خودرو

مقایسه موتور tu5 و xu7p؛ فنی، ظاهری و بازار فروش آپدیت ۱۴۰۳


آیا می دانستید خرید موتور تیوفایو ۱۶ سوپاپ دردسر کمتری برای شما به همراه خواهد داشت؟ یا چرا موتور هشت سوپاپ xu7p میرایی بیشتری دارد؟ اگر می خواهید بدانید بهترین و کم مصرف ترین موتور ایران خودرو کدام است، این مقاله را بخوانید تا بین موتور TU5 و xu7p انتخاب درستی داشته باشید. موارد زیر شما را به مقایسه موتور TU5 و XU7P دعوت می کنیم

blankblank

مقایسه موتور TU5 با XU7 plus

قبل از اینکه صحبت کنی اختلاف موتور TU5 و XU7P بیایید صحبت کنیم، بهتر است به مشخصات این دو موتور فرانسوی اشاره کنیم که روی بسیاری از محصولات ایران خودرو نصب شده است.

موتور تیوفایو یکی از موتورهای چهار سیلندر تنفس طبیعی تولید شرکت پژو است که از حدود دهه ۹۰ به خط تولید این شرکت آمد و در کنار پژو ۲۰۶ تیپ پنج در اختیار مشتریان ایرانی قرار گرفت. موتور تیوفایو به سر سیلندر شانزده سوپاپ مجهز است و حجم سیلندر آن برابر با ۱٫۶ لیتر است.

موتور tu5موتور tu5

موتور تیوفایو روی محصولات مختلفی مانند پژو ۲۰۶ تیپ ۵ و تیپ ۶، پژو ۲۰۷ دستی و اتوماتیک، رانا، پژو پارس و پژو ۴۰۵ SLX نصب می شود. مدل اصلاح شده آن نیز در محصولات جدیدتری مانند تارا، رانا پلاس و سایر محصولات آینده شرکت ایران خودرو TU5P نام خواهد داشت. حداکثر قدرت موتور TU5 برابر با ۱۰۵ اسب بخار است و حداکثر گشتاور آن نیز ۱۴۲ نیوتن متر برآورد شده است. ..

اما موتور XU7P که به تازگی به لیست موتور محصولات ایران خودرو اضافه شده است در واقع نمونه به روز شده موتور XU7 قدیمی متعلق به پژو ۴۰۵ GLX است. موتور XU7P در بخش هایی مانند پوشش سوپاپ، منیفولد ورودی هوا، سوپاپ گاز، میل بادامک، میل لنگ، یاتاقان ها، میله اتصال و مجموعه پیستون با مدل پایه تفاوت دارد.

موتور xu7pموتور xu7p

حداکثر قدرت موتور XU7P 97 اسب بخار و حداکثر گشتاور این موتور برابر با ۱۴۶ نیوتن متر است. در حال حاضر موتور XU7 پلاس منحصراً در خودروهای پژو پارس استفاده می شود.

مقایسه موتور tu5 و xu7p از نظر ظاهری

اگر دو خودروی پژو پارس یکی مجهز به موتور تیوفائو و دیگری موتور XU7P را در کنار هم قرار دهید و کاپوت آنها را بلند کنید متوجه تفاوت ها و البته شباهت های ظاهری این دو نوع موتور فرانسوی خواهید شد.

در ضمن کانال پلاستیکی ورودی هوا با احتساب محفظه فیلتر هوا در هر دو خودرو یکسان بوده و کاملاً شبیه به یکدیگر است. اما پوشش پلاستیکی سوپاپ بالای سرسیلندر در این دو موتور فرانسوی با یکدیگر متفاوت است و به راحتی می توان تفاوت این دو را تشخیص داد.

همچنین از نظر اندازه و ابعاد، سرسیلندر ۱۶ سوپاپ TU5 بزرگتر از سر موتور XU7P بوده و عرض بیشتری دارد. در عوض، بلوک سیلندر موتور XU7P کمی بزرگتر از بلوک موتور Tio 5 به نظر می رسد و حجم بیشتری را اشغال می کند.

مقایسه فنی موتور TU5 و XU7p

مهمترین تفاوت موتور TU5 با XU7 plus ریشه در قسمت فنی این دو موتور دارد. اگر به مشخصات فنی این دو موتور فرانسوی و آمار مربوط به آن ها نگاهی بیندازید، متوجه تفاوت های اصلی این دو خواهید شد.

مواردی مانند سیلندر ۱۶ سوپاپ در مقابل سیلندر ۸ سوپاپ، حجم موتور ۱٫۶ در مقابل ۱٫۸ لیتر، قدرت موتور ۱۰۵ در مقابل ۹۷ اسب بخار، گشتاور ۱۴۲ در مقابل ۱۴۶ نیوتن متر و سایر مشخصات فنی که در جدول زیر خلاصه شده است، ارائه شده است. مهمترین تفاوت های فنی بین موتورهای TU5 و XU7P.

نام موتور

TU5

XU7P

نوع موتور

چهار سیلندر – ۱۶ سوپاپ

چهار سیلندر ۸ سوپاپ

ظرفیت موتور (CC)

۱۵۸۷

۱۷۶۱

حداکثر قدرت (اسب بخار)

۱۰۵

۹۷

حداکثر گشتاور (Nm)

۱۴۲

۱۴۶

نسبت تراکم

۱۰٫۵

۹٫۳

سیستم تزریق سوخت

انژکتور چند نقطه ای

انژکتور چند نقطه ای

مقایسه موتور tu5 و xu7p از نظر استهلاک، میزان خرابی و دوام فنی

موتور تیوفایو سالهاست در خدمت مشتریان ایرانی بوده و در بین کاربران به عنوان موتوری نسبتا کم میرایی، کم صدا، کم مصرف و بادوام شناخته می شود. اما موتور xu7 که نسخه پایه موتور XU7P به حساب می آید از نظر استهلاک، مصرف سوخت، صدا و … رتبه پایین تری دارد.

موتور پارس tu5موتور پارس tu5

البته ایران خودرو بر اساس آپدیت هایی که روی موتور XU7 Plus نصب شده است مدعی شده است که این موتور نسبت به گذشته استهلاک، مصرف سوخت و صدای کمتری داشته و به موتور بهتری تبدیل شده است.

اما با توجه به اینکه موتور xu7 پلاس از نظر ساختاری تغییر اساسی نکرده است، به نظر ما موتور تیوفایو همچنان از میرایی کمتر و دوام فنی بالاتری نسبت به حریف خود بهره می برد و احتمالاً صاحب خود را کمتر دچار مشکل خواهد کرد. .

اما لازم است بدانید که جدیدترین موتورهای تیوفایو کیفیت اصلی را ندارند و در کیفیت پایین تری نسبت به آنها قرار می گیرند. همچنین قابل درک است که یکی از مهم ترین نقص های رایج در موتور xu7 است واشر سرسیلندر سوز در موتور XU7 Plus گفته می شود که این مشکل کمی کمتر رخ می دهد.

موتور xu7pموتور xu7p

یکی دیگر از نکات قابل ذکر در این مقاله مربوط به هزینه سرویس روغن و نگهداری دوره ای این دو موتور می باشد. موتور تیوفایو طبق معمول نیاز به روغن ۱۰w-40 دارد که با قیمت مناسب در بازار موجود است. اما بدیهی است که موتور XU7 Plus به روغن با کیفیت بالاتر با درجه ویسکوزیته ۰w-20 نیاز دارد که منجر به هزینه های بالاتر برای نگهداری و سرویس دوره ای می شود.

اگر این دو موتور خرابی اساسی داشته باشند هزینه تعمیر موتور tu5 به دلیل قدیمی بودن و فراوانی لوازم یدکی در بازار کمی کمتر می شود و بیشتر به جیب صاحبش می آید.

تفاوت موتور tu5 و xu7 plus از نظر بازار فروش

اگر به قیمت روز پژو پارس تیوفایو و پژو پارس XU7P نگاهی بیندازید متوجه می شوید که چه کسانی در بازار رونق بیشتری دارند. شک نکنید که با توجه به موتور tu5 معتبرتر و همچنین مزایایی که در قسمت قبل به آن اشاره کردیم، خودروهای با موتور تیوفایو نسبت به محصولات مجهز به موتور XU7P بازار فروش بهتری دارند و به راحتی بین مشتریان مبادله می شوند. بنابراین اگر بازار خودرو برای شما مهم است، موتور tu5 انتخاب عاقلانه تری به نظر می رسد.

نتیجه؛ موتور xu7p یا tu5

با توجه به توضیحات Fr مقایسه موتور tu5 و xu7p ما ارائه کردیم، به طور خلاصه، خرید خودرویی که قدرت خود را از موتور تیوفایو می گیرد، منطقی تر از خودرویی با موتور XU7 Plus است. مواردی مانند استهلاک کمتر، مصرف سوخت کمتر، هزینه تعمیر کمتر، بازار خرید و فروش رونق بیشتر، هزینه های نگهداری کمتر، قطعات یدکی در دسترس بیشتر و غیره. از مزایای موتور tu5 نسبت به موتور ۸ سوپاپ XU7P می باشد.

بنابراین انتخاب موتور Tiofayo نسبت به xu7 plus بسیار ارجح است. البته ممکن است برخی از خریداران به دلیل شتاب و چسبندگی بهتر پژو پارس xu7 پلاس نسبت به پژو پارس تیوفایو، مدل XU7P را بین این دو خودرو انتخاب کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا