![](https://cofenews.ir/wp-content/uploads/2024/04/ریموت-ماشین-780x470.jpg)
تصور کنید اگر بخاری ماشینتان در یک شب بسیار سرد زمستانی از کار بیفتد و شما کیلومترها از شهر اول فاصله داشته باشید چه اتفاقی برای شما و مسافرانتان می افتد؟ به خصوص اگر کودکان یا افراد مسن در ماشین هستند، نمی توانید فقط برای محافظت از آنها لباس گرم بپوشید. با این تعبیر اگر می خواهید دلایل خرابی بخاری ماشین و علائم آن را بشناسید شما را به خواندن این مقاله از «مجله خودرو با مکانیک» دعوت می کنیم.
علائم خرابی بخاری خودرو
کار نکردن گرمایش خودرو یک علامت کاملا واضح دارد و آن این است که پس از روشن شدن بخاری، فضای داخلی خودرو گرم نمی شود. واضح است که وقتی موتور خودرو به اندازه کافی گرم شده و سیستم گرمایش خودرو روشن است، پس از مدت کوتاهی دقیقاً باید هوای گرمی را که از دریچه های داشبورد و جاهای دیگر خارج می شود، احساس کنید. اگر این اتفاق نیفتد، معلوم می شود که مشکلی در سیستم گرمایشی وجود دارد.
۶ دلیل آسیب به سیستم گرمایشی خودرو
دلایل مختلف باعث می شود بخاری ماشین کار نمی کند بودن؛ از جانب گرفتگی لوله ها و شیلنگ های حاوی مایع خنک کننده تا زمانی که به سیستم برق، رادیاتور سیستم گرمایشی و … آسیب وارد شود. در زیر هر یک از این دلایل را به اختصار توضیح داده ایم.
۱٫ خرابی بخاری خودرو ناشی از خرابی قطعات الکتریکی
خرابی بخاری خودرو می تواند ناشی از مشکل در سیستم برق بخاری خودرو باشد. در این حالت، مواردی مانند رله بخاری و سیمکشی مربوطه، کلید روشن/خاموش بخاری، کلید کنترل دمای هوا و سایر عوامل الکتریکی یا الکترونیکی مرتبط با بخاری ممکن است دچار مشکل شوند.
۲٫ کار نکردن بخاری خودرو به دلیل خرابی فن
اگر سیستم باد یا فن خودرو با مشکل خاصی مواجه شود و از مدار خارج شود، بخاری خودرو از کار می افتد و دمای اتاق به حد مطلوب نمی رسد. در صورت خرابی فنورود جریان باد از دریچه های تهویه به داخل اتاق مختل می شود. بنابراین به راحتی می توان وجود ایراد در سیستم فن بخاری را تشخیص داد. این مشکل ممکن است به دلیل سوختن موتور فن یا آسیب به سیم کشی و سایر لوازم الکتریکی سیستم تهویه هوا باشد.
۳٫ خرابی بخاری خودرو به دلیل گرفتگی یا خرابی رادیاتور بخاری
انسداد خط آب به رادیاتور یا مشکل کلی در رادیاتور بخاری شایع ترین علت خرابی بخاری خودرو یا عملکرد ضعیف آن است. رادیاتور بخاری از سوراخ های بسیار باریکی برای عبور آب تشکیل شده است و اگر مایع خنک کننده موتور کثیف باشد ممکن است پس از مدتی مسدود شود و گرمای مایع خنک کننده را به خوبی جذب نکند. در نتیجه سیستم گرمایشی به خوبی کار نخواهد کرد.
۴٫ وجود هوا در سیستم خنک کننده موتور یا مقدار ناکافی آب در رادیاتور
گردش آب خنک کننده یا رادیاتور در کانال های مناسب اعم از شیلنگ ها و رادیاتور بخاری با فشار و کمیت صحیح یکی از الزامات اساسی برای عملکرد صحیح بخاری خودرو به شمار می رود.
اگر به هر دلیلی میزان آب رادیاتور کاهش یابد و یا سیستم خنک کننده موتور هوا دریافت کند، ممکن است سیستم گرمایشی با مشکل مواجه شود و عملکرد مطلوبی را ارائه ندهد. نیازی به گفتن نیست، گاهی اوقات سوختگی یا آسیب به واشر سر سیلندر باعث هوادهی و کاهش آب رادیاتور می شود و عامل اصلی خرابی بخاری خودرو به حساب می آید.
۵٫ آسیب یا ضعیف شدن پمپ آب
همانطور که گفته شد برای عملکرد صحیح بخاری خودرو لازم است آب رادیاتور با قدرت و شدت مناسب در داخل رادیاتور بخاری به گردش درآید. مسئولیت این کار بر عهده پمپ آب می باشد. بنابراین اگر پمپ آب مشکل داره و نمی توانند مایع خنک کننده را در مدار مربوطه با شدت مناسب به گردش درآورند بنابراین امکان پذیر است بخاری ماشین به درستی کار نمی کند و در نتیجه فضای داخلی ماشین شما در زمستان گرم نمی شود.
۶٫ خرابی ترموستات
ترموستات اجازه می دهد تا دمای مایع خنک کننده موتور به اندازه کافی بالا برود و سپس مسیری را برای عبور آب به رادیاتور باز می کند. اگر ترموستات از کار بیفتد و باز بماند، معمولا دمای آب رادیاتور کمتر از حد متوسط است و در نتیجه بخاری ماشین گرمای کافی را به اتاق تزریق نمی کند. بنابراین خرابی ترموستات می تواند یکی دیگر از دلایل خرابی بخاری خودرو باشد.
نتیجه؛ برای جلوگیری از آسیب به سیستم گرمایشی خودرو چه کنیم؟
در پایان این مقاله و پس از بحث در مورد علل و علل خرابی بخاری خودرو، احتمالاً می خواهید بدانید که چه کارهایی باید انجام دهید تا بخاری خودرو از کار نیفتد و عملکرد صحیح آن برای مدت طولانی تضمین شود.
در پاسخ به این سوال می توانیم توصیه کنیم که ابتدا از وجود مقدار کافی مخلوط آب و ضد یخ در رادیاتور موتور مطمئن شوید. از آنجایی که مایع ضد یخ از رسوب کثیفی در کانال های رادیاتور بخاری جلوگیری می کند و عملکرد صحیح این قسمت مهم را برای مدت طولانی تضمین می کند. همچنین تا حد زیادی از زنگ زدن و پوسیدگی رادیاتور جلوگیری می کند.
تعویض مایع خنک کننده هر دو سال یکبار و بررسی سیستم های گرمایش برقی توسط برقکار خودرو نیز از دیگر راه های جلوگیری از آسیب بخاری خودرو در نظر گرفته می شود.