اخبار گوناگون

رئیس سازمان غذا و دارو: مصوبه فروش دارو از طریق پلتفرم‌ها باطل شد

رئیس سازمان غذا و دارو از لغو مصوبه هیات مقررات زدایی مبنی بر فروش دارو از طریق پلت فرم ها با دستور معاون اول رئیس جمهور خبر داد. از سوی دیگر پلتفرم های فعال در این حوزه در پاسخ به استعلام دیجیاتو اعلام کردند که به طور رسمی چیزی به آنها ابلاغ نشده است.

«حیدر محمدی» رئیس سازمان غذا و دارو امروز در نشست خبری هشتمین نمایشگاه بین المللی دارو و صنایع وابسته به مصوبه هیأت مقررات زدایی برای فروش دارو از طریق پلتفرم ها اشاره کرد و گفت: با توجه به شرایط موجود در حوزه دارو و دارو از طریق سکوها به فروش می رسد. وی ادامه داد: با وجود مخالفت سازمان غذا و دارو در هیات مقررات‌زدایی برای تحویل دارو در بسترهای اینترنتی موافقت شده است. دلیل مخالفت ما این بود که پلتفرم های اینترنتی مواد مخدر را به صورت غیرقانونی و بدون نظارت می فروشند.

به گفته وی، بر اساس اعلام سازمان غذا و دارو و بر اساس نظر معاون اول رئیس جمهور، این مصوبه در ستاد تنظیم بازار لغو شده و تصمیم گرفته شده مسیر درستی طی شود.

رئیس سازمان غذا و دارو مصوبه فروش دارو از طریق پلتفرم‌ها باطل شد

محمدی با بیان اینکه سازمان غذا و دارو از ابتدا با فروش دارو از طریق اینترنت مخالف بوده است، گفت: عرضه دارو از این مسیر کاملا اشتباه است. محمدی البته تاکید کرد که مخالف تحویل دارو از طریق پلتفرم نیستند، اما باید از مسیری باشد که تعریف می کنند.

«پیشنهاد ما این است که داروها به بیماران لاعلاج و جانبازان درب منزل تحویل داده شود. این اقدام باید با برنامه ریزی و نظارت مناسب انجام شود زیرا در بسترهای فروش اینترنتی دارو مسیر تحویل دارو اشتباه است و داروها بدون مجوز وزارت بهداشت و با نظارت افراد فاقد صلاحیت به فروش می رسد و لذا این امر فرمان لغو شد.

در حالی که رئیس سازمان غذا و دارو مدعی است داروها بدون مجوز وزارت بهداشت و با نظارت افراد فاقد صلاحیت به فروش می رسد، مکانیسم پلت فرم به نوعی واسطه بین بیمار و داروخانه است. همچنین هیئت مقررات زدایی و بهبود فضای کسب و کار در مصوبه خود اجازه فعالیت پلت فرم های توزیع دارو را بر اساس شرایط داد.

بر اساس این مصوبه، عرضه داروها باید توسط داروخانه های دارای مجوز معتبر و با نظارت سازمان غذا و دارو به مصرف کننده نهایی انجام شود.

امیر سیاح، رئیس این مرکز چندی پیش اعلام کرد که سازمان غذا و دارو دیگر پیگیر شکایت از بسترهای فروش دارو نخواهد بود. به گفته وی، سازمان غذا و دارو نیز موافق است که فعالیت توزیع دارو به سمت بسترهای آنلاین حرکت می کند و در آینده داروخانه ها بیشتر در کار تخصصی توزیع دارو فعال خواهند بود تا دارورسانی.

پیگیری دیجیاتو با پلتفرم های فعال در این زمینه نشان می دهد که هنوز به طور رسمی چیزی به آنها ابلاغ نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا