اخبار تکنولوژی

کارت گرافیک RTX 5090 احتمالاً با ۲۴,۵۷۶ هسته و ۳۲ گیگابایت حافظه GDDR7 از راه می‌رسد

اگر شایعات مربوط به مشخصات RTX 5090 درست باشد، این کارت گرافیک ۷۰ درصد قدرتمندتر از RTX 4090 خواهد بود.

به نظر می رسد نسل بعدی کارت گرافیک پرچمدار انویدیا از قدرت بالایی برخوردار باشد. یک شایعه جدید می گوید که کارت گرافیک RTX 5090 تا ۷۰ درصد قدرتمندتر از نسل فعلی خواهد بود و دارای حافظه اختصاصی GDDR7 خواهد بود.

چند ماه پیش گفته شد که کارت گرافیک پرچمدار بعدی انویدیا (RTX 5090 یا RTX 5090 Ti) با رابط حافظه ۵۱۲ بیتی وارد بازار خواهد شد. این محصول با معماری بلک ول و با کد GB202 تولید شده است. اکنون جزئیات بیشتری از این کارت گرافیک فاش شده است.

ما جزئیات جدیدی در مورد کارت گرافیک Nvidia RTX 5090 فاش می کنیم

کارت گرافیک RTX 5090 احتمالاً با 24,576 هسته و 32 گیگابایت حافظه GDDR7 از راه می‌رسد

بر اساس پستی که توسط منبع دنیای فناوری Panzerlied در فروم Chiphell منتشر شد، انویدیا می خواهد تعداد هسته های CUDA را در کارت گرافیک پرچمدار بعدی خود تا ۵۰ درصد افزایش دهد. با این افزایش، RTX 5090 به ۲۴۵۷۶ هسته Cuda مجهز می شود. این ۸ برابر بیشتر از هسته های CUDA در کارت گرافیک مبتنی بر معماری RTX 2080 Turing است.

ظاهرا Nvidia همچنین می خواهد پهنای باند حافظه را تا ۵۲ درصد از طریق ۳۲ گیگابایت حافظه اختصاصی GDDR7 افزایش دهد. کارت گرافیک RTX 4090 از حافظه GDDR6X استفاده می کند.

یکی دیگر از تغییرات احتمالی در کارت گرافیک آینده Nvidia مربوط به فرکانس آن است. ظاهرا فرکانس RTX 5090 با افزایش ۱۵ درصدی به ۲٫۹ گیگاهرتز می رسد و البته این فرکانس در کارهای سنگین می تواند از ۳ گیگاهرتز نیز فراتر رود. در حال حاضر حداکثر فرکانس RTX 4090 برابر با ۲٫۵۲ گیگاهرتز است.

برای عملکرد بالاتر، انویدیا می خواهد حافظه نهان L2 را سه برابر کند و به ۱۲۸ مگابایت برساند که بسیار بالاتر از کش ۹۶ مگابایتی در کارت گرافیک RX 7900 XTX AMD است.

اگر آخرین شایعه درست باشد و انویدیا بتواند به اهداف خود برسد، تنها با این مشخصات و بدون در نظر گرفتن بهینه سازی، RTX 5090 تا ۷۰ درصد از RTX 4090 قدرتمندتر خواهد بود. در مجموع، کارت های گرافیک نسل بعدی انویدیا با معماری Blackwell انتظار می رود سطح جدیدی از عملکرد را برای گیمرها ارائه دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا