خودرو

موقع جوش آوردن ماشین اصلا این کارها را نکنید! آپدیت ۱۴۰۳


احتمالا این را می دانید ماشین های جوشکاری چه اتفاقی ممکن است برای موتور خودرو بیفتد؟ اما اگر نمی دانید باید تاکید کنیم که جوشکاری ماشین می تواند موتور ارزشمند و گران قیمت شما را کاملا از بین ببرد و تعمیر شما را بسیار گران کند. در این مقاله می خواهیم در مورد کارهایی که نباید هنگام جوشکاری ماشین انجام داد صحبت کنیم و راه حل های این مشکل را بررسی کنیم. بنابراین اگر نمی خواهید واشر سرسیلندر را بسوزانید و رینگ پیستون را ذوب کنید، با مجله اتومکانیک همراه باشید.

وقتی ماشین در حال جوشیدن است چه کاری نباید انجام داد!

در ادامه این مقاله برخی از اشتباهات رایج رانندگان هنگام جوشکاری ماشین از انجام آنها خودداری می کنیم.

  1. عصبانی و گیج نشوید

همین بس که ماشین شما در حال جوشیدن و در خطر جدی است و دیگر نیازی به جوشیدن و عصبانیت نیست. عصبانی شدن و استرس بیش از حد به خود نه تنها کارها را انجام می دهد، بلکه حواس شما را از انجام کارهای درست منحرف می کند و باعث آسیب بیشتر به موتور می شود.
بنابراین قبل از هر چیز لازم است نگران نباشید و سعی کنید اعصاب خود را کنترل کنید. سپس مواردی را که ممکن است بدانید ادامه دهید تا موتور خودرو در اثر جوشکاری دچار مشکل جدی نشود.

ماشین های جوشکاریماشین های جوشکاری

  1. بلافاصله موتور را خاموش نکنید

معمولا اولین کاری که هنگام بخار دادن ماشین انجام می دهیم خاموش کردن موتور است. البته در مواردی که موتور نیمه جوش است، این راه حل می تواند کارساز باشد و از تشدید مشکل جلوگیری کند، اما در بیشتر موارد نباید موتور خودرو را بلافاصله پس از جوشکاری خاموش کرد.

اگر دمای موتور پس از جوشاندن خودرو بیش از حد افزایش یابد و راننده همزمان موتور را خاموش کند، احتمال تغییر شکل یا ذوب شدن قطعات حساس مانند واشر سرسیلندر، رینگ پیستون و یاتاقان ها وجود دارد.

واضح است که اگر این قطعات در حالت عادی نباشند یا ذوب شده باشند، موتور دیگر کار نخواهد کرد و با هزینه بسیار بالا نیاز به تعمیر اساسی دارد. بنابراین یکی از مهم ترین کارهایی که نباید هنگام جوشکاری ماشین انجام داد، خاموش کردن سریع موتور است.

موتور داغ استموتور داغ است

با این حال، یکی بودن لازم است یک نکته فنی بسیار ظریف و مهم در مورد خاموش نشدن موتور در زمان جوش اشاره کنیم. اگر احساس می کنید که نمی توانید راه حل خاصی برای مقابله با جوش موتور پیدا کنید یا کاری نمی توانید انجام دهید. تو می توانی موتور را خاموش کنید و برای دوره های زمانی کوتاه مانند یک شروع هر ۳۰ ثانیه بدون استارت کامل موتور

این باعث می شود که قطعات متحرک مانند رینگ پیستون و یاتاقان ها در جای خود حرکت کنند و به بدنه موتور نچسبند. بنابراین احتمال آسیب دیدن موتور به میزان زیادی کاهش می یابد.

  1. درب رادیاتور را باز نکنید

البته وقتی موتور به جوش می آید دمای آب بسیار بالاست و اگر در رادیاتور را باز کنید آب داغ و بخار با شدت بسیار بالایی منفجر می شود. این می تواند باعث سوختگی های جدی پوست یا آسیب های جدی تر شود. بنابراین اکیداً توصیه می کنیم که هرگز در رادیاتور را هنگام جوشکاری موتور یا حتی در مواقع عادی که موتور روشن است باز نکنید.

موتور جوشیده استموتور جوشیده است

۴٫ روی موتور آب نریزید

زمان ماشین های جوشکاری به هیچ وجه روی موتور آب نریزید. این کار نه تنها کمک زیادی به حل مشکل نمی کند، بلکه می تواند صدمات جبران ناپذیری به موتور وارد کند و باعث تاب برداشتن بدنه موتور می شود در اثر تنش دما فلزی می شود. همچنین امکان نفوذ آب به قطعات الکترونیکی موتور و ایجاد مشکل در این قطعات که عمدتاً گران هستند نیز وجود دارد. بنابراین هرگز روی موتور آب جوش نریزید.

  1. با موتور خاموش به سفر خود ادامه ندهید

شاید ماشین شما نزدیک مقصدتان بجوشد و فکر کنید می توانید بقیه راه را با موتوری خروشان و بسیار داغ طی کنید. هرگز این ریسک را نکنید؛ شاید ۱٪ از ترفند شما جواب دهد، اما ۹۹٪ باعث مشکلات و هزینه های جدی موتور می شود.

هر زمان که متوجه شدید موتور در حال جوشیدن است، حتما در جای مطمئنی توقف کرده و اقدامات لازم را انجام دهید.

هنگام جوشکاری ماشین چه باید کرد؟

در بالا به مواردی اشاره کردیم که نباید هنگام جوشکاری ماشین انجام دهید. ولی محلول جوش ماشین چیست؟ ما بعد از آن را توصیه می کنیم ماشین های جوشکاری به یاد داشته باشید که ماشین را در کنار جاده در یک منطقه امن متوقف کنید.

درب موتور را بلند کنید، خنک نگه دارید و با احتیاط نگه دارید. البته اگر بخار داغ از موتور خارج می شود سعی کنید از آن دوری کنید. در مرحله بعد اگر توانستید به موتور خودرو نزدیک شوید به تدریج یک ظرف آب سرد روی رادیاتور بریزید نه روی خود موتور.

به این ترتیب این امکان وجود دارد که دمای موتور خیلی زودتر از حد انتظار پایین بیاید و سپس بتوانید موتور را خاموش کنید. در ضمن بهتر است قبل از پیاده شدن از ماشین گرمایش ماشین را روشن کرده و فن اتاق را در آخرین سطح قرار دهید تا مقداری از گرمای موتور از طریق سیستم گرمایش گرفته شود.

دستگاه جوش داده شده استدستگاه جوش داده شده است

اگر دیدید که اقدامات شما کار نمی کند و دمای موتور همچنان بالا می رود، می توانید موتور را خاموش کنید. البته همانطور که قبلا ذکر شد باید هر ۳۰ ثانیه یک شروع انجام دهید به طوری که در حین خنک شدن موتور، رینگ پیستون و سایر قطعات حساس آسیبی نبینند. در نهایت، پس از خنک شدن موتور، با یک مکانیک تماس بگیرید یا از یک وسیله نقلیه یدک‌کش استفاده کنید تا ماشین را به گاراژ ببرید تا مشکل را برطرف کند.

نتیجه

به عنوان خلاصه ای از این مقاله، ما باید این را برای شما توصیه کنیم از جوشیدن ماشین جلوگیری کنید بهتر است هر دو سال یکبار ترموستات خودرو تعویض شود. قبل از حرکت، سطح مایع خنک کننده موتور را بررسی کنید و از وجود ضدیخ کافی در رادیاتور مطمئن شوید. همچنین با رعایت بایدها و نبایدهایی که در بالا ذکر شد می توانید از آسیب جدی موتور پس از جوشکاری جلوگیری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا