واقعیت مجازی عصبی (NVR)، کاربران می‌توانند با استفاده از افکار خود به جای دستگاه‌های ورودی سنتی مانند صفحه‌کلید یا کنترل‌کننده‌ها، محیط‌ها و اشیاء مجازی را کنترل کنند. شرکت هایی مانند Norabell، Meta و Neuralink ایلان ماسک در حال کار بر روی BCI هایی هستند که پتانسیل ایجاد انقلابی در نحوه تعامل ما با اینترنت آینده را دارند.

۵- لمس و صدا در اینترنت

طراحان همچنین سخت در حال کار روی دستگاه‌ها و پوشیدنی‌هایی هستند که به ما امکان می‌دهند اینترنت را در سطوح عمیق‌تری با استفاده از طیف کامل حواس تجربه کنیم. در حال حاضر لباس‌های لمسی مانند Teslasuit وجود دارند که می‌توانند تجربه کاملی را ارائه دهند که لمس واقعی را شبیه‌سازی می‌کند، اما در حال حاضر برای اکثر کاربران واقعیت مجازی دور از دسترس هستند.

در آینده، ابزارهای لمسی مانند دستکش برای کاربران روزمره قابل دسترس‌تر خواهند شد و وصله‌های لمسی سبک وزن و پوشیدنی حس لمس انسان را از فواصل دور فراهم می‌کنند. صدا همچنین نقش فوق العاده مهمی در اینترنت آینده خواهد داشت. با صدای فضایی، می توانیم از صدای ۳۶۰ درجه در ارتباطات و تجربیات مجازی خود لذت ببریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا