اخبار اقتصادی و بازرگانی

ترون بخریم یا دوج؟

ترون و دوج کوین هر دو رمز ارز‌هایی محبوب در بازار هستند که به موقع سود زیادی را در اختیار سرمایه گذاران قرار داده‌اند. اگرچه این دو تفاوت زیادی با هم دارند اما انتخاب میان آن‌ها چندان راحت نیست. ترون یک پلتفرم توسعه و ایجاد اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز و قراردادهای هوشمند است اما دوج کوین یک میم کوین محبوب که در این چند سال توجه یکی از ثروتمندترین افراد جهان، ایلان ماسک (Elon Musk) را به خود جلب کرد. با این حال، چه معیار‌هایی برای انتخاب میان این دو وجود دارد؟ در ادامه این مطلب می‌خواهیم به پاسخ این سؤال بپردازیم.

 

دوج کوین چیست؟

دوج کوین (Dogecoin) در سال ۲۰۱۳ توسط چند تن از برنامه نویسان بیت کوین به نام‌های بیلی مارکوس (Billy Markus) و جکسون پالمر (Jackson Palmer) راه‌اندازی شد. دوج کوین اولین میم کوین جهان است که در ابتدا به عنوان یک شوخی شروع به فعالیت کرد اما به سرعت توانست حمایت بسیاری از کاربران اینترنت را به دست آورد.

دوج کوین تنها آلت کوینی است که بدون صرف میلیون‌ها دلار هزینه برای توسعه و بازاریابی، به موفقیت در بازار رمز ارز رسید. دوج کوین در ابتدا به عنوان یک شوخی توسعه یافت و بعد از مدتی سازندگان این کوین نظارت خود را بر آن متوقف کردند. از آن زمان تا الان، میم کوین دوج در دست جامعه ارز دیجیتال بوده است. در طول سال‌های اخیر، دوج کوین به عنوان یکی از ارزهای دیجیتال محبوب بازار در رقابت با دیگر ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین (Bitcoin) و اتریوم (Ethereum) قرار گرفته است. در مقایسه با بیت کوین، دوج کوین بسیار کم هزینه‌تر و همچنین سریع‌تر است.

 

دوج کوین چه کاربردی برای سرمایه گذاران دارد؟

شبکه دوج کوین یک بلاکچین متن باز است که برای انتقال کوین دوج (DOGE) استفاده می‌شود؛ اما علاوه بر این، این شبکه برای کاربردهای دیگری نیز برای سرمایه گذاران به همراه دارد. از جمله برخی از کاربردهای شبکه دوج کوین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پرداخت‌ها: پرداخت احتمالاً اصلی‌ترین کاربرد دوج کوین است. ارز دیجیتال Dogecoin می‌تواند به عنوان یک روش پرداخت آنلاین برای کالاها و خدمات استفاده شود.
  • تبادل رمز ارز: دوج کوین می‌تواند به عنوان یک ارز دیجیتال برای خرید و فروش و ترید در صرافی‌های ارز دیجیتال مانند بایننس، کراکن، رابین هود و… استفاده شود.

در کل، شبکه دوج کوین به عنوان یک میم کوین دارای عملکرد و کاربرد فراوانی نیست و تا کنون موفق به ارائه خدماتی مشابه سایر رمز ارز‌ها نشده است.

 

ارز ترون چیست؟

ترون (TRON) یکی دیگر از ارز‌های دیجیتال محبوب بازار است که در سال ۲۰۱۷ توسط جاستین سان (Justin Sun) با هدف اصلی، ارائه بستری برای فراهم کردن خدمات و محتوای دیجیتالی برای کاربران توسعه پیدا کرد.

به عبارت دیگر، ترون به عنوان یک بستر برای ارائه محتوای دیجیتالی، مانند فیلم، موسیقی و بازی‌های ویدیویی، عمل می‌کند که در آن تولید کننده محتوا به طور مستقیم می‌تواند از محتوای خود درآمد کسب کند. کوین بومی ترون، ترونیکس (TRX) به عنوان یک ارز دیجیتال در بازار ارزهای دیجیتالی قابل خرید و فروش است. همچنین، ترون توانسته است در زمینه همکاری با شرکت‌های بزرگی مانند Samsung و بازی‌سازی که در ارائه بازی‌های ویدیویی بزرگ فعالیت دارند، قدمی مهم بردارد.

 

ترون چه کاربردی به سرمایه گذاران ارائه می‌دهد؟

ترون یک بلاکچین است که برای اجرای قراردادهای هوشمند و ارائه خدمات دیگر به کاربرانش طراحی شده است. از جمله برخی از کاربردهای این شبکه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اجرای قراردادهای هوشمند: قراردادهای هوشمند ترون به کاربران اجازه می‌دهند تا اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز منحصر به فرد خود را با استفاده از بلاکچین ترون ایجاد کنند. این برنامه‌ها می‌توانند برای ایجاد دارایی‌های دیجیتالی، ارائه خدمات، یا حتی اجرای سامانه‌های رأی‌گیری استفاده شوند.
  • بستری برای به اشتراک گذاری محتوا: شبکه ترون با ایجاد پلتفرم‌هایی برای انتشار اطلاعات و محتوای دیجیتال، به کاربران اجازه می‌دهد تا به سادگی داده‌هایشان را به اشتراک بگذارند و از داده‌های دیگران هم استفاده کنند.
  • خرید کالا و خدمات: شبکه ترون همچنین به کاربران اجازه می‌دهد تا از کوین‌های خود برای پرداخت‌های آنلاین استفاده کنند. با استفاده از ترون، کاربران می‌توانند به سرعت و با هزینه کمتر کالا و خدمات خود را خریداری کنند.
  • پرداخت‌های بین المللی: با استفاده از ترون، کاربران می‌توانند به سرعت و با هزینه کمتر و بدون نیاز به واسطه‌ها پرداخت‌های بین المللی خود را انجام دهند.
  • بازی‌های آنلاین: شبکه ترون به عنوان پشتیبانی برای برخی از بازی‌های آنلاین به کار می‌رود. بازی‌هایی مثل ورلد آف تنکس (World of Tanks)، بیت گیلد (BitGuild) و پلی گاک (Play Goc)، از ترون برای انجام برخی پرداخت‌های داخل بازی استفاده می‌کنند.
  • کلود ماینینگ: با استفاده از ترون، کاربران می‌توانند به سرعت، به صورت امن و ارزان در فرایند کلود ماینینگ شرکت کرده و پاداش بگیرند.

با توجه به این موارد، می‌توان گفت که ترون به عنوان یک بلاکچین با کاربردهای متنوع، به سرعت در حال رشد است و با جذب همکاری‌های جدید و بهبود ارائه خدمات خود، در آینده می‌تواند بسیار موفق باشد.

 

کدام یک در بازار محبوب‌تر است؟

رمز ارز دوج کوین در سال ۲۰۲۱ به شدت محبوب شده و مقدار قابل توجهی از ارزش بازار ارزهای دیجیتال را به خود اختصاص داد. ارز دیجیتال دوج کوین بر خلاف بسیاری از ارز‌های دیجیتال و به خصوص رمز ارز‌هایی که از الگوریتم اثبات کار (PoW) پیروی می‌کنند، با قیمت قابل خرید و هزینه کارمزد پایین برای انتقال، جذابیت زیادی برای کاربران رمز ارز دارد. به علاوه، این ارز دیجیتال در برخی کشورها به عنوان یک روش پرداخت قانونی شناخته شده است.

در کل، محبوبیت میم کوین دوج نشان می‌دهد که ارزهای دیجیتال با قیمت پایین نیز می‌توانند جذابیت زیادی برای کاربران و سرمایه‌گذاران داشته باشند. همچنین مارکت کپ بالای Dogecoin مشخص کرده که فناوری و کاربرد تمام چیزی نیست که برای سرمایه گذاران اهمیت دارد. برای خرید دوج کوین صرافیهای داخلی متعددی از جمله بیت ۲۴، نوبیتکس و والکس وجود دارند.

ترون با ارائه پلتفرمی برای ایجاد برنامه‌های تحت وب، ارائه شبکه‌ای اجتماعی و بلاکچین خود، توانسته است جای خود را در بازار ارزهای دیجیتال به دست آورد. این پلتفرم حتی به عنوان یک رقیب قدرتمند برای پلتفرم اتریوم شناخته می‌شود.

blank

از جمله عواملی که به محبوبیت ترون در بازار کمک کرده، می‌توان به کاربرد‌ وسیع آن در صنعت بازی‌های آنلاین، پرداخت الکترونیکی، مدیریت دارایی‌های دیجیتال و پلتفرم‌های تحت وب اشاره کرد. از طرفی هم ترون توانسته جامعه‌ بزرگی از توسعه‌دهندگان را برای توسعه‌ اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (Dapps) و قراردادهای هوشمند جذب کند که تا حدود زیادی به افزایش محبوبیت آن کمک کرده است.

 

فناوری دوج کوین بهتر است یا ترون؟

دوج کوین مانند بسیاری از ارزهای دیجیتال دیگر، از تکنولوژی بلاک چین برای ذخیره و پردازش تراکنش‌ها استفاده می‌کند و برای استخراج بلاک‌های جدید نیز از الگوریتم اجماع اثبات کار (PoS) کمک می‌گیرد. اثبات کار به دلیل سرعت پایین، هزینه تراکنش بالا و مصرف بالای برق بسیار مورد انتقاد قرار گرفته است.

دوج کوین برای تسهیل فرایند استخراج بلاک‌های جدید از الگوریتم اسکریپت (Scrypt) استفاده می‌کند. به این ترتیب، برای استخراج بلاک جدید در اسکریپت، ماینرها (Miner) نیازی به تهیه تجهیزات قدرتمند و گران‌قیمت ندارند.

با این وجود، با توجه به اینکه دوج کوین از اثبات کار استفاده می‌کند، برای تأیید تراکنش‌ها نیاز به قدرت پردازش بیشتری دارد. این باعث شده است که هزینه تأیید تراکنش‌ها در این شبکه بیشتر شود و همچنین زمان تأیید تراکنش‌ها نیز بیشتر از ارزهای دیجیتال دیگر که از اثبات سهام استفاده می‌کنند، است.

در مقابل، ترون از الگوریتم اجماع اثبات سهام نمایندگی شده (DPoS) که به عنوان یک بستر قابل توسعه و متن باز برای معامله توکن‌ها و ایجاد اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز و قراردادهای هوشمند استفاده می‌شود. ترون برای پردازش تراکنش‌ها، از ماشین مجازی اختصاصی خودش به نام ماشین مجازی ترون (TVM) استفاده می‌کند که برای اجرای اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز و قراردادهای هوشمند روی بلاکچین ترون به کار می‌رود.

ترون همچنین از دو پروتکل متمرکز و غیرمتمرکز برای ایجاد قراردادهای هوشمند استفاده می‌کند. پروتکل متمرکز به نام اودیسه (Odyssey) و پروتکل غیرمتمرکز به نام گریت ویج (Great Voyage) امکان ایجاد اپلیکیشن‌هایی را برای توسعه‌دهندگان فراهم می‌کنند که قابلیت انتقال تراکنش‌ها و پردازش آن‌ها را افزایش می‌دهند.

 

تاریخچه قیمت ترون و دوج کوین

کوین‌های دوج در ابتدا در سپتامبر ۲۰۱۴ با قیمت ۰٫۰۰۰۲۰ دلار به بازار عرضه شد و تا سال ۲۰۲۱ تغییر چندانی در قیمت آن مشاهده نشد و کم و بیش در همین محدوده قیمت در نوسان بود.

سرانجام با شروع سال ۲۰۲۱، توجه ایلان ماسک به این رمز ارز جلب شد و چندین بار در فضای مجازی درباره آن صحبت کرد. این کار ایلان ماسک به سرعت باعث افزایش تقاضا برای خرید دوج و در نتیجه افزایش قیمت آن شد.

این رمز ارز در ۸ مه ۲۰۲۱ به بالاترین قیمت تاریخی خود در ۰٫۷۴ دلار دست یافت که می‌توان گفت این صعود قیمت را تا حدود زیادی مدیون مدیرعامل تسلا است.

رمز ارز ترون در مقابل در اوایل دسامبر ۲۰۱۷ با قیمت ۰٫۰۱۷ دلار به بازار عرضه شد. این رمز ارز برخلاف دوج کوین به محض ورود به بازار با استقبال سرمایه گذاران مواجه شد و ۱ ماه بعد در ۵ ژانویه ۲۰۱۸ به بالاترین قیمت تاریخی خود در ۰٫۳۰ دلار رسید.

ترون با توجه به سرویس‌ها و خدمات منحصر به فردی که ارائه می‌دهد به سرعت توجه معامله گران را به خود جلب کرد. اگرچه در این چند سال به همراه سایر دارایی‌های حوزه ارز دیجیتال روند نزولی در پیش گرفته است اما همچنان می‌توان ترون را یکی از برترین پروژه‌های رمز ارز در نظر گرفت. برای اطلاع از قیمت لحظه‌ای ترون به صفحه bit24.cash/coins/trx/price مراجعه کنید.

 

سخن آخر ؛ ترون بخریم یا دوج کوین؟

پاسخ این سؤال می‌تواند برای هر کاربر متفاوت باشد. کاربران برای انتخاب میان این دو پس از مطالعه تفاوت‌های این دو، باید معیار‌ها و انتظارات خود از این دو را سنجیده و بر اساس آن تصمیم‌گیری کنند. لازم به ذکر است که انتخاب میان دو رمز ارز سخت است و این دارایی‌ها ممکن است هر لحظه به هر دلیلی ناگهان رشد کنند.

در آخر هم می‌توان گفت که ترون و دوج در این چند سال توانسته‌اند به خوبی در بازار عمل کنند و سرمایه گذاران زیادی را هم تشویق به خرید رمز ارز‌های خود کرده‌اند. ارز دیجیتال ترون یکی از پروژه‌های قوی با کاربردهای منحصر به فرد برای کاربران است. این شبکه همچنین می‌خواهد پلتفرمی سرگرمی برای به اشتراک گذاری محتوا و ویدیو ارائه بدهد تا تولید کنندگان از طریق آن بتوانند کسب درآمد کنند. در مقابل دوج کوین یک میم کوین است که در ابتدا به عنوان یک شوخی ایجاد شد و بعد‌ها به دلایلی از جمله حمایت‌های ایلان ماسک مدیر تسلا محبوب شد. اگرچه دوج کوین روند قیمتی قابل توجهی داشته و به خوبی در بازار عمل کرده است اما کاربرد‌های کمتری نسبت به سایر رقبا دارد.

 

برچسب ها : ترون,دوج کوین,ارز دیجیتال,رمزارز,سرمایه گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا