خودرو

سانروف چیست؟ تفاوت انواع سانروف با مونروف و سقف پانوراما آپدیت ۱۴۰۳


با پیشرفت روز افزون تکنولوژی ساخت خودرو، آپشن های کاربردی تری در آنها دیده می شود. یکی از قدیمی ترین و شاید ساده ترین وسایل رفاهی موجود در خودروهای امروزی چیزی نامیده می شود در حال پاتوق بودم انواع مختلفی دارد و امروزه واژه هایی مانند سانروف یا سقف پانوراما در کنار آن شنیده می شود. در این مقاله به معرفی سانروف خودرو می پردازیم و می خواهیم ببینیم تاریخچه سانروف خودرو چه زمانی برمی گردد. علاوه بر سوالاتی مانند مونروف چیست؟ و همچنین به معنای سقف پانوراما و تفاوت آنها با سانروف پاسخ خواهیم داد.

سانروف چیست و چه زمانی وارد صنعت خودرو می شود؟

نورگیر در واقع یک پانل فلزی یا بوم است که بخشی از فضا را می پوشاند سقف ماشین تعبیه شده است و می توان آن را به صورت دستی یا برقی باز و بسته کرد. بدین ترتیب در صورت لزوم راننده یا سایر کاربران می توانند این پنل را از سقف جدا کرده و از ورود هوای تازه یا نور خورشید به داخل کابین لذت ببرند.

با توجه داستان هچ لازم به ذکر است که خودروهای اولیه معمولاً بدون سقف ساخته می شدند و از آنجایی که کاربرد کمتری نسبت به سانروف داشتند، هیچکس به فکر ایجاد سقف دائمی برای آنها نبود. اما رفته رفته خودروها جای کالسکه های اسبی را گرفتند و در مسافت های دورتر و جدی تری در زندگی انسان ها مورد استفاده قرار گرفتند.

در حال پاتوق بودمدر حال پاتوق بودم

در آن زمان اعتقاد بر این بود که خودرو باید سقفی داشته باشد تا مسافران بتوانند از باران و نور خورشید در امان باشند تا از خودروها به نحو احسن استفاده شود. در نتیجه، ابتدا سقف‌های چرمی روی خودروها تعبیه شد که می‌توانستند به صورت دستی جمع شوند و در صورت نیاز دوباره روی سقف بسته شوند. بعداً این روکش‌های پارچه‌ای با فریم‌های فلزی به بازار آمدند و در نهایت سقف‌های فلزی ثابت روی اکثر خودروهای تولیدی در دهه ۱۹۲۰ استفاده شد.

سقف فلزی ثابت باعث می شد که حس استفاده از خودرو جذابیت کمتری نسبت به خودروهای روباز داشته باشد. به همین دلیل برخی از کارخانه ها تصمیم به ساخت درب های کشویی فلزی برای سقف خودروها گرفته اند تا کاربران بتوانند در مواقع لزوم آن ها را باز کرده و نور خورشید و هوای تازه وارد اتاقک سرنشینان شوند. تا اواخر دهه ۱۹۲۰ اکثر خودروها دارای سقف فلزی کشویی در قسمت سرنشینان بودند، اما در دهه ۱۹۳۰ پانل کشویی به محفظه راننده منتقل شد.

طاقچه پنجره قدیمیطاقچه پنجره قدیمی

شرکت MG در سال ۱۹۳۰ یک پانل کشویی فلزی با پنجره های شیشه ای روی برخی از محصولات خود نصب کرد که کارایی بیشتری نسبت به انواع تمام فلزی داشت. در سال ۱۹۳۳ برخی از خودروهای ام جی با سانروف کشویی تمام شیشه ای به بازار آمدند. سرانجام به تدریج از سال ۱۹۵۰ به بعد شرکت های بزرگی مانند آب کم عمق آنها تصمیم گرفتند از سانروف های مختلف خودرو در محصولات خود استفاده کنند.

انواع سانروف خودرو

سانروف خودرو بسته به نوع باز و بسته شدن، متریال و … انواع مختلفی دارد که در زیر به اختصار ارائه کرده ایم.

سایبان پاپ آپ

یک دریچه پاپ آپ معمولاً به شکل پانل است که قسمت جلویی آن به سقف و قسمت عقب آن بالا و پایین می رود. این دریچه معمولا مدل اتوماتیک یا برقی ندارد و به صورت دستی باز و بسته می شود.

سایبان پاپ آپسایبان پاپ آپ

دریچه توکار

نورگیر داخلی یا داخلی به نوعی سانروف خودرو گفته می شود که در داخل سقف خودرو به صورت کشویی باز و بسته می شود. در خودروهایی که از این سانروف استفاده می کنند، سقف دارای ضخامت و شکاف بیشتری است، بنابراین پانل سانروف می تواند سفر کافی برای باز و بسته شدن داشته باشد.

دریچه توکاردریچه توکار

اسپویلر پنجره

این نوع سانروف خودرو به سمت بالا حرکت می کند تا با زاویه خاصی باز شود تا بخشی از سقف خودرو باز شود. اسپویلر سانروف معمولا به صورت برقی باز و بسته می شود و امروزه بسیاری از خودروهای مدرن از این نوع سانروف استفاده می کنند.

اسپویلر پنجرهاسپویلر پنجره

دریچه تاشو

اگر به نحوه تا شدن قسمت پارچه ای فن دستی دقت کنید، می توانید نحوه عملکرد دریچه تاشو را نیز متوجه شوید. این نوع دریچه معمولاً به صورت پارچه ای روی سقف قرار می گیرد و در صورت لزوم با همان فن یا مکانیزم آکاردئونی به هم تا می شود.

نورگیر متحرکنورگیر متحرک

نورگیر متحرک

اگر بتوان بخشی از سقف فلزی خودرو را به طور کامل از بقیه سقف جدا کرد، می توان گفت که آن خودرو دارای سانروف است. سانروف یک پنل فلزی ثابت است که در برخی خودروها استفاده می شود. امروزه تنها خودروهای گران قیمت از این گزینه سود می برند.

نورگیر متحرکنورگیر متحرک

آلاچیق پانوراما

نورگیر پانوراما یا منظره یا نوع دیگری از سانروف خودرو است. سانروف های پانوراما از شیشه های ضخیم ساخته شده اند و معمولاً در دو قسمت بسیار بزرگ در جلو و عقب خودرو نصب می شوند. این نوع دریچه ها اکثرا امکان باز شدن هر دو قسمت را دارند که توسط سیستم برقی انجام می شود.

آلاچیق پانوراماآلاچیق پانوراما

سانروف چیست و چه تفاوتی با سانروف خودرو دارد؟

سقف ماه در واقع نوعی دریچه هستند که به جای فلز، پارچه یا مواد دیگر، ساخته شده از شیشه یا کاشی شفاف ساخته می شوند و معمولا دارای رنگ های دودی برای جلوگیری از ورود نور مستقیم خورشید به داخل کابین هستند. سانروف قابلیت باز و بسته شدن دارد و امروزه در بسیاری از خودروها مورد استفاده قرار می گیرد. دانا پلاس توربو، مزدا ۳ جدید، چراتو سایپاآریزو ۵ و … این گزینه را در ایران دارد.

سقف پانوراما به چه معناست؟

اگر بیشتر یا تمام سقف خودرو شیشه ای باشد به این معنی است که خودرو سقف پانوراما دارد. در حال حاضر محصول محبوب ایران خودرو می باشد پژو ۲۰۷ با این گزینه در بازار موجود است. خیلی وقت ها سقف پانوراما با سانروف پانوراما اشتباه گرفته می شود اما باید بدانید که این دو یک تفاوت اساسی دارند و آن این است که سقف شیشه ای یا پانوراما در جای خود ثابت است و باز و بسته نمی شود اما سانروف پانوراما قابل باز شدن است. و بسته شد .

پژو 207پژو 207

مزایا و معایب سانروف

سایبان نیز مانند بسیاری دیگر از لوازم اطرافمان دارای مزایا و معایبی است که در ادامه به آنها اشاره کرده ایم.

مزایای سانروف خودرو

  • احساس بهتر از رانندگی در هوای پاک و آزاد
  • نشاط بیشتر مسافران
  • مسیر فرار اضطراری زمانی که درهای خودرو قفل هستند
  • معایب سانروف خودرو

    • امنیت کمتر در برابر سرقت در مقایسه با خودروهای با سقف ثابت
    • ایجاد صدای اضافی در کابین
    • نفوذ باد و آب باران با عایق بندی نامناسب
    • نتیجه

      امروزه سانروف یکی از گزینه های رفاهی است که حتی در خودروهای نسبتا ارزان قیمت نیز مورد استفاده قرار می گیرد تا سرنشینان آنها از رانندگی با خودروی خود لذت بیشتری ببرند.

      البته بسیاری از دریچه های سقفی که امروزه در خودروها استفاده می شود، در واقع سانروف هستند و از شیشه ساخته شده اند. اما به طور کلی امروزه به بیشتر این پانل ها سانروف می گویند. در ایران خودروهای مونتاژی چینی و برخی محصولات داخلی به آپشن سانروف یا سانروف مجهز هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا