خودرو

همه چیز درباره اکتان بوستر و مکمل ها آپدیت ۱۴۰۳


اگر شما هم به خودروی خود اهمیت می دهید، احتمالا اخباری در مورد اکتان بوسترها و نقش آنها در بهبود عملکرد موتور خودرو شنیده اید. اگر چیزی در مورد آن نمی دانید و این سوال در ذهن شما نقش بسته است، اکتان بوستر یا افزودنی خودرو چیست؟ نگران نباش. تا پایان این مقاله با ما همراه باشید تا با یکی از روش های تبدیل یک ماشین معمولی به ماشین مسابقه ای بیشتر آشنا شوید.

با یک کلیک استعلام تخلفات وسیله نقلیه موتوری نگران نباشید اینجا دریافت می کنم

افزودنی خودرو چیست؟

ابتدا باید بگوییم که به هر ماده افزودنی که بتوان به مایعات خودرو مانند بنزین، روغن و … اضافه کرد «افزودنی خودرو» می گویند. امروزه انواع مختلفی از لوازم جانبی خودرو در بازار وجود دارد که هر کدام کاربردهای متفاوتی دارند. از انواع این افزودنی ها می توان به افزودنی شوینده سیستم سوخت، افزودنی رادیاتور، افزودنی روغن موتور و افزودنی پاک کننده کاتالیست اشاره کرد.

تقویت کننده اکتان، رایج ترین افزودنی برای خودروها

اما رایج ترین نوع این مکمل ها، تقویت کننده اکتان است که با هم به آن می پردازیم. حتما تا به حال با پیشنهاد متصدیان پمپ بنزین و فروشندگان قطعات برای استفاده از افزودنی های سوخت در زمانی که خودروی خود را پر می کنید یا قصد خرید لوازم یدکی خودرو را دارید، برخورد کرده اید. برخی از فروشندگان این تقویت کننده های اکتان را به عنوان راه حلی جادویی معرفی می کنند که بازده سوخت را افزایش می دهد یا رتبه اکتان خودرو را افزایش می دهد. اما آیا این حقیقت دارد؟

تقویت کننده اکتانتقویت کننده اکتان

تمام اپراتورهایی که این افزودنی ها را توصیه می کنند اصرار دارند که اعداد اکتان می تواند عملکرد موتور خودرو را بهبود بخشد. اما این عدد اکتانی بحث برانگیز دقیقا چیست؟

عدد اکتان بنزین

به طور خلاصه عدد اکتان نشان دهنده کیفیت و عملکرد بنزین است. اگر موتور خودروی شما تراکم بالاتری داشته باشد، بنزینی که برای خودروی شما استفاده می شود در واقع باید دارای رتبه اکتان بالاتری باشد. تراکم به مرحله ای اطلاق می شود که در طی آن پیستون خودرو مخلوط بنزین و هوا را تا حد معینی متراکم می کند و مرحله احتراق تشکیل می شود. مقدار این چگالی با اعداد مختلف نشان داده می شود.

به عبارت دیگر، مقدار اکتان در یک سوخت نشان دهنده توانایی آن سوخت برای متراکم شدن قبل از احتراق است. در نتیجه، هر چه تراکم موتور یک خودرو بیشتر باشد، تعداد اکتان بیشتری به بنزین آن خودرو نیاز خواهد داشت. امروزه موتور بسیاری از خودروها تراکم نسبتاً بالایی دارند و به همین دلیل استفاده از بنزین با اکتان بالا از اهمیت ویژه ای برخوردار است. اگر بنزین مصرفی در خودرو اکتان کم باشد، موتور خودرو ضربه می زند.

نشانه کوبیدن موتور چیست؟

اگر هنگام رانندگی در سربالایی یا زمانی که با دور موتور پایین رانندگی می کنید، سوخت خودروی شما اکتان پایینی داشته باشد، متوجه صدایی خواهید شد که مکانیک ها به آن صدای جغجغه سوپاپ می گویند.

نشانه کوبیدن موتور چیست؟نشانه کوبیدن موتور چیست؟

این صدا در واقع کوبیدن موتور خودرو است. لازم به ذکر است که در خودروهای توربوشارژ، موتور هنگام رانندگی در دورهای بالا ضربه می زند و به اصطلاح گاز می گیرد. شنیدن این صدا زنگ خطری برای شروع تهدیدات جدی تری است که به ویژه در موتور خودروهای توربوشارژ اهمیت دارد.

ماشین خود را بدون دردسر و دردسر فروشنده در یک طرح فروش مکانیکی سفارشی به یک مشتری واقعی بفروشید

اینجا کلیک کردن

بنزین اکتان مصرفی در ایران

اکنون که از نقش مهم عدد اکتان در مصرف سوخت خودرو خود آگاه شدید، جالب است بدانید که عدد اکتان اعلام شده برای بنزین معمولی و سوپر بنزین در ایران به ترتیب ۸۷ و ۹۵ است، از این رو می توان گفت که عامل تمایز بین بنزین معمولی و سوپر بنزین در کشور ما عدد اکتان این بنزین ها است.

این بخش اهمیت استفاده از افزودنی بنزین یا تقویت کننده اکتان را توضیح می دهد. مردم معمولاً به دو دلیل از این مکمل ها استفاده می کنند. اولین و رایج ترین دلیل استفاده از افزودنی سوخت، جبران کیفیت پایین بنزین مصرفی است. البته ناگفته نماند که بسیاری از افراد از تقویت کننده های اکتان برای اهداف مسابقه ای نیز استفاده می کنند.

بنزین اکتان مصرفی در ایرانبنزین اکتان مصرفی در ایران

همانطور که قبلا ذکر شد، بنزین بی کیفیت باعث اختلال در عملکرد موتور خودروهای بنزینی و در نتیجه آسیب دیدن آنها می شود. این پدیده که نوعی احتراق ناقص است صدمات زیادی به موتور خودرو وارد می کند. به همین دلیل است که مالکان خودرو از مواد افزودنی برای افزایش عدد اکتان برای جلوگیری از کوبیدن موتور و همچنین برای جبران کیفیت پایین بنزین مصرفی خود استفاده می کنند. دارندگان خودروهای مسابقه ای همچنین از تقویت کننده های اکتان برای افزایش تراکم موتور و در نتیجه بهبود عملکرد موتور خودروهای خود استفاده می کنند. از آنجایی که موتورهای خودروهای مسابقه ای تراکم بالایی دارند، دارندگان این خودروها از افزودنی های قوی تری نیز استفاده می کنند.

مقالات زیر را حتما بخوانید

تغییر شماره ثبت

راهنمای خرید دست دوم

آیا بنزین سوپر به اکتان بوستر هم نیاز دارد؟

اکثر مردم بر این باورند که هنگام استفاده از بنزین فوق العاده، نیازی به تقویت کننده اکتان نیست. اما با توجه به تفاوت فاحش کیفیت بنزین موجود در کشورمان با استانداردهای جهانی، حتی اگر از بنزین فوق العاده استفاده کنیم، موتور خودروی ما به اکتان بوستر نیاز خواهد داشت. بدیهی است در صورت استفاده از بنزین معمولی در خودروهای با موتور حساس یا توربو، نیاز به استفاده از این افزودنی ها بسیار بیشتر است.

در حال حاضر انواع اکتان بوستر در سراسر کشور به خصوص در پمپ بنزین ها موجود است. حقیقت این است که اکتان بوسترهای زیادی در دسترس هستند که بی کیفیت یا تقلبی هستند و استفاده از آنها نه تنها کمکی به بهبود عملکرد موتور خودرو نمی کند، بلکه در دراز مدت باعث آسیب جدی به خودرو می شود. برخی افراد برای افزایش اکتان بنزین از قرص عدد اکتان استفاده می کنند که مورد تایید هیچ موسسه بین المللی نیست و محصول شرکت معتبری نیست.

با توجه به اینکه این روزها بنزین فوق العاده در اکثر نقاط کشور کمیاب است، اکتان بوسترها مورد توجه افرادی قرار گرفته است که می خواهند عملکرد موتور خودروی خود را بهبود بخشند. این اکتان افزاینده سوخت همچنین دارای یک روان کننده برای جلوگیری از سایش قطعات داخل موتور خودرو (جایگزین سرب) است که به محیط زیست آسیبی نمی رساند.

چند وقت خرید ماشین دست دوم تجربه یکی از بزرگترین نمایندگی های آنلاین خودرو در کشور را تضمین می کنید

برای یک تجربه منحصر به فرد اینجا کلیک کردن

از چه اکتان بوستری استفاده کنیم؟

اولین قدم در استفاده از اکتان بوستر، دانستن ویژگی های موتور خودرو است. برای این کار به راحتی می توانیم دفترچه راهنمای خودرو را مطالعه کنیم. معمولا در این دفترچه ها نوع سوخت مصرفی و عدد اکتان مربوط به هر خودرو ذکر شده است. هنگامی که سوخت مناسب را پیدا کردیم، می توانیم سوخت اضافی برای وسیله نقلیه خود خریداری کنیم. توجه داشته باشید که تقویت کننده اکتان عملکرد موتور یا شتاب خودرو شما را بیش از مقدار توصیه شده در دفترچه راهنمای خودرو بهبود نمی بخشد. در واقع با این کار فقط شتاب بی پولی را افزایش دادید!

blankblank

به پشت بسته تقویت کننده اکتان خود نگاه کنید تا میزان استفاده از آن را بدانید. به طور کلی مقدار استانداردی برای استفاده از این افزودنی ها وجود ندارد، معمولا یک بطری از آن با حدود ۶۰ لیتر بنزین استفاده می شود. مگر اینکه دستورالعمل خاصی روی بطری وجود داشته باشد. بنابراین هنگام خرید مکمل های اکتان بوستر، حتما دستورالعمل پشت بسته بندی را مطالعه کنید.

چند نکته برای استفاده از اکتان بوستر

  • توجه داشته باشید که قبل از پرکردن بنزین، اکتان بوستر خریداری شده را داخل باک خودرو خالی کرده و سپس با بنزین پر کنید. این باعث می شود افزودنی سوخت کاملاً با بنزین مخلوط شود و بهترین عملکرد را در باک داشته باشد.
  • استفاده از افزودنی سوخت را در سفرهای طولانی خود فراموش نکنید.
  • از آنجایی که برخی از تقویت کننده های اکتان به نور حساس هستند، بهتر است آنها را در بسته بندی اصلی خود نگهداری کنید.
  • به توصیه های پشت بسته توجه کنید.
  • چند نکته برای استفاده از اکتان بوسترچند نکته برای استفاده از اکتان بوستر

    • بهتر است سوخت را به مدت طولانی با اکتان افزاینده در باک خودروتان مخلوط نکنید. از آنجایی که بسیاری از این افزودنی ها بر پایه اتانول هستند، ماندن آنها برای مدت طولانی در مخزن باعث رسوب می شود. بنابراین سفرهای طولانی فرصت خوبی برای استفاده از اکتان بوستر است.
    • بسیاری از مردم فکر می کنند که مخلوط کردن بنزین معمولی و سوپر بنزین کار درستی نیست. اگر متوجه شدید که عدد اکتان بنزین معمولی برای ماشین شما مناسب نیست و از طرفی بنزین سوپر دارای عدد اکتان بالایی است، می توانید از ترکیب این دو بنزین برای رسیدن به عدد اکتان مورد نظر استفاده کنید. پیدا کردن یک پمپ بنزین خصوصی برای آن آسان نیست!
    • اگر می خواهید ماشین بخرید اما زمان کافی برای پیدا کردن ماشین مناسب با گارانتی ندارید

      کافی اینجا کلیک کنید و فرم را ثبت کنید سفارش خرید پر کردن

      خلاصه بررسی Octane Booster

      اکتان بوسترها افزودنی برای افزایش عدد اکتان بنزین خودرو هستند که نقش مهمی در بهبود عملکرد موتور خودرو دارند. اگر سوخت مصرفی خودرو با عدد اکتان پایین باشد، مشکلاتی مانند ضربه زدن به خودرو در حین رانندگی پیش می آید. بنابراین برای جبران کیفیت پایین بنزینی که مصرف می کنیم، پس از مطالعه دفترچه راهنمای خودرو و شناسایی بنزین مناسب، می توانیم از اکتان بوستر استفاده کنیم. با توجه به تفاوت کیفیت بنزین ایران با استانداردهای جهانی، استفاده از اکتان بوستر ضروری است. برای همه خودروها به خصوص برای سفرهای طولانی توصیه می شود.

      اگر عجله دارید و می خواهید ماشین خود را سریع بفروشید

      اینجا را فشار دهید برای فروش ماشین شما در ۷۲ ساعت

      مقالات مرتبط زیر را حتما بخوانید

      چک لیست بررسی وضعیت فنی خودرو

      میانگین عملکرد یک خودرو در یک سال چقدر است؟

      اساس عملکرد پمپ هیدرولیک خودرو چیست؟

      بخاری خودرو و هر آنچه که باید در مورد عملکرد، نگهداری و عیب یابی آن بدانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا