خودرو

نحوه تعویض سنسور اکسیژن آپدیت ۱۴۰۳


سنسور اکسیژن یکی از قطعات مهم در خودرو است که خرابی آن مشکلات زیادی را برای خودروی شما ایجاد می کند. در این مقاله از سری مقالات مجله خودرو با مکانیک به نحوه تعویض سنسور اکسیژن و بررسی این قسمت مهم خودرو می پردازیم. در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

در این مقاله مطالب زیر را خواهید خواند

تعریف سنسور اکسیژن

تعریف سنسور اکسیژن خودرو

عوامل و علائم خرابی سنسور اکسیژن خودرو

آیا سنسور اکسیژن قابل تعمیر است؟

آیا سنسور اکسیژن قابل تعویض است؟

سنسور اکسیژن چیست و چگونه تعویض می شود؟

یکی از قطعاتی که در خودرو نقش بسزایی دارد، سنسور اکسیژن خودرو است. این قطعه که نقش عمده ای در تعیین میزان مصرف سوخت و میزان آن دارد، یکی از عوامل عملکرد نامناسب و یا افزایش مصرف سوخت خودرو می باشد. بنابراین زمانی که خودروی شما خوب کار نمی کند یا مصرف سوخت خودروی شما افزایش یافته است، بهتر است سنسور اکسیژن را بررسی کنید. در این مقاله به نحوه تعویض سنسور اکسیژن، عیب یابی و نحوه تعویض آن می پردازیم.

سنسور اکسیژن خودرو چیست؟

blankblank
سنسور اکسیژن خودرو چیست؟

در ابتدای مطلب نحوه تعویض سنسور اکسیژن شما را با سنسور اکسیژن خودرو آشنا می کنیم. سنسور اکسیژن بخشی است که بر روی خروجی دود منیفولد اگزوز قرار می گیرد و وظیفه اصلی آن اندازه گیری نسبت سوخت به هوا در خروجی موتور است. این سنسور که نقش اصلی تعیین میزان سوخت خودرو را بر عهده دارد در اکثر خودروها عملکردی مشابه دارد و معمولا در منیفولد اگزوز و دهانه هوای احتراق خودرو نصب می شود.

قسمت سنسور اکسیژن اولین بار در دهه هفتاد در خودروهای اروپایی مورد استفاده قرار گرفت و سپس به دلیل اهمیت آن در خودروهای مختلف طراحی و مورد استفاده قرار گرفت. امروزه تمامی خودروها باید مجهز به سنسور اکسیژن برای اندازه گیری میزان سوخت خروجی و همچنین آلایندگی خودرو باشند. برخی خودروها از دو سنسور اکسیژن به طور همزمان استفاده می کنند و برخی خودروها نیز دارای یک سنسور اکسیژن هستند.

مقالات زیر را حتما بخوانید

تغییر شماره ثبت

راهنمای خرید دست دوم

استعلام تخلفات وسیله نقلیه موتوری

وظیفه این سنسورها در خودرو بررسی و گزارش اطلاعات مربوط به میزان مصرف سوخت و هوای ورودی به موتور به کامپیوتر مرکزی خواهد بود. در خودروهایی که همزمان از دو سنسور اکسیژن استفاده می کنند، وضعیت به این صورت است که یکی از این سنسورها در ورودی کاتالوگ و دیگری در خروجی مخزن کاتالیزور قرار می گیرد. در عمل، اطلاعات ترکیبی از این دو سنسور اکسیژن برای محاسبه در کامپیوتر مرکزی خودرو استفاده خواهد شد.

همانطور که گفته شد سنسور اکسیژن معمولا بر روی منیفولد اگزوز خودرو نصب می شود و وظیفه آن اندازه گیری میزان اکسیژن نسوخته در محفظه احتراق سیلندر خودرو می باشد. بررسی میزان اکسیژن در اگزوز خودرو یکی از راه های بدست آوردن میزان سوخت مصرفی در موتور خودرو است. اطلاعات اندازه گیری شده به کامپیوتر مرکزی خودرو (ECU) ارسال می شود و سپس با توجه به دماها و عملکردهای مختلف خودرو محاسبات در این قسمت انجام می شود.

علائم و نشانه های خرابی سنسور اکسیژن خودرو

blankblank
علائم و نشانه های خرابی سنسور اکسیژن خودرو

موضوع بعدی که در مقاله نحوه تعویض سنسور اکسیژن مطرح می شود، علائم و نشانه های خرابی سنسور اکسیژن است. یکی از علائم بارز خرابی سنسور اکسیژن خودرو را می توان افزایش ناگهانی مصرف سوخت خودرو دانست. همچنین، در مواقعی که خودرو به طور معمول ناقص کار می کند، ممکن است نقص مربوط به سنسور اکسیژن باشد. اگر حسگر اکسیژن به هر دلیلی خارج از محدوده باشد، در داده های ثبت شده در کامپیوتر مرکزی خودرو خطایی ثبت می شود که با استفاده از دستگاه عیب یاب تشخیص داده می شود، حتی خرابی قسمت سنسور اکسیژن قابل تشخیص است.

به طور معمول، زمانی که سنسور اکسیژن به دلیل خطای گزارش شده توسط ECU از کار بیفتد، چراغ چک موتور روی صفحه کیلومتر شمار روشن می شود. یکی از نشانه های خرابی سنسور اکسیژن می تواند کاهش قدرت موتور باشد. اگر اعداد تعیین شده توسط سنسور اکسیژن بیشتر یا کمتر از حد معمول باشد، کامپیوتر مرکزی سعی می کند شرایط عملکرد خودرو را تغییر دهد.

این مشکل باعث می شود ماشین شما به درستی کار نکند. بنابراین، یکی از قطعاتی که باید در زمان خرابی موتور خودرو بررسی شود، سنسور اکسیژن خودرو است. مراقب باشید با افزایش عمر سنسور خودرو، عمر این قطعه نیز کاهش می یابد. بنابراین به احتمال زیاد بعد از مدتی نیاز به تعویض آن خواهید داشت. برای اطمینان از زمان تعویض قسمت سنسور خودرو به کارگاه های مجاز مراجعه کنید و با استفاده از دستگاه های عیب یابی این قطعه را تست کنید و در صورت نیاز آن را تعویض کنید.

آیا سنسور اکسیژن قابل تعمیر است؟

blankblank
آیا سنسور اکسیژن قابل تعمیر است؟

اگر سنسور اکسیژن وسیله نقلیه شما آسیب دیده یا معیوب است، به احتمال زیاد نیاز به تعویض آن خواهید داشت. تعمیر قسمت سنسور اکسیژن چندان مقرون به صرفه نیست. این قطعه بسیار کوچک گران نیست و تعویض آن برای شما هزینه زیادی نخواهد داشت.

مشکل دیگر نحوه تعویض سنسور اکسیژن این است که خرابی سنسور اکسیژن یا دستکاری آن می تواند کدهای اشتباهی را به کامپیوتر مرکزی خودرو شما ارسال کند.

چگونه می توان سنسور اکسیژن را تعویض کرد؟

blankblank
چگونه می توان سنسور اکسیژن را تعویض کرد؟

آخرین چیزی که باید در مورد نحوه تعویض سنسور اکسیژن بدانید این است که در صورت مواجه شدن با خرابی سنسور اکسیژن بهتر است به کارگاه های مجاز مراجعه کنید. اما شما هم می توانید آن را انجام دهید. برای تعویض سنسور اکسیژن، اولین قدم این است که قطعه را در خودرو قرار دهید. برای تعیین محل سنسور اکسیژن، بهتر است به دنبال قطعه ای مانند شمع بر روی منیفولد اگزوز خودرو باشید که سیم و اتصالات الکتریکی به آن وصل شده است.

برای تعویض سنسور اکسیژن، باید مطمئن شوید که خودروی شما یک یا دو سنسور اکسیژن دارد. برای تعویض قسمت سنسور اکسیژن، اولین قدم این است که سوئیچ ماشین خود را ببندید تا برق ماشین قطع شود. پس از آن بهتر است دوشاخه سنسور اکسیژن خودرو را با یک پیچ گوشتی کوچک جدا کنید.

مراقب باشید، فیش سنسور اکسیژن معمولا دارای یک خار کوچک است که باید با یک پیچ گوشتی کوچک جدا شود. مرحله بعدی باز کردن سنسور اکسیژن از داخل منیفولد اگزوز خودرو است که معمولا با چرخاندن این قسمت انجام می شود. برای باز کردن سنسور اکسیژن باید از یک آچار تخت استفاده کنید. پس از باز کردن قسمت سنسور اکسیژن، آن را با یک قطعه سنسور اکسیژن جدید جایگزین کنید.

برای این کار ابتدا بررسی کنید که آیا قسمت جدید سنسور اکسیژن دوشاخه دارد یا خیر. اگر در قسمت جدید سنسور اکسیژن دوشاخه برق وجود ندارد، بهتر است دوشاخه قبلی را از سیم های سنسور اکسیژن قدیمی جدا کرده و طبق دستورالعمل های موجود در دفترچه راهنمای سنسور اکسیژن و این سیم ها را به هم وصل کرده و بچسبانید. برقی ماشین سپس می توانید سنسور اکسیژن را روی منیفولد نصب کنید و دوشاخه برق را وصل کنید.

آخرین مرحله اتصال سنسور اکسیژن، باز کردن سوئیچ خودرو و پاک کردن کدهای خطای قبلی سنسور اکسیژن از سیستم کامپیوتر مرکزی خودرو با استفاده از ابزار تشخیصی قبل از راه‌اندازی خودرو است. پس از انجام این مراحل، می توانید با خیال راحت ماشین خود را روشن و روشن کنید.

نتیجه

امیدواریم مقاله نحوه تعویض سنسور اکسیژن برای شما همراهان همیشگی مکانیک جالب بوده باشد. تلاش مکانیک این است که محتوای مرتبط برای سوالات خودروی شما ارائه دهد. شما می توانید نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

مقالات زیر را حتما بخوانید

چگونه با رعایت ۵ نکته عمر گیربکس اتوماتیک خود را دو برابر کنیم

عوامل مخرب گیربکس اتوماتیک

همه چیز درباره گیربکس خودرو

توقف اضطراری وسیله نقلیه

۵ دلیلی که نشان دهنده خرابی دینام خودرو است

روش های کاهش استهلاک خودرو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا