خودرو

نقش پیستون در خودرو چیست و چگونه عمل می کند آپدیت ۱۴۰۳


در این مقاله از سری مقالات فنی کافه نیوز قصد داریم به نقش پیستون و نحوه عملکرد آن بپردازیم در این مقاله شما با نحوه کارکرد پیستوناصل بقای انرژی بسیار ساده ولی در عین حال آنچنان حیاتی است که در صورت نبود آن، زندگی بشری نیز وجود نداشت؛ بر اساس همین اصل ساده است که انرژی شیمیایی موجود در سوخت به انرژی مکانیکی تبدیل می‌شود که این فرآیند تبدیل انرژی برعکس اصل بقای انرژی، بسیار پیچیده بوده و سیستم‌ها و تجهیزات زیادی در آن دخیل هستند.

یکی از این وسایل مهم پیستون است که می تواند انرژی حاصل از احتراق سوخت در موتور را بر اساس مکانیزم طراحی شده به حرکت رفت و برگشتی تبدیل کند و در نهایت این حرکت به صورت حرکت چرخشی به چرخ ها منتقل شود. با در نظر گرفتن اهمیت پیستون برای کارکرد خودرو، تصمیم گرفتیم برای آشنایی بهتر با مخاطبان مقاله ای در این زمینه تهیه کنیم که پیشنهاد می کنیم دنبال کنید.

نحوه عملکرد پیستون

پیستون ماشین چیست؟پیستون ماشین چیست؟

پیستون یک قطعه تقریبا استوانه ای است. تقریباً به این دلیل که سازندگان این قطعه به مقدار بسیار کم به آن شکل بیضی می دهند زیرا دمای پیستون در هنگام حرکت ماشین به شدت بالا می رود و حتی می تواند به دمای ۲۲۰۰ درجه سانتیگراد برسد و این باعث انبساط پیستون و آن می شود. در این وضعیت است که پیستون شکل استوانه ای پیدا می کند. این قسمت استوانه ای دارای حرکات بالا و پایین است که باعث می شود سوخت با بالا آمدن متراکم شود و پس از احتراق و انفجار به سمت پایین حرکت کند.

این حرکت رفت و برگشتی توسط میل لنگ به حرکت چرخشی تبدیل می شود. شایان ذکر است که اگر پیستون و سیلندر نسبت به یکدیگر فاصله نداشته باشند یا به عبارت دیگر اصطکاک بین سیلندر و پیستون بیش از حد باشد. در عمل رفت و برگشت مشکل است و آسیب جدی به سیلندر و پیستون وارد می کند.

آیا می دانید با اپلیکیشن موبایل مکانیک علاوه بر خدمات مکانیک می توانید قیمت وسیله نقلیه خود را نیز به روز کنید.

یا خودروهای دیگر در هر سال و مدل و با هر ویژگی تهیه کنید

با کلیک بر روی لینک زیر اپلیکیشن موبایل را از کافه بازار دانلود کنید.

دانلود نرم افزار با مکانیک

قسمت های مختلف پیستون

پیستون ها از ۴ قسمت مهم تشکیل شده اند:

تاج پیستون

تاج پیستون قسمت بالایی پیستون است و شکل آن در صورتی که طراحی مناسب آن منجر به اختلاط بهتر سوخت و هوا و تولید قدرت بهینه شود، تاثیر بسزایی در احتراق سوخت دارد. تاج پیستون را می توان به سه روش مسطح، محدب یا مقعر طراحی کرد.

برد پیستون

دامنه یا بدنه پیستون در سه نوع بدون برش، نیم برش و برش کامل ساخته می شود.

کانال های رینگ

شیارها در بالای دامنه قرار دارند و رینگ ها در داخل آن قرار می گیرند. رینگ ها از چدن ساخته شده اند و چندین کارکرد اصلی دارند:

  1. کاهش سطح تماس بین پیستون و دیواره سیلندر به حداقل ممکن: افزایش سطح تماس به معنای افزایش اصطکاک است و منجر به آسیب جدی می شود. قابل ذکر است که رینگ ها پس از مدتی ممکن است فرسوده شوند و این امر نیز می تواند منجر به افزایش اصطکاک شود.
  2. آب بندی محفظه احتراق و جلوگیری از نشت گاز در اطراف پیستون: نشت گاز در اطراف پیستون می تواند در عملکرد موتور اختلال ایجاد کند و رینگ ها وظیفه آب بندی و جلوگیری از این امر را دارند.
  3. انتقال حرارت از پیستون به جداره سیلندر: همانطور که در بالا ذکر شد دمای پیستون در حین کار به میزان قابل توجهی افزایش می یابد و دمای آن باید کاهش یابد و رینگ ها در این زمینه و با انتقال حرارت از پیستون به سیلندر که دارای دمای پایین تر، دمای پیستون را کاهش می دهد.
  4. روانکاری در فضای بین دیواره سیلندر و پیستون: روغن کاری دیواره باعث کاهش اصطکاک بین دیواره سیلندر و پیستون می شود.
  5. قنبین: قنبین یا انگشت یک میله توخالی است و رابط بین قرقره و پیستون است.

تعداد پیستون های موتور ماشین

برای افزایش توان خروجی موتور، تعداد سیلندرها نیز افزایش می یابد و تعداد پیستون ها بر اساس آرایش و تعداد سیلندرها تعیین می شود. موتورها بر اساس نحوه چیدمان آنها در دو دسته خطی قرار می گیرند V فرم تقسیم شده است. موتورهای خطی از یک تا ۵ سیلندر و موتور Vاین شکل شامل موتورهای ۵، ۶ و ۸ سیلندر نیز می شود. واضح است که با توجه به تعداد سیلندرها، پیستون باید در داخل سیلندر نصب شود، مثلاً یک موتور ۸ سیلندر دارای ۸ پیستون است.

اگر در خرید ماشین دست دوم سردرگم هستید مشاوران متخصص به کافه نیوز آنها برای انتخاب مناسب برای شرایط شما وجود دارند.

برای ارتباط با مشاوران متخصص با مکانیک اینجا کلیک انجام دادن.

مواد پیستونی

پیستون ها از آلیاژ آلومینیوم یا چدن ساخته می شوند که هر کدام مزایا و معایبی دارند. یکی از مزایای آلومینیوم سبکی و ضریب انتقال حرارت بالا است، در حالی که آلومینیوم دارای معایبی مانند هزینه بالا و انبساط زیاد است. از مزایای چدن می توان به مقاومت حرارتی بالا، هزینه کم و انبساط کم و از معایب آن وزن زیاد و انتقال حرارت کم اشاره کرد.

انواع پیستون

پیستون ماشین چیست؟پیستون ماشین چیست؟

پیستون ها از دیدگاه های مختلفی تقسیم بندی می شوند که یکی از این دسته ها بر اساس نوع موتور است. از این نظر پیستون ها به دو نوع دو زمانه و چهار زمانه تقسیم می شوند.

پیستون دو زمانه

این پیستون ها برای موتورهای کوچک و موتورسیکلت ها کاربرد دارند و به دلیل ماهیت موتورهای دو زمانه در معرض تنش های مکانیکی و حرارتی شدید قرار می گیرند.

پیستون چهار زمانه

این پیستون ها عمدتا در خودروهای سواری و خودروهای سواری استفاده می شوند.

اندازه پیستون

به طور کلی قطر پیستون های یک موتور خودرو بین ۷۶ تا ۱۲۲ میلی متر است و برای اینکه موتور به درستی کار کند باید همه پیستون ها به یک اندازه و وزن باشند تا موتور دچار لرزش نشود.

خرابی پیستون

پیستون ماشین چیست؟پیستون ماشین چیست؟

ذوب پیستون

گرمای زیاد می تواند باعث ذوب شدن پیستون شود که می تواند ناشی از موارد زیر باشد:

  • زمان تزریق اشتباه
  • آب بندی نامناسب
  • تاخیر احتراق
  • آسیب به نازل های تزریق
  • حجم تزریق نادرست
  • فرقه

    ترک خوردگی یکی دیگر از خرابی های رایج پیستون است که می تواند ناشی از عوامل زیر باشد:

    • نازل تزریق شکسته
    • فشار ناکافی
    • زمان تزریق اشتباه
    • حجم تزریق نادرست
    • انتخاب اشتباه
    • سرمایش ناکافی
    • اضافه بار
    • آسیب رینگ

      پیستون ماشین چیست؟پیستون ماشین چیست؟

      همانطور که اشاره کردیم، رینگ ها وظایف حیاتی زیادی دارند، به همین دلیل موارد زیر می تواند منجر به آسیب دیدن رینگ شود:

      • مشکلات مونتاژ اولیه
      • سرریز سوخت
      • فرسایش محوری مهره حلقه
      • صاف کردن لبه
      • سایش پیستون شعاعی

        فرسایش شعاعی می تواند ناشی از موارد زیر باشد:

        • اختلال در احتراق
        • ·فشار تراکم ناکافی
        • ابعاد پیستون اشتباه
        • وجود مواد خورنده
        • با توجه به نقش حیاتی پیستون در کارکرد موتور، در نگهداری این تجهیزات نهایت دقت را به خرج دهید و همواره به کارشناسان و مکانیک های مجرب مراجعه نمایید.

          اگر به دنبال خرید و فروش خودرویی مطمئن هستید.

          نمایشگاه تخصصی خودرو همراه با مکانیک بهترین انتخاب برای شما است.

          برای ورود به صفحه نمایشگاه خودرو متخصص با مکانیک اینجا کلیک انجام دادن.

          مقالات مرتبط:

          گیربکس دوکلاچه

          تفاوت ها را بررسی کنید AWD و ۴WD

          ۷ آسیب جدی هنگام کار با ماشین

          بوش در سیستم تعلیق چگونه کار می کند؟

          سیستم ترمز EBD چیست و چگونه کار می کند

          با مهم ترین سنسورهای خودرو شنا کنید

          درباره کالیپرهای ترمز خودرو بیشتر بدانید

          نحوه عملکرد سیستم کنترل صعود و فرود را بیاموزید

          بیایید در مورد راه حل کاهش صدای موتور خودرو بیشتر بدانیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا