خودرو

همه چیز در مورد جعبه گیربکس خودرو آپدیت ۱۴۰۳


در این مطلب از سری مقالات فنی مجله خودرو سامان مکانیک به گیربکس خودرو می پردازیم. در این مقاله به معرفی گیربکس و نحوه عملکرد آن گیربکس دستی و اتوماتیک می پردازیم. در آینده با ما همراه باشید.

عملکرد کلی گیربکس

گیربکس بخش مهمی از خودرو است که بدون آن تصور خودرو غیرممکن به نظر می رسد. نیروی تولید شده توسط موتور خودرو با استفاده از گیربکس به چرخ های خودرو منتقل می شود. در واقع گیربکس وظیفه تنظیم و کنترل گشتاور تولید شده توسط موتور را بر عهده دارد. گیربکس که در بین عموم به آن گیربکس نیز می گویند به دو نوع گیربکس دستی و گیربکس اتوماتیک تقسیم می شود. برای سهولت کار با آنها

عملکرد کلی گیربکسعملکرد کلی گیربکس

آیا می دانید با اپلیکیشن موبایل مکانیک علاوه بر خدمات مکانیک می توانید قیمت وسیله نقلیه خود را نیز به روز کنید.

یا خودروهای دیگر در هر سال و مدل و با هر ویژگی تهیه کنید

با کلیک بر روی لینک زیر اپلیکیشن موبایل را از کافه بازار دانلود کنید.

دانلود نرم افزار با مکانیک

البته لازم به ذکر است که راندمان گیربکس های دستی حدود ۹۰ درصد است; زیرا بیشتر وقت خودرو صرف انتقال مستقیم نیرو می شود. این نکته را نباید نادیده گرفت که هزینه های تولید و نگهداری گیربکس اتوماتیک بالاتر از گیربکس دستی است. بنابراین خودروهای ارزان قیمت بیشتر از گیربکس دستی سود می برند.

ناگفته نماند که در خودروهای پیشرفته نوع جدیدی از گیربکس به نام سیستم انتقال متغیر پیوسته یا CVT شناخته شده است و عملکرد بهتری نسبت به دو نوع گیربکس دیگر دارد. در ادامه با مکانیک همراه باشید تا در مورد گیربکس خودرو صحبت کنیم اطلاعات بیشتر.

گیربکس ماشین چه وظایفی دارد؟

همانطور که در قسمت های قبل گفته شد، گیربکس بخشی از خودرو است که وظایف مهمی دارد. البته مهمترین و اساسی ترین وظیفه گیربکس تغییر دور و گشتاور موتور است و این دو مشکل پیوسته و مرتبط هستند. گیربکس قطعه ای است که می تواند گشتاور صحیح را با توجه به نیاز راننده به چرخ ها منتقل کند.

هنگامی که خودرو ساکن است، گیربکس از ارسال نیرو به چرخ ها جلوگیری می کند و از حرکت خودرو جلوگیری می کند. همچنین برای جلوگیری از خارج شدن از کنترل سرعت خودرو با کاهش دور موتور و گشتاور از افزایش سرعت خودرو جلوگیری می کند.

فکر می کنم شما قبلاً به اهمیت گیربکس با همان گیربکس پی برده اید، اما این تمام ماجرا نیست و تا زمانی که همه چیز را در مورد گیربکس ماشین ندانید، نمی توانید بگویید چقدر این قسمت از ماشین مهم است.

اجتناب از سرعت ناخواسته!

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در شیب های تند احساس ناامنی کرده باشید، اما باید بگوییم که اگر گیربکس در خودروها وجود نداشت، دیگر احساس ناامنی نمی کردید زیرا هیچ خودرویی به راحتی نمی تواند از سراشیبی ها عبور کند و خطرات زیادی برای خود و سایر خودروها ایجاد می کرد.

دلیل کارایی گیربکس در سراشیبی این است که با افزایش تکانه، گیربکس به صورت خودکار نقش ترمز را به عهده می گیرد و با کاهش سرعت تا حد امکان از تصادفات جلوگیری می شود.

حرکت خودرو به جلو و عقب

حرکت خودرو به جلو و عقبحرکت خودرو به جلو و عقب

فکر کردن به خودروها و وسایل نقلیه بدون توانایی حرکت به عقب غیرممکن است. فرض کنید در یک خیابان شلوغ یک جای پارک پیدا کرده اید و تنها راه پارک دوبل پارک کردن است. همین مثال برای درک اهمیت حرکت به سمت عقب خودرو کافی است.

یکی دیگر از وظایف گیربکس خودرو، تعیین جهت حرکت خودرو به جلو یا عقب است. در قدیم تحقیقات در این مورد انجام می شد و هنوز نمی توانستند با چرخش موتور آن را به عقب برگردانند. بنابراین این عمل وظیفه گیربکس خودرو است. البته این ویژگی گیربکس فقط مختص خودروها نیست و طبق قوانین بین المللی، هر خودرویی که بیش از ۴۰۰ کیلوگرم وزن داشته باشد باید از طریق گیربکس خود از دنده عقب استفاده کند.

راه اندازی موتور در جای خود

یکی دیگر از عملکردهای مهم گیربکس که تصمیم گرفتیم در مقاله درباره همه چیز در مورد گیربکس خودرو با مکانیک در مورد آن صحبت کنیم، کمک به کارکرد موتور در جای خود است. هنگامی که خودرو برای پشتیبانی از موتور خودرو حرکت نمی کند، گیربکس مدار برق را از خطوط برق جدا می کند و این باعث می شود موتور در جای خود کار کند.

عملکرد قسمت های مختلف گیربکس

با توجه به اینکه بیشتر از سایر قسمت های گیربکس با دنده سروکار دارند، خیلی ها فکر می کنند همان دنده ای است که به آن گیربکس می گویند. اما اینطور نیست و یکی از اجزای گیربکس است. در این قسمت سعی داریم شما را با اجزای گیربکس آشنا کنیم و وظایف هر یک از قطعات را بیان کنیم پس مکانیک را ادامه دهید.

دنده؛ مهمترین قسمت گیربکس دنده است و همه رانندگان دنیا با این قسمت از گیربکس آشنایی دارند. وظیفه دقیق این قسمت مهم تغییر گشتاورها با توجه به تعویض دنده است که در گیربکس های اتوماتیک و دستی کمی متفاوت است و در قسمت های بعدی به این تفاوت ها اشاره خواهد شد.

سایر قسمت ها نیز بسیار مهم هستند

یکی دیگر از اجزای گیربکس، دنده برنجی است. این قسمت وظیفه هماهنگی گشتاور و دنده را بر عهده دارد و به طور خلاصه نتیجه این هماهنگی شتاب در هنگام تعویض دنده است.

بند راکت بخشی است که کمتر از دنده و دنده برنجی به آن اشاره می شود، اما جزء مهمی است. این قطعه وظیفه نگهداری و جابجایی دنده برنجی را بر عهده دارد و در صورت عدم کارکرد صحیح می تواند کل گیربکس را دچار مشکل کند.

آخرین قسمت مشترک گیربکس پانچ است. این بخش وظیفه جلوگیری از بیرون پریدن دنده هنگام رانندگی را بر عهده دارد.

در ادامه با ما همراه باشید تا طبق وعده داده شده به مقایسه انواع گیربکس بپردازیم.

جعبه دنده دستی

جعبه دنده دستیجعبه دنده دستی

در سال های نه چندان دور، مصرف سوخت کمتر گیربکس های دستی در مقایسه با گیربکس های اتوماتیک عاملی قوی برای اکثر افراد برای استفاده از گیربکس های دستی بود. البته عوامل دیگری هم وجود داشت، از جمله پیدا نشدن مکانیک حرفه ای برای تعمیر گیربکس اتوماتیک.

البته آن دوران به پایان رسیده است و با توجه به پیشرفت تکنولوژی، نه تنها سوخت گیربکس دستی همیشه کمتر از اتوماتیک نیست، بلکه مکانیک های گیربکس اتوماتیک حرفه ای در همه شهرها وجود دارد.


اگر به دلیل مشغله کاری وقت ندارید به تماس های تلفنی پاسخ دهید یا وسیله نقلیه خود را تبلیغ کنید

با سرویس فروش سفارشی با مکانیک ماشین خود را بدون نگرانی و بدون پاسخگویی به تماس بفروشید

برای اطلاع از جزئیات این طرح اینجا را فشار دهید انجام دادن

مهم ترین دلیل آزاردهنده گیربکس دستی این است که راننده باید پدال کلاچ را تا انتها پایین نگه دارد و دنده را در حالت خنثی قرار دهد تا خودرو متوقف نشود. شاید این مشکل برای کسانی که در شهرهای خلوت زندگی می کنند آزاردهنده نباشد، اما برای افرادی که در شهرهای بزرگ زندگی می کنند و همیشه با ترافیک سر و کار دارند بسیار آزاردهنده است. البته این کلاچ های متعدد باعث می شود که خودرو برخلاف آنچه در گذشته باور داشتند، سوخت بیشتری نسبت به خودروهای دنده اتوماتیک مصرف کند.

گیربکس اتوماتیک

البته مصرف سوخت کمتر گیربکس اتوماتیک همیشه نیست و در مواقعی مانند سرعت ثابت، گیربکس دستی است که مصرف سوخت کمتری دارد. اما در مجموع باید بگوییم که برنده این بحث گیربکس اتوماتیک است. اکثر خودروهای اتوماتیک دنده بیشتری نسبت به خودروهای هم رده با گیربکس دستی دارند. این مشکل به دلیل انتقال قدرت یکسان به چرخ ها با دور موتور کمتر و در نتیجه مصرف سوخت کمتر است.

مقایسه گیربکس اتوماتیک و گیربکس

مقایسه گیربکس اتوماتیک و گیربکسمقایسه گیربکس اتوماتیک و گیربکس

همانطور که به جلو می رویم، اتومبیل های مدرن از چرخ دنده استفاده می کنند CVT در حال افزایش است و انتظار می رود تا چند سال دیگر بازار خودرو را در اختیار بگیرد. رانندگی با گیربکس اتوماتیک و CVT کاملاً شبیه است اما عملکرد هر دو کاملاً متفاوت است. برای حرکت در هر دو نوع گیربکس کار خاصی لازم نیست و کافی است دنده را در حالت قرار دهید. ه رها کن و شروع به حرکت کن. البته این مقدار سوخت کمتر است CVT قابل توجه است و در قسمت آخر به آن اشاره خواهیم کرد.

انتقال CVT

این گیربکس جدید در مقایسه با گیربکس های دستی و اتوماتیک عملکرد بهتری دارد. می توان گفت که رانندگی با گیربکس CVT مثل رانندگی با گیربکس با دنده های بی نهایت است. مهم ترین نکته مثبت این گیربکس مصرف سوخت است. CVT با توجه به قدرت موتور و گشتاور چرخ، از بهترین حالت برای مصرف سوخت کمتر استفاده می کند تا بهترین نتیجه را برای راننده داشته باشد.

یک لحظه تصور کنید که خودروی دست دومی را با قیمت گزاف خریداری کرده اید، اما ناگهان متوجه می شوید که در قسمت های مختلف خودرو آسیب های متعددی وجود دارد.

چه احساسی دارید؟

آیا می دانید یکی از خدمات ارائه شده توسط استاد مکانیک ۲۰۹ نقطه هودرو می باشد.

صفحه کارشناسی حرفه ای ماشین در محل با مکانیک

مقالات مرتبط:

بهترین زمان برای تعویض دیسک کلاچ چه زمانی است؟

درباره کالیپرهای ترمز خودرو بیشتر بدانید

نحوه عملکرد سیستم کنترل صعود و فرود را بیاموزید

نقش پیستون در خودرو چیست و چگونه کار می کند؟

سیستم تزریق سوخت چگونه کار می کند؟

دیفرانسیل خودرو چگونه کار می کند؟

با انواع سیستم تعلیق خودرو آشنا شوید

علت سر و صدای داخل کابین چیست؟

گیربکس ماهک

مبدل کاتالیزوری چیست؟

سیستم کنترل کشش چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا