خودرو

همه چیز در مورد سیم کلاچ و علائم خرابی آن آپدیت ۱۴۰۳


شاید یکی از بزرگترین مشکلات رانندگی برای رانندگان کم تجربه و دانش آموزان آموزشگاه رانندگی، استفاده صحیح و به موقع از کلاچ باشد. البته این مشکل حتی در رانندگان بسیار باتجربه هم دیده می شود و اینجاست که آدم آرزو می کند ماشین اتوماتیک داشته باشد! اما با وجود تمام مشکلات رانندگی خودروها با گیربکس دستی، وجود کلاچ در این خودروها امری ضروری است و نقش بسیار حیاتی در انتقال نیرو به چرخ ها دارد. در آینده با مجله مکانیک همراه باشید تا در این مقاله در مورد کابل کلاچ و علائم خرابی آن صحبت کنیم.

کلاچ چیست؟

طبق تعریف کلی، کلاچ وسیله ای است که حرکت چرخشی یک محور را به شفت دیگر منتقل می کند و در واقع رابط بین گیربکس و موتور است که در ابتدا قدرت موتور را به گیربکس و سپس با حضور سیستم های دیگر، این قدرت به چرخ ها

همچنین هنگام تعویض دنده باید برق موتور از گیربکس قطع شود که از طریق کلاچ انجام می شود. به عنوان مثال وقتی می خواهید دنده را از ۲ به ۳ تغییر دهید ابتدا باید پدال کلاچ را فشار دهید که باعث قطع شدن اتصال موتور و گیربکس می شود و پس از تعویض دنده و رها شدن کلاچ این اتصال برقرار می شود.

همه چیز در مورد کابل کلاچ و علائم خرابی آنهمه چیز در مورد کابل کلاچ و علائم خرابی آن
ساختار کلاچ

انواع کانکتور

کانکتورها به طور کلی به ۴ دسته تقسیم می شوند:

  • بدون لیز خوردن
  • یک طرفه
  • هیدرولیک
  • اصطکاک
  • از بین موارد فوق، تنها از دو اصطکاکی و هیدرولیک در خودروهای مدرن استفاده می شود. در کلاچ هیدرولیک، نیرو از یک صفحه به سیال و دوباره از سیال به صفحه متحرک دیگر منتقل می شود. اساس عملکرد نوع اصطکاکی همانطور که از نامش پیداست بر اساس ضریب اصطکاک بسیار بالای دو صفحه است و اصطکاک بین صفحات باعث انتقال نیرو از صفحه ای به صفحه دیگر می شود.

    ناگفته نماند که دسته بندی دیگری از کلاچ ها وجود دارد که آنها را به سه دسته اهرمی، روغنی و نیشگر تقسیم می کند. کلاچ های سیمی به دلیل سادگی و ارزان بودن همچنان یکی از پرکاربردترین کلاچ ها در خودروها به خصوص خودروهای داخلی هستند.

    همه چیز در مورد کابل کلاچ و علائم خرابی آنهمه چیز در مورد کابل کلاچ و علائم خرابی آن
    اجزای کلاچ

    انواع کلاچ اصطکاکی

    کلاچ اصطکاکی خود به ۴ دسته تقسیم می شود:

    • کوپلینگ مخروطی
    • کوپلر تک صفحه ای
    • کلاچ چند دیسکی
    • کوپلینگ نیمه گریز از مرکز
    • کلاچ گریز از مرکز
    • مهمترین اجزای کلاچ اصطکاکی شامل فلایویل، صفحه فشار، حلقه رانش، پلاگین کلاچ، میله کلاچ، واشر و … می باشد. این مقاله بر روی کابل کلاچ به عنوان یکی از مهمترین اجزای کلاچ تمرکز دارد.

      همه چیز در مورد کابل کلاچ و علائم خرابی آنهمه چیز در مورد کابل کلاچ و علائم خرابی آن
      سیم رابط

      اتصال دهنده سیم

      پدال کلاچ تنها قسمتی از سیستم کلاچ است که مستقیماً با راننده در تماس است، اما ارتباط بین پدال و سایر اجزا چگونه برقرار می شود؟ بعد از پدال کلاچ یک کابل کلاچ وجود دارد و نیروی وارده از پای راننده از طریق کابل کلاچ به مجموعه کلاچ منتقل می شود. هنگامی که راننده پای خود را روی پدال کلاچ می گذارد و آن را فشار می دهد، دیسک کلاچ رها می شود و خودرو در حالت بیکار قرار می گیرد. در واقع قدرت موتور در این لحظه به گیربکس منتقل نمی شود و راننده زمان کافی برای تعویض دنده دارد.

      کابل کلاچ عملکردی مشابه کابل ترمز دوچرخه دارد و به طور مشابه در داخل یک پوشش پلاستیکی قرار می گیرد که با فشار دادن پای روی پدال کلاچ، مشابه ترمز دوچرخه، فشار وارد شده به اهرم متصل به دیسک کلاچ را تغییر می دهد. در نتیجه چرخ دنده ها آزاد می شوند.

      همه چیز در مورد کابل کلاچ و علائم خرابی آنهمه چیز در مورد کابل کلاچ و علائم خرابی آن
      کابل کلاچ و علائم خرابی آن

      علائم خرابی سیم کلاچ

      در نهایت در این قسمت از مقاله در مورد کابل کلاچ و علائم خرابی آن به قسمت کلیدی مقاله یعنی علائم خرابی کابل کلاچ رسیده ایم. مانند هر قطعه دیگری احتمال آسیب دیدن کابل کلاچ وجود دارد و از آنجایی که در فرآیندی کاملاً مکانیکی وجود دارد، احتمال خرابی آن تا حدودی زیاد است. بسیار پیش بینی می شود که آسیب سیم کلاچ در هنگام تعویض دنده تشخیص داده شود. موارد زیر به شما در تشخیص به موقع خرابی سیم کلاچ کمک زیادی می کند.

      شل شدن و سفت شدن پدال کلاچ: در این حالت یا پدال کلاچ خیلی سفت است و به سختی بالا و پایین می رود و یا به شدت شل است و با کوچکترین فشاری پایین می آید.

      لرزش کلاچ: اگر کابل کلاچ آسیب دیده باشد، پس از برداشتن پا از روی پدال، کلاچ همچنان درگیر است و کمی لرزش دارد.

      همه چیز در مورد کابل کلاچ و علائم خرابی آنهمه چیز در مورد کابل کلاچ و علائم خرابی آن
      محل قرارگیری کابل کلاچ – کابل کلاچ و علائم خرابی آن

      کانکتور کار نمی کند: اگر سیم قطع شود، کانکتور خالی است و کار نمی کند.

      عدم تطابق دنده: در این حالت دنده به طور کامل برداشته نمی شود و در نتیجه دنده یا جا نمی افتد یا بد جا می شود.

      کلاچ بالا یا پایین: اگر مجبورید پای خود را بیش از حد روی پدال بگذارید، به این معنی است که احتمالا کابل کلاچ آسیب دیده است. همچنین، اگر کلاچ بالاتر رفت و مجبورید آن را با پای خود به داخل بکشید. این نشان می دهد که سیم رابط آسیب دیده است.

      کابل کلاچ را تنظیم کنید

      یکی از قسمت هایی که باید در مقاله وجود داشته باشدکابل کلاچ و علائم خرابی آن» هنگام تنظیم کابل کلاچ باید دقت شود. برخی از مشکلات ذکر شده در بالا ناشی از خارج شدن سیم رابط از حالت بهینه است که می توانید با تنظیم مجدد آن را برطرف کنید.

      تنظیم کابل کلاچ چندان پیچیده نیست و اگر دانش اولیه خودرو را دارید. شما می توانید این کار را شخصا انجام دهید. برای این کار ابتدا سیم کلاچ را پیدا کنید، در انتهای سیم کلاچ دو مهره وجود دارد که با حرکت دادن آن می توانید طول کابل کلاچ را کم یا زیاد کنید و در نتیجه پدال کلاچ بالاتر رها شود. یا پایین تر

      همه چیز در مورد کابل کلاچ و علائم خرابی آنهمه چیز در مورد کابل کلاچ و علائم خرابی آن
      کابل کلاچ و علائم خرابی آن

      تعویض کابل کلاچ

      همانطور که گفته شد، برخی از مشکلات ذکر شده با تنظیم کابل کلاچ قابل حل است، اما در برخی موارد، تعویض کابل کلاچ تنها راه حل موجود است.

      اگر هر یک از موارد زیر برای ماشین شما اتفاق افتاد، سیم کلاچ را فورا تعویض کنید.

      • نخ کوپلینگ
      • پوشش پلاستیکی پاره شده
      • خشک شدن بیش از حد سیم
      • بریدن چند نخ
      • اعوجاج سیم
      • مقالات زیر را حتما بخوانید
        • تغییر شماره ثبت
        • راهنمای خرید دست دوم
        • شایان ذکر است که تمامی موارد فوق با یک بررسی چشمی ساده قابل مشاهده است.

          تعمیر و نگهداری کابل کلاچ

          برای نگهداری و استفاده صحیح از سیم رابط، دو نکته بسیار مهم و در عین حال ساده حائز اهمیت است:

          1. بازرسی بصری
          2. پردازش به موقع

          برای بررسی بصری محل اتصال سیم به پدال، به اهرم کلاچ یا نقطه خمش بیشتر از بقیه فکر کنید. زیرا اصطکاک بالایی را تحمل می کند و بنابراین بیشترین سایش در این نقاط رخ می دهد.

          مقالات مرتبط زیر را حتما بخوانید

          • آیا گرفتن کلاچ قبل از حرکت ضروری است؟
          • درباره ویژگی های کوپلینگ الکتریکی بیشتر بدانید
          • گیربکس دو کلاچه چیست و چگونه کار می کند؟
          • بهترین زمان برای تعویض دیسک کلاچ چه زمانی است؟
          • علت لرزش خودرو در شروع حرکت و هنگام نیم کلاچ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا