اخبار گوناگون

دکستروز مونوهیدرات آبدار چه کاربردهایی دارد و در کدام مواد غذایی یافت می شود

یکی از کربوهیدارت های پیچیده که اغلب در بسیاری از گیاهان همچون گندم، برنج ، سیب زمینی و ذرت وجود دارد، نشاسته است.

در واقع نشاسته از زنجیرهای بیشماری از گلوگز تشکیل شده است که به عنوان منبع تامین کننده دکستروز مونوهیدارت آبدار نیز شناخته می شود. دکستروز نیز یک قند ساده بوده که عنوان یک شیرین کننده از نشاسته تهیه می شود . بسیاری از محصولات غذایی طعم شیرین خود را مدیون دکستروز هستند که همین امر موجب افزایش ارزش و قیمت دکستروزمونوهیدرات آبدار می شود. علاوه بر این در بسیاری از محصولات دارویی نیز به کار می رود که با ترزیق دارو به بیمار بخشی زیادی از .قند بدن بیمار تامین می شود.

کاربردهای دکستروز آبدار در صنایع غذایی

همان طور که در بالا اشاره کردیم دکستروز به عنوان یک نگهدارنده و شیرین کننده در صنایع غذایی به جای گلوکز به کار می رود. استفاده از آن موجب ماندگاری بیشتر فرآورده های غذایی می شود و از طرفی به عنوان ماده موثر از کلوخه شدن مواد در جریان تولید جلوگیری می کند. با توجه به این امر در بسیاری از مکان ها از جمله داروسازی، شرینی پزی و قنادی و همچنین در تولید نوشیدنی نیز به کار می رود.

از مزیت های دکستروز آبدار در صنایع غذایی می توان به تقویت کننده عطر و طعم، بالا بردن خواص و همچنین سرعت بخشیدن به تخمیر طبیعی در خوراکی ها اشاره کرد. دکستروز به عنوان یک منبع کاملی از کربوهیدارات هیچ اثر بدی برای سلامتی بدن ندارد در واقع استفاده از این ماده به عنوان یک راه حل ساده برای رفع مشکلات تکنولوژیکی در صنایع غذایی است

شیرین کننده

شاید با خوردن بسیاری از محصولات غذایی از جمله نوشابه ها، آب نبات ها این سوال برای شما مطرح شود که دلیل عطر و طعم شیرین آن چیست و به احتمال زیاد برچسب محصول را نگاهی می اندازید. بله درست حدس زده اید دکستروز در محصولات غذایی همچون نوشابه ها، شربت ها و انواع آبنبات های رنگارنگ به عنوان یک شیرین کننده عمل می کند.

پختن

در پختن و حرارت دیدن در فرایندهای تولید محصولات غذایی برای رنگ دادن رنگ قهوه ای و عطر و طعم دلپذیر به محصولات دکستروز اضافه می شود.

نوشیدنی های انرژی زا

طبیعتا بسیاری از ورزشکاران برای انجام فعالیت های ورزشی خود به انرژی زیادی نیاز دارند و یا اینکه بعد از انجام فعالیت های ورزش بخش زیادی از انرژی را از دست می دهند به همین منظور دکستروز برای جبران انرژی از دست رفته ورزشکاران به عنوان یک ماده انرژی زا به نوشیدنی های انرژی زا اضافه می شود.

دسرهای منجمد و بستنی ها

بستنی ها و دسرهای خوشمزه با ترکیب به کار رفته از دکستروز و دیگر مواد از جمله شیر و …. عطر و طعم دلپذیری به بستنی ها و انواع دسرها می دهد. از دکستروز در بستنی و دسرها به منظور جلوگیری از تشکیل کریستال های یخ و همچنین بهبود بافت محصولات استفاده می شود.

محصولات غذایی فرآوری شده

دکستروز آبدار در غذاهای فراوری شده با هدف تقویت کننده طعم ، نگهدارنده و بافت دهنده محصولات به کار می رود

blank

با توجه به گستردگی دردسترس بودن دکستروز آبدار به طور معمول از آن در بسیاری از غذ اهای فرآوری و بسته بندی شده استفاده می شود. از این ماده به عنوان یک شیرین کننده در محصولات فرآوری شده استفاده می شود اما این همه ماجرا نیست بلکه استفاده از آن در محصولات غذایی موجب خنثی کردن مزه تندی و شوری غذاها نیز می شود. البته ماندگاری و عمر مفید محصولات غذایی را هم بالا می برد که همین امر مورد استقبال زیاد تولیدکنندگان در تولید محصولات غذایی از این ماده شده است.

البته دکستروز با داشتن قابلیت های منحصر به فرد در طیف وسیعی از محصولات مورد استفاده قرار می گیرد زیرا خواص مفید بی نظیری دارد که تولید محصولات با کیفیت کمک شایانی می کند. دکستروز به طور معمول به عنوان شیرین کننده یا نگهدارنده و همچنین برای خنثی کردن غذاهای که مزه خیلی تند یا شوری دارند استفاده می شود. از طرفی دکستروز شاخص گلیسمی بالایی دارد، بدین معنی که سطح قند خون را به سرعت افزایش می دهد و علاوه بر آن نیز منبع خوبی برای محسوب می شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا