خودرو

مزایا و معایب خودروهای دیفرانسیل عقب آپدیت ۱۴۰۳


در این مقاله از سری مقالات مزایا و معایب مجله خودرو با مکانیک قصد داریم شما دوستان عزیز را با مزایا و معایب خودروهای دیفرانسیل عقب آشنا کنیم؛ بنابراین اگر شما نیز علاقه مند هستید، درباره خودروهای دیفرانسیل عقب اطلاعات بیشتری کسب کنید و آنها را با خودروهای دیفرانسیل جلو مقایسه کنید. در آینده با ما همراه باشید.

اگر قصد دارید ماشین خود را بفروشید، در اسرع وقت کافی است اینجا کلیک

بالا در طرح فروش به سفارش ماشین خود را با مکانیک بدون پرداخت کارمزد بفروشید

مقدمه ای بر مزایا و معایب خودروهای دیفرانسیل عقب

دیفرانسیل قطعه ای مکانیکی است که نیروی موتور را به چرخ های محرک خودرو منتقل می کند و به هر یک از چرخ های روی محور محرک خودرو اجازه می دهد در صورت نیاز با سرعتی متفاوت از سایر چرخ ها بچرخند. تمامی خودروهای تولید شده تا به امروز دارای محورهای محرک متفاوتی بر اساس نیاز بازار و هدف سازنده آنها هستند. برخی از آنها محرک چرخ عقب (RWD)، برخی چرخ های جلو (FWD) یا حتی برخی از آنها چهار چرخ متحرک (AWD/4WD) هستند. امروزه خودروهای اسپرت پیشرو مانند تویوتا GT86 در قالب دیفرانسیل عقب تولید می شوند.

مقالات زیر را حتما بخوانید
  • تغییر شماره ثبت
  • راهنمای خرید دست دوم
  • استعلام تخلفات وسیله نقلیه موتوری
  • مزایا و معایب خودروهای دیفرانسیل عقبمزایا و معایب خودروهای دیفرانسیل عقب
    مزایا و معایب خودروهای دیفرانسیل عقب

    خودروهای دیفرانسیل جلو رایج ترند و در مقیاس کلی در مقایسه با انواع دیفرانسیل عقب، حجم تولید بیشتری در کارخانه های خودروسازی در سراسر جهان دارند. حتی هزینه تولید آنها نیز بسیار کمتر از خودروهای دیفرانسیل عقب است، اما خودروهای دیفرانسیل عقب نیز مزیت های زیادی دارند و طرفداران زیادی دارند.

    blankblank

    قبل از اینکه بخواهیم به طور کامل مزایا و معایب خودروهای دیفرانسیل عقب را بیان کنیم، بد نیست نگاهی اجمالی به تجهیزات فنی این خودروها داشته باشیم. در خودروهای دیفرانسیل جلو، موتور، گیربکس، دیفرانسیل و چرخ‌های محرک همه در جلوی خودرو قرار دارند، اما در خودروهای دیفرانسیل عقب، نیروی موتور از طریق محور انتقال نیرو به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود. (شفت) و در واقع علیرغم اینکه در اکثر موارد موتور و گیربکس در جلوی خودرو قرار دارند، اما چرخ های محرک به همراه دیفرانسیل به عقب خودرو منتقل می شوند.

    مزایای خودروهای دیفرانسیل عقب

    هندلینگ بهتر

    اولین نکته ای که در مقاله در مورد مزایا و معایب خودروهای دیفرانسیل عقب باید به آن توجه کرد، عملکرد فرمان است. از آنجایی که در خودروهای دیفرانسیل جلو، تمام نیروی موتور به محور چرخ های جلو منتقل می شود، کنترل فرمان در هنگام شتاب گیری های ناگهانی مشکل می شود و هر چقدر هم که خودرو قدرتمند باشد، چنین مشکلی ایجاد می شود. حادتر

    blankblank

    این در حالی است که در خودروهای دیفرانسیل عقب، قرار دادن موتور در جلو و قرار دادن دیفرانسیل در عقب خودرو باعث ایجاد تعادل بهتر بین محورهای عقب و جلو می شود که در نهایت باعث افزایش کیفیت سواری و دقت فرمان می شود. البته ناگفته نماند که علاوه بر تعادل و هندلینگ دلپذیر خودروهای دیفرانسیل عقب، یکی از جذاب ترین ویژگی های این خودروها برای رانندگان حرفه ای، امکان انحراف محور عقب خودرو هنگام پیچیدن یا دریفت است. طرفداران زیادی را در سراسر جهان به خود جلب کرد.

    شتاب بیشتر

    مزایا و معایب خودروهای دیفرانسیل عقبمزایا و معایب خودروهای دیفرانسیل عقب
    مزایا و معایب خودروهای دیفرانسیل عقب

    با فرض اینکه توانایی فنی، مسیر رانندگی و مهارت رانندگان یک خودروی دیفرانسیل عقب و یک خودروی دیفرانسیل جلو دقیقاً یکسان باشد؛ می توان گفت که خودروهای دیفرانسیل عقب در مقایسه با خودروهای دیفرانسیل جلو، چابک ترند، زیرا در هنگام شتاب گیری وزن خودرو به محور عقب منتقل می شود که در واقع محور اصلی محرک خودرو است و تمام قدرت موتور به این محور منتقل می شود در خودروهای دیفرانسیل عقب این مشکل باعث افزایش کشش لاستیک های عقب و در نتیجه شتاب بهتر این خودروها می شود.

    میرایی کم جلو

    در خودروهای دیفرانسیل جلو حجم زیادی از قطعات و تجهیزات خودرو در جلو انباشته شده است که منجر به وزن زیادی در محورهای جلوی این خودروها می شود و در نتیجه سیستم تعلیق جلوی این گونه خودروها بیشتر است. میرایی نسبت به خودروهای دیفرانسیل عقب

    به عبارت دیگر با توجه به کاهش وزن در جلو خودروهای دیفرانسیل عقب و انتقال برخی از قطعات به عقب خودرو، فشار کمتری به سیستم تعلیق جلو خودروهای دیفرانسیل عقب در ناهمواری وارد می شود. سطح جاده؛ بنابراین میرایی سیستم تعلیق جلو در این نوع خودروها به میزان قابل توجهی کمتر از انواع دیفرانسیل جلو است.

    سریع تر توقف کنید

    یکی از موضوعات مهمی که در بحث مزایا و معایب خودروهای دیفرانسیل عقب باید مورد توجه ویژه قرار گیرد بحث ترمزگیری و ترمز سریع است. در خودروهای دیفرانسیل جلو، وزن قسمت جلویی خودرو بیشتر از قسمت عقب آن است. این مشکل علاوه بر ایجاد محدودیت در پیچ ها برای این گونه خودروها، باعث شده است که ترمزهای جلو خیلی سریع گرم شده و با استفاده مکرر اثر مفید خود را از دست بدهند.همچنین امکان قفل شدن سریع چرخ های عقب در هنگام ترمزگیری شدید وجود دارد که باعث ناپایداری خودرو می شود.

    برخلاف توزیع مناسب وزن خودروهای دیفرانسیل عقب، این امر باعث فشار بیشتر بر روی چرخ‌های عقب تحت ترمز شدید شد. به همین دلیل است که شرکت های خودروسازی می توانند با نصب ترمزهای قوی بر روی چرخ های عقب محصولات دیفرانسیل عقب خود، نقش مهمی در توقف سریع این خودروها داشته باشند.

    معایب خودروهای دیفرانسیل عقب

    کاهش فضای مفید کابین

    در ادامه مقاله مزایا و معایب خودروهای دیفرانسیل عقب به معایب خودروهای دیفرانسیل عقب اشاره می کنیم. یکی از مزیت های خودروهای دیفرانسیل جلو نسبت به خودروهای دیفرانسیل عقب، کابین جادار این نوع خودروها است. از آنجایی که موتور، گیربکس و مجموعه دیفرانسیل خودروهای دیفرانسیل جلو در جلوی خودرو و داخل محفظه موتور قرار دارند. در نتیجه در خودروهای دیفرانسیل جلو تاثیری از میانگین تحدب کف خودرو وجود ندارد و خودروسازان می توانند فضای کابین وسیع تری را برای سرنشینان خودروهای دیفرانسیل جلو طراحی کنند.

    blankblank

    از طرفی خودروهای دیفرانسیل عقب به دلیل وجود محور محرک در زیر بدنه و همچنین وجود برآمدگی دیفرانسیل در وسط بدنه دارای طول کمتر و فضای داخلی محدودتر هستند.

    اتلاف انرژی و افزایش مصرف سوخت

    یکی دیگر از معایب خودروهای دیفرانسیل عقب وزن زیاد و مصرف سوخت بیشتر آنها نسبت به مدل های دیفرانسیل جلو است. همانطور که قبلا ذکر شد، در خودروهای مجهز به محور محرک عقب، قدرت خروجی موتور و گیربکس از طریق میل لنگ به چرخ های عقب منتقل می شود.

    البته اگر موتور در جلو خودرو باشد، وجود قطعات اضافی مانند قطعاتی که برای انتقال نیروی موتور به چرخ های محرک در خودروهای دیفرانسیل عقب استفاده می شود یکی از دلایل اصلی افزایش ۱۰ درصدی وزن است. این خودروها در مقایسه با مدل های مشابه دیفرانسیل جلو. وزن این خودروها به همراه اتلاف انرژی ۲ درصدی که در مسیر انتقال نیرو به محور محرک و دیفرانسیل عقب صورت می گیرد، اتلاف انرژی بیشتر و همچنین افزایش نسبی مصرف سوخت را در پی خواهد داشت.

    چسبندگی کمتر

    آخرین ویژگی که در مقاله مزایا و معایب خودروهای دیفرانسیل عقب به آن نگاه می کنیم، عملکرد کشش است. در مقایسه با خودروهای دیفرانسیل جلو، خودروهای دیفرانسیل عقب توزیع وزن بهتری از جلو به عقب دارند که باعث کاهش فشار وزن خودرو بر روی محور محرک (محور عقب) شده است.

    مشکل مشابهی باعث شده است که عقب خودروهای دیفرانسیل عقب در هنگام عبور از پیچ های تند تمایل زیادی به سر خوردن و کم فرمانی از خود نشان دهد. این وضعیت زمانی به اوج خود می رسد که بخواهید خودروی دیفرانسیل عقب خود را در جاده های کوهستانی لغزنده یا خیس برانید.

    blankblank

    در چنین مواقعی اگر خودروی دیفرانسیل عقب شما مانند بسیاری از خودروهای کلاسیک آمریکایی از سیستم کنترل کشش و کنترل پایداری برخوردار نباشد، ممکن است با مشکلاتی مانند کم فرمانی شدید و بیش فرمانی مواجه شوید. طبیعتا خودروهای دیفرانسیل جلو نیز هنگام عبور از جاده های خیس یا لغزنده با مشکل مواجه می شوند، اما پایداری آنها در این گونه جاده ها بسیار بیشتر از خودروهای دیفرانسیل عقب خواهد بود.

    خلاصه ای از مزایا و معایب خودروهای دیفرانسیل عقب

    امیدواریم مقاله مزایا و معایب خودروهای دیفرانسیل عقب اطلاعات دقیق و جامعی در مورد این خودروها در اختیار شما قرار داده باشد. شما می توانید نظرات و تجربیات خود را در رابطه با رانندگی با این خودروها برای ما به اشتراک بگذارید.

    مقالات مرتبط زیر را از دست ندهید

    درباره عملکرد دیفرانسیل بیشتر بدانید

    گیربکس دوکلاچه

    تفاوت ها را بررسی کنید AWD و ۴WD

    ۷ آسیب جدی هنگام کار با ماشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا