خودرو

روش‌ استفاده درست از کولر خودرو آپدیت ۱۴۰۳


یکی از مواردی که هنگام رانندگی در فصول گرم سال باید به آن توجه ویژه ای داشته باشیم، استفاده صحیح از کولر خودرو است. استفاده صحیح از تهویه مطبوع خودرو مهم است، زیرا سلامت راننده و سرنشینان خودرو و همچنین کیفیت رانندگی و حفظ عمر مفید سیستم تهویه به آن بستگی دارد. حتما نکات مختلفی را در مورد نحوه تنظیم تهویه مطبوع خودرو شنیده اید و احتمالاً در صحت هر یک از این توصیه ها شک دارید.

شایعات زیادی در مورد نحوه صحیح استفاده از کولر خودرو وجود دارد که به دلیل تکرارهای مکرر نمی توان از درستی یا نادرستی آنها مطمئن بود. البته جای نگرانی نیست زیرا در این مقاله از سری مقالات مجله خودرو سحاب مکانیک قصد داریم تمامی جزئیات مربوط به “روش صحیح استفاده از کولر خودرو” را برای شما خوانندگان عزیز شرح دهیم؛ لطفا تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

blankblank

اهمیت استفاده از کولر گازی در فصل تابستان

استفاده از تهویه مطبوع در فصل تابستاناستفاده از تهویه مطبوع در فصل تابستان

سیستم تهویه خودرو یکی از قطعاتی است که در راحتی راننده و سرنشینان نقش بسزایی دارد. در هوای گرم تابستان دمای داخل خودرو تا حد آزاردهنده ای افزایش می یابد و در صورت ادامه این وضعیت تنفس دشوار می شود و گرمازدگی سلامتی سرنشینان را به خطر می اندازد.

علاوه بر این، گرم شدن بیش از حد محفظه سرنشین می تواند اثرات منفی قابل توجهی بر روی قطعات داخلی خودرو داشته باشد. به عنوان مثال افزایش دما باعث کاهش عمر مفید روکش صندلی ها، داشبورد، سیستم صوتی و حتی وسایل شخصی سرنشینان مانند تلفن همراه می شود.

مقاله پیشنهادی برای خواندن: همه چیز درباره کولر خودرو; ۹ نکته برای تقویت کولر خودرو

حضور کودکان در خودرویی که تهویه ندارد نیز به شدت خطرناک است و هر ساله تصادفات شدیدی در این منطقه رخ می دهد. از مجموع این موارد می توان نتیجه گرفت که عملکرد صحیح کولر خودرو موضوع بسیار مهمی است که باید همواره از آن اطمینان حاصل کرد. توصیه می کنیم قبل از شروع فصل گرما به بررسی سلامت سیستم تهویه مطبوع و نگهداری آن بپردازید، زیرا ممکن است به دلیل ناپایداری دما در پایان فصل بهار نیاز به استفاده از تهویه مطبوع داشته باشید.

همانطور که گفتیم سرویس و تعمیر سیستم تهویه مطبوع خودرو بسیار مهم است اما سلامت سیستم تهویه مطبوع تنها اولین قدم در این زمینه است و نحوه صحیح استفاده از کولر خودرو نیز بسیار حائز اهمیت است.

آیا استفاده از مایع خنک کننده خودرو باعث افزایش مصرف سوخت می شود؟

در ابتدا بهتر است در مورد یکی از شایعاتی که احتمالا بارها شنیده اید صحبت کنیم. افزایش مصرف سوخت خودرو با استفاده از مایع خنک کننده یکی از مهمترین شایعاتی است که احتمالا شنیده اید. به همین دلیل بسیاری از رانندگان ترجیح می دهند از کولر خودرو استفاده نکنند و به جای آن شیشه های خودرو را پایین بیاورند.

توجه داشته باشید که پایین آوردن شیشه ها به دلیل تغییر شرایط آیرودینامیکی خودرو، مصرف سوخت را به طور غیر مستقیم افزایش می دهد. علاوه بر این، آلاینده ها و گرد و غبار موجود در هوای بیرون به طور مستقیم به داخل اتاقک سرنشینان منتقل می شوند. افزایش مصرف سوخت ناشی از باز بودن پنجره ها در سرعت های بالا افزایش می یابد و در چنین مواقعی استفاده از تهویه مطبوع بهترین راه برای خنک سازی فضای سرنشین و کاهش مصرف سوخت خودرو تلقی می شود.

استفاده از تهویه مطبوعاستفاده از تهویه مطبوع

با مقایسه ساده می توان دریافت که به طور کلی روشن کردن کولر گازی انتخاب بسیار بهتری نسبت به باز کردن پنجره ها است. زیرا راحتی بیشتری را فراهم می کند و هوای پاک تری را در اختیار سرنشینان خودرو قرار می دهد. حذف سر و صدا از محیط بیرون یکی دیگر از مزایای استفاده از کولر خودرو بر روی پایین کشیدن شیشه ها است. با تمام این تفاسیر، اگر صرفه جویی در مصرف سوخت مهم ترین معیار شما در هنگام رانندگی در یک روز آفتابی و گرم است، می توانید از حالت فن استفاده کنید تا بدون راه اندازی سیستم آب و هوا، از هوای نسبتاً تازه در کابین لذت ببرید.

روش صحیح استفاده از کولر خودرو

اگر ماشین خود را زیر آفتاب یا هوای بسیار گرم پارک کرده اید، فوراً کولر گازی را روشن نکنید. در چنین شرایطی ابتدا باید برای چند دقیقه شیشه ها را پایین بیاورید تا هوای گرم داخل کابین به بیرون منتقل شود و تا حدودی دما متعادل شود. روشن کردن تهویه مطبوع در زمانی که هوای اتاق سرنشینان به شدت گرم است می تواند تأثیرات مضری بر سلامتی داشته باشد.

پس از روشن کردن کولر، باید شیشه های خودرو را ببندید، زیرا باز ماندن شیشه های خودرو در حین کارکرد کولر، به سیستم تهویه فشار وارد می کند. همچنین اگر بعد از روشن شدن سیستم تهویه مطبوع، پنجره ها باز بماند، انرژی مصرفی برای خنک کردن هوای داخل کابین هدر می رود.

به یاد داشته باشید که روشن کردن کولر خودرو باید با دور موتور پایین انجام شود در غیر این صورت کلاچ کمپرسور آسیب می بیند. توصیه می شود در ابتدای کار سیستم تهویه چند دقیقه از حالت فن استفاده شود تا هوای گرم جمع شده در کانال های تهویه خارج شده و سیستم تهویه آماده بهره برداری شود.

مقالات زیر را حتما بخوانید
  • تغییر شماره ثبت
  • راهنمای خرید دست دوم
  • استعلام تخلفات وسیله نقلیه موتوری
  • توصیه هایی برای استفاده صحیح از تهویه مطبوع

    در این بخش از مقاله روش صحیح استفاده از کولر خودرو ما به کارشناسان توصیه می کنیم:

    • جریان مستقیم هوای ورودی از کولر می تواند باعث گرفتگی عضلات شود، بنابراین به تنظیم دریچه های کولر توجه کنید.
    • در سیستم تهویه مطبوع برخی از خودروهای مدرن، عملکردی به نام Driver Only وجود دارد که با فشار دادن آن، علاوه بر دریچه های سمت راننده، سایر خروجی های سیستم تهویه مطبوع خودرو غیرفعال می شوند. استفاده از این حالت با کاهش فشار روی کمپرسور کولر نیز در کاهش مصرف سوخت موثر خواهد بود.
    • در توقف های طولانی یا رانندگی با سرعت کم بهتر است از کولر گازی استفاده نکنید.
    • فیلتر هوافیلتر هوا

      • رطوبت موجود در محفظه یخچال محیطی مناسب برای رشد باکتری ها و قارچ ها فراهم می کند، بنابراین تعویض منظم فیلتر هوا بسیار مهم است.
      • هنگام رانندگی در سربالایی، تهویه مطبوع را خاموش کنید یا آن را پایین بیاورید تا از وارد شدن فشار اضافی به سیستم تهویه مطبوع جلوگیری کنید.
      • دریچه های کولر گازی را همیشه تمیز نگه دارید تا بتوانید کارایی سیستم تهویه را به حداکثر برسانید.
      • هنگام استارت زدن، سیستم خنک کننده خودرو را خاموش نگه دارید.
      • هنگام رانندگی در تونل های بزرگ یا زمانی که هوای بیرون بیش از حد آلوده است، حتماً کولر خودرو را خاموش کنید یا سیستم تهویه را روی حالت گردش هوای داخل قرار دهید.
      • گاز کولر ماشینگاز کولر ماشین

        • توصیه می شود ماهی یک بار کولر گازی را به مدت سی دقیقه روشن کنید تا گاز کولر در سیستم تهویه مطبوع خودرو ته نشین نشود. این کار را در تمام طول سال حتی در ماه های سرد انجام دهید.
        • در صورت مه‌گرفتگی شیشه‌های خودرو در فصل سرد، روشن کردن هم‌زمان کولر در حالت گرمایش می‌تواند روشی موثر برای کاهش بخار روی شیشه‌ها باشد، زیرا جذب رطوبت در هوای داخل کابین یکی از ویژگی‌های آن است. از کولر ماشین
        • blankblank

          خلاصه مقاله استفاده صحیح از کولر خودرو

          در قسمت آخر مقاله نحوه استفاده صحیح از کولر خودرو باید بگوییم که کولر گازی نیز مانند سایر ابزار و اجزای خودرو نیاز به سرویس و مراقبت دارد. بنابراین حتی اگر تمام توصیه های این مقاله را رعایت کرده اید، بهتر است هر ساله قبل از شروع فصل تابستان به مراکز معتبر مراجعه کنید تا از سلامت و عملکرد کولر خودرو مطمئن شوید. خرابی یا آسیب دیدن این قسمت می تواند تاثیر بسزایی بر سطح کیفیت سواری شما و همچنین رضایت و سلامتی شما در طول رفت و آمد یا سفرهای روزانه داشته باشد.

          بیشتر بخوانید:

          • همه چیز درباره کولر خودرو; ۹ نکته برای تقویت کولر خودرو
          • درباره کولر خودرو بیشتر بدانید
          • عمر مفید خودروها در ایران و ۱۰ گام اساسی برای افزایش عمر خودرو
          • علائم خرابی استپر موتور خودرو
          • بخاری ماشین و همه چیز در مورد بهره برداری، نگهداری و خرابی …
          • عوامل موثر بر مصرف سوخت خودرو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا