خودرو

دلیل ریختن آب زیر ماشین چیست؟ آپدیت ۱۴۰۳


علت ریختن آب به زیر خودرو چیست؟ در این مقاله از سری مقالات مجله مکانیک همراه به بررسی علل نشت آب از زیر خودرو می پردازیم. گاهی اوقات ممکن است متوجه مقدار قابل توجهی آب در زیر ماشین خود شوید. البته ممکن است این سطح از نشت آب برای وسیله نقلیه شما خطرناک نباشد، اما همچنان نیاز به توجه شما دارد. با ما همراه باشید تا شایع ترین علل ریختن آب به زیر خودرو و محل نشتی را بدانید تا بتوانید برای رفع مشکل اقدام کنید.

آیا واقعاً آب تمیز از زیر ماشین نشت می کند؟

گاهی اوقات نشت آب باعث نگرانی راننده می شود، اما اگر آب تمیز باشد و روغن یا مایعات دیگری با آب مخلوط نشده باشد، جای نگرانی نیست. در هر صورت، اگر در مورد نشتی خودرو خود شک دارید، خودرو را برای چند ساعت روی سطح صاف قرار دهید و یک تکه کاغذ یا مقوای سفید را زیر نشتی قرار دهید تا چگالی و رنگ مایع مشخص شود. . اگر رنگ مایع شفاف و بدون رنگ و بو باشد یعنی آب تمیز است وگرنه باید بررسی شود.

شایع ترین دلایل ریختن آب زیر ماشین

شش نوع مایعاتی که معمولاً از زیر اتومبیل نشت می کنند عبارتند از:

  • اب
  • خنک کننده
  • روغن موتور
  • روغن گیربکس
  • روغن گیربکس یا مایع دیفرانسیل
  • روغن هیدرولیک فرمان
  • ما روغن ترمز را از این لیست حذف کرده‌ایم، زیرا این امر غیرعادی نیست که روغن ترمز نشت قابل توجهی در زیر خودرو داشته باشد. با این حال، باید توجه داشت که نشت روغن ترمز این یک خطر جدی است. به یاد داشته باشید که رنگ روغن ترمز کاملاً روشن است و بوی روغن ماهی می دهد. برخی از دیگر دلایل اصلی نشت آب، صدا خفه کن و سیستم شستشوی شیشه جلو هستند. در ادامه به توضیح مختصر هر یک از نشت ها می پردازیم.

    ۱٫ نشت آب

    یکی از رایج ترین دلایل در بین گزینه های ریختن آب به زیر خودرو نشت آب است. اگر زیر خودروی خود مایع شفاف و بی بو می بینید، احتمالاً فقط آب در سیستم سرمایش و گرمایش (AC) اتومبیل شما است. سیستم تهویه مطبوع خودرو رایج ترین منبع نشت آب است. در روزهای بسیار مرطوب، آب کولر گازی می تواند مانند شیر آب روی زمین بریزد تا زمانی که کابین تقریباً کاملاً رطوبت نداشته باشد.

    چند وقت خرید ماشین دست دوم تجربه یکی از بزرگترین نمایندگی های آنلاین خودرو در کشور را تضمین می کنید

    برای یک تجربه منحصر به فرد اینجا کلیک کردن

    این نشتی معمولاً در سمت راست جلو (نزدیک جایی که مسافر پای خود را قرار می دهد) یا در وسط اتاقک سرنشین رخ می دهد. برای جلوگیری از این وضعیت، به جای تنظیم کردن روی گزینه هوای تازه، کلید چرخش را روشن کنید. علاوه بر نشت آب از سیستم AC، این نشت آب می تواند از اگزوز نیز منشاء بگیرد.

    احتراق سوخت همچنین ممکن است مقدار کمی آب آزاد کند. بنابراین اگر دیدید مقداری آب از صدا خفه کن خارج می شود، جای نگرانی نیست و فقط سطح مایع خنک کننده را بررسی کنید و اگر پایین نبود وضعیت خوب است. از سوی دیگر، اگر مشکوک هستید که نشتی از سیستم شیشه شوی است، می توانید به راحتی و بدون هیچ استرسی از آن چشم پوشی کنید.

    ۲٫ نشت مایع خنک کننده یا ضد یخ

    در حال حاضر، خنک کننده یا ضد یخ در رنگ های زیادی موجود است. در گذشته رنگ مایع خنک کننده سبز بود اما اکنون رنگ آن به سازنده خودرو یا نوع مایع خنک کننده بستگی دارد. به عنوان مثال، هوندا از مایع خنک کننده آبی استفاده می کند، مرسدس بنز از خنک کننده شفاف، تویوتا از رنگ قرمز استفاده می کند. بوی خنک و شیرینی دارد و طعمی شبیه آب نبات دارد. آن را امتحان نکنید زیرا از اتیلن گلیکول ساخته شده است که سمی است.

    نشت مایع خنک‌کننده تقریباً در هر جایی ممکن است رخ دهد، زیرا شیلنگ‌های خنک‌کننده تمام قسمت‌های موتور را احاطه کرده‌اند، اما رایج‌ترین مکان برای نشت مایع خنک‌کننده، رادیاتور است که پشت دریچه و ورودی هوا در جلوی خودرو قرار دارد.

    تفاوت نشتی مایع خنک کننده و آب زیر خودرو

    وقتی مایع زیر ماشین خود می بینید، اولین کاری که باید انجام دهید این است که بررسی کنید دقیقاً آن مایع چیست. اگرچه آب زیر خودرو معمولاً جای نگرانی نیست، اما وجود مایع خنک کننده یا مایعات دیگر می تواند به معنای یک مشکل جدی باشد. بسته به جایی که ماشین خود را پارک می کنید، پیدا کردن اینکه دقیقاً به دنبال چه چیزی هستید می تواند بسیار آسان یا بسیار دشوار باشد.

    خنک کننده و آب می توانند در یک سطح تاریک و ناهموار مانند جاده آسفالته یا پارکینگ بسیار شبیه باشند. ممکن است بتوانید مایع را با انگشت خود حس کنید تا بفهمید چرب است، اما تشخیص اینکه مایع خنک کننده است یا فقط آب قدیمی، دشوار خواهد بود.

    مقالات زیر را حتما بخوانید

    تغییر شماره ثبت

    راهنمای خرید دست دوم

    ساده ترین راه برای تشخیص تفاوت بین مایع خنک کننده و آب زیر ماشین، بو و رنگ مایع است. آب معمولا بی بو است، در حالی که ضدیخ بوی شیرینی دارد. بنابراین اگر مایعات زیر ماشین شما بوی شیرینی می دهد، احتمالاً این مایع خنک کننده است. اگر پارچه، کاغذ، مقوا یا ظرفی را زیر مایع نشتی قرار دهید، به راحتی می توانید رنگ را تشخیص دهید. اگر بی رنگ است، آب است، در حالی که مایعات سبز، زرد یا آبی می توانند ضد یخ باشند.

    تنها زمانی که سیستم خنک کننده شما آب نشت می کند زمانی است که شخصی به جای مخلوط آب/ضد یخ، آب را در سیستم خنک کننده ریخته باشد. البته این بعید است زیرا شرایطی وجود ندارد که از آب مستقیم استفاده شود، اما ارزش بررسی دارد. اگر مقداری ضد یخ از رادیاتور بیرون بیاورید و ظاهر آن مانند آب شفاف باشد، این یک مشکل جدی است.

    ۳٫ نشت روغن موتور

    آب ریختن زیر ماشینآب ریختن زیر ماشین
    ریختن روغن موتور زیر ماشین

    رنگ روغن موتور بسته به نحوه استفاده شما از ماشین می تواند کهربایی تا قهوه ای تیره باشد. اگر نشتی روغن موتور وجود داشته باشد، عقل سلیم به شما می گوید که نشتی زیر موتور است، اما همیشه مشخص نیست که موتور در کجا قرار دارد. موتور شما می تواند در سمت چپ یا جلو سمت راست باشد و اگر پورشه یا فولکس واگن بیتل (VW) دارید، موتور در پشت خودرو قرار دارد.

    هنگامی که متوجه شدید که روغن موتور شما نشت می کند، تنها کاری که باید انجام دهید این است که منبع نشت را تعیین کنید. اگر نمی توانید دقیقاً بفهمید که نشتی از کجا می آید، می توانید آن را توسط مکانیک بررسی کنید. اگر می‌دانید که نشتی روغن موتور دارید، به طور مرتب میله اندازه‌گیری را بررسی کنید. خودرویی را با سطح روغن پایین رانندگی نکنید.

    اگر می خواهید ماشین بخرید اما زمان کافی برای پیدا کردن ماشین مناسب با گارانتی ندارید

    کافی اینجا کلیک کنید و فرم را ثبت کنید سفارش خرید پر کردن

    ۴٫ نشت روغن گیربکس

    آب ریختن زیر ماشینآب ریختن زیر ماشین
    ریختن روغن گیربکس زیر ماشین

    رنگ روغن گیربکس قرمز یا صورتی است. اغلب اوقات، اولین علامت نشت روغن گیربکس در خودرو این است که سرعت گیربکس شروع به کند شدن می کند. اگر نشتی ادامه پیدا کند، در نهایت خودرو اصلا حرکت نخواهد کرد. گیربکس های اتوماتیک از مایعات خاصی استفاده می کنند.

    ۵٫ نشت روغن گیربکس یا مایع دیفرانسیل

    مایع دیفرانسیل، هیپووئید، روغن دنده یا هر چیزی که دوست دارید بسیار غلیظ است. ظاهری شبیه عسل دارد و بوی تند دارد، بنابراین اگر این مایع را روی دستان خود قرار دهید تا روزها بوی آن از بین نمی رود. اگر روغن گیربکس تازه و تمیز باشد، رنگ آن قهوه ای تیره یا کهربایی تیره خواهد بود. اگر دیفرانسیل عقب شما نشتی دارد، ممکن است نشت مایع داشته باشید.

    گاهی اوقات شاهد گردش روغن از مرکز در اطراف رینگ خودرو هستید یا ممکن است از محور جلو نشت کند. لازم به ذکر است که فقط بوی مایع به شما امکان می دهد تشخیص دهید که آیا نشت از روغن گیربکس است یا خیر.

    ماشین خود را بدون دردسر و دردسر فروشنده در یک طرح فروش مکانیکی سفارشی به یک مشتری واقعی بفروشید

    اینجا کلیک کردن

    ۶٫ نشت روغن هیدرولیک از فرمان

    آب ریختن زیر ماشینآب ریختن زیر ماشین
    ریختن روغن هیدرولیک روی فرمان

    به ویژه، توصیف رنگ و بوی روغن فرمان هیدرولیک دشوار است. زیرا برخی از سازندگان از روغن دنده و برخی از آنها از روغن مخصوص فرمان فرمان استفاده می کنند. هوندا از مایع فرمان برقی خود استفاده می کند که رنگی کهربایی روشن است. مایع فرمان برقی ممکن است بوی متفاوتی مانند روغن پخت و پز سوخته داشته باشد. اگر فکر می کنید ممکن است نشتی روغن هیدرولیک داشته باشید، اولین جایی که باید نگاه کنید مخزن است. مخزن دارای علائم سطح بالا و پایین است و به راحتی می توان تشخیص داد که سطح سیال کم است یا خیر. از دیگر نشانه های کم بودن مایعات، صدای پمپ برقی فرمان هنگام چرخاندن فرمان است و عامل دیگر این است که هنگام چرخاندن فرمان احساس سفتی می کنید.

    آیا رانندگی با آب در زیر ماشین بی خطر است؟

    عدم اطمینان در مورد رانندگی پس از مشاهده آب آب ریختن زیر ماشین شدت به این بستگی دارد که آب دقیقاً از کجا نشت می کند. پس اگر وقت ندارید، منبع آب ریختن زیر ماشین بررسی یا تایید کنید که مایع آب است، استفاده از وسایل حمل و نقل دیگر بهترین گزینه است. این امر به ویژه زمانی مهم است که به یک سفر طولانی می روید و استفاده از خودروی دارای نشتی می تواند شما را در وسط جاده سرگردان کند، اما اگر می توانید تأیید کنید که آب زیر ماشین شما آب تمیز است و از جایی نزدیک است که نشت می کند. پشت محفظه موتور، رانندگی با آن ایمن است.

    از آنجایی که این نوع نشتی از کولر گازی است، معمولاً جای نگرانی نیست. اگر آب ریختن زیر ماشین این از اگزوز است، بهتر است سطح مایع خنک کننده را بررسی کنید و بعد از خنک شدن موتور تصمیم بگیرید که رانندگی کنید. اگر سطح مایع خنک کننده پایین نباشد، وضعیت خوب است، در حالی که سطح خنک کننده پایین ممکن است نشان دهنده وجود مشکل باشد.

    اگر عجله دارید و می خواهید ماشین خود را سریع بفروشید

    اینجا را فشار دهید برای فروش ماشین شما در ۷۲ ساعت

    خلاصه آب ریختن زیر ماشین

    آب ریختن زیر ماشینآب ریختن زیر ماشین
    آب ریختن زیر ماشین

    با توجه به مطالب فوق، آب ریختن زیر ماشین و روغن می تواند نشانه ای از نقص یا نقص در سیستم خودرو باشد. به همین دلیل بهتر است این نشتی ها را جدی بگیرید و با یافتن زودهنگام از پرداخت هزینه های اضافی یا ایجاد مشکلات جدی تری برای خودرو جلوگیری کنید.

    امیدواریم با یادگیری نحوه بررسی این نشت ها و مشکلاتی که می توانند ایجاد کنند، بتوانید نشت ها را به طور دقیق شناسایی کنید و از آسیب یا خطر احتمالی جلوگیری کنید.

    آیا با نشتی های دیگری در خودروی خود مواجه شده اید که در این پست به آن ها اشاره نکرده ایم؟ اگر چنین است، لطفاً سایر مخاطبین را در انتهای مقاله با ما به اشتراک بگذارید.

    مقالات مرتبط زیر را از دست ندهید:

    چگونه عمر دیسک کلاچ را افزایش دهیم؟

    میانگین عملکرد یک خودرو در یک سال چقدر است؟

    اساس عملکرد پمپ هیدرولیک خودرو چیست؟

    چک لیست بررسی وضعیت فنی خودرو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا