اخبار گوناگون

مسجد لنبان اصفهان کجاست؟ + تاریخچه

اصفهان به شهر گنبدهای فیروزه‌ای و بناهای تاریخی مشهور است. در این شهر، مسجد لنبان به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین و باشکوه‌ترین مساجد، گویی رازهای تاریخ را در دل خود نهفته دارد. مسجد لنبان با معماری خیره‌کننده و فضای معنوی خود، شما را به سفری در تاریخ خواهد برد. گشت‌وگذار در این مسجد، تجربه‌ای فراموش‌نشدنی از تاریخ و فرهنگ ایران را به شما هدیه می‌دهد. برای رسیدن به اصفهان و گشت‌وگذار در این شهر تاریخی، خرید بلیط قطار بندرعباس اصفهان و مسیر ریلی را انتخاب کنید. در طول این سفر شگفت‌انگیز، از تماشای طبیعت چشم‌نواز لذت برده و در کوپه‌های راحت قطار استراحت کنید تا با انرژی کامل به گشت‌وگذار در اصفهان بپردازید.

مسجد لنبان اصفهان کجاست و چگونه باید به آنجا رفت؟

مسجد لنبان در محله لنبان در غرب شهر اصفهان و در نزدیکی پل خواجو واقع شده است. این محله از مناطق قدیمی اصفهان است و قدمت آن به دوران صفوی می‌رسد. اگر با خودروی شخصی به اصفهان سفر می‌کنید، می‌توانید از‌طریق خیابان‌های کمال اسماعیل، چهارباغ عباسی و خواجو به محله لنبان و مسجد لنبان برسید. اما درصورتی‌که با تهیه بلیط قطار بندرعباس اصفهان به شهر اصفهان سفر کرده باشید، می‌توانید هم با اتوبوس، هم مترو و هم تاکسی، خودتان را به مسجد لنبان برسانید. خط اتوبوس ۱۰۱ از میدان آزادی به‌سمت پل خواجو می‌رود و در نزدیکی این مسجد یک ایستگاه دارد. خط ۱ متروی اصفهان از ایستگاه تختی تا ایستگاه آزادی می‌رود. از ایستگاه آزادی می‌توانید با اتوبوس خط ۱۰۱ به مسجد لنبان بروید.

مروری بر تاریخچه مسجد لنبان اصفهان

مسجد لنبان، در قلب محله تاریخی لنبان اصفهان، یادگاری از دوران صفوی است که بر روی بقایای مسجدی از قرن هشتم هجری بنا شده است. قدمت این مسجد به حدی است که در رساله «محاسن اصفهان» اثر مافروخی، از آن به‌عنوان یکی از ارکان نامی اصفهان در قرن هشتم یاد شده است. اگرچه بنای فعلی مسجد مربوط به دوره صفوی است، اما در دوره‌های بعدی تعمیرات کلی در آن صورت گرفته است؛ با‌این‌وجود، هنوز هم می‌توان نشانه‌هایی از قدمت این مسجد را در سازه‌اش یافت. چند قطعه گچ‌بری مربوط به قبل از صفویه و چند لوح کاشی‌کاری از دوره صفویه که در تالار جدید مسجد برجای‌مانده، گواه این قدمت هستند. این ویژگی‌ها باعث شده بسیاری از مسافرانی که با تهیه بلیط قطار بندرعباس اصفهان قصد عزیمت به این شهر تاریخی را دارند، بازدید از مسجد لنبان را هم در فهرست گشت‌وگذار خود قرار ‌دهند.

خطوط باقی‌مانده بر دو لوح کاشی به خط ثلث سفید بر زمینه لاجوردی و به تاریخ ۱۰۸۰ هجری قمری است. در بالای در ورودی مسجد نیز به خط نستعلیق سفید بر زمینه کاشی لاجوردی، اشعاری نوشته شده که حاکی از تعمیر مسجد در دوره شاه سلیمان صفوی است. کتیبه سردر مسجد لنبان نیز از اضافات قرن سیزدهم هجری و مورخ ۱۲۵۶ هجری قمری است. در زیر تالار بزرگ مسجد، نهر آبی جریان دارد و سردابه‌ای بنا شده است. منبر مسجد نیز که به منبر صاحب‌الزمان معروف است، مورخ ۱۱۱۴ هجری قمری و از نفیس‌ترین منبرهای عهد صفوی به‌حساب می‌آید. مسجد لنبان با معماری باشکوه و فضای معنوی خود، به‌عنوان یکی از آثار ارزشمند تاریخی ایران، به شماره ۲۹۳ در فهرست آثار ملی ایران به‌ثبت رسیده است و شما با خرید بلیط قطار بندرعباس اصفهان، می‌توانید بازدید از این بنای تاریخی را نیز در برنامه سفر خود قرار دهید.

مسجد لنبان به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین آثار تاریخی شهر اصفهان، سالانه گردشگران زیادی را از سراسر کشور به‌سمت خود جذب می‌کند؛ بنابراین، بدیهی است که اگر می‌خواهید با قطار به شهر اصفهان سفر کرده و از این بنای تاریخی بازدید کنید، باید در روزهای نسبتا خلوت سال بلیط قطار را رزرو کنید؛ البته که می‌توانید از پیش فروش قطار نیز استفاده کنید و با پیش فروش بلیط قطار تا چندین هفته پیش از سفر خود، باخیالی آسوده مهیای سفر شوید.

معرفی بخش‌های مختلف مسجد لنبان

با تهیه بلیط قطار بندرعباس اصفهان، دروازه‌ای به‌سوی تاریخ و فرهنگ ایران را به روی خود خواهید گشود. پس از ورود به اصفهان، بازدید از مسجد لنبان، یکی از باشکوه‌ترین مساجد دوره صفوی، تجربه‌ای فراموش‌نشدنی را برای شما رقم خواهد زد. در بدو ورود به مسجد، عظمت حیاط آن شما را مجذوب خود خواهد کرد. گویی با عبور از دروازه این مسجد، به دنیایی دیگر قدم می‌گذارید. فضای داخلی مسجد با فرش‌های نفیس و یکپارچه و چلچراغ‌های آویزان از سقف، زیبایی خیره‌کننده‌ای دارد. دو کتیبه به خط ثلث سفید بر زمینه لاجوردی، اثر استاد امامی، زینت‌بخش دیوارهای مسجد هستند.

در ضلع شرقی مسجد، سقاخانه‌ای با چهار ستون سنگی، فضایی روح‌نواز و باصفا را به‌وجود آورده است. حیاط بزرگ مسجد با دو درخت چنار کهن‌سال، سایه‌گستر و آرامش‌بخش است. در زیر تالار بزرگ مسجد، نهر آبی جاری است که طراوت و زیبایی را به فضای مسجد هدیه می‌دهد. گنبد فیروزه‌ای مسجد لنبان، همراه با مناره‌ای کوتاه، از دور خودنمایی می‌کند. بر بالای مناره، جایگاهی برای حضور مؤذن تعبیه شده و نام محمد صلی‌الله‌علیه‌و‌اله، علی علیه‌السلام و دیگر ائمه بر روی بدنه آن نقش بسته‌اند. گنبد این مسجد تاریخی نیز همچون یک بوم نقاشی، از طرح‌های اسلیمی زیبا و گل‌بوته‌هایی با رنگ سفید و خاکی زینت گرفته و چشم هر تماشاگری را به خود خیره می‌کند.

blank

بلیط قطار اصفهان را از کجا تهیه کنیم؟

با سایت فلای تودی، سفرتان را از همین‌حالا آغاز کنید! دیگر نیازی به تحمل ترافیک و شلوغی برای رزرو بلیط قطار نیست. کافی است به سایت فلای تودی مراجعه کنید و در عرض چند دقیقه، بلیط قطار بندرعباس اصفهان یا هر مسیر دیگری که می‌خواهید را به‌آسانی و به‌صورت کاملا غیرحضوری رزرو کنید. در فلای تودی، می‌توانید به لیست کاملی از قطارهای موجود در مسیر موردنظرتان همراه با اطلاعات کامل هر قطار مانند نوع قطار، امکانات، زمان حرکت و قیمت بلیط دسترسی داشته باشید. همچنین با استفاده از فیلترهای جستجو، به‌سرعت می‌توانید قطاری که با نیازها و سلیقه شما مطابقت دارد را پیدا کنید.

پس از انتخاب قطار موردنظرتان، به‌راحتی می‌توانید اطلاعات مسافران را وارد کرده و بلیط خود را به‌صورت آنلاین پرداخت کنید. بلیط شما پس از پرداخت، به ایمیل‌تان ارسال می‌شود و می‌توانید آن را چاپ یا در گوشی خود ذخیره کنید. همچنین به‌لطف پیش فروش قطار از‌طریق سایت فلای تودی، دیگر نگران تمام‌شدن بلیط یا جا‌ماندن از قطار نباشید. با پیش فروش بلیط قطار، بلیط خود را از قبل رزرو کرده و با خیال راحت سفرتان را آغاز کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
آیا می خواهید در مورد آخرین به روز رسانی ها اعلان دریافت کنید؟ خیر بله