خودرو

علائم اصلی خرابی توربوشارژر را بشناسید آپدیت ۱۴۰۳


امروزه استفاده از سیستم توربوشارژر به ویژگی مشترک بسیاری از خودروها تبدیل شده است و حتی خودروسازان ایرانی نیز محصولات متعددی را با توربوشارژر عرضه کرده اند. سدان ها و کراس اوورهای مختلف چینی با موتورهای ۱٫۵ لیتری توربوشارژ بازار کشورمان را احاطه کرده اند که از جمله آنها می توان به چری آریزو ۵ توربو، چری تیگو ۷ و جک اس ۵ اشاره کرد.

blankblank

از سوی دیگر خودروسازان داخلی نیز در تلاش هستند تا در رقابت عرضه خودروهای توربوشارژ از چینی ها عقب نمانند. سایپا در حال آماده شدن برای عرضه محصول جدید خود به نام شاهین است که از نسخه توربوشارژ موتور M15 بهره می برد.

blankblank

توربوشارژر دنا پلاس و توربوشارژر سورن مدت هاست که توسط ایران خودرو به بازار عرضه می شود و این شرکت تصمیم دارد محصولات بیشتری را با موتورهای توربوشارژ روانه بازار کند. خودروهای توربوشارژ در سراسر جهان در حال گسترش هستند و به زودی بازار ما را نیز اشباع خواهند کرد. به همین دلیل، مهم است که علائم اصلی خرابی توربوشارژر را بررسی کنیم.

مزایا و معایب توربوشارژرها

مزایا و معایب توربوشارژرهامزایا و معایب توربوشارژرها

استفاده از توربوشارژ در خودروها از دهه گذشته به دلیل نگرانی های زیست محیطی رایج شده است. برای جلوگیری از جریمه های سنگین مربوط به آلایندگی، خودروسازان به تدریج موتورهای خود را کوچکتر کردند و از توربوشارژرها برای جبران قدرت از دست رفته استفاده کردند. وظیفه اصلی توربوشارژر تزریق هوای اضافی به مخلوط سوخت و هوا در موتورهای احتراق داخلی است و با کمک این سیستم می توان انرژی بیشتری از مقدار مشخصی سوخت به دست آورد.

استفاده از توربوشارژ در موتورهای کوچک باعث کاهش آلاینده های خودرو شده است و آنها همچنان قدرتی مشابه موتورهای بزرگ تنفس طبیعی دارند. با این حال، توربوشارژرها به راحتی آسیب می بینند و قطعات بسیار حساسی هستند. توربوشارژرها با سرعت ۲۵۰۰۰۰ دور در دقیقه کار می کنند و تحت فشار بالایی هستند و در عین حال حرارت آن ها نیز بسیار بالاست و این مشکل سیستم توربوشارژر را آسیب پذیرتر می کند.

مقالات زیر را حتما بخوانید
  • تغییر شماره ثبت
  • راهنمای خرید دست دوم
  • استعلام تخلفات وسیله نقلیه موتوری
  • سیستم توربوشارژر مانند بسیاری از سیستم های خودرویی دیگر دارای مشکلات و مشکلاتی است. حتما تا به حال شنیده اید که موتورهای مجهز به توربوشارژر نیاز به مراقبت بیشتری دارند و اگر راننده در انجام سرویس ها و تعمیرات دوره ای این نوع موتورها سهل انگاری کند با مشکلات زیادی مواجه خواهد شد.

    علائم اصلی خرابی توربوشارژر

    علائم اصلی خرابی توربوشارژرعلائم اصلی خرابی توربوشارژر

    علائم خرابی توربوشارژرها بسیار واضح و آشکار است و با رعایت آنها نیاز به تعمیر سریع خودرو دارید; زیرا بی توجهی به این علائم هزینه تعمیر خودروی شما را افزایش می دهد. ذکر این نکته ضروری است که سیستم های به کار رفته در توربوشارژر خودروهای داخلی کیفیت چندان بالایی ندارند و به همین دلیل ایجاد مشکل در توربوشارژر به راحتی می تواند سایر قسمت های فنی خودرو را تحت تاثیر قرار دهد.

    اما در مورد توربوشارژرهای نصب شده در خودروهای دیگر باید گفت که این سیستم ها قطعات قابل اعتمادی هستند که تا زمانی که به طور مرتب سرویس و تعمیر شوند به ندرت از کار می افتند.

    اولین علامت: کاهش بیش از حد پدال گاز

    یکی از رایج ترین علائم خرابی توربوشارژر کاهش بیش از حد سرعت پدال گاز است. سیستم های توربوشارژر معمولاً در پاسخگویی تاخیر دارند که به آن تاخیر می گویند. اما اگر این تاخیر خیلی زیاد باشد، سیستم توربوشارژر ماشین شما دچار مشکل می شود. البته این علامت می تواند به دلیل مشکل در شیرهای ورودی یا خروجی ایجاد شود. اما در هر صورت خودرویی که مشکل شتاب دارد را باید به مکانیک حرفه ای ببرید.

    علامت دوم: صدای سوت

    استفاده از توربوشارژر در خودروهای احتراق داخلی صدای ورودی هوای موتور را کاهش می دهد. زیرا ورودی هوا توسط سیستم پیچیده توربوشارژر کنترل می شود. شنیدن سوت یا صدای آزاردهنده دیگری که نشان دهنده نشتی هوا است، نشانه دیگری از خرابی توربوشارژر است.

    هرچه نویز بیشتری ایجاد شود، مشکل در توربوشارژر حادتر است. این علامت به دلیل آسیب به چرخ کمپرسور، نشتی در پمپ خلاء یا شیلنگ ها و اتصالات رخ می دهد.

    علامت سوم: افزایش مصرف سوخت

    افزایش مصرف سوختافزایش مصرف سوخت

    یکی از بزرگترین مزایای استفاده از توربوشارژر در خودروهای احتراق داخلی کاهش مصرف سوخت آنها در مقایسه با موتورهای تنفس طبیعی است. بنابراین اگر خودروی توربوشارژ شما بیش از حد بنزین می سوزاند، سیستم توربوشارژر مشکل دارد.

    مصرف بیش از حد سوخت در موتورهای توربوشارژ به دلایل مختلفی رخ می دهد. یکی از دلایل آن نشتی در سیستم توربو است که باعث می شود سوخت مستقیماً به اگزوز ارسال شود.

    علامت چهارم: دود زیاد اگزوز

    دود زیاد در اگزوزدود زیاد در اگزوز

    همانطور که در مقدمه مقاله ذکر شد، استفاده از توربوشارژر باعث می شود موتورهای احتراق داخلی تمیزتر از همیشه باشند. بنابراین چه چیزی باعث می شود که دود غلیظ از لوله اگزوز یک ماشین توربوشارژ خارج شود؟ علت این اتفاق قطعا مشکل در سیستم سوخت رسانی خودرو است.

    دود غلیظ از اگزوز خودروهای مجهز به سیستم توربوشارژر به دلیل ترک در محفظه توربو رخ می دهد. همچنین ممکن است واشر و آب بندی قطعات داخلی خودرو فرسوده شده و چنین مشکلی را ایجاد کرده باشد.

    ایجاد مشکلات و نشتی در سیستم داخلی باعث نشت روغن موتور به داخل سیستم توربوشارژر و خروج دود آبی از اگزوز خودرو می شود. بنابراین اگر خودروی شما مجهز به توربوشارژر است و دود غلیظی از اگزوز خارج می شود، باید منتظر مشاهده مشکلات مختلفی در سیستم روغن کاری و توربوشارژ باشید.

    نتیجه

    علائم اصلی خرابی توربوشارژر را بشناسیدعلائم اصلی خرابی توربوشارژر را بشناسید

    توربوشارژر یکی از سیستم هایی است که در خودروها استفاده می شود و مانند بسیاری از سیستم های دیگر ممکن است دچار مشکل شود. لازم به ذکر است که در صورت بروز مشکل در سیستم خودرو، چراغ اخطار به نشانه مشکل روشن می شود و به شما هشدار می دهد که مشکلی در راه است.

    سایر علائم مرتبط با خرابی توربوشارژر نیز در سایر خودروهای احتراق داخلی رایج است. به عنوان مثال، اگر خودرو شتاب ضعیفی از خود نشان دهد یا دود آبی از اگزوز خارج شود، مشکلاتی در سوپاپ گاز یا سیستم روغن کاری خودرو وجود دارد و باید در اسرع وقت نسبت به رفع آنها اقدام کنید.

    توجه داشته باشید که این قطعه باید توسط کارگاه مجرب تعمیر شود. با وجود گسترش استفاده از توربوشارژر در صنعت خودروسازی جهان، این سیستم در کشور ما چندان رایج نیست و تعداد محدودی از خودروها مجهز به توربوشارژر هستند. از طرفی بسیاری از مکانیک ها با نحوه تعمیر توربوشارژر آشنایی ندارند و به همین دلیل باید توربوشارژر خودروی خود را در مراکز معتبر و قابل اعتماد سرویس و تعمیر کنند تا از آسیب های ناخواسته جلوگیری شود.

    همچنین قطعات توربو شارژر گران هستند و به همین دلیل ممکن است وسوسه شوید از قطعات استوک یا دست دوم استفاده کنید که اصلا توصیه نمی شود; زیرا برخلاف سایر کشورهای دنیا، قطعات مستعمل توربوشارژر در کشور ما از گارانتی بی بهره است. تعمیر قسمت های آسیب دیده سیستم توربوشارژر برای شما ارزان تر و همچنین خطر کمتری برای مالک خواهد داشت. با این حال، تعویض آن با هزینه بالاتر همیشه بهترین راه ممکن برای رفع مشکل توربوشارژر است.

    ادامه مطلب

    • آموزش رانندگی با لاستیک پنچر شده
    • پنج راه حل ساده برای افزایش عمر لاستیک خودرو
    • یدک کشی شاسی خودرو چیست و چگونه انجام می شود؟
    • ده خطر چرخ های خودرو را تهدید می کند
    • گارانتی خودرو در ایران; گفته و ناگفته
    • برای یادگیری رانندگی در شب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا