خودرو

چیپ ایموبلایزر‌ خودرو چیست و چه کاربردی دارد؟ آپدیت ۱۴۰۳


حتما در هنگام خرید خودرو شنیده اید که شرکت سازنده سعی دارد بر گزینه ای به نام ایموبلایزر یا سیستم ضد سرقت تاکید کند تا ارزش خرید محصول خود را بیش از رقبای خود نشان دهد. عملکرد این سیستم به زبان ساده جلوگیری از سرقت خودرو است و تا حد زیادی از سرقت خودرو جلوگیری می کند.

blankblank

اگر از طرفداران دنیای فیلم و سریال باشید حتما بارها دیده اید که چگونه یک نفر قفل ماشین را می شکند و وارد آن می شود; سپس با باز کردن قسمت پایین فرمان و وصل کردن چند سیم، ماشین را روشن می کند. استفاده از سیستم ایموبلایزر باعث می شود که چنین حادثه ای که در دهه های اخیر رایج بود دیگر رخ ندهد.

مقالات زیر را حتما بخوانید
  • تغییر شماره ثبت
  • راهنمای خرید دست دوم
  • استعلام تخلفات وسیله نقلیه موتوری
  • استفاده از این سیستم سالهاست که در کشورهای مختلف دنیا اجباری شده است. به عنوان مثال، استرالیا از سال ۲۰۰۱ تمامی خودروسازان را ملزم به نصب سیستم ایموبلایزر روی محصولات خود کرده است. استفاده گسترده از این سیستم در استرالیا باعث کاهش ۴۰ درصدی سرقت خودرو شده است و صاحبان خودرو دیگر نگران باقی ماندن سوئیچ نیستند. وقتی ماشین را ترک می کنند باز شود. در این مقاله به بررسی سیستم ایموبلایزر می پردازیم. با ما بمان.

    ماهیت سیستم ایموبلایزر و عملکرد آن

    ماهیت سیستم ایموبلایزر و عملکرد آنماهیت سیستم ایموبلایزر و عملکرد آن

    ایموبلایزر یا سیستم ضد سرقت موتور یک تراشه الکترونیکی است که خودروهای مدرن به آن مجهز هستند. این تراشه مستقیماً به کامپیوتر خودرو متصل شده و توسط آن کنترل می شود.

    blankblank

    عملکرد ایموبلایزر ساده است، این سیستم تنها در صورت قرار دادن کلید مجاز در محفظه سرنشین اجازه روشن شدن خودرو را می دهد. کلید ماشین رمزگذاری شده است و هنگامی که کلید را در مغز سوئیچ قرار می دهید، این کد خوانده می شود. اگر کد وارد شده در کلید و کد موجود در کامپیوتر خودرو یکسان باشد، ایموبلایزر به خودرو اجازه راه اندازی می دهد. در غیر این صورت، سیستم تحویل سوخت و سیستم احتراق سوخت-هوا فعال نمی شوند و خودرو روشن نمی شود.

    این روزها بسیاری از خودروها کلیدهای سنتی ندارند و در عوض از سیستم های ورود و استارت بدون کلید استفاده می کنند. فرآیند اصلی سیستم ضد سرقت در خودروهایی که مجهز به سیستم ورود و استارت بدون کلید هستند توسط ریموت کنترل خودرو انجام می شود و فرآیند تشخیص کد از مغز سوییچ به ارتباط از راه دور انتقال می یابد. سیستم ورود بدون کلید با این نوع ایموبلایزر با فشار دادن دکمه استارت توسط راننده در واقع تمامی مراحل امنیتی سیستم ضد سرقت موتور انجام می شود.

    ایموبلایزر، از ساده تا پیشرفته

    ایموبلایزر، از ساده تا پیشرفتهایموبلایزر، از ساده تا پیشرفته

    سیستم های ایموبلایزر ساده مانند آنچه در خودروهای داخلی می بینید، سال هاست که در صنعت خودروسازی استفاده می شود. در این نوع سیستم ها یک کارت حاوی کد به همراه دو کلید هوشمند در اختیار راننده قرار می گیرد و در صورت ایراد از کلیدها یا مغز سوئیچ باید کل سیستم ایموبلایزر خودرو تعویض و کدهای جدیدی برای آن تعریف شود. .

    واضح است که پس از نصب اجباری ایموبلایزر در تمامی خودروها، سارقان راهی برای دور زدن این سیستم یافته اند. اکنون سارقان با استفاده از دستگاه های الکترونیکی مدرن یا روش های ابتکاری می توانند کدهای سیستم ایموبلایزر را هک کرده و خودرو را روشن کنند. به همین دلیل برخی از خودروسازان تصمیم گرفتند سیستم ضد سرقت موتور را پیچیده تر از آن طراحی کنند تا از سرقت محصولات لوکس و گران قیمت خود جلوگیری کنند.

    به عنوان مثال، اکثر خودروهای BMW مجهز به سیستم کدگذاری دو لایه هستند. در لایه اول یک کد شخصی دائمی وجود دارد و در لایه دوم یک کد امنیتی متغیر وجود دارد که بلافاصله تغییر می کند و از هک کردن ایموبلایزر با روشن کردن خودرو توسط راننده جلوگیری می کند، کد دوم که بلافاصله تولید می شود، در سوئیچ ذخیره می شود. . هر بار که راننده خودرو را روشن می کند ابتدا کد ثابت و سپس کد متغیر خوانده می شود و پس از آن مجوز استارت خودرو صادر می شود.

    در این سیستم حتی اگر کد ثابت خوانده شود، در صورت در دسترس نبودن کد متغیر دوم، موتور روشن نمی شود و از سرقت خودرو جلوگیری می شود. از طرفی تراشه های سیستم کدگذاری دولایه فقط توسط خودروسازان تولید می شود و تنها نمایندگی های مجاز خودروسازان مجاز به تعویض یا تعویض هستند. تغییر سیستم ضد سرقت موتور و تنظیم کدهای جدید با این روش نیازمند اعتبار و تایید هویت مشتری است.

    مشکلات رایج سیستم ایموبلایزر

    ایموبلایزر مانند بسیاری دیگر از سیستم های الکترونیکی خودرو ممکن است دچار مشکل شود. با توجه به حساسیت این سیستم و نقش ویژه ای که ایموبلایزر در روند کار خودرو ایفا می کند، وجود هرگونه مشکل در آن می تواند مالک خودرو را با مشکلات مختلفی مواجه کند.

    علامت اول: درهای خودرو باز نمی شوند

    درهای ماشین باز نمی شوددرهای ماشین باز نمی شود

    این زمانی اتفاق می افتد که مالک با فشردن دکمه باز کردن قفل روی سوئیچ هیچ عکس العملی از خودرو نمی بیند. بسیاری از خودروهای امروزی فاقد قفل و کلید سنتی هستند و به همین دلیل مالک نمی تواند آنها را به صورت عادی باز کند و با مشکلات مختلفی مواجه خواهد شد. البته این سوال در مورد خودروهای ایرانی صدق نمی کند، زیرا اکثر محصولات داخلی مجهز به سیستم قفل و کلید سنتی هستند و با چرخاندن کلید قفل درها باز می شود.

    هنگامی که این مشکل رخ می دهد، بهتر است با یک قفل ساز تماس بگیرید. اگر خودروی گران قیمتی دارید و سیستم ایموبلایزر ماشین شما بسیار پیچیده است، باید به نمایندگی های مجاز یا مراکز پس از فروش خودرو خود مراجعه کنید.

    علامت دوم: مشکل در قفل درب

    این مشکل مانند مورد قبلی است و نشان می دهد که یک مشکل اساسی در سیستم ضد سرقت خودرو شما وجود دارد. اگر فکر می کنید ریموت ماشین شما مشکل دارد، باتری آن را تعویض کنید. فیوزهای مربوط به سیستم ضد سرقت و قفل درب را نیز بررسی کنید. در صورت عدم آسیب به فیوزها و یا ریموت کنترل، سیستم ضد سرقت خودرو مشکل دارد و برای رفع آن باید به یک قفل ساز متخصص مراجعه کنید.

    سومین علامت این است که موتور روشن نمی شود

    یکی دیگر از نشانه های مشکل در سیستم ضد سرقت خودرو، روشن نشدن موتور است. بروز این مشکل به این معنی است که سیستم ایموبلایزر نمی تواند کدهای سوئیچ را بخواند و در نتیجه خودرو اجازه استارت ندارد. در چنین مواقعی دو اتفاق ممکن است، اول خرابی کلید و سوئیچ است و باید در این قسمت به دنبال مشکل باشید. در حالت دوم که مشکل بزرگتری برای مالک است، سیستم ایموبلایزر مشکل دارد.

    علامت چهارم: کلید در مغز سوئیچ نمی چرخد

    کلید در مغز سوئیچ نمی چرخدکلید در مغز سوئیچ نمی چرخد

    یکی از نشانه های مشکل سیستم ضد سرقت موتور در خودروهایی که همچنان از سیستم کلید و سوئیچ سنتی استفاده می کنند، چرخاندن کلید در هاب سوئیچ است. علت این اتفاق مشکل در تراشه ترانسپوندر خودرو است که وظیفه خواندن و ارسال کد را بر عهده دارد.

    علت این مشکل ورود آب به هسته سوئیچ یا تراشه ترانسپوندر است. همچنین ممکن است دنده های داخلی مغز شکسته باشد و به همین دلیل نمی توانید کلید را به داخل بچرخانید.

    علامت پنجم: زنگ هشدار روشن نمی شود

    شایع ترین علامت مشکل در سیستم ضد سرقت خودرو این است که دزدگیر خاموش نمی شود. در این مواقع سیستم ایموبلایزر خودرو نمی تواند طبق پروتکل امنیتی خود درها را قفل کند و از این رو با به صدا درآمدن مکرر آژیر هشدار، صاحب این نقص را مطلع می کند.

    کلام آخر: یک سیستم پیچیده که به راحتی حذف می شود!

    سیستم پیچیده ای که به راحتی حذف می شود!سیستم پیچیده ای که به راحتی حذف می شود!

    سیستم ایموبلایزر یکی از پیچیده ترین سیستم های امنیتی خودرو است که حتی در ارزان ترین خودروهای موجود در بازار نیز یافت می شود. با این حال، سیستم ضد سرقت موتور به راحتی قابل تعمیر است و در صورت بروز مشکل، به راحتی می توانید از مشکلات اساسی جلوگیری کنید.

    شایع ترین علت مشکل در سیستم ایموبلایزر خودرو، شارژ باتری در ریموت است که با خرید باتری سکه ای و تعویض آن به راحتی قابل حل است. البته هنگام تعویض باتری ریموت باید مراقب باشید که به تراشه آسیب نرسانید.

    لازم به ذکر است که در صورت وجود مشکل اساسی در سیستم ایموبلایزر نیاز به تعویض دارد و این امر مستلزم صرف هزینه زیادی است. خوردگی یا آسیب به سیم ها، سوختن فیوزها، آسیب به واحد کنترل موتور یا خرابی چرخ دنده های داخلی سوئیچ از دیگر دلایلی هستند که باعث ایجاد مشکل در عملکرد ایموبلایزر می شوند. در صورت بروز چنین مشکلاتی بهترین راه مراجعه به نمایندگی های پس از فروش برای رفع مشکل ایموبلایزر خودروی شماست.

    ادامه مطلب

    • علل آتش سوزی خودروها و راه های مقابله با آن
    • تفاوت بین صاف کردن با رنگ و صاف کردن بدون رنگ چیست؟
    • دلایل استفاده از کاتالیزور گازهای خروجی
    • خودروی بنزینی بهتر است یا دوگانه سوز؟
    • ۷ نشانه وجود آب در باک بنزین
    • نشت بنزین و علل سوراخ شدن مخزن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا