آشپزی

طرز تهیه کوفته سبزی شیرازی خوشمزه و مخصوص به روش سنتی جدید ۱۴۰۳

طرز تهیه کوفته سبزی شیرازی

طرز تهیه کوفته سبزی شیرازی تهرانی ساده در جهرم دلیل باز شدن کوفته سبزی شیرازی بدون گوشت سایت کاشان مهر مامی

کوفته یکی از غذاهای اصیل ایرانی و ترکی است که با روش های مختلف و مواد مختلف تهیه می شود. یکی از این کوفته ها کوفته سبزی شیرازی است که نسبت به سایر کوفته ها سبزیجات بیشتری دارد. این غذا را می توان به عنوان پیش غذا در مهمانی ها و یا به عنوان غذای اصلی سرو کرد. برای دیدن آموزش کامل و گام به گام طرز تهیه کوفته سبزی شیرازی در ادامه با سایت آموزشی کافه نیوز همراه باشید.

برای تهیه کوفته سبزی شیرازی، ابتدا برنج، عدس، لپه و گندم را از شب قبل خیس کرده و بعد از خشک شدن ۲/۳ آن را چرخ کرده و با سبزی چرخ کرده، چرخ کرده، ادویه و ترخون مخلوط کنید. کوفته ها را شکل دهید و به دلخواه پر کنید. بعد از اینکه در یخچال قرار گرفتند، آن ها را در سس پیاز داغ و ادویه های تهیه شده با آب فلومستر یا آب مرغ می پزیم تا کوفته ها نرم و خوش طعم شوند.

عناصرمقدار مواد
برنج۴ فنجان
عدس۲ لیوان
لپه ها۲ لیوان
گندم یا فرنی۱ فنجان
سبزیجات معطر برای کوفته (تره فرنگی، گشنیز و جعفری)کافی
ترخون خشک۱ قاشق غذاخوری
زغال اخته۱ قاشق غذاخوری
پیاز۱ قطعه
عصاره مرغ یا آب قلم۲ عصاره یا یک فنجان آب قلم
گوشت چرخکرده۴۰۰ گرم

طرز تهیه کوفته سبزی شیرازی

مرحله ۱: تهیه مواد اولیه

با خیساندن برنج، عدس، لپه و گندم از شب قبل شروع کنید. با این کار لوبیاها نرم تر می شوند و زمان کمتری برای پختن می گیرد. سپس آنها را آبکش کنید و بگذارید کاملا خشک شوند. در این فاصله سبزی های معطر را خوب بشویید و بگذارید آب آنها کاملا خشک شود.

مرحله ۲: آماده سازی کوفته ها

دو سوم مواد خشک خیس شده را در غذاساز خرد کنید و در یک کاسه بزرگ بریزید. بقیه مواد را با دست یا با هاون بزنید تا کاملا خرد شود و سپس به مواد آسیاب شده اضافه کنید. سبزیجات خشک را چرخ کرده و به مخلوط اضافه کنید و خوب هم بزنید تا یکدست شود.

مرحله ۳: گوشت و ادویه ها را اضافه کنید

به مخلوط، گوشت چرخ کرده را با ترخون خشک، نمک، فلفل سیاه و قرمز و ادویه برای کوفته ها اضافه می کنیم. با دست ورز دهید تا کوفته ها صاف و غلیظ شوند. ۱۵۰ گرم از مخلوط را بردارید و به شکل گرد در آورید. در صورت تمایل می توانیم داخل کوفته ها را با پیاز داغ و زرشک و گردو آسیاب شده و آلو پر کنیم.

مرحله ۴: به کوفته ها استراحت دهید

کوفته های آماده را به مدت نیم ساعت در یخچال می گذاریم تا استراحت کنند و شکل خود را بهتر حفظ کنند. این کار باعث می شود که کوفته ها در حین پخت از هم جدا نشوند.

مرحله ۵: تهیه سس برای کوفته ها

یک قابلمه بزرگ انتخاب کنید و روی حرارت متوسط ​​با کمی روغن قرار دهید. پیاز را پوست گرفته، نگینی خرد کرده و به روغن داغ شده اضافه کنید. پیاز را تفت دهید تا طلایی و نرم شود.

مرحله ۶: ادویه ها و آب قلم را اضافه کنید

پیازچه، چاشنی کوفته ها، فلفل سیاه، ترخون و شنبلیله خشک را اضافه کنید و کمی تفت دهید تا عطر ادویه ها را بگیرد. سپس آب قلم یا آب مرغ را اضافه کنید و سس را به جوش بیاورید.

مرحله ۷: کوفته ها را به سس اضافه کنید

وقتی سس به جوش آمد و یکدست شد به آرامی و یکی یکی کوفته ها را داخل سس می ریزیم. مراقب باشید در حین افزودن کوفته ها سس به جوش نیاید تا کوفته ها کاملا بپزند.

مرحله ۸: پخت کوفته ها

کوفته ها را باید حدود یکی دو ساعت در سس بپزید تا کاملا نرم و معطر شوند. در این مدت گهگاه سطح سس را چک کنید و در صورت نیاز کمی آب جوش اضافه کنید تا سس خشک نشود.

مرحله نهم: کوفته ها را سرو کنید

بعد از آماده شدن کوفته ها را با سس غلیظ و خوش طعم در بشقاب مناسب سرو می کنیم. این کوفته های خوش طعم و معطر را می توانید با برنج سفید یا نان تازه سرو کنید تا یک غذای کامل و خوش طعم داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا