اخبار تکنولوژی

درایورهای چیپست (Chipset Drivers) چیست؟

درایورهای چیپست (Chipset Drivers) چیست؟

درایورهای چیپست (Chipset Drivers) چیست؟ اگر شما هم مثل من هستید، می‌خواهید رایانه‌تان بهترین ظاهر را داشته باشد. یکی از راه های بهینه سازی رایانه، به روز رسانی درایورها است. در حالی که بسیاری از ما درایورهای کارت گرافیک خود را به روز نگه می داریم، تمایل داریم درایورهای چیپست را نادیده بگیریم. بیایید بررسی کنیم که آنها چیستند، چرا مهم هستند، و چگونه آنها را به روز کنیم.

درایورهای چیپست چیست؟

چیپست مجموعه ای از تراشه ها است که در مادربرد شما یکپارچه شده اند و وظیفه ارتباط بین اجزای مختلف کامپیوتر شما را بر عهده دارند. برخی چیپست را “چسب” کامپیوتر شما می نامند.

بخش هایی مانند RAM، حافظه و اسلات USB را کنترل می کند، اما جریان داده و تنظیم ولتاژ را نیز مدیریت می کند. در واقع، چیپست شما تعیین می کند که آیا می توانید RAM و CPU خود را اورکلاک کنید، با این فرض که قطعات برای اورکلاک آنلاک هستند. به عنوان مثال، چیپست های سری A AMD به طور سنتی اجازه اورکلاک دستی را نمی دهند.

درایورهای چیپست نرم افزاری هستند که به چیپست شما اجازه می دهند به طور موثر با سیستم عامل شما ارتباط برقرار کند. رانندگان اغلب به عنوان “مترجم” شناخته می شوند. بدون درایور چیپست، کامپیوتر شما به درستی کار نخواهد کرد.

سیستم عامل قادر به تشخیص تمام اجزای کامپیوتر شما نخواهد بود و احتمالا با مشکلات پایداری مواجه خواهید شد. همه سیستم عامل ها به طور خودکار درایورهای چیپست را در پس زمینه شناسایی و نصب می کنند تا مطمئن شوند که همه چیز به درستی کار می کند و شما عاقل تر نیستید.

با این حال، فقط به این دلیل که سیستم عامل شما درایورهای چیپست را نصب کرده است، لزوماً به معنای صحیح بودن آنها نیست. همچنان باید سعی کنید به آخرین نسخه به روز رسانی کنید.

چرا به روز رسانی درایور چیپست مهم است؟

در واقع نیازی به نصب آخرین درایورهای چیپست ندارید، اما چندین دلیل خوب برای این کار وجود دارد. برای شروع، نصب درایورهای چیپست سازگاری را بهبود می بخشد.

مدل‌های جدیدی از NVMe SSD، RAM و سایر اجزای آن همیشه منتشر می‌شوند. به روز رسانی به آخرین بایوس تنها یک طرف معادله است – شما همچنین به آخرین درایورهای چیپست نیاز دارید تا مطمئن شوید که هر جزء به درستی کار می کند. برخلاف به‌روزرسانی‌های بایوس، به‌روزرسانی‌های چیپست بدون خطر هستند و به طور کامل در سیستم عامل اجرا می‌شوند.

مهمتر از آن، درایورهای چیپست به روز شده امنیت، ثبات و عملکرد را بهبود می بخشند. به یادداشت های انتشار درایور چیپست نگاه کنید و احتمالاً “رفع اشکال” را همراه با سایر پیشرفت های جزئی خواهید دید.

در حالی که درایورهای چیپست لزوماً میانگین FPS شما را افزایش نمی دهند، اما می توانند با بهبودهایی از ۱% تا ۰٫۱% لکنت تصادفی را کمی کاهش دهند. دلیل آن این است که درایورهای به روز شده نحوه ارتباط پردازنده، رم، حافظه و سایر قسمت های شما را بهینه می کنند.

به روز رسانی درایورهای چیپست می تواند از برنامه ها و ویژگی های جدید نیز پشتیبانی کند. یک مثال عالی برنامه های قدرت Ryzen است که با تغییر استفاده از CPU ویندوز در CPU های قدیمی تر Ryzen عملکرد را اندکی بهبود می بخشد.

چگونه درایورهای چیپست خود را به روز کنیم؟

برای به روز رسانی درایورهای چیپست خود، با شناسایی چیپست روی مادربرد خود شروع کنید. چیپست در قسمت اول نام مدل مادربرد شما قرار دارد – برای مثال من یک مادربرد Gigabyte B450M DS3H دارم بنابراین چیپست من B450 است.

اگر نام مدل مادربرد خود را نمی‌دانید، می‌توانید با باز کردن منوی Start، جستجوی «System Information» و کلیک کردن بر روی برنامه، به سرعت بررسی کنید. سازنده مادربرد و نام مدل را در کنار «Mainboard Manufacturer» و «Mainboard Product» خواهید دید.

اگر از AMD استفاده می کنید، می توانید درایورهای چیپست را مستقیماً از سازنده مادربرد یا از وب سایت پشتیبانی AMD دریافت کنید. توصیه می کنم به وب سایت AMD بروید زیرا آنها همیشه آخرین نسخه را در دسترس خواهند داشت.

blank

در AMD Drivers and Support، چیپست خود را جستجو کنید یا Chipsets > Your Socket Processor > Your Chipset را انتخاب کنید. درایورها را دانلود و نصب کنید، سپس کامپیوتر خود را ریستارت کنید.

اگر از اینتل استفاده می کنید، احتمال زیادی وجود دارد که ویندوز قبلاً درایورهای بهینه چیپ ست شما را دانلود و نصب کرده باشد. اما هنوز دلیلی وجود ندارد که سعی نکنید آخرین درایورها را نصب کنید.

وب سایت پشتیبانی از درایور اینتل درایورهای چیپست ندارد، اما یک ابزار Chipset INF که نام چیپست را به سیستم عامل می دهد، که کاربرد عملی کمی دارد.

در عوض، باید به وب سایت سازنده مادربرد خود بروید، مدل دقیق مادربرد خود را پیدا کنید، صفحه پشتیبانی را باز کنید و آخرین درایورهای چیپست را از آنجا دانلود کنید. درایورها را نصب کنید، سیستم را ریبوت کنید و کارتان تمام است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا