خودرو

کاهش ارتفاع خودرو و راه‌های اصولی کم کردن ارتفاع ماشین آپدیت ۱۴۰۳


چگونه به صورت حرفه ای و اصولی ارتفاع خودرو را کاهش دهیم؟ اگر شما هم علاقه مند به کاهش ارتفاع ماشین خود هستید یا به اصطلاح ماشین خواب یا کف خواب را دوست دارید و نگران این سوال هستید که چگونه ارتفاع ماشین را کم کنید، این مطلب از مجله خودرو با مکانیک را بخوانید. در این مقاله مروری مزایا و معایب کاهش ارتفاع خودرو و همچنین راه ها کاهش ارتفاع ماشین ما پرداخت می کنیم

زمانی که صحبت از کاهش ارتفاع خودرو می شود، ناخودآگاه به اصطلاح عامیانه «کف خواب» یا به قول خارجی ها Low Rider فکر می کنیم، اما این به روز رسانی فنی آنقدرها هم که به نظر می رسد ساده نیست. کاهش ارتفاع خودرو تابعی از استانداردها و اصول علمی است. شاید این مقاله برای کسانی که به دنبال پایین آوردن حرفه ای ماشین خود هستند مفید باشد.

جذابیت خودرو پیشرفت روزانه آن است. شرکت های بزرگ همواره در تلاش هستند تا با استفاده از فناوری های روز، راحتی و عملکرد محصولات خود را بهبود بخشند. از افزایش سرعت و قدرت گرفته تا کاهش مصرف سوخت و آلایندگی. البته جذابیت های تکنولوژیکی و نگرانی های ایمنی فراموش نمی شوند. با این حال، تمام تغییراتی که باعث بهبود عملکرد خودرو می شود، لزوماً به طراحی آن مربوط نمی شود.

به عبارت دیگر، هر گونه پیشرفت فنی ظاهر خودرو را تغییر چندانی نمی دهد. به همین دلیل است که برخی از شرکت های خودروسازی و یا حتی علاقه مندان به این حوزه با تدابیر شخصی سعی در افزایش جذابیت بصری و افزایش قابلیت های فنی دارند. یکی از این اقدامات کاهش ارتفاع ماشین و- پدیده ای که در بین اهالی بازی های آرکید چندان جدید نیست، اما هنوز بسیاری از اصول و قواعد و حتی معایب آن آگاهی ندارند.

چرا ارتفاع را کم کنید؟

کاهش ارتفاع ماشین کاهش ارتفاع ماشین

در فیزیک مفهومی به نام مرکز گرانشی وجود دارد که به معنای مرکز ثقل است. مرکز ثقل جسم نقطه ای است که گشتاور ناشی از میدان گرانشی اطراف آن صفر می شود. به بیان ساده، مرکز ثقل خودرو یک نقطه فرضی است که حاصل (مجموع) وزن خودرو روی آن نقطه می افتد. این بدان معناست که اگر یک طناب را درست به مرکز ثقل ماشین بچسبانید و سر دیگر زنجیر را به سمت بالا بکشید تا ماشین در آسمان معلق بماند، ماشین در آسمان کاملاً تراز و متعادل می ماند زیرا انتهای زنجیر به مرکز ثقل وسیله نقلیه متصل است.

[hm_buy_form_inline]

یکی از اصول پیچیده طراحی خودرو، پایین نگه داشتن این نقطه است، زیرا هر چه مرکز ثقل خودرو به زمین نزدیکتر باشد، پایداری آن بیشتر است. ممکن است این سوال پیش بیاید که چرا همه خودروها با مرکز ثقل پایین تولید نمی شوند؟ پاسخ آسان است. ارتفاع کم خودرو مشکلات زیادی را ایجاد می کند. اولین مورد فشار زیادی است که وزن خودرو به سیستم تعلیق وارد می کند. دلیل دیگر کاهش نرمی رانندگی در اثر له شدن فنرها است. در نهایت به این مشکل می رسیم که در بسیاری از کشورها هنوز خیابان ها برای تردد خودروهایی که ارتفاع کم دارند مناسب نیست.

اصول کاهش ارتفاع خودرو

اکنون که ارتفاع خودرو کاهش خواهد یافت، باید به این سوال ساده پاسخ دهیم: چقدر؟ ۵ سانتی متر؟ ۱۰ سانتی متر؟ چگونه این شماره را پیدا کنم؟ افرادی که به دنبال پاسخ سوال فوق نیستند، احتمالاً جزو گروهی هستند که فنرها را با سلیقه و با روش های بسیار مخرب و غیر متعارف برش می دهند.

قبل از اینکه وارد بحث فنی شویم، لازم است بدانیم که ارتفاع خودرو در واقع از نظر فنی به چه معناست. در علم خودرو، ارتفاع وسیله نقلیه یا فاصله از زمین فاصله عمودی از پایین ترین نقطه زیر پدال تا سطح جاده کاملا صاف است، اما دانستن ارتفاع وسیله نقلیه برای شروع کافی نیست. تصور کنید ما دو ماشین داریم که هر کدام ۲۰۰ میلی متر از زمین فاصله دارند. بعد میزان کاهش قد برای هر دو یکسان است؟ در واقع یک عامل مهم دیگر در این مورد نقش دارد و آن اندازه رینگ و فاصله لاستیک است.

چگونه ارتفاع خودرو را کم کنیم؟چگونه ارتفاع خودرو را کم کنیم؟

اجازه دهید این موضوع را با چند مثال توضیح دهیم. پژو پارس با فاصله ۱۹۰ میلی متری از سطح زمین به لاستیک های ۱۵ اینچی ۱۸۵٫۶۵ میلی متری مجهز شده است. در حالی که خودرویی مانند دنا پلاس توربوشارژ با همین ارتفاع دارای لاستیک‌های ۱۶ اینچی ۲۰۵٫۵۰ میلی‌متری است، یا در مثال جالب‌تر، آریو S300 با لاستیک‌های ۱۵ اینچی که نسبت ابعادی ۱۹۵٫۶۵ میلی‌متری دارد، ۱۷۰ میلی‌متر از زمین فاصله دارد. اما تندر ۹۰ با لاستیک هایی که همان قطر ۱۵ اینچی را دارند اما نسبت آنها به ۱۸۵٫۶۵ میلی متر به ارتفاع ۱۹۰ میلی متر رسیده است. البته معادله یافتن میزان مناسب کاهش ارتفاع با در نظر گرفتن این سه متغیر چیزی است که فقط مهندسان خودرو از عهده آن بر می آیند.

مزایای کاهش ارتفاع خودرو

با فرض رعایت تمامی اصول و قوانین استاندارد برای کاهش ارتفاع خودرو، خبر خوب این است که این کار علاوه بر افزایش پایداری که قبلاً به آن اشاره کردیم، منجر به بهبود ویژگی های آیرودینامیکی خودرو می شود. به عبارت دیگر، به لطف نزدیکتر بودن کف خودرو به زمین، کل ساختار خودرو مقاومت کمتری در برابر هوای ورودی از خود نشان می دهد. دقیقاً به همین دلیل است که اتومبیل های فرمول ۱ آنقدر به زمین نزدیک هستند که گاهی جرقه هایی از زیر آنها به بیرون می زند.

فواید خوابیدن روی کف ماشینفواید خوابیدن روی کف ماشین

خودرویی که ارتفاع کمتری نسبت به مدل استاندارد خودرو دارد قطعا هندلینگ بهتری دارد. کنترل در محصولاتی که بالاتر از سطح زمین هستند معمولاً دشوار است. تصور کنید رانندگی با سرعت بالا در یک SUV در مقایسه با یک هاچ بک کوچک چقدر متفاوت است.

یکی دیگر از مزایای این خودروها افزایش ایمنی به دلیل کاهش چشمگیر خطر واژگونی است. درست مانند کارتن‌هایی که هرگز به چپ نمی‌چرخند. در بدترین حالت تنها اتفاقی که می افتد انحراف از خط مستقیم است.

در نهایت، یکی از دلایل اصلی که افراد به دنبال کاهش قد هستند، همان چیزی است که در ابتدا به آن اشاره کردیم. زیبایی خودرو را افزایش دهید. باید اعتراف کرد که در خودرویی که گلگیرهای آن تا لبه لاستیک پایین آمده، نسبت به خودروهای دیگر جلوه هیجان انگیزتری دارند.

معایب کاهش ارتفاع خودرو

اولین چالشی که رانندگان خودروهای ارتفاع پایین با آن مواجه هستند، فراموش کردن لذت رانندگی نرم و راحت است. غیر ممکن است که در یک ماشین اسپرت با فنرهای فشرده بنشینید و از یک سفر طولانی لذت ببرید.

خودروهای کم شیب ممکن است پایداری بسیار بالایی داشته باشند، اما این نقطه قوت به نقطه ضعف آنها در جاده های لغزنده تبدیل می شود. فشاری که یک مرکز ثقل پایین بر روی چرخ‌ها در جاده‌های خیس وارد می‌کند، بسیار بیشتر از یک اتومبیل با ارتفاع استاندارد است. به همین دلیل است که سایش تایر در این خودروها بسیار رایج است. خرابی سیستم تعلیق و صدای شاسی را به لیست مشکلات رایج این نوع محصولات اضافه کنید.

معایب کاهش ارتفاع خودرومعایب کاهش ارتفاع خودرو

دلیل این امر فشردگی بیش از حد زیر خودرو در این شرایط است. به همین دلیل است که علاوه بر لاستیک ها و فنرها، سیستم ترمز نیز به مرور زمان فرسوده می شود و در مواقع اضطراری می تواند کارایی خود را از دست بدهد.

به یاد داشته باشید که رانندگی سریع و بی احتیاطی با خودرویی با ارتفاع کم بسیار خطرناک است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک ضربه غیرمنتظره وارد کنید. سپس مدیریت کاملاً از دست شما خارج می شود.

مقالات زیر را حتما بخوانید
  • تغییر شماره ثبت
  • راهنمای خرید ماشین دست دوم
  • استعلام تخلفات وسیله نقلیه موتوری
  • دست به کار شوید

    اکنون که اصول اولیه کاهش قد را می دانید، زمان آن رسیده است که این کار را مانند یک حرفه ای انجام دهید. ابتدا اکیدا هشدار می دهیم که در این قسمت قطع فنرها هرگز جزو اقدامات اصلی نیست و عواقب انجام آن بر عهده افرادی است که آن را انجام می دهند. در اینجا منظور روش های فنی و مهندسی کاهش ارتفاع خودرو است.

    استفاده از فنر تخت

    استفاده از فنر تختاستفاده از فنر تخت

    سیستم تعلیق برخی از خودروهای قدیمی علاوه بر فنر تراز کننده ( فنر کلاف ) شامل نوع دیگری از فنر به نام فنر تخت یا فنر برگ است که به آن فنر خالی نیز می گویند. این اقدام یکی از ساده ترین، سریع ترین و البته ارزان ترین است روش های کاهش ارتفاع خودرو خوب.

    البته اگر می خواهید در این قسمت پیشرفت بیشتری داشته باشید، می توانید از مکانیک های خبره بخواهید که خم فنر صاف را برای شما صاف کنند. باز هم یادآوری می کنیم که به این ترتیب عملا با نرمی خداحافظی کردید.

    استفاده از چشمه های ورزشی

    در هیچ یک از خودروهای مسابقه سیستم تعلیق استاندارد وجود ندارد. این خودروها همیشه از سیستم تعلیق فنری و دمپر مسابقه ای ترکیبی استفاده می کنند که عمدتا برای تحمل فشار بالا طراحی شده اند. طبیعتا استفاده از این تجهیزات برای شما هزینه بیشتری خواهد داشت. اما اگر قصد خرید فنر اسپرت را دارید به معرفی برندهای Ohlins، BOGE، TRW و بدون شک Bilstein می پردازیم.

    استفاده از فنرهای هیدروپنوماتیکی

    این آخرین برگه از حرفه ای ها برای کاهش ارتفاع ماشین و- سیستم تعلیق بادی روغنی نه تنها قابلیت تنظیم ارتفاع مورد نظر را دارد، بلکه قابلیت قرار گرفتن در حالت عادی شهری را نیز فراهم می کند. اما به یاد داشته باشید که فنرهای هیدروپنوماتیکی که اغلب به آنها فنر گازی می گویند علاوه بر قیمت بسیار بالای خود، روش نصب پیچیده ای نیز دارند. بنابراین سعی کنید قبل از اینکه پول خود را به دلیل نصب معیوب در فاضلاب بیندازید ابتدا یک متخصص پیدا کنید.

    ادامه مطلب

    • علت آسیب دیدگی جلوی خودرو چیست؟
    • علائم خرابی سنسور اکسیژن چیست؟
    • بوش در سیستم تعلیق چگونه کار می کند؟
    • به علاوه خودرو علائم و خطرات آسیب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا