خودرو

مبدل کاتالیستی چیست؟ آپدیت ۱۴۰۳


با رشد صنعت خودرو و افزایش تعداد خودروها در جهان، سازمان های جهانی محیط زیست استانداردهای آلایندگی خودروها را تعیین کرده اند و میزان معینی از آلاینده های تولید شده برای هر خودرو تعیین شده است. بر این اساس خودروسازان موظف شدند از قطعات و تجهیزات داخل خودرو برای کاهش آلودگی گازهای خروجی ناشی از احتراق استفاده کنند.

از آنجایی که خودروهای دارای موتورهای احتراق داخلی از سوخت‌های فسیلی برای تولید نیرو استفاده می‌کنند، پس از سوختن سوخت‌های فسیلی، ذرات حاصل از احتراق وارد هوا می‌شوند.

مقالات زیر را حتما بخوانید
  • تغییر شماره ثبت
  • راهنمای خرید دست دوم
  • استعلام تخلفات وسیله نقلیه موتوری
  • مبدل کاتالیزوری چیست؟مبدل کاتالیزوری چیست؟
    مبدل کاتالیزوری چیست؟

    مبدل کاتالیزوری یا مبدل کاتالیزوری یکی از تجهیزاتی است که در لوله اگزوز خودرو قرار می گیرد و ذرات آلاینده ناشی از احتراق خودرو را تجزیه کرده و به مواد و عناصری تبدیل می کند که خطر کمتری برای محیط زیست دارند. مبدل کاتالیزوری یکی از بهترین راه حل ها برای کاهش آلایندگی خودروهای بنزینی و دیزلی مختلف است که با توجه به نوع موتور خودرو و سوخت مصرفی در آن، از انواع خاصی از مبدل های کاتالیزوری در اگزوز خودرو استفاده می شود و می تواند ذرات و ذرات را کنترل کند. آلاینده هایی که از گازهای خروجی خودرو خارج می شوند و به عناصر کمتر مضر تبدیل می شوند.

    blankblank

    حال سوال این است که آیا آیا با عملکرد مبدل کاتالیزوری در خودرو آشنایی دارید؟ در ادامه این مقاله توسط مجله ماشین با مکانیک، به بررسی انواع مبدل های کاتالیزوری و نحوه عملکرد آنها در اگزوز خودرو می پردازیم. با ما بمان.

    نحوه عملکرد مبدل کاتالیزوری

    مبدل کاتالیزوری یا مبدل کاتالیزوری در مسیر خروج گازهای احتراق خودرو و در وسط اگزوز خودرو قرار می گیرد. کاتالیزورها از صفحات یا فلزات توخالی سرامیکی ساخته می شوند. گازهای خروجی از اگزوز خودرو که پس از احتراق در داخل سیلندر از طریق اگزوز خارج می شوند، در حالی که حاوی ذراتی هستند که در اثر احتراق خام سوخت یا احتراق سوخت های ناخالص ایجاد می شوند و با عناصری در کاتالیزور وارد مبدل یا کاتالیزور می شوند. ، با عبور از آن، واکنش شیمیایی می دهد و با واکنش های شیمیایی، عناصر گازهای خروجی تجزیه شده و به مواد غیر سمی و کم خطر تبدیل می شوند. بیشتر اوقات، دی اکسید کربن و آب پس از خروج گازهای احتراق از مبدل کاتالیزوری، عناصر تجزیه می شوند.

    گازهای خروجی از اگزوز خودروها حاوی عناصر مضر بسیاری هستند که از جمله خطرناک ترین ترکیبات می توان به اکسیدهای نیتروژن، مونوکسید کربن و هیدروکربن های نسوخته مانند ترکیبات معطر اشاره کرد. این عناصر با ورود به کاتالیزور یا مبدل کاتالیزوری، پس از واکنش شیمیایی با عناصر داخل کاتالیزور به دی اکسید کربن، آب و اکسیژن تبدیل می شوند. با توجه به کار کاتالیزور در خودرو می توان گفت که کاتالیزور می تواند تا ۹۰ درصد از عناصر و ذرات خطرناک و سمی گازهای خروجی اگزوز تولید شده پس از احتراق در موتور خودرو را تجزیه کرده و به مواد ایمن و ایمن تبدیل کند. عناصر غیر سمی

    انواع مبدل کاتالیزوری

    مبدل کاتالیزوری چیست؟مبدل کاتالیزوری چیست؟

    مبدل های کاتالیزوری به دو نوع مبدل کاتالیزوری دوبل و مبدل کاتالیزوری سه گانه تقسیم می شوند. همانطور که از نام این مبدل ها مشخص است، یک مبدل کاتالیزوری دوگانه دو عنصر از گازهای خروجی موتور را در دو مرحله تجزیه می کند. در مبدل کاتالیزوری دوگانه، هیدروکربن های حاصل از احتراق ناقص سوخت و مونوکسید کربن طی واکنش ها به آب و دی اکسید کربن تبدیل می شوند.

    همچنین کاتالیزور سه گانه سه عنصر سمی خارج شده از موتور را تجزیه کرده و در سه مرحله به مواد غیر سمی تبدیل می کند. مبدل کاتالیزوری سه گانه، هیدروکربن های حاصل از احتراق ناقص سوخت و مونوکسید کربن را در طی واکنش ها پس از اکسیداسیون اکسیدهای نیتروژن به گاز نیتروژن و اکسیژن به آب و دی اکسید کربن تبدیل می کند.

    چند وقت خرید ماشین دست دوم تجربه یکی از بزرگترین نمایندگی های آنلاین خودرو در کشور را تضمین می کنید

    برای یک تجربه منحصر به فرد اینجا کلیک

    انواع مبدل کاتالیزوری بر اساس جنسیت

    در مقاله بعدی کاتالیزور چیست به توضیح انواع مبدل های کاتالیزوری بر اساس نوع مواد می پردازیم.

    ۱- مبدل های کاتالیزوری پلت

    مبدل‌های کاتالیزوری کروی شامل سوراخ‌هایی هستند که با یک عنصر آلومینیومی پر شده‌اند که با فلزات نجیب پر شده است. مبدل کاتالیزوری گلوله ای اولین نوع مبدل کاتالیزوری بود که بیشتر در موتورهای با حجم بالاتر، سرعت و دمای پایین تر مانند کامیون ها و آلایندگی کمتر استفاده می شد.

    ۲- مبدل های کاتالیزوری سرامیکی

    مبدل های کاتالیزوری سرامیکی از صفحات سرامیکی متخلخل استفاده می کنند. این مبدل ها دارای عناصری مانند آلومینا بر روی سطح خود هستند که می توانند خطرات موجود در گازهای خروجی را با جذب و شکستن کنترل کنند.

    ۳- مبدل های کاتالیزوری فلزی

    نوع سوم کاتالیزورها کاتالیزورهای فلزی هستند که در آن از آلیاژهای فلزی و ورق های فلزی استفاده می شود. مزیت این نوع مبدل ها مقاومت حرارتی بالا است. یکپارچه های فلزی مانند سرامیک ها دارای سوراخ های زیادی هستند و از ورقه های فنری که در کنار هم تشکیل شده اند ساخته می شوند.

    در بین انواع کاتالیزور، نوع سرامیکی در خودروهای مختلف کاربرد فراوانی دارد و درصد زیادی از خودروها از این نوع کاتالیزور استفاده می کنند. کاتالیزورهای سرامیکی به دلیل تولید آسانتر و ارزان تر، بازیافت راحت و قدرت نگهداری بالا بیشتر در خودروها استفاده می شوند.

    زمان تعویض مبدل کاتالیزوری یا مبدل کاتالیزوری فرا رسیده است

    مبدل کاتالیزوری چیست؟مبدل کاتالیزوری چیست؟
    زمان تعویض مبدل کاتالیزوری است

    از آنجایی که مبدل های کاتالیزوری در محفظه ای با دمای بالا قرار دارند و عملکرد آنها از طریق واکنش های شیمیایی است، عمر مفید آن ها محدود است و پس از این مدت، تعویض این قطعه در خودرو ضروری است. خودروهای موجود در بازار معمولا دارای مبدل های کاتالیزوری با سطح کارایی حدود ۷۰۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰۰ کیلومتر هستند، به همین دلیل پس از رسیدن خودرو به این سطح عملکرد باید مبدل کاتالیزوری تعویض شود. زیرا عیب این قطعه می تواند باعث آلودگی بیشتر خودرو شده و مصرف سوخت و شتاب خودرو را تحت تاثیر قرار دهد. از آنجایی که کاتالیزور با ECU خودرو تیونینگ شده است، آسیب دیدگی آن یا حذف این قطعه می تواند در دراز مدت باعث آسیب به موتور و سیستم اگزوز خودرو شود.

    علائم خرابی مبدل کاتالیزوری

    مبدل کاتالیزوری چیست؟مبدل کاتالیزوری چیست؟
    علائم خرابی مبدل کاتالیزوری

    از جمله علائم خرابی مبدل کاتالیزور یا کاتالیزور خودرو مواردی مانند کاهش شتاب خودرو، افزایش ناگهانی مصرف سوخت، استارت بد یا روشن نشدن خودرو، بوی بد خودرو (مشابه تخم مرغ گندیده یکی از موارد رایج خرابی مبدل کاتالیزوری است، روشن می شود. بازرسی خاطرنشان کرد که ماشین با ارتعاشات در دورهای پایین ضعیف کار می کند، کاهش دمای کاتالیزور (که توسط دستگاه قابل تشخیص است).

    در صورت مشاهده هر یک از موارد فوق، خودرو را نزد یک مکانیک مجرب ببرید و هرگز با برداشتن مبدل کاتالیزور به خودرو شتاب دهید. زیرا این کار در ابتدا باعث افزایش شتاب و قدرت موتور می شود اما پس از مدتی موتور خودرو فرسوده می شود و دیگر شتاب اولیه را ندارد ضمن اینکه صدای موتور نیز افزایش می یابد و آلودگی و گازهای مضر نیز به محیط زیست آسیب می رساند.

    اگر می خواهید ماشین بخرید اما زمان کافی برای پیدا کردن ماشین مناسب با گارانتی ندارید

    کافی اینجا کلیک کنید و فرم را ثبت کنید سفارش خرید پر کردن

    مقالات مرتبط زیر را حتما بخوانید

    دلایل کاهش سرعت خودرو چیست؟

    عمر مفید خودروها در ایران و ۱۰ گام اساسی برای افزایش عمر خودرو

    ۸ نکته ضروری برای نگهداری از شارژر توربو خودرو

    مزایا و معایب خودروهای دیفرانسیل عقب

    نکات مهم برای رانندگی در برف و یخبندان با خودروهای دستی و اتوماتیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا