خودرو

۵ دلیل که نشان می‌دهد تویوتا پریوس هایبرید خودرویی عالی برای سفرهای جاده‌ای است

به گزارش کافه نیوز، تویوتا پریوس هایبرید یکی از کم‌مصرف‌ترین و پرفروش‌ترین خودروهای دنیاست. اما آیا این اتومبیل برای سفرهای جاده‌ای مناسب است؟ البته که بله!

سال گذشته تویوتا با فروش بیش از ۱۰٫۵ میلیون خودرو در سرتاسر دنیا بالاتر از فولکس واگن به‌عنوان پرفروش‌ترین برند خودروسازی در دنیا شناخته شد. بخش عمده فروش این کمپانی خودروسازی ژاپنی مربوط به محصولات کم‌مصرف و بهینه‌ای مثل کرولا، کمری و راو ۴ بود.‌ در این بین، پریوس هایبرید محصولی استثنایی است که با ترکیب کردن فوق‌العاده یک پیشرانه بنزینی و موتور الکتریکی بهینه‌ترین ترکیب قدرت، مصرف سوخت و مسافت پیمایش را ارائه می‌کند.

با وجود این که Prius نخستین خودروی هیبریدی جهان به شمار نمی‌رفت، اما با عملکرد ایده‌آلش موفق شد بسیاری رانندگان را به خود علاقمند کرده و مسیر انتقال از خودروهای درون‌سوز به هیبریدی را یک‌تنه هموار کند. البته نسل‌های اول این خودرو شتابگیری چندان سریعی نداشته و در شمار محصولات تنبل بازار قرار گرفتند. با این وجود مدل ۲۰۲۴ پریوس به‌لطف طراحی و بهینه‌سازی‌های انجام شده توانسته صفر تا صدی ۷٫۲ ثانیه‌ای داشته باشد و از این حیث بالاتر از موستانگ GT مدل ۱۹۶۷ قرار بگیرد!

علیرغم این پیشرفت‌های فنی و عملکرد ستودنی، پریوس را به هیچ وجه نمی‌توان یک خودروی مناسب مسابقه دانست! این اتومبیل هیبریدی در عوض خودرویی مناسب برای خانواده‌ها به شمار می‌رود که به دلیل ابعاد جمع و جورش برای سفرهای کوتاه و به‌دلیل مصرف بهینه سوخت برای سفرهای طولانی مناسب است.

در ادامه با کافه نیوز همراه باشید تا نگاهی داشته باشیم به اینکه چرا Toyota Prius Hybrid اتومبیلی ایده‌آل برای سفرهای کوتاه و بلند خانواده‌هاست.

چرا تویوتا پریوس هایبرید خودرویی ایده‌آل برای سفر است؟

دلایل متعددی وجود دارد که به‌واسطه آن‌ها، پریوس هایبرید را خودرویی مناسب برای سفرهای جاده‌ای و خارج از شهر بدانیم. در ادامه به تعدادی از این دلایل اشاره خواهیم کرد.

مصرف سوخت بهینه

اولین مزیت سفر کردن با تویوتا پریوس واضح‌ترین آن‌ها یعنی مصرف سوخت بسیار پایین این اتومبیل است. در سال‌های اخیر شاهد محدودیت‌های فراوانی در عرضه و قیمت‌گذاری سوخت خودروها بوده‌ایم. بنابراین در اختیار داشتن یک خودروی کم‌مصرف در سفر‌های طولانی می‌تواند باعث صرفه‌جویی فراوانی در هزینه‌ها شود. مدل ۲۰۲۱ تویوتا پریوس هایبرید مصرف سوخت ترکیبی ۴٫۲ لیتر در هر صد کیلومتر داشت که حدودا نصف میزان مصرف یک خودروی بنزینی در آن سال به شمار می‌رفت!

در مدل ۲۰۲۴ این میزان مصرف سوخت به ۴٫۱۲ لیتر در هر صد کیلومتر کاهش یافته است. برای درک بهتر این میزان مصرف فرض کنید که ظرفیت باک این خودرو برابر با ۴۰ لیتر باشد. در این صورت، با یک بار پر کردن باک خودروی پریوس ۲۰۲۴ می‌توان مسافتی حدودا ۹۷۱ کیلومتری را پیمود. این میزان مصرف تقریبا یک چهارم مصرف انرژی یک شورلت Suburban با موتور ۶٫۲ لیتری است!

بنابراین سفر کردن با Toyota Prius Hybrid می‌تواند باعث کاهش خیره‌کننده مصرف سوخت و در نتیجه هزینه‌ها شود.

مسافت پیمایش

blank

مصرف بهینه سوخت تویوتا پریوس هایبرید به‌معنای آن است که تعداد توقف‌های شما برای بنزین زدن در طول یک سفر کاهش خواهد یافت. با این وجود احتمالا تعجب خواهید کرد اگر متوجه مسافت پیمایش این خودرو شوید. ظرفیت باک بنزین مدل ۲۰۲۳ پریوس هیبرید برابر با ۴۲ لیتر است و تویوتا میزان مسافت قابل پیمایش با یک باک پر را بیش از ۱۰۳۰ کیلومتر اعلام کرده است! بنابراین احتمالا پیمودن جنوب تا شمال کشور ما توسط Toyota Prius Hybrid نهایتا با یک بار توقف برای بنزین زدن امکان‌پذیر خواهد بود!

تویوتا همچنین پریوس را به قابلیت رانندگی در مد اکو هم مجهز کرده که می‌توان با فعال‌سازی آن مصرف سوخت را باز هم کاهش داد و مسافت پیمایش بالاتری برای برای دستگاه رقم زد. افزایش مسافت پیمایش به‌طور کلی باعث خواهد شد که تعداد توقف‌ها در پمپ بنزین کاهش پیدا کند و زمان بیشتری برای لذت بردن از سفر در اختیار راننده و سرنشینان قرار گیرد. بنابراین دیگر جنبه مثبت رانندگی با پریوس نیز مسافت پیمایش بالاتر است.

راحتی و تکنولوژی‌های به کار رفته

blank

عملکرد فنی و بهینه‌سازی باورنکردنی موتوهای الکتریکی و بنزینی تنها تغییرات مثبت مدل ۲۰۲۳ تویوتا پریوس هایبرید نیستند؛ چراکه ژاپنی‌ها در این مدل برای بخش رفاهی و تکنولوژیک دستگاه نیز تدابیر فوق‌العاده‌ای اندیشیده‌اند. این خودرو در مدل ۲۰۲۳ بسیار راحت‌تر از قبل شده و از قابلیت‌های رفاهی بیشتر و بهتری بهره می‌برد. خریداران این مدل بسته به تریم انتخابی خود از صندلی‌هایی با قابلیت تنظیم شش یا هشت جهته برخوردار خواهند بود. این صندلی‌ها همچنین از تکیه‌گاه ستون فقرات هم بهره می‌برند که خستگی و آسیب به ستون مهره در سفرهای طولانی را به‌طور قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌دهد.

تویوتا پریوس همچنین اکنون از یک صفحه نمایش استاندارد ۸ اینچی بهره‌مند خواهد بود که رانندگان می‌توانند بسته به سلیقه خود، اندازه آن را تا ۱۲٫۳ اینچ هم ارتقا دهند. علاوه بر این، پشتیبانی از CarPlay اپل و Android Auto نیز در این خودرو قابل دسترسی بوده و تریم پریمیومم XLE همچنین قابلیت شارژ بیسیم گوشی‌های موبایل و گرم‌کن فرمان و صندلی‌های جلو را نیز در اختیار خریداران قرار خواهد داد.

البته تویوتا سرنشینان صندلی عقب را هم فراموش نکرده و آپشن‌هایی را هم در اختیار آنان قرار داده است. به‌عنوان مثال، گرم‌کن صندلی عقب و یک استراحتگاه تاشوی دست از جمله آپشن‌های رفاهی این خودرو برای سرنشینان صندلی عقب به شمار می‌روند.

ایمنی

blank

تویوتا همچنین برخی پیشرفت‌ها را در بخش ایمنی تویوتا پریوس هایبرید ایجاد کرده که خیال شما را از این بابت در سفرهای طولانی راحت خواهد کرد. تمامی تریم‌های Prius Hybrid 2023 به سیستم پیشرفته هشت واحدی ایربگ تویوتا مجهز خواهند بود. این سیستم شامل ایربگ‌هایی در کنار صندلی‌ها و شیشه‌های عقب و جلو خواهد بود. علاوه بر این، تمامی مدل‌های پریوس ۲۰۲۳ همچنین قابلیت‌های پیشرفته SafetySense 3.0 بهره‌مند خواهند بود که به سیستم تشخیص عابر پیاده، کروز کنترل راداری، هشدار دهنده تغییر لاین رانندگی، دستیار هوشمند رانندگی و قابلیت تشخیص تابلوها و علامت‌های جاده‌ای مجهز است.

همچنین هر سه تریم Prius Hybrid 2023 همچنین از سیستم کنترل پایداری خودرو بهره برده و به سیستم کنترل کشش (Traction Control)، ترمزهای ضد قفل و سیستم توقف هوشمند (SmartStop) تویوتا مجهز خواهد بود. سیستم توقف هوشمند زمانی فعال خواهد شد که راننده به‌طور تصادفی پدال‌های گاز و ترمز را با هم فشار دهد!

تویوتا پریوس هایبرید همچنین به مجموعه‌ای از دوربین‌ها مجهز است که از تصادف کردن حین تغییر لاین یا بیرون آمدن از پارکینگ جلوگیری می‌کند. ژاپنی‌ها این سیستم‌ها را «پایشگر نقاط کور» و «هشدار دهنده ترافیک پشت» نامگذاری کرده است. این سیستم‌ها به شما کمک خواهند کرد تا به‌طور کامل از تصادف با سایر خودروها یا عابران پیاده در امان باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا