اخبار تکنولوژی

متا برای هوش‌مصنوعی تراشه می‌سازد!

متا برای رقابت با شرکت های بزرگی که روی هوش مصنوعی سرمایه گذاری کرده اند، قصد دارد تراشه هوش مصنوعی خود را بسازد.
متا اعلام کرده است که در حال توسعه اولین تراشه اختصاصی خود برای مدل های هوش مصنوعی است.

مدیرعامل این شرکت، مارک زاکربرگ، اخیراً گفته است که متا قصد دارد مدل‌های هوش مصنوعی مفید و معنی‌دار خود را به میلیاردها نفر برساند و اکنون ساخت این تراشه می‌تواند گام مهمی برای این غول شبکه‌های اجتماعی باشد تا با سایر شرکت‌های بزرگ همگام شود. که برای رقابت روی هوش مصنوعی سرمایه گذاری کرده اند.

 

Santosh Janardhan، معاون متا و رئیس زیرساخت این شرکت، در یک پست وبلاگ نوشت: تراشه جدید MTIA (مخفف Meta Training and Inference Accelerator) نام دارد و هدف آن بهبود “بار استنتاج” در هوش مصنوعی است.

عملکرد تراشه متا هوش مصنوعی و زمان انتشار

در ادامه این پست توضیح داده شده است که تراشه MTIA «قدرت و کارایی محاسباتی بیشتری» نسبت به پردازنده‌های معمولی ارائه می‌کند و متا معتقد است که می‌تواند «عملکرد بهتر، تأخیر کمتر و کارایی بیشتر را برای هر حجم کاری ارائه دهد».

متا برای هوش‌مصنوعی تراشه می‌سازد!

در حالی که MTIA با توجه به مدل‌های در حال گسترش هوش مصنوعی و تقاضا برای قدرت محاسباتی بیشتر می‌تواند یک امتیاز بزرگ برای Meta باشد، طبق گفته TechCrunch، قرار نیست تا سال ۲۰۲۵ راه اندازی شود.

 

علاوه بر MTIA، متا همچنین در حال کار بر روی یک ASIC جدید (مدار مجتمع ویژه برنامه) برای کمک به رمزگذاری ویدئو است که آن را “MSVP” یا “Meta Scalable Video Processor” می نامد. این غول فناوری در پست دیگری گفت که MSVP برای پشتیبانی از “رمزگذاری با کیفیت بالا مورد نیاز برای VOD، و همچنین تاخیر کم و پردازش سریعتر مورد نیاز برای پخش زنده” طراحی شده است.
در آینده، این مدار یکپارچه به ارائه مواردی مانند هوش مصنوعی و محتوای واقعیت مجازی و محتوای واقعیت افزوده برای برنامه‌های متا کمک خواهد کرد.

 

در نهایت، جاناردان همچنین توضیح داد که متا روی «طراحی یک مرکز داده نسل بعدی» کار می‌کند که «کاملاً هوش مصنوعی» باشد و «ساخت سریع‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر» را ارائه دهد. متا تاکنون از مدل های مختلف هوش مصنوعی با کاربردهای مختلف از جمله ساخت تبلیغات اینستاگرام و فیسبوک و شبیه سازی ادراک عاطفی انسان رونمایی کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا