اخبار تکنولوژی

آموزش فهرست بندی در ورد برای پایان نامه

آموزش فهرست بندی در ورد برای پایان نامه

آموزش فهرست بندی در ورد برای پایان نامه، یکی از اجزای اصلی هر پایان نامه، بخش محتوایی است که باید نوشته شود. اما این قسمت را می توان به صورت خودکار با Word انجام داد. در این قسمت نحوه نوشتن خودکار محتوای پایان نامه را یاد می گیریم.

پایان نامه نویسی یک سری اصول و قواعد کلی دارد که قبل از شروع نوشتن باید با آنها آشنا شوید. فهرست پایان نامه یکی از بخش های اصلی محسوب می شود. نوشتن لیست کمی سخت است، زیرا اگر بخواهید حتی چند خط در ورد به متن اضافه کنید، می توان کل صفحات را جابجا کرد و باید بارها و بارها صفحه بندی را شروع کنید تا این مشکل برای شما پیش نیاید. می توانید از توابع برای نوشتن خودکار لیست استفاده کنید در این صورت مشکلی نخواهید داشت و با افزودن هر خط ورودی یا محتوا به طور خودکار طرح صفحه شما تغییر می کند.

مراحل خودکار نویسی فهرست پایاننامه به این صورت میباشد:

برای استفاده از ایندکس خودکار ابتدا باید صفحات فایل شما شماره گذاری شود (برای این کار از تب insert گزینه page number را بزنید و سپس پایین صفحه و در نهایت یکی از گزینه ها را انتخاب کنید). تصویر زیر را ببینید:

بعد از این مرحله نوبت به مرتب سازی عناوین می رسد. سرفصل‌های یک پایان‌نامه معمولاً در فصل‌ها و سپس به بخش‌های فرعی فصل و زیربخش‌های فرعی سازمان‌دهی می‌شوند. به عنوان مثال، وضعیت زیر را می توان به عنوان یک تعمیم کامل در نظر گرفت.

blank

کاری که باید قبل از نوشتن پایان نامه یا پس از اتمام آن انجام دهید، اختصاص یک سبک heading به هر یک از این سرفصل ها است. منوی Styles در برگه Home و در سمت راست قرار دارد و معمولاً اولین سبک normal است که نوشتن را با آن تنظیم می کند.

blank

همانطور که مشاهده می کنید در این قسمت گزینه هایی برای Heading 1 و Heading 2 وجود دارد. روی Heading 1 کلیک راست کرده و گزینه change را انتخاب کنید. در پنجره جدیدی که ظاهر می شود، باید نوع و اندازه فونت فارسی و انگلیسی را طبق مقررات دانشگاه محل تحصیل خود تنظیم کنید. (برای تغییر فونت ها بهتر است در گوشه پایین سمت چپ بر روی Format کلیک کنید و سپس Font را انتخاب کنید و تغییرات را در پنجره جدید اعمال کنید). در نهایت روی OK کلیک کنید تا تنظیمات ذخیره شوند.

blank

برای heading 2 هم همین کار را تکرار کنید. پس از این کار word به صورت خودکار heading 3 را ایجاد خواهد کرد که می توانید آن را هم بر اساس تنظیمات خود تغییر دهید. به همین ترتیب word پس از این کار heading 4 و بعدی ها را هم خواهد ساخت تا در صورت نیاز از آنها استفاده کنید. پس از پایان یافتن تغییرات (معمولا تاHeading 4 برای یک پایان نامه کافی خواهد بود) نوبت به اختصاص استایل به عناوین می رسد. کافیست عنوان مورد نظر را انتخاب (Select) کرده و بعد رویHeading مورد نظر کلیک کنید تا به قالب آن در بیاید. برای مثال فصل ۱ با Heading 1، بخش ۱-۱ با heading 2، فصل ۲ باز هم با heading 1 (چون ساختار آن از نظر اندازه و نوع فونت مشابه تیتر شروع فصل است)، بخش ۲-۳-۱ با heading 3 و مشابه آن برای فصل های بعد انجام می شوند.

حالا کار تقریبا به پایان رسیده. باید پیش از آغاز فصل ها و بر اساس آیین نامه دانشگاه یک صفحه برای فهرست ایجاد کنید. اگر صفحه ای برای این کار اختصاص داده اید می توانید به همان صفحه رفته و ادامه مراحل را دنبال کنید. در غیر این صورت در ابتدای صفحه ای که باید بالای آن یک صفحه فهرست ایجاد شود کلیک کنید، سپس از تب insert گزینه blank page را انتخاب کنید.

blank

حالا برای ایجاد فهرست خودکار از منوی References گزینه table of contents و سپس automatic table 1 را انتخاب کنید.

blank

اگر ترتیب منوی شما برعکس است (از چپ به راست)، فقط آن را انتخاب کنید و با استفاده از تنظیمات تب Home گزینه تایپ راست به چپ را انتخاب کنید تا همه چیز در یک ردیف باشد. همچنین می توانید با کلیک روی Content آن را به محتوا تغییر دهید.

blank

این لیست قابلیت مرتب سازی خودکار شماره صفحات را دارد. در نتیجه، هر بار که محتوایی به پایان نامه اضافه می کنید یا بخشی را حذف می کنید و اکنون می خواهید لیست را به روز کنید، به سادگی روی همان قسمت لیست کلیک کنید و سپس در بالای آن update table را انتخاب کنید. در پنجره ای که باز می شود هم باید گزینه update page numbers only را انتخاب کرده و روی OK کلیک کنید.

blank

با این روش می توانید یکی از مشکلات بسیار بزرگ و زمان بر پایان نامه نویسی را به راحتی حل کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا