خودرو

تفاوت سیستم‌های بای توربو و توایین توربو چیست؟ آپدیت ۱۴۰۳


یکی از دغدغه های خودروسازان در عصر جدید را می توان افزایش راندمان عملکرد و در این راستا بهینه سازی شتاب و سرعت خودروها دانست. یکی از مولفه هایی که با افزایش هوای ورودی به سیلندر باعث افزایش شتاب و سرعت خودرو در موتورهای جدید خودرو می شود، توربوشارژر خودرو است. در مقاله “تفاوت سیستم های بی توربو و دو توربو” از مجله مکانیک، تصمیم گرفتیم نگاهی به توربوشارژر بیاندازیم و سپس به بررسی و مقایسه سیستم های بی توربو و توئین توربو بپردازیم.

توربو شارژ چیست و چه نقشی دارد؟

در همان ابتدای مقاله “تفاوت سیستم های توربو با توربو دوقلو” به موتورهای توربوشارژ می پردازیم. همانطور که می دانید موتورهای احتراق داخلی دارای چهار مرحله در سیستم عملکرد خود هستند که به شرح زیر است:

  • مرحله اول: سیستم مکش
  • مرحله دوم: فشرده سازی
  • مرحله سوم: انفجار
  • مرحله چهارم: تخلیه داخل سیلندر
  • blankblank

    افزایش هوای ورودی به سیلندر…

    توربوشارژر بخشی از موتور خودروی جدید است که وظیفه افزایش ورودی هوا به داخل سیلندر را بر عهده دارد و در نتیجه با پر کردن سیلندر به سوختن بهتر کمک می کند. موتورهایی که توربوشارژر ندارند هوای مورد نیاز خود را با مکش ناشی از فرود پیستون به داخل محفظه سیلندر تامین می کنند.

    یک توربوشارژر در خودروها از یک کمپرسور و یک توربین تشکیل شده است که هر دو روی یک شفت نصب می شوند. توربین توربوشارژر توسط گازهای خروجی در سیلندر خود می چرخد ​​و در نتیجه چرخش آن در قسمت دیگر موتور نیز موثر است. توربوشارژر با چرخش توربین در توربوشارژر، کمپرسورها نیز می چرخند و هوای مورد نیاز را به داخل سیلندر پمپ می کنند. چرخه کاری توربوشارژر، با افزایش فشار هوای خروجی، سرعت چرخش توربوشارژر نیز افزایش می یابد و در نتیجه هوای بیشتری به سیلندرها تزریق می شود.

    مقالات زیر را حتما بخوانید
    • تغییر شماره ثبت
    • راهنمای خرید دست دوم
    • استعلام تخلفات وسیله نقلیه موتوری
    • انواع توربو شارژ

      مقایسه سیستم های دو توربو و دو توربومقایسه سیستم های دو توربو و دو توربو
      مقایسه سیستم های دو توربو و دو توربو

      فعالیتی که توربوشارژرها انجام می دهند در همه مدل ها تقریبا یکسان است، اما الگوی هوای خروجی در توربین های مختلف متفاوت است با توجه به الگوی هوای خروجی در سیستم توربوشارژر، سه نوع توربوشارژر در خودروها رایج است که مارپیچ رایج هستند. نوع توربوشارژر، توربوشارژر نوع اسکرول با افزایش سرعت و توربوشارژر نوع ضربه ای.

      blankblank

      سیستم های توربو دوقلو و بای توربو در خودروهای جدید برای افزایش راندمان استفاده می شود. اما شاید از خود بپرسید که تفاوت این دو سیستم چیست. نکته قابل توجه در اینجا این است که وقتی خودرو با دور موتور پایین کار می کند، گازهای خروجی حاصل از احتراق قدرت کافی برای چرخش قسمت اگزوز توربوشارژر را ندارند و بنابراین توربوشارژر در این حالت فعالیت خاصی ندارد. زمانی که فعالیت موتور خودرو افزایش می یابد از توربوشارژر نیز استفاده می شود و باعث می شود هوای بیشتری وارد سیلندر خودرو شود.

      استفاده همزمان!

      برای حل این مشکل، بسیاری از خودروسازان سعی کردند از دو سیستم شارژ توربو به طور همزمان استفاده کنند که یکی از آنها کوچکتر است. توربوشارژر کوچک با هوای خروجی کمتری فعال می شود و بنابراین تاخیر ایجاد شده توسط توربوشارژرهای معمولی توسط این سیستم برطرف می شود. از طریق این سیستم، توربوشارژر کوچک با دور موتور پایین کار می کند و با افزایش دور موتور، توربوشارژر بزرگتر وارد مدار می شود، بنابراین میزان تاخیر در توربوشارژرهای معمولی با این روش پوشش داده می شود.

      یک سیستم دو توربو برای اصلاح تاخیر توربوشارژر استفاده می شود، اما سیستم توربو دوقلو معمولاً در خودروهای موتور V استفاده می شود که هر توربوشارژر برای یک سیلندر استفاده می شود. در این صورت خودروهایی که از سیستم توربوی دوقلو استفاده می کنند، همچنان تاخیر مشابهی در فعال سازی سیستم توربوشارژر دارند. برخی از خودروها، مانند آئودی، از توربوشارژر سومی استفاده می کنند که از یک موتور الکتریکی برای چرخش قدرت خود استفاده می کند.

      چه خودروهایی در بازار ایران از توربوشارژر استفاده می کنند؟

      آریزو 5÷آریزو 5÷
      مقایسه سیستم های دو توربو و دو توربو

      بازار ایران شاهد گسترش و افزایش تعداد خودروهای توربوشارژ است. این خودروها شامل خودروهای ایرانی، خودروهای چینی، خودروهای اروپایی و کره ای است که در ادامه به معرفی برخی از آنها می پردازیم.

      خودروهای سمند و دنا از موتور ۱۷۰۰ سی سی توربوشارژ ساخت شرکت های آلمانی استفاده می کنند. این خودروها قادر خواهند بود ۱۵۰ اسب بخار قدرت تولید کنند.

      در سری خودروهای چینی، خودروهای توربوشارژ شامل MGGS مدل ۲۰۱۷ که از موتور ۲۰۰۰ سی سی توربو با قدرت ۲۱۷ اسب بخار استفاده می کند، چری تیگو ۷ و آریزو ۵ و موتور ۱۵۰۰ سی سی با ۱۴۷ اسب بخار قدرت، هایما S7 که ایران خودرو است. این شرکت با موتور ۱۸۰۰ سی سی توربو با قدرت ۱۷۰ اسب بخار تولید می کند.

      ماشین های خارجی توربوشارژر

      • یکی از خودروهای اروپایی کراس اوور رنو کپچر است. با موتور ۱۲۰۰ سی سی توربو توانایی تولید ۱۲۰ اسب بخار قدرت با مصرف کمتر از ۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر را دارد.
      • تویوتا CHR یکی از کراس اوورهای اسپرت است که دارای موتور ۱۲۰۰ سی سی توربوشارژ با ۱۱۸ اسب بخار قدرت است.
      • از دیگر خودروهای اروپایی می توان به رنو تالیسمان و نیسان جوک ژاپنی اشاره کرد که هر دو دارای موتور مشترک ۱۶۰۰ سی سی توربو با قدرتی بین ۱۹۰ تا ۱۹۲ اسب بخار هستند.
      • پورشه ماکان و ولوو XC90 نیز از جمله خودروهایی هستند که موتورهای توربوشارژ ۵۲ اسب بخاری و ۳۲۰ اسب بخاری آنها در بازار ایران حضور دارند.
      • لکسوس NX همچنین دارای یک موتور توربو شارژ است. در این خودروی توربوشارژ، خودروی مرسدس بنز cla 200 سی سی توربوشارژر موفق به تولید ۳۷۵ اسب بخار قدرت شده است.
      • مقالات مرتبط زیر را حتما بخوانید

        • ۸ نکته ضروری برای نگهداری از شارژر توربو خودرو
        • پنج راه ارزان برای افزایش قدرت موتور
        • آشنایی با استپر موتور و حذف آن
        • اهمیت فیلتر روغن موتور در خودرو چقدر است؟
        • نحوه رفع رسوبات موتور خودرو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا