اخبار تکنولوژی

۵ علت صدا دادن دستگاه استابلایزر را بدانیم

دلیل صدا دادن دستگاه استابلایزر 

امروزه با افزایش قیمت لوازم خانگی در بازار های ایران، بسیاری از افراد شاید به سختی میتوانند آنها را خریداری کنند. از طرفی دیگر نیز احتمالا شما هم با افرادی مواجه شده اید که در فصول گرم سال به دلیل نوسانات جریان برق در خطوط برق رسانی، لوازم خانگی خود را از دست داده اند. در این قسمت احتمالا این سوال برای شما به وجود می‌آید که چگونه از لوازم خانگی منزل خود در مقابل نوسانات جریان برق محافظت کنیم؟ جواب این سوال را میتوان در یک کلمه خلاصه کرد: استابلایزر!

استعلام قیمت انواع دستگاه استابلایزر از شرکت نوانیا برای اطلاعات بیشتر با شماره تماس زیر در تماس باشید:

۰۹۱۹۰۹۱۷۹۰۲ شرکت نوانیا

بسیاری از افراد اما پس از  اطلاع از قمیت استابلایزر و نصب، از صدای آنها گله میکنند. در ادامه این مقاله ضمن معرفی استابلایزر، قصد داریم تا علل صدا دادن دستگاه استابلایزر را نیز بررسی کنیم. همراه ما باشید.

با دستگاه استابلایزر آشنا شویم!

در ابتدا بهتر است تا کمی بیشتر با این دستگاه آشنا شویم و سپس به سراغ بررسی علت صدا دادن دستگاه استابلایزر برویم. طبق نظر کارشناسان سایت ما، استابلایزر یک دستگاه الکترونیکی میباشد که قبل از خطوط برق منزل نصب شده و از ورود نوسانات به سیم کشی خانه شما جلوگیری میکند. استابلایزر در واقع از ورود مقدار ولتاژ زیاد جلوگیری کرده و همچنین از افت بیش از حد آن جلوگیری میکند.

علت صدا دادن دستگاه استابلایزر در شرایط مختلف

یکی از ایرادات رایجی که افراد پس از نصب دستگاه استابلایزر با آن روبه‌رو میشوند، صدا دادن دستگاه است. به طور معمول صدا دادن استابلایزر میتواند ۵ دلیل کلی داشته باشد:

  • ولتاژ بیشتر و یا کمتر از حد مجاز ورودی به دستگاه
  • خاموشی فیوز یا MCB
  • عدم عملکرد صحیح خازن
  • خرابی فن
  • خراب شدن ترانس های موجود در دستگاه

در ادامه هر یک از علل صدا دادن دستگاه استابلایزر را بررسی کرده و راه حل آنها را نیز خدمت شما دوستان گرامی بیان خواهیم کرد.

۱٫ولتاژ بیشتر و یا کمتر از حد مجاز ورودی به دستگاه؛ از دلایل اصلی صدا دادن دستگاه استابلایزر!

همانطور که در قسمت های پیشین مقاله نیز بیان کردیم، یکی از اصلی ترین وظایف دستگاه های استابلایزر جلوگیری از آسیب رساندن نوسانات برق به لوازم خانگی است. این دستگاه حین تشخیص نوسانات برق، جریان برق را قطع کرده و به این صورت از رسیدن نوسان به برق جلوگیری میکند. در صورتی که استابلایزر ولتاژ های کمتر و یا بیشتر از حد استاندارد را تشخیص دهد، به طور معمول صدای سوت و یا یک صدای ریز تولید میکند. در چنین حالتی دستگاه با استفاده از کلیدی به نام Cut Off جریان برق خروجی از خود را قطع میکند.

به منظور حل این مشکل صدا دادن دستگاه استابلایزر باید نوع دیگری از استابلایزر را که با محدوده ولتاژ ورودی منزل شما هماهنگ است خریداری کنید. معمولا خطوط برق شهری در محدوده ۱۵۰ تا ۲۷۰ ولت در حال تغییر هستند. به همین سبب نیز میتوانید مدلی از دستگاه استابلایزر را خریداری نمایید که با این ولتاژ هماهنگ باشد.

علت خرابی استابلایزر

علت صدا دادن دستگاه استابلایزر

۲٫خاموش شدن فیوز یا MCB

فیوز و MCB قطعاتی الکتریکی هستند که در استابلایزر تعبیه شده اند. وظیفه اصلی این قطعات در واقع جلوگیری از آسیب دیدن لوازم و وسایلی است که به سیم کشی متصل میباشند. با این وجود اما برخی مواقع ممکن است این قطعات در اثر سوختگی و یا داشتن اتصالی صدایی تولید کنند. در چنین شرایطی به طور معمول جریان برق قطع شده و دستگاه استابلایزر نیز خاموش خواهد شد.

برای از بین بردن این مشکل راهی جز تعویض و یا تعمیر قطعه خراب نخواهید داشت. به منظور انجام این کار نیز پیشنهاد میشود تا حتما از افرادی که در این زمینه تخصص دارند کمک بگیرید. نحوه جدا کردن این قطعات از دستگاه به این صورت است که شما نیاز دارید تا ابتدا استابلایزر را از برق قطع کنید. سپس میتوانید با استفاده از یک تستر، MCB یا فیوز را مورد بررسی قرار دهید. در این صورت متوجه خواهید شد که ایراد دستگاه از کدام قطعه میباشد.

۳٫خراب شدن خازن؛ از دیگر علل صدا دادن دستگاه استابلایزر!

در علم فیزیک آمده است که خازن یک قطعه الکتریکی کوچک است که در وسایل مختلف وظیفه جبران نوسان و همچنین تثبیت ولتاژ را به عهده دارد. خازن ها دارای طول عمر مشخصی هستند و پس از مدتی استفاده به دلیل ایراداتی نظیر ترک خوردن، سوراخ شدن و… ممکن است خراب شوند. در صورتی که خازن های تعبیه شده در استابلایزر با مشکلاتی از این دست مواجه شوند، سبب ایجاد صدا در دستگاه میشوند.

راه حل از بین بردن این مشکل صدا دادن دستگاه استابلایزر نیز تعویض و یا در صورت امکان تعمیر خازن های دستگاه میباشد. برای انجام این کار نیز میتوانید با استفاده از یک پروب شارژ ذخیره شده درون خازن را خالی کنید و آنها را از درون دستگاه خارج نمایید.

۴٫خرابی فن

فن قطعه ای است که احتمالا همه شما عزیزان با آن آشنایی کامل دارید. فن ها در واقع وظیفه خنک کردن دستگاه را به عهده دارند. از طرفی اما یکی از علل صدا دادن دستگاه استابلایزر میتواند همین قطعه باشد. همانطور که میدانید گرد و غبار به عنوان دشمن اصلی لوازم و تجهیزات الکترونیکی به شمار میرود. به همین سبب نیز ممکن است که به دلایلی نظیر گرد و غبار و رطوبت فن دستگاه حین کار کردن صدا بدهد.

راه حل رفع این سری از مشکلات صدا دادن دستگاه استابلایزر نیز تمیز کردن آن میباشد. در صورتی که پس از تمیز کردن فن هنوز هم مشکل برطرف نشده بود، نیاز دارید تا فن جدیدی برای استابلایزر خریداری کنید.

رفع مشکل صدای استابلایزر

بررسی علل صدا دادن دستگاه استابلایزر

۵٫خرابی ترانس های دستگاه؛ از دلایل شایع صدا دادن دستگاه استابلایزر!

ترانس در واقع قلب تپنده دستگاه های استابلایزر میباشد. چرا که استابلایزر با استفاده از ترانس میتواند ولتاژ ورودی را به ولتاژ خروجی مناسب برای لوازم تبدیل نماید. در صورتی که این قطعه به دلایلی مانند سوختگی، عایق بندی ضعیف و… با مشکل روبه‌رو شود، دستگاه نیز حین عملکرد صدا میدهد.

برای حل مشکل صدا دادن دستگاه استابلایزر شما نیاز دارید تا ترانس دستگاه خود را تعویض کنید.

نوانیا؛ بهترین سایت خرید انواع لوازم و تجهیزات الکتریکی!

در صورتی که شما عزیزان نیز به دنبال خرید و یا دریافت مشاوره در زمینه کالا های الکترونیکی هستید، ما برای شما یک خبر خوب داریم! وبسایت نوانیا به عنوان یکی از معتبرترین وبسایت های فعال در حوزه فروش انواع لوازم و وسایل الکترونیکی به شمار میرود. شما عزیزان میتوانید با مراجعه به فروشگاه ما و تکمیل فرایند خرید، در جشنواره تخفیف ویژه ما شرکت کنید.

در این مقاله سعی کردیم تا علل صدا دادن دستگاه استابلایزر را خدمت شما دوستان معرفی کنیم. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده

منبع : نوانیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا