اخبار اقتصادی و بازرگانی

آشنایی مختصر با بازار فارکس

انواع حالت های بازار فارکس

معاملاتی که در بازار فارکس انجام می شوند غیر قابل پیش بینی و پیچیده می باشند. هر یک از معامله گران می خواهند سرویسی را انتخاب کنند که با آن نتایج ثابتی کسب نمایند. اگر شما می خواهید در این بازار سود زیادی کسب کنید باید اطلاعات بیشتری در مورد حالت های بازار کسب نمایید. سیستم یکسانی روی تمامی حالت های بازار وجود ندارد، این مسئله را زمان معامله باید به خوبی بدانید. منظور ما از حالت های متنوع بازار، مراحلی است که برای کسب سود طی می شود. حالت های صعودی که معمولی هستند و ناپایدار می باشند را در دسته بندی حالت صعودی قرار داده اند. حالت نزولی هم به صورت معمولی و ناپایدار می باشد. حالت رنج آرام و ناپایدار را هم به عنوان دیگر حالت های بازار معرفی می کنند.

معرفی حالت های متنوع بازار فرابورسی

برای شناسایی کردن هر یک از حالت های بازار بین المللی نامتمرکز تنها باید به نمودار توجه داشته باشید. زمانی که حالت صعودی معمولی به وجود می آید یعنی بازار به آرامی رشد می‌ کند و قیمت ‌ها افزایش خواهد یافت. زمانی که حالت نزولی معمولی طی می‌ شود یعنی بازار با سرعتی پایین در حال نزول است. حالت صعودی ناپایدار به این معنی است که بازار به سرعت در حال بالا رفتن و رشد است. حالت نزولی ناپایدار یعنی بازار به سرعت در حال کاهش و نزول می باشد. اگر حالت رنج آرام به وجود می آید یعنی قیمت سطح مقاومت و حمایت در نوسان قرار گرفته است. در واقع حالت رنج آرام یعنی محدوده رنج بسیار محدود و فشرده خواهد شد. حالت ناپایدار یعنی اگر قیمت بین خطوط مقاومت و حمایت قرار بگیرد نوسان به وجود می آید و دامنه وسیع تر می شود.

چگونه حالت های بازار فارکس را بشناسیم ؟

شناسایی حالت های متفاوت بازار فارکس بر اساس استانداردهای مشخص شده می باشد. اندیکاتور خاصی در این بازار وجود دارد که به صورت خطی ترسیم شده است. از آنجایی که فاصله بین هر یک از خط ها طبق انحراف استاندارد می ‌باشد نوسانات اصلی به صورت نزولی و صعودی نشان داده خواهد شد. می ‌توانیم بگوییم که اندیکاتور یکی از شاخص های مبتنی بر نوسان می باشد. فشردگی دو اندیکاتور حاکی از این است که بازار آرام می باشد اگر گسترش هر یک از خطوط افزایش پیدا کند یعنی نوسانات بازار زیاد است. بولینگر باند یکی از بهترین روش هایی می باشد که به شما برای شناسایی جهت حرکت کمک خواهد کرد.

بازار مالی

درک تغییر بازار چگونه است ؟

برای درک تغییر بازار بین ‌المللی نامتمرکز از حالتی به حالت دیگر باید از بولینگر استفاده کنیم. در هر یک از بازارهای بین ‌المللی جریان نوسانات و قیمت با احساسات افراد نشان داده خواهد شد. با این حال باید بدانید که این جریان بسیار سریع تغییر پیدا می کند. اگر شما هوشیار باشید تغییر حالت را متوجه می شوید و به نتایج مناسبی می رسید. به طور معمول بازار زمانی که در حالت رنج ناپایدار باشد رنج پایدار آرام را نشان می دهد. پس از آن روی حالت صعودی تبدیل می گردد. اگر به خوبی بدانید که بازار از حالت صعودی ناپایدار به قسمت نزولی ناپایدار مبتلا می گردد می توانید روی معاملات تان برنامه ریزی داشته باشید.

سایر جفت ارزهای مهم 

سایر جفت ارزهای مهم در بازار فارکس عبارتند از:

  1. دومین جفت ارز پرحجم دنیا با بیش از ۱۷٫۸٪ از کل حجم بازار فارکس، USD/JPY است. یک طرف جفت ارز دلار آمریکا به ین ژاپن، دلار قرار دارد و طرف دیگر آن بزرگترین ارز آسیا یعنی ژاپن بعنوان یکی از برترین اقتصادهای دنیا قرار دارد. این جفت ارز که USD/JPY>>>> gopher نامیده می شود، دارای نقدشوندگی بالا و اسپرد بسیارپایین است. بسیاری از معامله گران که متقاضی معاملات امن هستند به سراغ این جفت ارز نیز می روند.

۲٫ سومین جفت ارز مهم دنیا، GBP/USD یعنی جفت ارز پوند انگلستان به دلار آمریکا است. این نیز یکی از مهمترین و پر معامله ترین جفت ارزهای رایج دنیا است. این جفت ارز در گذشته ارزش بیشتری داشت. اما پس از جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا، مقداری از ارزش خود را از دست داد. به ارزش پوند درمقابل دلار کاهش یافت. این جفت ارز با نام GBP/USD>>>>cable شناخته می شود.

۳٫ جفت ارز AUD/ USD، دلار استرالیا به دلار آمریکا در رتبه چهارمین جفت ارز محبوب قرار دارد. این جفت ارز دارای بیش از ۵ درصد از کل معاملات بازار فارکس است. اهمیت این جفت ارز به دلیل وابستگی شدید آن به صادرات استرالیا است. این جفت ارز با نام AUD/USD>>>>aussie شناخته می شود.

۴٫ پنجمین جفت ارز مهم دنیا، USD/CAD، دلار آمریکا به دلار کانادا است. بیش از ۴ در حجم بازار فارکس به این جفت ارز اختصاص دارد. دو کشور آمریکا و کانادا در یک پیمان تجاری با یکدیگر هستند. نرخ این برابری برای هر دو کشور مهم است و بنابراین، در اقتصاد این دو کشور بسیار مهم است. همچنین این جفت ارز وابستگی زیادی به نفت دارد زیرا قسمت زیادی از صادرات کانادا از نفت تامین می شود. این جفت ارز USD/CAD>>>>loonie نامیده می شود.

معرفی اسپرد

اسپرد یکی از مفاهیم بازارهای مالی جهانی است. اسپرد در موفقیت معاملات و معامله گران در بازار فارکس و سایر بازارهای مالی تاثیر زیادی دارد.

اسپرد، به اختلاف دو عدد مربوط به قیمت خرید و قیمت فروش می گویند که بر روی تابلوی صرافی مشاهده می شود. ممکن است قصد معامله ی جفت ارزی را در بازار فارکس داشته باشید. یا ممکن است بخواهید در بازار CFD به خرید و فروش بیت کوین یا هر سهام دیگری بپردازید. در این صورت، درحین معامله، یک عدد مشخص را نمی بینید.

مثلا مانند خرید ماشین یا هر کالای دیگری نیست که یک عدد ثابت را ببینید. بلکه در بازارهای مالی، با دو قیمت مواجه هستید: قیمت خرید و قیمت فروش.

در این بازارها، BID به معنای قیمت فروش و ASK به معنای قیمت خرید است. اسپرد نیز از اختلاف بین BID و ASK حاصل می شود.

مثلا فرض کنید قصد دارید EUR /USD را در بازار فارکس خریداری کنید. قیمت خرید ۱٫۱۳۵۰ است. اما هنگام معامله از قیمت فروش در بازار مطلع شوید که مثلا ۱٫۱۳۲۰ است. عدد ۳۰ یعنی اختلاف این دو عدد خرید و فروش، همان اسپرد است.

فارکس چیست - آشنایی کامل با بازار فارکس و سرمایه گذاری در آن - بررسی سود و ضرر در سایت فارکس

عوامل موثر بر اسپرد بازار فارکس

 

عوامل زیادی بر اسپرد بازار موثر هستند. برخی از مهمترین عوامل عبارتند از: 

حجم بازار و نقدینگی: در بازارهای مالی از جمله فارکس، بازار آتی یا CFD، در زمان هایی ممکن است حجم معاملات روی یک دارایی زیاد باشد. یا اینکه اختلاف خرید و فروش آن دارایی به حداقل برسد.

مثلا ممکن است در بازار فارکس، به معامله طلا یا جفت ارز یورو/ دلار بپردازیم. این جفت ارز محبوب ترین جفت ارز فارکس است. بنابراین، برای معامله این جفت ارز، می توانید کمترین اسپرد را پرداخت کنید. در این حالت، اسپرد در حد چند سنت بوده و به سمت صفر میل می کند.

اما ممکن است قصد معامله یک ارز دیجیتال و سهامی داشته باشید که دارای نقدینگی و حجم زیادی نباشد. در چنین معامله ای، اختلاف خرید و فروش بسیار بیشتر از معامله یک سهام محبوب از شرکتهایی مانند گوگل یا یک جفت ارز بسیارمحبوب است.

در بازار فارکس ارزهایی که دارای حجم کمتری باشند، دارای اسپرد بیشتری هستند. مثلا ارزهای AUD/CAD، GBP/CAD، GBP/AUD و AUD/CHF اسپرد بیشتری دارند.

نوسانات موجود در بازار: یکی از عوامل تاثیرگذار دیگر بر اسپرد در بازارهای مالی، نوسانات بازار است. زمانی که شاهد یک اتفاق بسیار نادر یا یک بحران در بازارهای مالی هستیم، اسپرد تا حد زیادی افزایش می یابد. مثلا در سقوط بازار آمریکا در سال ۲۰۰۸ یا در ریزش شدید جفت ارز پوند دلار در سال ۲۰۱۷، اسپرد در بازار مانند همیشه نبود و بسیار افزایش یافت.

اعتبار متعلق به دارایی معامله شونده: با بهبود و افزایش اعتبار دارایی معامله شونده، اسپرد کاهش می یابد. مثلا هنگام معامله ی بیت کوین نسبت به یک ارز تازه ایجاد شده در بازار ارزهای دیجیتال، اسپرد کمتری می پردازد. زیرا زمانی که یک دارایی به اندازه کافی اعتبار نداشته باشد، کسی تمایل به خرید آن با قیمتی معقولانه ندارد. در این حالت، اسپرد بیشتری باید بپردازید. دروواقع، اسپرد هزینه ای است که توسط کارگزار از شما دریافت می شود تا کالایی که خریداری کرده اید را بفروشد یا معامله شما را به  شخصی دیگر متصل کند.

فارکس چیست - آشنایی کامل با بازار فارکس و سرمایه گذاری در آن - بررسی سود و ضرر در سایت فارکس

انواع مختلف اسپرد

اسپرد در بازارهای جهانی، به دو صورت است: یا یک عدد مشخص و یا درصدی از قیمت. به عنوان مثال، اسپرد در جفت ارز یورو دلار برابر ۲۰ سنت، با اسپرد در بیت کوین برابر با ۰٫۵٪ تفاوت زیادی با یکدیگر ندارند. تفاوت در اینجا، شیوه بیان اسپرد است. بطورکلی باید این مبلغ را بپردازید، خواه بصورت عددی یا بصورت درصدی باشد.

یکی از نکات مهم دیگر درمورد اسپرد در بازارهای مالی، شناور بودن آن است. مثلا در این لحظه، اسپرد معامله طلا ۲۰ سنت است، در لحظه ای دیگر ۱۵ سنت می شود و در دامنه ای خاص درحال نوسان است. اما در شب هایی که نقدینگی بازار کاهش می یابد، یا اتفاقی مهم رخ می دهد و حجم بازار مختل می شود، اسپرد شناور افزایش می یابد.

مفهوم لوریج

لوریج یک اعتبار و اهرم معاملاتی است. کارگزار این اعتبار را در اختیار معامله گران خود قرار می دهد تا آنها بتوانند در بازارهای مالی ازجمله فارکس، حجم بیشتری معامله داشته باشند و درآمد بیشتری کسب کنند.

فرض کنید اعتبار و اهرم جفت ارزها در بازار فارکس برابر با ۱:۱۰ است. یعنی به ازای هر ۱ دلار سرمایه گذاری شما، کارگزار به میزان ۱۰۰ برابر، یعنی ۱۰۰ دلار به شما اعتبار معاملاتی ارائه می دهد. بنابراین، شما قادر خواهید بود با حجم بیشتر به معامله بپردازید و سود بیشتری بدست آورید.

این مثال را درنظر بگیرید: فرض کنید ۱۰۰۰ دلار در حساب معاملاتی خود دارید و قصد خرید طلا با پول خود را دارید. درصورت معامله بدون اهرم، قادرید تقریبا یک اونس طلا مثلا با قیمت ۱۳۰۰ دلار خریداری کنید. در این معامله درصورتی سود می کنید که اقتصاد دنیا دچار تحول زیادی شده و قیمت طلا از ۱۳۰۰ به ۲۳۰۰ برسد. در این حالت، تقربا ۱۰۰۰ دلار سود بدست می آورید.

اما حالتی را فرض کنید که از اهرم استفاده می کنید. ۱۰۰۰ دلار در حساب معاملاتی فارکس خود داریم و کارگزار نیز ۱۰۰ برابر اعتبار به ما می دهد. یعنی با ۱۰۰۰۰۰ دلار طلا با قیمت ۱۳۰۰ خریداری می کنیم. این میزان تقریبا برابر با ۱۰۰ اونس طلا است و منتظر نوسانات قیمت هستیم.

در این حالت، با تغییر قیمت طلا از ۱۳۰۰ به ۱۳۱۰ دلار، ۱۰۰۰ دلار سود بدست می آوریم. اما درصورت عدم استفاده از اهرم، فقط با ۱۰ دلار حرکت سود آن، ۱۰۰۰ دلار بدست می آوردیم.

به همین دلیل امروزه بازارهای مالی مانند فیوچر، سی اف دی و بازار فارکس جذابیت زیادی پیدا کرده اند. زیرا افراد این فرصت را دارند که با پول اندک، مبالغ زیادی را معامله کرده و میلیونر شوند.

فارکس چیست - آشنایی کامل با بازار فارکس و سرمایه گذاری در آن - بررسی سود و ضرر در سایت فارکس

مفهوم پیپ

به منظور معامله در بازار فارکس، آشنایی با اصول پایه ای و اولیه ضروری است که یکی از این اصول، پیپ است. به عدد ۰٫۰۰۰۱ یک قیمت، پیپ می گویند. درواقع به میزان ۰٫۰۱ از یک درصد، پیپ می گویند.

مثلا برای قیمت جفت ارز یورو دلار که ۱٫۱۳۱۷ هست، عدد ۰٫۰۰۰۱ برابر با عدد ۷ می شود. یا زمانی که قیمت دلار برابر با ۱۲۸۰٫۲۵ دلار باشد، عدد ۰٫۱ پیپ است.

کاربرد پیپ

میزان حرکت قیمت در بازارهای مالی، براساس دلار، یورو و غیره نیست. به دلیل وجود دارایی های زیاد با ارزهای پایه، پیپ مورداستفاده قرار می گیرد. به عنوان مثال، با جابجا شدن طلا به مقدار ۱۰ دلار، درواقع ۱۰۰ پیپ جابجا می شود.

پیپ مبدا تمام معاملات در بازارهای مالی است و نقشی بسیار حیاتی ایفا می کند. با مفهوم پیپ متوجه می شویم چند پیپ سود کرده و چه میزان از بازار نوسان دریافت کردیم. اما به منظور محاسبه مقدار سود و زیان، تنها نمی توان از پیپ استفاده کرده و معامله انجام داد. در این میان، مفهوم دیگری به نام حجم مطرح می شود.

منبع : https://chartiran.com/1616/forex

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
آیا می خواهید در مورد آخرین به روز رسانی ها اعلان دریافت کنید؟ خیر بله