اخبار گوناگون

دلیل تخلیه نشدن آب ماشین ظرفشویی چیست؟ بررسی ۵ دلیل و راهکار

شاید یکی از بدترین اتفاق‌هایی که می‌تواند در استفاده از ظرفشویی، شما را آزار دهد، عدم تخلیه آب ماشین ظرفشویی و جمع شدن آب، کف آن باشد. از مهم‌ترین دلایل بروز این مشکل می‌توان به انسداد شیلنگ تخلیه، کثیف بودن فیلتر ظرفشویی، ایراد در برد الکترونیکی و … اشاره کرد. در این مقاله دلایل احتمالی تخلیه نشدن آب ماشین ظرفشویی و نحوه رفع این مشکل بیان شده است البته این مقاله صرفا جهت اطلاع است و اگر دستگاه ماشین ظرفشویی شما دچار اشکال شده است بهتر است با یک تکنسین متخصص تعمیرات ماشین ظرفشویی استفاده کنید.

مرکز تخصصی تعمیرات ماشین ظرفشویی

دلیل تخلیه نشدن آب ماشین ظرفشویی

یکی از رایج ترین مشکلات ماشین ظرفشویی، عدم تخلیه آب پس از تمام شدن فرآیند شستشو است. عدم تخلیه آب خود باعث بروز مشکلات دیگری مانند انتشار بوی بد، از کار افتادن ماشین ظرفشویی، نشت آب، آسیب رسیدن به قطعات مختلف و … می شود. دلایل مختلفی باعث ماندن آب در ماشین ظرفشویی می شوند که از مهمترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

۱٫ مسدود شدن فیلتر؛ اصلی‌ ترین دلیل تخلیه نشدن آب ماشین ظرفشویی

تجمع ذرات ریز غذا در فیلتر، یا کثیف بودن بیش از حد فیلتر دستگاه رایج‌ترین علت تخلیه نشدن کف ماشین ظرفشویی است. این فیلتر در ابتدای مسیر خروجی آب قرار گرفته و جلوی ورود ذرات ریز و درشت آب را می‌گیرد تا شلنگ تخلیه مسدود نشود. اما زمانی که فیلتر بیش از حد کثیف شود، امکان خروج آب از میان آن وجود نخواهد داشت و آب در داخل دستگاه باقی می‌ماند. شما می‌توانید برای حل این مشکل مراحل زیر را طی کنید:

  1. همه ظروف داخل دستگاه را خالی کنید و طبقه پایینی ماشین ظرفشویی را از جای خود در آورید.
  2. دهانه فیلتر موجود در کف ظرفشویی را محکم بگیرید و در خلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید تا باز شود.
  3. فیلتر و صافی آن را بیرون بیاورید. با مسواک نرم و مایع ظرفشویی آن را کاملا تمیز کنید و آبکشی کنید.
  4. پس از تمیز کردن فیلتر، آن را به جای خود بازگردانید و در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید تا محکم در جای خود قرار بگیرد.

پس از طی کردن این مراحل، ماشین ظرفشویی شما باید درست شده باشد. اگر باز هم آب تخلیه نمی‌شود،  شما نیاز به تکنسین سرویس و تعمیرات ظرفشویی احتیاج دارید این فرد فیلتر ماشین ظرفشویی را بررسی و در صورت نیاز تعویض خواهد کرد.

۲٫ پیچ خوردگی شیلنگ تخلیه ماشین ظرفشویی

شیلنگ تخلیه ماشین ظرفشویی یک شیلنگ پلاستیکی سبک و آجدار است که از پمپ تخلیه ماشین ظرفشویی به زباله محو کن یا به لوله‌های زهکش متصل می‌گردد. اگر این لوله دچار پیچ خوردگی شود، می‌تواند از تخلیه درست و بدون دردسر آب جلوگیری کند. اگر چیز بزرگ یا سنگینی زیر سینک فرو رفته باشد، ممکن است عملکرد شیلنگ ماشین ظرفشویی را مختل نماید. بنابراین شیلنگ تخلیه را با بررسی زیر سینک پیدا کنید. اگر پیچ خورده است، سعی نمایید آن را به صورت دستی صاف کنید.

متأسفانه، هنگامی که شیلنگ تخلیه پیچ می‌خورد، بعد از صاف کردن تمایل دارد دوباره به همان شکل اول برگردد. اگر این اتفاق ادامه داشت، باید شیلنگ تخلیه را تعویض کنید.

شیلنگ تخلیه ظرفشویی

۳٫ لوله فاضلاب ماشین ظرفشویی را چک کنید

گاهی ممکن است علت تخلیه نشدن آب ماشین ظرفشویی، مربوط به خود دستگاه نباشد، بلکه به مسیر تخلیه فاضلاب شما مربوط باشد. اگر لوله فاضلاب مسدود شده باشد، امکان عبور آب وجود ندارد. برای رفع این ایراد و عیب یابی ماشین ظرفشویی لازم است از یک تکنسین کمک بگیرید.

۴٫ پیچ خوردن شلنگ تخلیه

شلنگ تخلیه ماشین ظرفشویی یک شلنگ پلاستیکی و سبک است که نباید تحت فشار زیادی قرار بگیرد. اگر این شلنگ در قسمتی دچار پیچ خوردگی شده و به اصطلاح تا بخورد، خروج آب از ظرفشویی با مشکل مواجه می شود. گاهی اوقات ممکن است شلنگ تخلیه پیچ خورده، بعد از صاف شدن دوباره به همان شکل اول برگردد؛ اگر این اتفاق بیفتد، باید شیلنگ تخلیه را تعویض کنید. حتما هنگام نصب ماشین ظرفشویی دقت داشته باشید تا شلنگ به درستی و در محل مناسبی به دور از فشار و ضربه قرار بگیرد.

۵٫ بررسی پمپ تخلیه ماشین ظرفشویی

پمپ تخلیه، آب را از ماشین ظرفشویی به سمت شیلنگ تخلیه فشار می‌دهد. بدون وجود این پمپ امکان تخلیه آب وجود ندارد یا با کندی بسیار زیادی صورت خواهد گرفت. اگر این پمپ از کار افتاده باشد، همیشه مقداری از آب در لگنچه‌ی ماشین ظرفشویی باقی خواهد ماند. پمپ تخلیه ماشین ظرفشویی یک قطعه پیچیده است که تعمیر و عیب‌یابی آن فقط از یک تکنسین ماشین ظرفشویی بر خواهد آمد. اگر اقدامات بالا مؤثر نبودند، به احتمال زیاد مشکل تخلیه نشدن آب ماشین ظرفشویی به ایراد پمپ تخلیه برمی‌گردد.

برای تست پمپ تخلیه، ابتدا مطمئن شوید که ماشین ظرفشویی به برق وصل باشد. سپس ماشین ظرفشویی را روشن کنید و به صدای آن گوش دهید. اگر صدای زمزمه شنیدید، پمپ در حال دریافت نیرو است، اما نمی‌چرخد. در این صورت به تعویض پمپ نیاز خواهید داشت در صورت تمایل میتوانید در گوگل کاج سرویس را سرچ کنید و با مجموعه کاج سرویس تماس برقرار کنید.

پمپ تخلیه ظرفشویی

پیشگیری از تخلیه نشدن آب ماشین ظرفشویی

از آنجایی که ماشین ظرفشویی یکی از مفیدترین لوازم خانگی است، اگر از کار بیفتد، دردسرهای زیادی به همراه دارد. اگر آب کثیف پس از اتمام چرخه در کف دستگاه بماند، دستگاه بوی بدی می‌گیرد که به ظروف نیز منتقل خواهد شد. بنابراین با انجام اقداماتی از وقوع این مشکل در ماشین ظرفشویی خودتان جلوگیری کنید.

  • تمیز کردن دوره‌ای شیلنگ تخلیه
  • انجام سرویس‌های دوره‌ای
  • رفتار مناسب با ماشین ظرفشویی

روش تخلیه آب ماشین ظرفشویی در‌صورت خالی نشدن به‌صورت خودکار

به‌طور‌کل، دکمه‌ای به منظور تخلیه سریع آب جمع‌شده در دستگاه وجود ندارد. به‌همین دلیل، اگر قصد تخلیه آب ماشین ظرفشویی را دارید باید درپوش فیلتر را باز کنید. برای جلوگیری از ریختن آب کثیف روی فرش یا کف آشپزخانه، ابتدا ظرفی را زیر فیلتر نگه دارید. پس از خالی کردن آب جمع‌شده در دستگاه، فیلتر را تمیز کرده و دوباره سر جای خود قرار دهید.

کلام پایانی

در صورتی که موارد اشاره شده در بالا را بررسی و تغییراتی در آنها ایجاد نمودید (مثلا تمیز کردن فیلتر یا رفع مسدودیت لوله تخلیه و…)، مجددا دستگاه را روی یک برنامه کوتاه (مثلا Quickwash) قرار داده و ظرفشویی را اجرا کنید. به نحوه تخلیه آب ماشین ظرفشویی دقت کنید که آیا به طور کامل انجام می شود یا خیر . سپس در انتهای سیکل، درب را باز کرده و بررسی کنید که آبی در کف ظرفشویی جمع شده است یا خیر. اگر مشکل شما برطرف نشده است، با یک مرکز تعمیرات تخصصی سرویس و تعمیرات لوازم خانگی تماس برقرار کنید.

کاج سرویس مرکز تخصصی تعمیرات لوازم خانگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا