خودرو

مالتی پلکس چیست و کدام خودروها مالتی پلکس دارند؟ آپدیت ۱۴۰۳


با پیشرفته تر شدن خودروها و اضافه شدن گزینه های الکترونیکی مختلف به آنها، سیم کشی خودرو به تدریج پیچیده تر شد تا جایی که وزن و هزینه سیم کشی برای خودروهای جدید به شدت افزایش یافته و کار را برای خودروسازان، کارگاه ها و مصرف کنندگان دشوار کرده است. این مشکلات منجر به اختراع سیستم مالتی پلکس خودرو شد. در این مقاله می خواهیم ببینیم مولتی پلکس خودرو چیست، چگونه کار می کند و چه مزایایی برای خودروها دارد.

مالتی پلکس چیست؟

در آن زمان، زمانی که برق خودرو مانند امروز پیچیده نبود، تعداد کمی سیم برای تامین انرژی قطعاتی مانند استارت، برف پاک کن ها، چراغ ها و سیستم ضبط خودرو مورد نیاز بود. این مورد باعث کاهش پیچیدگی قسمت برقی خودرو می شود و هزینه تعمیر، عیب یابی و تولید افزایش نمی یابد.

سیم کشی ماشینسیم کشی ماشین

اما به تدریج با اضافه شدن سیستم هایی مانند سیستم های تزریق، سنسورهای مختلف به موتور و همچنین اضافه شدن آپشن های مختلف رفاهی و ایمنی، تعداد سیم های درخت سیم کشی خودرو افزایش یافته است. آنقدر که خودروسازان را به فکر فرو برد حجم زیادی سیم از دست همدیگر خلاص شوید هزینه های ساخت روند نیز پایین آمد عیب یابی خودرو این کار باید به روش ساده تری انجام شود و کاربران و تعمیرکاران در این زمینه با مشکلات زیادی مواجه نشوند. در دهه ۱۹۸۰ در اینجا بود که شرکت آلمانی بوش سیستم مالتی پلکس خودرو را اختراع کرد.

مالتی پلکس در واقع یک سیستم چند جزئی است که قطعات الکتریکی و الکترونیکی خودرو را به هم متصل می کند. در این سیستم یک واحد پردازش مرکزی به نام BSI وجود دارد. BSI واحد کنترل چندگانه خودرو و هر سیگنال و فرمان بین سنسورها و محرک ها و ECU خودرو مبادله می شود، ابتدا توسط BSI وارد و پردازش می شود و سپس به قسمت مورد نظر ارسال می شود.

مالتی پلکس BSIمالتی پلکس BSI

به این ترتیب دیگر نیازی به ارسال سیم از هر قسمت الکترونیکی و الکتریکی خودرو به ECU نیست و بارهای الکتریکی بین این قطعه و ECU مستقیما رد و بدل می شود، بلکه در سیستم مالتی پلکس اطلاعات ارسالی به صورت می باشد. از طریق کدها و سیگنال های الکتریکی منتقل می شود.
در سیستم مالتی پلکس فقط تا سه رشته سیم اصلی مورد نیاز است و تعداد رساناهای فرعی به حدود یک چهارم کاهش می یابد. در این میان تنها دو رشته سیم وظیفه انتقال و تبادل سیگنال ها را بر عهده دارد و بین تمامی قطعات الکترونیکی خودرو مشترک است.

مزایای سیستم مالتی پلکس

مهم ترین مزیت سیستم مالتی پلکس کاهش تعداد کابل های استفاده شده در خودرو است که در نتیجه هزینه های تولید و فرآیند عیب یابی را بسیار آسان می کند. از دیگر مزایای این سیستم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش پیچیدگی سیم کشی خودرو
  • افزایش انعطاف پذیری درخت سیم کشی خودرو در برابر تغییرات آینده
  • عیب یابی آسان تر قطعات برقی خودرو
  • افزایش ایمنی و دوام سیم کشی خودرو
  • جدا کردن جعبه فیوز و ترکیب بسیاری از فیوزها با هم
  • کاهش هزینه های ساخت خودرو و قیمت نهایی
  • حفاظت بهتر از قطعات الکتریکی خودرو در برابر اتصال کوتاه و…
  • انواع استاندارد سیستم های مالتی پلکس

    انواع سیستم های مالتی پلکس مطابق با نوع شرکت و کشور سازنده ممکن است کمی متفاوت باشد. البته اصل این سیستم یکسان است اما در جزئیات تفاوت هایی وجود خواهد داشت. انواع سیستم مالتی پلکس و استانداردهای آن عبارتند از:

    • جعبه استاندارد: این نوع مالتی پلکس ساخت آلمان بوده و در خودروهای بنز، بی ام و، فیات و ولوو استفاده می شود.
    • ون استاندارد: استاندارد ون مالتی پلکس در فرانسه تولید می شود و در محصولات رنو و پژو استفاده می شود.
    • استاندارد: j1850 این نوع مالتی پلکس آمریکایی در محصولات فورد و جی ام سی استفاده می شود.
    • استاندارد: ثبت اختراع، ساخت ژاپن و استفاده در اکثر خودروهای ژاپنی مانند تویوتا
    • استاندارد Absus: این مالتی پلکس نیز آلمانی است و بیشتر در تولیدات گروه فولکس واگن استفاده می شود.
    • مدار مالتی پلکسمدار مالتی پلکس

      انواع مالتی پلکس از نظر نوع شبکه

      سیستم مالتی پلکس از نظر نوع پیکربندی و اتصال بلوک ها به BSI به دسته های زیر تقسیم می شود:

      • شبکه ستاره: در این نوع شبکه، تمامی واحدهای کنترل به طور مستقل به واحد پردازشگر مرکزی یا ECU متصل می شوند.
      • شبکه باس: در شبکه باس تمامی ECU ها پس از اتصال به دو خط دیتا به صورت مستقل به یکدیگر متصل می شوند.
      • شبکه درختی: شبکه درختی شامل مجموعه ای از شبکه های ستاره و اتوبوس است.
      • شبکه حلقه: در یک شبکه حلقه، هر کنترل کننده بین دو ECU دیگر قرار می گیرد.
      • شبکه شبکه ای: در این نوع شبکه مالتی پلکس ارتباط بین کنترل کننده های الکترونیکی به صورت تصادفی برقرار می شود.
      • نتیجه

        با ظهور سیستم مالتی پلکس در خودروها، پیچیدگی و حجم سیم کشی خودرو تا حد زیادی کاهش یافته است. این سیستم بین قطعات الکتریکی و الکترونیکی خودرو به صورت کد شده و از طریق شبکه ارتباط برقرار می کند. واحد کنترل مرکزی این سیستم یعنی BSI تمامی داده های مختلف را در قالب یک کد دریافت کرده و پردازش کرده و سپس به ECU خودرو منتقل می کند تا بر اساس آن دستور لازم صادر شود. سپس این دستور دوباره وارد bsi می شود و از آنجا به قسمت مربوطه منتقل می شود.

        این امر بخش برق خودرو را از اضافه کردن کابل های مختلف برای هر عملیات رها می کند و مشکلات بعدی برطرف می شود. اول در کشور ما پژو ۲۰۶ با این نوع سیم کشی و محصولات بعدی مثل پارس، سمند سورن، دنا پلاس و غیره وارد بازار شد. همچنین با سیستم مالتی پلکس وارد بازار شد. علاوه بر این، اکثر خودروهای جدید وارداتی و مونتاژی چینی مجهز به یک نوع سیستم مالتی پلکس هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا