رپورتاژ آگهی

مراقبت­های لازم کاشت نهال گیلاس در پاییز

نهال تازه کاشته شده می­تواند تحت تاثیر تنش آبیاری و تنش­های آب و هوایی و همینطور در معرض آلودگی به آفات و بیماری­ها قرار گرفته و با توجه به نوپا بودن و حساس بودن نهال تازه کاشته شده می­تواند بسیار آسیب پذیر باشد، بنابراین برای آن عده از افراد و یا باغداران عزیزی که قصد کاشت نهال گیلاس یا احداث باغ گیلاس در پاییز را دارند در این خبر نامه قصد داریم تا مراقبت­های ویژه­ای که باید از نهال پس از کاشت در فصل پاییز داشته باشید را به شما آموزش می­دهیم.

در چه مناطقی نهال گیلاس را در پاییز می­کارند؟

پیش از اینکه مراقبت­های لازم پس از کاشت نهال گیلاس در فصل پاییز را به شما آموزش دهیم شما باید بدانید که آیا امکان کاشت نهال گیلاس در فصل پاییز را دارید یا خیر؟ برای کاشت نهال گیلاس در پاییز باید بدانید که نهال گیلاس بهتر است در سال اول پس از کاشت با سرما و یخ بندان شدید مواجه نشود، یعنی زمانی که شما نهال را می­کارید طی یک الی دو ماه آینده نباید سرما و یخ بندان شدید حادث شود.

در مناطقی که زمستان خیلی زود شروع می­شود و دیر تمام می­شود و در واقع بهتر است بگوییم در مناطقی که زمستان طولانی دارند و البته استان­های با روزهای یخ بندان زیاد بهتر است پس از عبور از یخ بندان زمستانه کاشت نهال انجام شود و کاشت نهال گیلاس در پاییز در این مناطق توصیه نمی­شود، اما می­توانند خرید نهال گیلاس را در پاییز انجام داده و تا زمان کاشت نهال فرصت کافی برای آماده سازی زمین و کارهای مربوط به احداث باغ داشته باشند.

زمان آماده سازی زمین برای کاشت نهال گیلاس در پاییز

اولین نکته­ای که باید برای کاشت نهال گیلاس در پاییز به آن توجه داشته باشید آماده سازی زمین برای کاشت نهال در این فصل است، برای آماده سازی زمین در فصل پاییز باید از قبل با انجام آمایش خاک از وضعیت خاک زمین مورد نظر برای کاشت نهال اطلاعات به دست آورده و آماده سازی زمین را بر اساس نیاز انجام دهید، مساعد سازی بافت خاک، اصلاح مواد غذایی و آلی موجود در خاک، اصلاح شوری خاک و البته اصلاح اسیدیته­ی خاک از دسته مهم­ترین اقداماتی است که باید در زمان آماده سازی زمین و پیش از کاشت نهال گیلاس انجام شود.

انجام این اقدامات زمان بر بوده و البته باغداران آگاهی زیادی در این زمینه ندارند بنابراین به کسانی که قصد کاشت نهال گیلاس در پاییز را دارند توصیه می­شود در بهار و یا تابستان همان سال با مراجعه به سایت نهالستان­های معتبری که کار فروش نهال گیلاس را انجام می­دهند مانند نهالستان پالیز نهال (www.paliznahal.ir) با مشاوران آنها تماس برقرار کرده و از ایشان در رابطه با جزئیات آماده سازی زمین برای کاشت نهال گیلاس در پاییز مشورت بخواهید.

blank

کاشت نهال ریشه لخت گیلاس در پاییز

نهالستان­ها به دو صورت نهال گیلاس را به مشتریان ارائه می­کنند، یکی نهال ریشه لخت و دیگری همراه با گلدان،فارغ از مزیت­ها و معایبی که هر کدام از این دو روش ارائه ی نهال دارد قیمت نهال گیلاس به صورت ریشه لخت کمتر از نهال گلدانی گیلاس است و بنابراین ممکن است بسیاری از باغداران به دلیل صرفه جویی در هزینه­ها هم که شده این روش را انتخاب کنند.

اما باغدارانی که در فصل پاییز اقدام به کاشت نهال می­کنند باید بدانند که نهال ریشه لخت را نمی­توان در فصل پاییز کاشت و بهترین زمان برای کاشت نهال ریشه لخت اوایل بهتار و یا اواخر زمستان و پیش از باز شدن جوانه­ها است.

مزیت کاشت نهال گیلاس در پاییز

در مناطقی که باغداران اجازه­ی کاشت نهال گیلاس در پاییز را داشته باشند نهال تا بهار سال بعد می­تواند به خوبی در زمین مستقر شده، ریشه­ها فرصت کافی برای استقرار و ذخیره­ی انرژی داشته و در بهار قطعا سرحال­تر خواهند بود، به ویژه در مناطقی که در بهار خیلی زود هوا گرم می­شود اینکه در پاییز نهال گیلاس را بکارید یک مزیت بسیار مهم به شمار می­رود.

در این مناطق در صورتی که نهال در اوایل بهار و یا اواخر زمستان کاشته شده باشد فرصت کافی برای استقرار تا پیش از گرم شدن هوا نداشته و با تنش رو به رو می­شود و در این شرایط احتمال خشک شدن نهال بسیار بالا می­رود.

کود دهی و آبیاری به نهال گیلاس تازه کاشته شده در پاییز

یکی از مهم­ترین مراقبت­های نهال پس از کاشت در فصل پاییز کود دهی و آبیاری نهال است، درست است که نهالی که در پاییز کاشته می­شود چند ماهی در خواب است اما مانند درختان دیگر کود دهی به نهال تازه کاشته شده می­تواند انرژی را در نهال ذخیره کرده و برای رشد رویشی سریع در بهار آماده کند.

کود دهی به نهال باید در زمان کاشت نهال گیلاس انجام شود، شما می­توانید با مشاوره­ای که دریافت کرده­اید کودهای مورد نیاز را طبق دستور آماده کرده و در زمان کاشت نهال و در لایه­ی آخر در زمان پر کردن چاله مورد استفاده قرار دهید، اما آبیاری به نهالی که در پاییز کاشته می­شود بسیار اهمیت دارد.

به خواب بودن نهال و یا خنک بودن هوا توجه نداشته باشید، نهال در هفته­ی اول پس از کاشت نیاز به آبیاری هر روزه دارد، در صورتی که بارندگی رخ داد می­توانید آبیاری را به تعویق بیاندازید، پس از گذشت چند هفته می­توانید فواصل آبیاری را طولانی­تر کنی و در این مسیر بارندگی را نیز باید در نظر داشته باشید، در صورتی که بارندگی رخ داد نیازی به آبیاری وجود ندارد.

قیم گذاری نهال گیلاس در پاییز

یکی از مشکلاتی که ممکن است برای نهال تازه کاشته شده در پاییز اتفاق بیوفتد وزش بادهای شدید در پاییز است و این بادها می­تواند منجر به از جا درآمدن نهال دو ساله و جوان و یا شکستن شاخه­های آن شود، برای جلوگیری از آسیب باد و طوفان در پاییز باید نهال تازه کاشته شده حتما به یک قیم فیکس شده باشد و بنابراین قیم گذاری را فراموش نکنید.

blank

کلام آخر

با مطالعه­ی این خبر نامه به خوبی دانستید که آیا امکان کاشت نهال گیلاس در پاییز را دارید یا خیر و اگر می­توانید این کار را انجام دهید چه مراقبت­های مهمی باید پس از کاشت نهال در این فصل داشته باشید، برای دریافت راهنمایی­های بیشتر و البته برای دریافت قیمت نهال گیلاس برای کاشت در فصل پاییز نیز می­توانید به سایت نهالستان­های معتبر و مجوز دار که پیش­تر معرفی شد مراجعه نمایید.

تماس با پالیز نهال: ۰۹۱۴۴۵۰۱۰۰۳

تماس با برتر نهال: ۰۹۱۴۱۸۳۲۳۹۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا